Ciekawie zapowiadający się tytuł – coś dla fanów grindu i planowanego wydobycia. |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1975520/Astronomics/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 10 lutego 2025
- Producent = Numizmatic
- Wydawca = Numizmatic
- Gatunek = Wczesny dostęp, Kosmos, Strategiczne, Generacja proceduralna, Eksploracja, Tower defense, Akcja, Widok z góry, Fizyka, Zarządzanie, Kolorowe, Zarządzanie czasem, Strzelanka z widokiem z góry, Strzelanka na dwa drążki, 3D, Strzelanka z łupami, Science fiction, Symulator kosmiczny, Wytwarzanie, Symulatory
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (384)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 70 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/astronomics/
Astronomics to wydane 10 lutego 2025 roku w formule wczesnego dostępu dzieło studia Numizmatic, znanego wcześniej z planszówki Light Fingers, wydanej pod koniec 2024 roku. Gra łączy elementy eksploracji kosmosu w unikalnej perspektywie, wzbogaconej o automatyzację z domieszką strategii wydobycia przelatujących asteroid.
Pod względem wizualnym Astronomics prezentuje się naprawdę solidnie – kolorowa, dopracowana grafika 3D i lekko izometryczny widok kamery tworzą przyjemne dla oka doświadczenie. Można dodatkowo zmieniać kąt nachylenia widoku, choć osobiście brakowało mi możliwości “położenia” kamery, aby zobaczyć nieco więcej okalającego nas terenu. Użycie prawego przycisku myszy pozwala obracać kamerę wokół osi, co okazuje się bardzo przydatne przy eksploracji. Modele obiektów są starannie wykonane, a całość prezentuje się okazale. Równie dobrze wypada warstwa dźwiękowa – zarówno efekty, jak i ścieżka muzyczna stoją na wysokim poziomie.
Fabuła gry jest dosyć prosta: jesteśmy pracownikiem korporacji Cube Corp. – kompanii górniczej, w której naszym zadaniem będzie zarobkowanie poprzez pozyskiwanie surowców z przelatujących w okolicy asteroid. To pozwoli nam gromadzić fundusze na zakup upragnionego biletu na Ziemię.
Rozgrywka jest dosyć prosta i niestety bardzo powtarzalna. Startujemy ze stacji kosmicznej wybierając za cel jedną z przelatujących w okolicy asteroid. Te w zależności od odległości na mapie gry na swojej powierzchni posiadają różnorodne środowiska co przekłada się na różne surowce a oczywiście im dalej, tym ich zebranie będzie bardziej dochodowe choć wiązać się to też będzie z większym ryzykiem ataku ze strony kosmicznych piratów. Ważnym aspektem jest czas przelotu asteroidy przez nasz obszar – ten ograniczony czas działania w jej obrębie powodować będzie, że trzeba będzie dynamicznie planować kierunek wydobycia by w pierwszej kolejności skupić się na bardziej dochodowych minerałach.
Po wybraniu celu przelatujemy tam z użyciem hipermapędu, a przed wylotem do docelowej asteroidy z użyciem wahadłowca definiujemy, jaki sprzęt zabierzemy na pokład. Tu rozpoczyna się niezbyt trudna choć też i przyjemna część zręcznościowa w czasie której trzeba będzie lawirować pomiędzy odłamkami skalnymi pojawiającymi się na naszej drodze i unikać kolizji. Każde zderzenie wiąże się z późniejszą koniecznością naprawy poszycia naszego statku co oczywiście uszczupli nasz końcowy zysk.
Po dotarciu na asteroidę lądujemy w jedynym dostępnym punkcie. Warto wcześniej przyjrzeć się powierzchni, by wstępnie zaplanować trasę celem pozyskania najcenniejszych surowców. Asteroidy generowane są proceduralnie, więc układ terenu i rozmieszczenie minerałów za każdym razem będą inne.
Na powierzchni sterujemy nie samym astronautą, lecz zrobotyzowaną jednostką dowodzącą. Możemy ją wyposażyć w różne moduły, takie jak plecak odrzutowy czy baterie zwiększające pojemność energetyczną. Energia jest kluczowa – każda akcja zużywa jej niewielką ilość, a po wyczerpaniu zapasów trzeba wrócić do statku, by ją uzupełnić. Sterowany przez nas robot ma także możliwość zamontowania robiących za ramię chwytaka pozwalającego przemieszczać przedmioty, lasera górniczego pozwalającego zniszczyć przeszkody czy też karabinu laserowego za pomocą którego będzie można eliminować piratów pojawiających się w bardziej wysuniętych w kosmos placówkach.
Przemieszczanie się po asteroidzie jest dosyć płynne – robot unosi się nad przepaściami i samoczynnie ląduje, gdy znajdzie pod sobą powierzchnię. Może też wskakiwać na wyższe kondygnacje terenu, a z plecakiem odrzutowym – nawet na trudno dostępne półki skalne.
Naszym głównym celem jest zebranie jak największej ilości surowców w dostępnym czasie i przetransportowanie ich do ładowni wahadłowca. Warto zatem zacząć od najbardziej wartościowych minerałów. Pomaga w tym magnetyczny chwytak, którym przeciągamy obiekty lub wyrzucamy je, obracając się i nadając im pęd. Po dostarczeniu surowca w pobliże ładowni zostaje on automatycznie wciągnięty do środka.
Wykonywaną pracę możemy w części zautomatyzować kupując na stacji roboty transportowe, które samodzielnie wykryją oznaczone surowce i przetransportują je do ładowni. Wystarczy oznaczyć dany przedmiot z użyciem klawisza “E” lub też wygodniej przytrzymać ten przycisk by zaznaczyć wokół naszej postaci wszystkie transportowalne towary w okolicy.
Surowce pozyskujemy na dwa sposoby: z kępek minerałów, które trzeba wyrwać chwytakiem niczym roślinę z korzeniami, oraz z gruzowisk przypominających skalne rumowiska jednak dających jedynie podstawowe surowce. Te drugie można niszczyć ręcznie lub przy pomocy rozstawialnych wieżyczek wydobywczych. Mamy też możliwość budowy stacjonarnych dział górniczych, które są wydajne, choć nieruchome i nie można ich przemieszczać. Do ich produkcji potrzebna jest stal, którą otrzymujemy ze zniszczonych głazów przetapiając zebrany metal przy pomocy huty na pokładzie wahadłowca.
Największym wyzwaniem w wydobyciu jest zróżnicowane ukształtowanie terenu. My możemy wskoczyć na takie półki skalne – a po wykupieniu plecaka odrzutowego wznieść się nawet na te najwyższe jednak roboty transportowe mogą poruszać się tylko po płaskich powierzchniach, więc konieczna jest budowa wind, które umożliwią im przemieszczanie się między kondygnacjami. Czasem warto postawić więcej niż jedną windę, by zwiększyć przepustowość.
Wahadłowiec ma ograniczoną pojemność (2500 jednostek), więc przy większej ilości surowców trzeba wyrzucić nadmiar, wrócić na orbitę do naszego statku, rozładować ładownię i przylecieć po resztę pozostawionego urobku. Ważne jest też, by nie zapomnieć o zabraniu robotów transportowych czy wieżyczek – jeśli zostaną na asteroidzie, zostaną bezpowrotnie utracone co będzie wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowego wydatku na zakup nowych egzemplarzy na stacji.
Po powrocie na stację sprzedajemy surowce, naprawiamy statek, tankujemy i możemy zakupić ulepszenia. Część ulepszeń wymaga nie tylko gotówki, ale i dostarczenia konkretnych materiałów – również tych, których nie można pozyskać bezpośrednio. Pomaga w tym rozbudowa statku o moduły przetwarzające, jak kruszarka czy piec hutniczy, które umożliwiają tworzenie bardziej złożonych komponentów.
OCENA: POZYTYWNA = 8/10
Mimo że Astronomics wciąż znajduje się we wczesnym dostępie, już teraz oferuje pełnoprawną, grywalną zawartość na kilkanaście godzin zabawy. Twórcy udostępnili roadmapę dalszego rozwoju i konsekwentnie wprowadzają zapowiedziane funkcjonalności.
Gra stanowi ciekawą mieszankę eksploracji, budowania i automatyzacji. Ma duży potencjał rozwoju, choć obecnie rozwój poprzez zbieranie funduszy i zakup kolejnych ulepszeń zwiększających nasz wolumen wydobycia jest dosyć zagmatwany i nie w pełni spójny.
Warto też zaznaczyć, że rozgrywka szybko może wydać się powtarzalna – kolejne misje opierają się na tym samym schemacie: wybór asteroidy, przelot na miejsce, wydobycie minerałów, powrót do bazy. Choć proceduralnie generowane asteroidy dodają różnorodności, to jednak rdzeń gry może szybko znudzić tych, którzy nie lubią gier w których trzeba nieco pogrindować. Jeśli jednak odpowiada Ci spokojnam urozmaicona choć jednak schematyczna rozgrywka i lubisz gry z naciskiem na automatyzację i dobrą zabawę to Astronomics może przypaść Ci do gustu.
Screeny: