R276 = SPACEKRAFT! = Kosmiczna zręcznościówka w której walczymy z grawitacją i ciążeniem

Lubisz gry oparte na fizyce w których trzeba nieco pomyśleć?

GRĘ DO RECENZJI OTRZYMAŁEM OD DEWELOPERA.


RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1703020/SpaceKraft/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 1 lutego 2024
  • Producent = Game Dev Garage
  • Wydawca =Game Dev Garage
  • Gatunek = Wczesny dostęp, Łamigłówki, Trudne, Fizyka, Symulator kosmiczny, Retro, Symulatory, Zręcznościowe, Latanie, Ręcznie rysowane, 2D, Jednoosobowe, Otwarty świat, Kosmos, Eksploracja, Piaskownica, Stylizowane, Klimatyczne, Science fiction, Przygodowe
  • Recenzje użytkowników = BRAK
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = BRAK (około 10$)
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/spacekraft/

 

Gra SpaceKraft! autorstwa tureckiego studia Game Dev Garage zostanie wydana 1 lutego 2024 roku. Cena gry nie jest obecnie znana, ale planowana jest na standardowe steamowe 10$.

W grze gracz stanie przed wyzwaniem związanym z fizyką, realizując przeróżne zadania, głównie oparte na przenoszeniu obiektów z punktu A do punktu B. Zadaniem gracza będzie okiełznanie swego statku i unikanie kolizji z otaczającymi nas obiektami, gdyż naprawy potrafią być kosztowne. Autorzy nie dali graczowi rozwiązania wszystkich zagadek na dłoni, część zastosowań obiektów nie jest wyjaśniona i będzie wymagać własnej inwencji gracza by je odkryć. Chociaż większość zagadek jest stosunkowo łatwa, niektóre z nich mogą nas zmusić do głębszego zastanowienia, kreatywnego myślenia i eksperymentowania z rozwiązaniami.

Wizualnie gra nie jest może przebojem ale wszystko zrobione jest zgrabnie i jest czytelne. Powiedziałbym nawet, że wygląda ładnie i gra ma swój urok. Dźwiękowo jest dosyć skąpo ponieważ udźwiękowienie ogranicza się do dźwięków środowiskowych oraz odgłosu silników naszego statku kosmicznego, czasami pracującej machinerii czy też dźwięków kolizji obiektów. Przygrywać nam będzie dosyć przyjemna ścieżka dźwiękowa.

W grze będziemy ciągle ścierać się z fizyką i walczyć z grawitacją, przeciwdziałając ciążeniu. Do dyspozycji gracza oddano statek kosmiczny w którym manewrując ciągiem będziesz musiał sterować nim tak by lawirować pomiędzy przeszkodami i używając magnetycznych zaczepów transportować obiekty realizując przydzielone zadania. Oczywiście trzeba starać się unikać kolizji gdyż naprawa statku uszkodzonego wskutek naszych manewrów kosztuje…

Zadaniem gracza będzie wykonywanie różnorodnych pomniejszych zadań na każdej odwiedzanej planecie. Ostatecznym celem jest uruchomienie na każdej z nich przekaźnika mocy w postaci ogromnej anteny, co umożliwi nam przeniesienie się do kolejnej planety. Tam czekają na nas kolejne misje do wykonania, kontynuując dynamiczną przygodę w świecie gry. Gra zostanie wydana jako tytuł Early Access i obecnie, na 2 tygodnie przed jej premierą dostępne jest 5 spośród 11 możliwych do odwiedzenia planet.

Zadania nie należą do najtrudniejszych, ale czasem będzie wymagać od gracza pewnej inwencji, aby zrozumieć, co dokładnie trzeba zrobić. Przykładowo, leżący przewód zazwyczaj należy odpowiednio przyczepić do dwóch punktów transmisji energii. Nieczynna machina lub generator energii wymaga dostarczenia źródła zasilania, czyli kryształów, które należy znaleźć i umieścić w odpowiednim miejscu. Kryształy pełnią także funkcję źródła dochodu, ponieważ po podpięciu się do nich możemy wydobyć zgromadzoną w nich energię. Jest to niezbędne do zakupu paliwa, które stale zużywane jest podczas podróży, a także do naprawy naszego statku, zazwyczaj uszkodzonego w wyniku nieuwagi podczas licznych kolizji z różnymi obiektami.

Jeśli zdołamy zgromadzić wystarczającą ilość gotówki, w miejscu naprawy statku będziemy mogli zakupić ulepszenia, które ulepszą nasz pojazd i ułatwią rozgrywkę. Mogą to być między innymi solidniejszy pancerz, zwiększona pojemność zbiornika na paliwo, przyspieszone tempo wydobywania energii z kryształów, większa odporność na uszkodzenia czy też mocniejszy silnik, umożliwiający użycie dopalacza przy transporcie cięższych przedmiotów. Warto również wspomnieć o prostym sposobie na zdobycie dodatkowych środków finansowych – wystarczy wrzucić coś do wnętrza wulkanu. W wyniku tego działania wulkan podczas erupcji wypluje kryształ z którego możemy wyssać energię. Ta metoda może być wielokrotnie powtarzana w celu gromadzenia dodatkowej gotówki.

Gra regularnie dokonuje zapisów w checkpointach, dzięki czemu w przypadku śmierci gracza, możliwe jest wznowienie rozgrywki od ostatniego zapisu. Niemniej jednak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby gracz samodzielnie dokonywał zapisów w dowolnym momencie, co ograniczy konieczność powtarzania danego zadania w przypadku nieoczekiwanego zgonu.

W niektórych lokacjach gracza poprowadzą za rękę NPC, dostarczając listę zadań do wykonania, jednak nie zawsze wszystko jest wyjaśnione do końca, pozostawiając miejsce na samodzielną dedukcję. Na przykład, aby aktywować mechanizm, konieczne będzie przyciśnięcie platformy spełniającej rolę przycisku za pomocą przytarganego przedmiotu. W innej misji, brakuje koła zębatego i magnesów w mechanizmie, więc będzie trzeba je znaleźć i dostarczyć. Co do magnesów, na danej planecie ich ilość może być niewystarczająca, więc gracz będzie musiał na odwiedzoną wcześniej planetę dostarczyć trzy skały, które zostaną tam przerobione na potrzebny nam magnes. Alternatywnie, trzeba będzie przetransportować kryształ z innej planety, by móc go użyć na obecnej jako źródło energii. To są przykłady prostych zagadek, które gracz samodzielnie musi rozwiązać.


OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10

Gra jest dosyć udana i latanie statkiem sprawia frajdę. Niektóre z zadań wymagają nieco precyzji przy przelocie w ciasnych tunelach czy też zwiększonej uwagi przy transporcie przedmiotów gdyż ich waga i inercja będą nam przeszkadzać w locie co może doprowadzić do chwilowej utraty kontroli nad statkiem i kosztownych kolizji.

Zadania, które będziemy realizować nie należą do trudnych a przeznaczenia znalezionych obiektów zazwyczaj łatwo się domyśleć, chociaż zdarzyło mi się raz czy dwa utknąć. Gra przypomina nieco starsze tytuły z czasów komputerów 8/16 bitowych, gdzie sterowaliśmyy statkiem i poruszaliśmy się w ciasnych labiryntach co było kluczowym elementem rozgrywki.

Dosyć prosta gra, choć dająca nieco frajdy. Polecam.


Screeny: