R246 = OTHERWAR = Recenzja polskiego połączenia tower defence z bullet hell

Polska gra – połączenie tower defence i bullet hell.

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1526870/Otherwar/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 27 lutego 2023
  • Producent = kantal collective
  • Wydawca = Hyperstrange
  • Gatunek = Tower defense, Strategiczne, Pikselowa grafika, 2D, Retro, Demony, Bieganie, Stara szkoła, Budowanie, Celowniczki, Fantasy, Widok z góry, Stylizowane, Latanie, Klimatyczne, Budowanie bazy, Bullet hell, Shoot ’em up, Mroczne fantasy, Jednoosobowe
  • Recenzje użytkowników = W większości pozytywna (30)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 27,50 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/otherwar/

 

OTHERWAR jest dziełem polskiego studia Kantal Collective – na Steam została wydana pod koniec lutego 2023 roku. Dorobek autora na tejże platformie to także wydany w 2019 roku tytuł “1BIT CASTLE“. Obie gry mają część wspólną: każda z nich ociera się o gatunek tower defence z grafiką w stylu retro.

Oprawa graficzna OTHERWAR to 2D utrzymane w pikselowym i dość ciekawym stylu artystycznym. Postaci jak i też elementy dekoracji zostały wykonane z dbałością o szczegóły i wygląda to dosyć ładnie. Warstwa audio jest nieco uboga – są to jedynie różnorodne dźwięki wystrzałów, trafień oraz potwierdzenie kliknięć w interfejsie. Nieco lepiej jest ze ścieżką dźwiękową – utwory, choć dosyć posępne w odbiorze to jednak wpadają w ucho i są dobrze dobrane do gry.

Gra podzielona jest na kilka etapów a te na pomniejsze punkty w których każdy to plansza do przejścia a jej pokonanie pozwoli nam na sięgnięcie do następnego punktu naszej podróży, których łącznie jest dziewięć. Te już zdobyte można powtarzać po raz kolejny dzięki czemu zdobędziemy nieco dodatkowych punktów doświadczenia, pozwalających nam na zakup kolejnych coraz to droższych umiejętności postaci. Te ulepszenia pozwolą nam zarówno przyśpieszyć tempo przemieszczania się głównego bohatera jak i też zwiększyć prędkość oraz ilość zadawanych przezeń obrażeń. Prócz tego mamy też kilka ogólnych polepszaczy jak np. zwiększenie parametrów wież w najbliższym sąsiedztwie naszej postaci bądź szansy na pozyskanie większej ilości pieniędzy w czasie starcia. Dodatkowo niektóre z parametrów mają kilka poziomów ulepszeń co zwiększa efekt danej umiejętności. Łącznie mamy tu 14 odrębnych umiejętności przy czym 6 z nich można jak już wspomniałem ulepszać do kilku razy. Ogółem drzewko rozwoju jak dla mnie jest dosyć ubogie i czułem z tego powodu lekki niedosyt. Plusem jest natomiast to, że w dowolnej chwili przed przystąpieniem do walki możemy zresetować wybrany układ i wybrać nieco inne ustawienie umiejętności, co może ułatwić pokonanie danego poziomu.

Misje to niezwiązane ze sobą potyczki typowo z gatunku tower defence. Pewnym urozmaiceniem jest tu fakt, że poruszamy się głównym bohaterem i z jego użyciem strzelamy do pojawiających się kolejnych fal wrogów. Po ubiciu wszystkich zaliczamy dany poziom. Przed rozpoczęciem podejścia do danego levelu wybrać możemy do pięciu odblokowanych już wieżyczek o różnym przeznaczeniu. Niektóre służą wyłącznie zadawaniu obrażeń nacierającym przeciwnikom zaś inne na chwilę spowolnią przeciwnika czy też pozwolą nam zarobić więcej grosza – a pieniądze jak najbardziej się przydają ponieważ to właśnie za nie kupujemy wieżyczki, jakie możemy postawić przy drodze i będą one razić nadciągającą watahę wrogów. Wieżyczki z użyciem złota można też ulepszać co przełoży się na zwiększenie siły efektów, zasięgu, tempa ostrzału oraz ilości zadawanych obrażeń.

Przeciwnicy jakich przyjdzie nam pokonać są nieco zróżnicowani – niektórzy mają większą ilość życia, inni zaś potrafią do nas strzelać. I tu pojawia się problem ponieważ jeśli nazbiera ich nieco na ekranie to zaczyna się robić ciasno i trzeba ostro lawirować pomiędzy pociskami. Niektóre, takie jak np. liście mają ciekawą trajektorię lotu więc łatwo się na nie władować. W połączeniu z faktem, iż jednocześnie trzeba ostrzeliwać nadciągające jednostki powoduje, że gra jest dosyć trudna, nawet na łatwym poziomie trudności. Wieżyczki jakie możemy postawić zadają dosyć marne obrażenia i mają krótki zasięg ostrzału więc bez pomocy ze strony bohatera napastnicy dosyć łatwo są w stanie przedrzeć się do końca ścieżki i zabrać nam kolejne z żyć prowadząc finalnie do naszej przegranej.


OCENA: POZYTYWNA = 4/10

Zacznę od tego, że grę oceniam pozytywnie, jest jak najbardziej grywalna i może być ciekawa dla fanów gatunku. Mnie się jednak nie spodobała a to głównie dlatego, że poziom trudności jest według mnie zdecydowanie przesadzony (albo to ja jestem zdecydowanie kiepski jak na ten typ gier). Trzeba tu przywiązywać zbyt dużą wagę do udzielanej pomocy ze strony bohatera ponieważ inaczej łatwo jest przegrać dany poziom. Wieżyczki mają dosyć marny wygar i pozostawione same sobie nie są w stanie utłuc przeciwników. Próbowałem kilku podejść jednak przeważnie kończyło się to moją porażką i dopiero koncentrowanie się na jakiejś konkretnej partii nazbyt mocnych przeciwników pozwoliło pokonać dany poziom. Jest to do przejścia a zebrane przy kolejnych przegranych punkty doświadczenia można przekuć na podbicie umiejętności naszego bohatera co pozwoli przebić się przez dany poziom. Ja jednak nie lubię powtarzać po raz kolejny tego samego, trudnego poziomu zatem wobec powyższego niestety szybko mnie do siebie zniechęciła… Jak dla mnie zbyt wyżyłowany poziom trudności zabija tu przyjemność płynącą z rozgrywki.


Screeny: