R262 = SEA HORIZON = Recenzja turówki z kartami

Dosyć ciekawa (i wymagająca) gra z wykorzystaniem kart i losowanych surowców

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1611420/Sea_Horizon/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 20 października 2022
  • Producent = 45 Studio
  • Wydawca = SOFTSTAR ENTERTAINMENT, Gamera Games
  • Gatunek = Roguelite, Walka turowa, Jednoosobowe, RPG, Rozgrywane na stole, Przygodowe, Stylizowane, Wczesny dostęp, Fantasy, Łupy, 3D, Roguelike, Taktyczne turowe, Strategiczne turowe, Kreskówkowe, Sześciokątna siatka, Niezależne, Gra karciana, Karciany bitewniak, Walka
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (113)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 70 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/sea-horizon/

 

Sea Horizon to dzieło studia “45 Studio” i na Steam zostało wydane w dniu 20 października 2022 roku. W grze tej gracza będzie eksplorował mapę i walczył z napotkanymi przeciwnikami używając dostępnych kart a jego działania ograniczone są limitem wylosowanych w danej turze zasobów co wymagać będzie przemyślenia których kart będzie najlepiej użyć.

Gra składa się z kilku elementów. Pierwszy to eksploracja rzutu izometrycznego świata w którym będziemy podróżować pomiędzy różnymi miejscami dbając o zapas żywności gdyż każdy ruch zużywa pożywienie a jego brak oznacza utratę punktów zdrowia bohatera. Kolejny to plecak w którym możemy zarówno skompletować używaną talię kart jak i też doposażyć naszą postać w użyteczne przedmioty, dające nam w każdej turze losową ilość zasobów. Ostatni to sama walka w której w systemie turowym ruszamy się naprzemiennie z przeciwnikiem.

Grę możemy rozgrywać w trzech trybach. Pierwszy to kampania czyli misje fabularne, które są ściśle związane z wybraną postacią i pozwolą nam odblokować nowych bohaterów, których wariacje posiadają bazowo, już na starcie specjalną kartę, która może okazać się przydatna w trakcie konkretnych misji – a można je zakupić w sklepie ze skórkami zużywając zebraną walutę. Drugim trybem jest eksploracja generowanych losowo podziemi gdzie z użyciem grupy trzech bohaterów musimy finalnie pokonać bossa. Trzeci z trybów to rozgrywka na losowo generowanej mapie gdzie swobodnie podróżujemy podejmując się dostępnych misji według własnego uznania.

Kwintesencją rozgrywki są toczone walki. Od razu zaznaczę, iż mogą być dosyć wymagające i potrzebują zgłębienia specyfiki wybranego przez nas bohatera, ponieważ każdy z nich ma do dyspozycji różne zestawy dostępnych do użycia kart. Dlatego też grając różnymi bohaterami, doświadczenia są zupełnie odmienne.

Nim przystąpimy do starcia możemy wybrać z zestawu posiadanych kart pięć z nich, które będą używane w bitwie. Karty pozyskujemy na drodze wyboru wraz z zebraniem odpowiedniej ilości doświadczenia i awansu postaci na kolejny poziom. Rozważając za i przeciw trzeba dokonać selekcji które z nich będą nam przydatne w trakcie podróży z resztą posiadanych postaci. Każda z kart może być użyta raz lub więcej jednak do jej aktywacji wymaga posiadania odpowiedniej ilości jednego z kilku surowców więc w trakcie starcia na podstawie wylosowanych zasobów gracz musi zdecydować których kart użyć.

Przed przystąpieniem do starcia mamy możliwość wyboru pięciu kart spośród tych dostępnych w naszym plecaku – będą one wykorzystywane w trakcie bitwy. Aby zdobyć karty musimy zdobywać doświadczenie i awansować postać na kolejne poziomy co na drodze wyboru pozwoli nam wybrać jedną z trzech oferowanych nam kart. Musimy dokładnie przemyśleć, które z kart wybrać, biorąc pod uwagę różne aspekty. Rozważyć, które z kart będą przydatne w podróży w kontekście innych posiadanych postaci.

Każda karta może być użyta raz lub więcej, ale jej aktywacja wymaga odpowiedniej ilości kilku sztuk surowców. W trakcie walki na podstawie wylosowanych zasobów gracz musi podjąć decyzję, które karty będą najbardziej efektywne do użycia. To ile i jaką ilość zasobów pozyskamy zależy od posiadanego osprzętu postaci. Każdy z jej elementów posiada inne parametry bazowe, określające ile ścianek ma użyta do losowania kostka a wynikiem może być pozyskanie takiej ilości surowców jakie w zestawie posiada dany przedmiot. Jeśli dla przykładu ma on wskazanie na kostkę trójścienną to możemy otrzymać trzy spośród listy 6 elementów. To wiąże też wymagania samych kart względem specjalizacji kart bohatera ponieważ nie ma sensu losować zielonych liści skoro żaden z elementów skompletowanej talii ich nie używa. Przedmioty otrzymujemy jako nagrodę po zakończonym starciu czy też otwierając przeróżne skrzynie – aczkolwiek można je też zakupić u napotkanych handlarzy. Mają one różną specyfikację – lecz głównie trzeba tu patrzeć na ilość losowanych elementów. Te lepsze, charakteryzujące się kolorem dają nam także specjalne efekty, aktywujące się na początku rozgrywki, co turę czy też w momencie ataku na naszą postać bądź w innych warunkach. Odpowiednie ich dobranie pozwala zbudować silną postać, która wykorzysta potęgę posiadanych kart.

Walki jak już wspomniałem toczą się w systemie turowym. Zwykle jest tak, iż poruszamy naszymi bohaterami po czym następuje tura ruchu przeciwników. To, że wykonują oni ruch w grupie jest szczególnie niebezpieczne ponieważ powoduje skumulowanie zadawanych nam obrażeń. Wróg sam wybiera którą z postaci chce zaatakować choć niektóre z kart bądź modyfikatorów powodują, iż przeciwnik będzie musiał zaatakować konkretną postać nim dane mu będzie móc zaatakować pozostałe. Istnieją też takie, które zanęcają adwersarzy do ataku na konkretnego bohatera choć to też nie zawsze jest pewnik gdyż niekiedy potrafią przyłożyć innemu bądź też użyć ataku obszarowego, zadając obrażenia więcej niż jednej postaci.

Kluczem do zwycięstwa jest umiejętne wykorzystanie kart i specyfiki zaklęć jakie niesie każda z nich. Nakładają one też na przeciwnika odpowiednie efekty jak i też podbijają ilość posiadanych punktów obrony, widocznych jako tarcze przy każdej z naszych postaci. Wróg najpierw musi je zbić by mógł dobrać się do zdrowia bohatera. Leczenie w większości przypadków jest trudne gdyż nie każdy z nich ma zaklęcia mogące leczyć pozostałych członków drużyny. Ponieważ ilość zadawanych nam obrażeń jest skumulowana poprzez atak trzech wrogów jednocześnie w ich turze ruchu niekiedy ciężko jest się przed tym wybronić. Co do zasady należy więc jak najszybciej ubić jednego z atakujących by zmniejszyć ryzyko otrzymania jednorazowo dużej ilości obrażeń nieprzygotowanej na to postaci.

W trakcie eksploracji mapy napotkamy różnych wrogów, cechujących się odmiennymi parametrami i sposobem ataku. Niektórzy z nich będą wyjątkowo żywotni i upierdliwi – wtedy też możemy przegrać starcie. Ale tu pocieszę – gra umożliwia automatyczne załadowanie stanu sprzed przegranej walki więc da się próbować raz za razem dopóki nie wygramy. Można więc zmienić wyposażenie czy też zawartość talii pod napotkanego napastnika i spróbować innej taktyki. Tu dodam, że nigdy nie wiemy z kim będziemy walczyć dopóki nie zaatakujemy danego pola. Na szczęście gra pozwala nam próbować kolejnych podejść do skutku więc można podejmować kolejną próbę za kolejną dopóki się nie uda.

GRYWALNOŚĆ: Gra się w to dosyć ciekawie choć gra nie jest łatwa. Szczególnie na początku gdy jeszcze nie znamy zależności pomiędzy kartami i tego jak skutecznie przeciwstawiać się wrogom ponieważ trudno jest zachować zdrowie postaci. Dużo daje tu unikalność każdego z bohaterów – każdy z nich ma inny zestaw kart i każdym gra się nieco inaczej zwracając uwagę na inne aspekty. Jeden będzie dążyć do zwiększenia swoich parametrów obrony a inny zaś koncentrować na szybkim i silnym ataku celem eliminacji kolejnych przeciwników. Pewną niedopowiedzianą niespodzianką jest zaś to, że nigdy nie wiemy z kim będzie nasza kolejna walka – przeciwników poznajemy dopiero po rozpoczęciu starcia. Nie znamy ich zachowania i tego czym mogą się wykazać – to wychodzi dopiero w walce. Gra szybko może jednak cię znudzić ponieważ starcia wyglądają podobnie i tylko niekiedy wymagają modyfikacji względem nietypowych wrogów.


 

OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10

Za główny atut gry wziąłem poziom trudności. Gra jest dosyć wymagająca pod tym względem – jednak jedynie na początku dopóki nie poznamy mechanik gry i nie będziemy wiedzieć co potrafi każda z naszych postaci. Odkrycie metodyki postępowania sprawia, że staje się o wiele łatwiejsza a wtedy tylko nietypowe zachowania wroga są w stanie nam zaszkodzić – plus oczywiście ich brutalna siła ponieważ trzeba mieć na uwadze, że ci są w stanie atakować jednocześnie jeden za drugim w swojej turze ruchu, kumulując zadawane obrażenia.

Gra ma też jakieś niedopowiedziane błędy w kwestii przeliczania użytych jednostek i skali – i tak zdawać by się było mamy opanowaną sytuację i wygrane starcie gdy nagle ni z gruszki ni pietruszki przeciwnik stosuje jakiś mega atak w takiej sile, że żaden z naszych bohaterów nie jest tego w stanie przetrwać. Wygląda jakby było to uzależnione od zejścia przez niego do jakiejś zadanej liczby punktów HP – z tym, że gra nas o tym w żaden sposób nie iformuje. Nie wiem zatem czy jest to z góry zaplanowane przez twórców czy też może jednak niezamierzona sytuacja i jest to błąd. Totalnie niszczy to przyjemność z gry.

Ogólnie gra mi się spodobała i nieco w nią pograłem – głównie w trybie swobodnej eksploracji jednak tu znów przesadzono z wymaganiami odnośnie pożywienia więc trzeba co chwila wracać uzupełnić zapasy. Tak więc ja polecam: ciekawy pomysł i mechanika rozgrywki.


Screeny: