R234 = TFM: THE FIRST MEN = Recenzja połączenia managera kolonii z survivalem

Ciekawy manager kolonii z atrakcyjną oprawą graficzną.

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/700820/TFM_The_First_Men/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 2 listopada 2022
  • Producent = Gathering Tree
  • Wydawca = Gathering Tree
  • Gatunek = Wczesny dostęp, Symulator kolonizacji, Budowanie bazy, Strategiczne, Piaskownica, Budowanie, Symulatory, Otwarty świat, Zarządzanie, Survival, Generacja proceduralna, 2D, Fantasy, Taktyczne RPG, Zarządzanie zasobami, Eksploracja, Wytwarzanie, Taktyka w czasie rzeczywistym, Budowanie miasta, Kreskówkowe
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (212)
  • Multiplayer =  BRAK (Planowany)
  • Polska wersja językowa = JEST (Społecznościowa)
  • Regularna cena = 100 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/the-first-men/

The First Men jest dziełem tureckiego studia Gathering Tree i po dwóch latach prac autorzy zdecydowali się w dniu 2 listopada 2022 wydać je na Steam. W grze będącej skrzyżowaniem managera czy też raczej można powiedzieć zarządzaniem kolonii i survivalu będzie nam dane przejąć kontrolę nad jej mieszkańcami i rozbudować osadę by spełnić postawione przed nami założenia.

Wizualnie gra prezentuje się bardzo dobrze. Ręcznie rysowana grafika ma swój urok i przyciąga wzrok. Co prawda nie ma tu nazbyt wiele klatek animacji, ale jest to zrobione z głową i wygląda naturalnie.
Dźwiękowo gra także stoi na wysokim poziomie – będzie nam dane usłyszeć odgłosy pracy naszych osadników zaś w tle przygrywa nam dosyć spokojna choć nienużąca gracza melodia.

Zacznijmy od tego, iż jest to gra Early Access. Nie wszystkie funkcjonalności są jeszcze dostępne lecz tu można pochwalić autorów za nieustanny rozwój gry – co chwilę dodawane są rzeczy rozwijające grywalność o nowe aspekty czy też upraszczające zarządzanie w jakiejś kwestii.

W grze dostępna jest tylko część planowanej funkcjonalności – na chwilę obecną możemy zagrać w 3 z 4 trybów kampanii oraz customowe mapy. Niedostępny jeszcze jest tryb losowej rozgrywki gdzie dane będzie nam rozegrać generowaną losowo mapę z ustawionymi przez nas parametrami startowymi. W planach jest także tryb rozgrywki multiplayer gdzie gracze będą sterować odrębnymi plemionami współzawodnicząc ze sobą bądź wspólnie realizując zadany cel. Gra posiadać ma także edytor map oraz wsparcie dla modowania. Tym samym szykuje się dosyć ciekawy i różnorodny tytuł, który może wciągnąć się na dłużej. Roadmapa zaplanowana przez autorów zapowiada się interesująco i jeśli uda im się zrealizować zaplanowane cele – tytuł może być nad wyraz bogaty w treści i wart ogrania.


Zadaniem gracza będzie spełnić założenia danej mapy. W większości przypadków przekłada się to na rozbudowę osady oraz doglądanie samych osadników. Od razu powiem, że gra jest znacznie przekombinowana i trzeba ją przede wszystkim zrozumieć. Koloniści działają autonomicznie i samoczynnie wykonują zlecony im typ zadań, nie da się ich przejąć (prócz trybu walki) i kazać np. ścinać drzewo. Można je ewentualnie włączać i wyłączać i tylko tym możemy sterować odnośnie tego czym aktualnie mają się zająć. Samodzielnie także tworzą wszelkie przedmioty w zakresie swojej specjalności choć tu już jest prościej i możemy im ręcznie zlecić wykonanie danych rzeczy. To powoduje, iż jest tu nieco mikrozarządzania, co może sprawić, że rozgrywka nie będzie należeć do najłatwiejszych – szczególnie przy większej ilości kolonistów gdy nasza osada się już rozrośnie. Co prawda posiadają oni pewną autonomię i samoczynnie wykonują przydzielone im zadania jednak ich większość wymagać będzie od nas zaglądania co jakiś czas i sprawdzania jak sobie radzą czy też weryfikacji stanów magazynowych i doprodukowanie brakujących zasobów.

To co wyróżnia tę grę to przede wszystkim odrębna osobowość każdego z naszych osadników. To tchnienie czegoś nowego w tej kategorii gier. Każdy z kolonistów jest indywidualnością z własnymi umiejętnościami, statystykami i przywarami, specjalizującym się w nieco innym zawodzie przy czym to do nas należy ich szkolenie i wytyczanie ścieżki kariery poprzez dokonywanie wyborów specjalności. Działa to nieco inaczej względem innych gier – tu wykonując dowolne prace każda z osób pozyskuje punkty doświadczenia i te można później zużyć dwojako: nadać jej pasję, czyli tak naprawdę zawód w ramach którego będzie mogła wykonywać dane zadania (np. zbieracz, drwal, budowniczy, łowca), dodatkowo rozszerzyć już posiadaną pasję o jakąś specjalizację (np. łowca zyska możliwość polowania na inny gatunek zwierząt czy też umiejętność zastawiania pułapek) czy też wybrać jedną z trzech cech, która zostanie jej nadana na stałe. Koloniści mają pewne wrodzone predyspozycje i niektórymi rzeczami będą się chętniej zajmować zaś inne będą robione znacznie wolniej.

Możliwe do przydzielenia prace zostały podzielone na kilka kategorii wyznaczonych kolorami i tak zielony odpowiada za zbieractwo pożywienia czy też zasobów, niebieski budowanie budynków i przetwarzanie surowców, czerwony za atak itp. Na początku gry jest to bardzo zagmatwane i nieczytelne i trzeba chwili by się ograć i zrozumieć zasadę działania. Zaczniemy od wyznaczenia zbieracza pożywienia, zasobów a następnie nasza społeczność się rozrośnie i przyjdzie czas na dodanie kolejnych specjalności dzięki czemu liczba możliwych do zbudowania budynków oraz towarów do wytworzenia się rozrośnie.

Nasze postaci prócz samego poziomu zdrowia czyli ilości HP mają też możliwość pozyskiwania negatywnych perków, które są widoczne na pasku przy danej kategorii w formie trupich czasek i nazywane cechami ze stanem śmiertelnym. Wpływają one negatywnie na samą postać a uzbieranie nazbyt dużej ich ilości w konsekwencji może prowadzić do jej uśmiercenia. Ilość poziomów parametrów postaci jest wtedy stale zbijana i kolonista traci jej kolejne levele. Jeśli dany parametr zejdzie do zera będzie to oznaczało jego śmierć. Sposobem na ich usunięcie są omawiane wcześniej specjalności, które niekiedy mają zdolność ich natychmiastowego usuwania czy też pozwolenie postaci na odpoczynek gdyż sen potrafi koić rany. Inną sposobnością jest wytworzenie specjalnych przedmiotów zużywalnych – nazwanych tu jako “potrzeby”, których użycie pozwoli pozbyć się owych trupich czaszek. Są one przydzielone kolorami do właściwych parametrów i tak np. jeśli postać doposażymy w biały grzebień będzie mogła ona zbić czaszkę z białego parametru czyli umysłu.

Postaci możemy także wyekwipować w różne sprzęty pokroju młota, procy, siekiery czy też osprzętu do zbierania pożywienia. Prócz tego możemy ją jeszcze doposażyć w ozdobę, która zwiększy wydajność pozwalając zbierać więcej plonów czy też przyśpieszy pracę osadnika. Jednakże by móc tego dokonać trzeba najpierw opracować odpowiednią technologię oraz zebrać niezbędną ilość wymaganych surowców i z ich pomocą wytworzyć czy to narzędzie czy też wspomnianą ozdobę.

Dziwnie zrealizowano tu przydział samych przedmiotów. Wydajemy je ze składu – klikamy na przedmiocie i przekazujemy docelowej osobie. I tu niekiedy okazuje się, że nie ma ona predyspozycji do jego użycia – ma za mały poziom parametru w danej kategorii. Trzeba znów kliknąć na niej i zwrócić ten przedmiot, spróbować z innym o podobnej funkcjonalności. Kiepsko przemyślane…

Każdy z mieszkańców także się starzeje więc w końcu i na niego przyjdzie czas. Jeśli w osadzie znajduje się przynajmniej jedna kobieta i mamy wybudowany żłobek to istnieje możliwość powicia dziecka – wtedy od podstaw przeszkalamy go w jakiejś drodze kariery. Będzie ono zdobywać doświadczenie i kolejne umiejętności. Wskutek tego, że zawsze są one losowe każdy z naszych mieszkańców jest w jakimś stopniu unikalną i niepowtarzalną postacią jeśli chodzi o nabyte zdolności i umiejętności.

Postaci wykonując przeróżną pracę zbierają także różnokolorowe punkty odpowiadające za różne kategorie. – np. zielony: dobrobyt, niebieski – przemysł, czerwony – wpływ, pismo – jedność, fiolet – udogodnienia. Są one później wymagane do odblokowania specjalnych umiejętności naszych postaci wraz z jej awansem. Jeśli nie będziemy mieć odpowiedniej ich ilości pozostaje poczekać lub z konieczności wybrać coś innego. Droga awansu bardzo się autorom udała i jest to fajny pomysł o ile dostępna będzie do wglądu pełna ścieżka kariery. Obecnie widzimy jedynie jej fragment wraz z odblokowywaniem i budową w osadzie kolejnych budynków – więc jest to niejako błądzenie na ślepo i poznawanie gry krok po kroku. Niby jest to fajne, ale ciągle zastanawiasz się co jest potrzebne by móc wydobywać miedź czy też tworzyć uprawy? Dowiesz się dopiero gdy rozwiniesz swoją społeczność do tego etapu jednak gracz powinien móc w każdej chwili przejrzeć całe możliwe do odblokowania drzewo umiejętności i budynków by móc zaplanować ścieżkę rozwoju.

Gra jest dosyć rozbudowana i to jest zarówno fajne jak i też jest utrapieniem – trzeba chwilę pograć by to opanować i zrozumieć. Co prawda dostępne jest wprowadzenie w postaci samouczka czy też poradnika zawartego w grze jednak nie jest to wystarczające. Na chwilę obecną nie tłumaczy on wszystkich aspektów rozgrywki.

Wraz z rozwojem naszych postaci odblokujemy możliwość tworzenia kolejnych budynków a te znów pozwolą nam wytwarzać nowe rzeczy. Zarówno osprzęt jak i też te zużywalne, które mogą dać nam jakieś bonusy czy też posłużyć do uzdrowienia postaci. Jeśli chodzi o listę dostępnych do stworzenia budynków to jest ich dosyć dużo. Każdy z nich daje nam jakąś funkcjonalność. Lista możliwych do wytworzenia przedmiotów oraz budynków wraz z postępem gry staje się dosyć rozbudowana i w końcu prostsze staje się wpisanie kilku liter z jego nazwy w wyszukiwarkę niż scrollowanie by się do niego przewinąć tak więc jest z czego wybierać. Poruszanie się w tym gąszczu ułatwi możliwość zastosowania filtrów, które nieco upraszczają znalezienie potrzebnej nam rzeczy.

Gra pozwala nam także na tworzenie czteroosobowego składu, który będziemy mogli przejąć i sterować eksplorując mapę czy też prowadzić starcia z przeciwnikami i realizować różnorodne zadania. Warto jest jednak dozbroić oraz opancerzyć naszych wojaków by nie padli nam w bitwie. Podobnie jak z łowcą – dobrze jest dać mu jakąś broń dystansową by nie musiał każdorazowo walczyć kontaktowo i odnosić obrażeń w czasie polowań na zwierzynę.

Gra posiada spolszczenie jednak na chwilę obecną jest ono niekompletne – większa część tekstu nie jest przetłumaczona i wygodniej jest grać w języku angielskim niż w środowisku wymieszania polskiego i angielskiego. Gra dosyć szybko się rozwija więc tłumaczenie w naszym rodzimym języku obecnie nieco odstaje od stanu bieżącego gry.

To z czym gra obecnie ma problemy to z pewnością wytyczanie ścieżki – czasami sobie z tym nie radzi i trzeba klikać na cel po kilka razy by postać przemieściła się we wskazane miejsce – lecz na szczęście zdarza się niezmiernie rzadko. Dodatkowo postaci potrafią się blokować w wąskich przejściach – w szczególności jeśli chcemy zaatakować przeciwnika umiejscowionego w takim miejscu. Z czasem zapewne autorzy wyeliminują te niedogodności. Ostatni patch wprowadził możliwość blokowania zawodów postaci co pozwala skierować ją do innych zadań czy też zaoszczędzić np. nieco drewna potrzebnego do tworzenia budynków by nam go nie zużywano. Tak więc ciągle coś się zmienia i gra zaczyna robić się bardziej przyjazna.


OCENA: POZYTYWNA = 7/10

Pokrótce: gra, która ma potencjał stać się ciekawym tytułem, jednak przed autorami jeszcze chwila pracy by ją dopieścić i uczynić bardziej przyjazną dla użytkownika.

Zacznijmy od tego, iż jest to gra w statusie Early Access. Interesujący i nieco innowacyjny tytuł jednakże jest strasznie zamotany i zagmatwany jednocześnie. Do zastosowania niektórych funkcjonalności dotarłem dopiero w połowie rozgrywania pierwszej mapy przy czym nadmienię, iż przeszedłem samouczek. Wszystko w samej grze działa, jednak nie jest to proste i w pełni intuicyjne i trzeba nieco obycia z grą by zrozumieć jak działają niektóre z funkcjonalności i skąd np. brać zasoby – samouczek tego nie tłumaczy w jasny i czytelny sposób. Na szczęście w samej grze jest dostępny poradnik, który pokrywa większość treści więc jeśli zdecydujesz się sięgnąć po ten tytuł sugeruję go najpierw przejrzeć i przeczytać by nie tracić niepotrzebnie czasu na domysły i samodzielne dochodzenie co do czego służy.

Błędem byłoby także porównywanie tej gry w obecnym jej stadium do RimWorld, które jest rozwijane już długi, długi czas. Są to dopiero początki jej przygody z szerszym gronem graczy na Steam a po dacie wypuszczania kolejnych aktualizacji można mieć pewność, że błędy z czasem będą usuwane i sam interface oraz wiążące się z nim zależności zostaną wyprowadzone do stanu używalności – wszak sama gra działa, mechaniki także – lecz nie wszystko jest jeszcze w pełni czytelne i zrozumiałe dla niedoświadczonego gracza a sam samouczek nie do końca należycie wprowadza nas w świat gry.

Obecna tak wysoka cena za ciężkie do strawienia środowisko gry nie jest odpowiednia. Gra jest w pełni grywalna i bardzo mi się spodobała, jednakże zrozumienie w pełni użytych tu mechanik nie należy do najłatwiejszych. Sugeruję odczekać jeszcze chwilę nim autorzy nie dodadzą kilku prostych rozwiązań


Screeny: