Ciekawa wariacja Tetrisa, oparta o kolory oraz inne aspekty – coś do pogłówkowania! |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/2485350/River_Towns/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 2025-03-24
- Producent = Frogsong Studios
- Wydawca = Metaroot, Stray Fawn Publishing
- Gatunek = Puzzle, City Builder, Strategy, Logic, Casual, Turn-Based, Cozy, Sandbox, Family Friendly, Relaxing, Colorful, Controller, 3D, Building, Stylized, Isometric, Post-apocalyptic, Fantasy, Board Game, Singleplayer
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (75)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 68 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/river-towns/
River Towns to łamigłówka, która ukazała się 24 marca 2025 roku. Jest to dzieło studia Frogsong Studios, które w ciągu ostatnich kilku lat wydało na Steamie także dwie inne gry. Rozgrywka przypomina nieco klasycznego Tetrisa i polega na układaniu kolejnych klocków według kilku z góry określonych zasad.
Wizualnie gra prezentuje się bardzo estetycznie. Poziomy są pełne kolorów, a całość dopełniają animacje lekko pokracznych mieszkańców, którzy krążą wokół powstających budynków. W tle słychać spokojną muzykę, dzięki czemu można w pełni skupić się na samej rozgrywce…
Gra oferuje cztery punkty podróży, z których każdy zawiera po około 10 zagadek, co łącznie daje 40 unikalnych poziomów do rozwiązania. Dodatkowo codziennie dostępny jest w trybie wyzwania unikalny poziom dzienny. Każda plansza ma nieco inny układ i wymaga odmiennego podejścia w kwestii umiejscawiania elementów. Rozgrywka za każdym razem zaczyna się tak samo — lądujemy na planszy z korytem wyschniętej rzeki wybierając miejsce startu, a naszym zadaniem jest odpowiednie układanie dostarczonych nam klocków. Choć skojarzenia z Tetrisem są uzasadnione, tutaj gra toczy się na płaszczyźnie, a oprócz kształtów istotne są także trzy kolory przypisane do klocków.
Gra zawiera także edytor poziomów, co pozwala na tworzenie własnych zagadek lub korzystanie z tych stworzonych przez innych graczy za pośrednictwem Steam Workshop.
Klocki jakimi będziemy operować mają jeden z trzech kolorów: niebieski, czerwony lub fioletowy. Niebieskie kształty przypominają klasyczne elementy znane z Tetrisa. Czerwone są ich lekką wariacją, z nieco odmiennymi formami. Fioletowe natomiast to zupełnie nietypowe bryły. Naszym celem jest takie układanie klocków, aby łączyły się ze sobą kolorystycznie. Na koniec poziomu, po wykorzystaniu wszystkich dostępnych elementów, gra ocenia liczbę punktów styczności między ścianami tego samego koloru — im ich więcej, tym lepszy wynik końcowy. W zależności od zdobytej liczby punktów otrzymujemy brązową, srebrną lub złotą odznakę, co przekłada się na 1–3 punktów niezbędnych do odblokowania kolejnych światów.
Aby nie było zbyt łatwo, twórcy wprowadzili szereg utrudnień. Pierwszym z nich jest sam układ planszy — przecięta jest ona korytem rzeki, co ogranicza możliwości umieszczania klocków, ponieważ nie każdy zmieści się w pozostałe wolne miejsce. Wymusza to planowanie z wyprzedzeniem. Gracz może podejrzeć nieużyte jeszcze klocki lecz ich kolejność pozyskania jest losowa więc nie wie jaki z nich wpadnie mu następnie w ręce. Bieżący klocek można odłożyć na bok i dobrać następny, ale “na ręku” można mieć maksymalnie dwa klocki. Warto sprawdzić, jaki klocek jest następny w kolejce, ponieważ może to znacznie poprawić naszą sytuację i rozeznanie się gdzie najefektywniej go umiejscowić.
Klocki można układać wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie już położonych. Głównym problemem jaki napotkamy będzie konieczność dostosowywania ułożenia posiadanych klocków do pozostałego nam jeszcze wolnego terenu, gdyż każda z plansz jest poprzecinana korytem rzecznym. Aby przekroczyć rzekę, należy najpierw umieścić klocek przy jej brzegu, tak by bezpośrednio stykał się z korytem — dopiero wtedy możliwe będzie budowanie po drugiej stronie wody. Takie przejście tworzy też pomost, który jest dodatkowo punktowany, co warto wykorzystać do podbicia końcowego wyniku.
Na planszach można również znaleźć różnego rodzaju bonusy, takie jak złoża złota, które należy zabudować, czy łodygi drzew — jeśli zostaną otoczone z każdej strony, zamieniają się w bujne drzewa, dodając kolejne punkty do uzyskanego wyniku. Tego typu elementów przybywa wraz z postępami w grze — są one sukcesywnie wprowadzane w kolejnych lokacjach.
OCENA: POZYTYWNA = 7.5/10
River Towns jest ciekawym pomysłem na kolejną wariację znanego już Tetrisa, to niezwykle przyjemna i przemyślana łamigłówka, która potrafi wciągnąć na długie godziny. Choć mechanika oparta jest na prostym pomyśle układania klocków, to dzięki kolorystycznym zależnościom, różnorodnym kształtom i stopniowo wprowadzanym utrudnieniom gra zyskuje zaskakującą głębię. Warstwa wizualna i dźwiękowa buduje przyjemny klimat, a edytor plansz znacząco wydłuży żywotność tytułu dodając plansze utworzone przez społeczność graczy.
To gra, która potrafi zarówno zrelaksować, jak i zmusić do intensywnego główkowania. Jeśli lubisz logiczne układanki i satysfakcję z przemyślanego działania — River Towns z pewnością ci się spodoba.
Screeny: