R279 = GROUDED = Recenzja świata w skali mikro

Jakby to wyglądało gdybyś został zmniejszony do rozmiaru mrówki? Sprawdź!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/962130/Grounded/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 27 września 2022
  • Producent = Obsidian Entertainment
  • Wydawca = Xbox Game Studios
  • Gatunek = Survival, Wieloosobowe, Survivalowe w otwartym świecie, Budowanie bazy, Kooperacja, Wytwarzanie, Przygodowe, Otwarty świat, Horror, Sieciowa kooperacja, Eksploracja, Akcja, Piaskownica, Perspektywa pierwszej osoby, Jednoosobowe, RPG, Perspektywa trzeciej osoby, Wczesny dostęp, Urocze, Zabawne
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (53.000)
  • Multiplayer =  JEST! (4-osobowy)
  • Polska wersja językowa = JEST
  • Regularna cena = 190 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? =  https://gg.deals/game/grounded/

Grounded to dzieło studia Obsidian Entertainment, mającego już w swoim dorobku wiele znanych tytułów (https://www.obsidian.net/games). Dostępne jest zarówno na platformie Steam jak i też Xbox. Na chwilę obecną tytuł można ograć w subskrybcji Xbox Game Pass. Swoją premierę na Steam gra miała w dniu 27 września 2022 roku.

Wizualnie tytuł przedstawia się bardzo atrakcyjnie. Gra wprost mieni się kolorami, otoczenie w jakim się poruszamy zrobione jest wyjątkowo ciekawie. Jest też dopracowana i naprawdę widać, że włożono w to nieco pracy. Trawy ogromne niczym drzewa, napotykane owady wielkości samochodu, proste rzeczy codziennego użytku wielkie niczym dom. Tytuł jest dobrze udźwiękowiony i niejednokrotnie będziemy oglądać się za siebie czy przypadkiem nie mamy kogoś za plecami. Muzyka wpada w ucho i jest dynamicznie zmieniana np. w chwili powstania zagrożenia.

Rozgrywkę możemy toczyć zarówno w trybie fabularnym jak i też rozgrywać ją w formie sandboxa, bawiąc się tworzeniem świata. Główna misja fabularna to dociekanie historii tego, dlaczego nasza postać została karzełkiem w wielkim mikroświecie. Nie jesteśmy jednak do niej bezpośrednio wprowadzani – startujemy w nowym, nieznanym terenie zupełnie sami nie wiedząc co stoi za pomniejszeniem postaci bohatera. Odkrywając lokalizacje kolejnych laboratoriów i zaznajamiając się ze znalezionymi tam informacjami poznajemy historię gracza jak i też głównego badacza, którego odkrycia stoją za możliwością miniaturyzacji. Gra dosyć skąpi nam tych danych i całość zaznajomienia z historią trwa nazbyt długo.

Akcja toczy się w trójwymiarowym środowisku z widoku pierwszoosobowego a świat jaki przebywamy widziany jest z perspektywy miniaturowej, kilkucentymetrowej postaci. Możliwe jest też przełączenie widoku w tryb trzecioosobowy. Trawy stają się wysokie niczym drzewa, mrówki są naszych rozmiarów zaś komary i pająki stają się śmiertelnym zagrożeniem. Gra ma postać survivalu gdzie nasza postać musi dbać o zaspokojenie głodu i pragnienia a celem jest realizacja stawianych przed nami zadań. Rzecz dzieje się w przydomowym ogrodzie i znajdziemy tu zarówno wielkie drzewo jak i też przydomowy zbiornik wodny z rybami, kijankami i podwodnymi pająkami. Napotkamy także roje mrówek, wielkie pająki i inne drobne żyjątka. Całość prowadzi nas ku odkryciu umiejscowienia laboratoriów badawczych przy czym dotarcie do nich nie zawsze będzie proste – zwykle wiąże się z poszukiwaniami wejść, oraz aktywacji mechanizmów, gdzie całość jest okraszonych lekką zręcznościówką. Nie wymaga ona precyzji więc gra się w miarę przyjemnie choć trzeba będzie przemierzyć wiele kilometrów w poszukiwaniu wymaganych surowców.

A skoro mowa o podróżach to czeka nas wyprawa pełna przygód poprzez dosyć zróżnicowany świat. Będziemy przedzierać się przez las traw, skakać pomiędzy jego źdźbłami czy też strzelać z łuku do kropel rosy by je strącić i móc zaspokoić pragnienie. Będziemy też wspinać się po rozłożystych gałęziach krzaków, zbierać igły ostu, które przerobimy później na strzały czy też nurkować w przyogrodowym oczku wodnym.

Gra jest typowo stworzona pod multiplayer a możemy tu grać wspólnie ze znajomymi w trybie kooperacji do czterech osób. Taka rozgrywka jest znacznie prostsza niż granie samemu.

Naszym zadaniem będzie realizacja głównego wątku plus podążanie wzdłuż pomniejszych misji, jakie podsuwa nam gra, aktywujących się zwykle po dotarciu w określone miejsce czy też ubiciu nowego przeciwnika bądź pozyskaniu nienapotkanego jeszcze surowca. Dadzą nam dostęp do kolejnych przepisów wytwórczych broni, opancerzenia, stołów wytwórczych czy też elementów wystroju.

Graczowi oddano w dyspozycję rzeczy takie jak crafting, który jest dosyć rozbudowany. Z użyciem różnorodnych surowców wytworzymy dosyć pokaźną ilość rzeczy a ich liczba zwiększa się wraz z pozwanawaniem świata i odkrywaniem nowych surowców, które przebadamy w analizerze. Ten podpowie nam przepisy, w których możemy wykorzystać badany właśnie surowiec.

Dostępne są także mutacje, które pozyskujemy wykorzystujące niektóre z przedmiotów czy też wykonując daną akcję. Np. rzucając oszczepem zdobędziemy zdolność “oszczepnik”, która zwiększy zadawane za jego pomocą obrażenia. Dużo biegając pozyskamy zdolność “maratończyk”, co przełoży się na lepszą kondycję i pozwoli nam dłużej biegać.

Plus gra posiada biblioteczkę, pozwalającą pozyskać informację na temat wrażliwości napotkanych przeciwników czy też specyfikacji co jest źródłem danego surowca więc łatwo będzie ustalić skąd go pozyskać. Dostępna mapa to rzut z góry, w której będzie nam dane zorientować się na temat swojego obecnego położenia oraz zaznaczyć miejsce do którego chcemy się przemieścić. Dzięki temu ustalimy azymut w kierunku którego możemy podążać by dotrzeć na docelowe miejsce – piktogram widoczny na głównym ekranie gry poprowadzi nas w tym kierunku.

Możliwe jest także skonstruowanie własnej bazy wypadowej choć trzeba przyznać, iż pożera to masę surowców budowlanych więc jest to raczej zabawa dla trybu wieloosobowego lub prawdziwych zapaleńców zdolnych poświęcić czas na ich pozyskanie.

Dostępne misje można podzielić na główne oraz poboczne choć sama gra nie definiuje takiego podziału. Są one widoczne zarówno w lewym górnym rogu ekranu jak i też zestawieniu misji. Istnieje też wiele niedopowiedzeń i to intencją gracza będzie rozwiązywanie zagadki gdzie konkretnie znajduje się cel naszej misji, gdyż nie wszystko jest dokładnie wskazane i niejednokrotnie wymaga eksploracji okolicy oraz wyszukiwania wyznaczonej lokacji.

Gra jest niestety tak zrobiona, że przedmioty wymagane do wytworzenia niektórych elementów są dosyć rzadkie, występujące jedynie w konkretnym miejscu i by je pozyskać wymagają one długich wycieczek w teren, okraszonych niekiedy napotykanymi po drodze zagrożeniami. Pomijając czas niezbędny do poświęcenia na taką wyprawę to nie jest jednak nazbyt trudno a grę możemy zapisać praktycznie w dowolnym momencie. Śmierć też za wiele nie zmienia, gdyż choć posiadane w plecaku przedmioty upadną w danej lokacji to później łatwo jest przybyć ponownie na miejsce gdzie padła nasza postać i je zebrać.

Napotkamy też różnych przeciwników przy czym z początku gry nim zdobędziemy lepszą broń i opancerzenie walka z co niektórymi będzie zbytnim wyzwaniem i trzeba będzie salwować się ucieczką.


 

OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Gra się w to dosyć ciekawie i przyjemnie. Wielokrotnie zdarzyło mi się paść gdyż nie sprawdzałem poziomu zdrowia postaci, co później wiązało się z koniecznością biegania na miejsce by odzyskać plecak ze swoimi zdobyczami – ale jakoś to idzie przełknąć.

To co mi się nie podobało to złe według mnie zbalansowanie poziomu trudności – ciężko jest tu pozyskać lepszą zbroję czy też uzbrojenie ponieważ przeciwnicy do ubicia są dosyć silni. Pomaga w tym sytuacja, iż wrogowie potrafią się niekiedy zbugować i można strzelać do nich jak do kaczek – ale czy powinienem się z tego cieszyć? Kolejna rzecz to rozstrzał surowców po mapie – trzeba nadkładać drogi i tworzy się z tego kolejna wyprawa gdy okazuje się, iż brakuje nam jakiegoś surowca i trzeba specjalnie po niego gonić.

Tytuł ma w sobie dosyć dużo treści, co pozwoli ci zająć się nim nieco dłużej.


Screeny: