R222 = DOME KEEPER = Obrona pixelowej kopuły

Kopuła, za wszelką cenę broń kopuły!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1637320/Dome_Keeper/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 27 września 2022
  • Producent = Bippinbits
  • Wydawca =Raw Fury
  • Gatunek = Kosmici, Roguelike, Survival, Zarządzanie zasobami, Budowanie bazy, Jednoosobowe, Science fiction, Akcja, Pikselowa grafika, Taktyczne, Czas rzeczywisty, Regrywalność, Zarządzanie czasem, Górnictwo, RPG akcji, Zręcznościowe, Kosmos, Trwała śmierć, Zarządzanie, Tower defense
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (1.350)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 65 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/dome-romantik/

Dome Keeper na Steam zostało wydane 27 września 2022 i jest dziełem dwuosobowego niemieckiego studia Bippinbits, jest to ich drugi tytuł wydany na tej platformie. W grze, która jest czymś na wzór połączenia gry logicznej z domieszką taktyki naszym zadaniem jest obrona kopuły mieszkalnej przed nacierającymi przeciwnikami.

Wizualnie tytuł zbliżony jest do przekroju pomiędzy grafiką 8 i 16 bit. Pixelart zrobiony jest ze smakiem i wygląda dosyć atrakcyjnie i jednocześnie sprawia wrażenie jakby niedokończonego przez artystę. Warstwa dźwiękowa to nic szczególnego aczkolwiek muzyka jest dosyć tematyczna i wpada w ucho.

Rozgrywka polega na obronie kopuły mieszczącej nieco urządzeń i nas w formie jej mieszkańca. Co jakiś czas nacierają nań dzikie stwory zamieszkujące planetę i naszym zadaniem będzie je zlikwidować nim te zdołają przebić się przez ściany i wedrzeć do wnętrza.

Nasza postać wyposażona jest w odrzutowy silnik oraz mocarne wiertło. Jesteśmy odizolowani od nieprzyjaznej atmosfery planety a zatem jedyna droga prowadzi w głąb. Pozostaje zatem wwiercić się w podłoże w poszukiwaniu wartościowych minerałów, które będzie można spożytkować na zakup ulepszeń czy to naszej postaci czy też elementów ofensywnych bądź defensywnych samej kopuły.

Gra jest tak naprawdę dosyć powtarzalną rozgrywka o zmiennych parametrach wejściowych co samo w sobie już na starcie powoduje, że szybko może zacząć się nudzić. Wybieramy jedną z metod obrony naszego domostwa, specjalizację naszej postaci oraz poziom trudności plus czasami jakieś dodatkowe parametry typu wielość mapy do eksploracji. I tyle. Dziwny obiekt przypominający bańkę spada na planetę i zaczyna się nasza przygoda.

Startujemy zawsze na powierzchni i naszą misją będzie odnalezienie i przytarganie do bazy artefaktu zakopanego gdzieś głęboko głęboko pod ziemią. Nasza postać wyposażona jest w odrzutowy plecak pozwalający przemieszczać się w dowolnym kierunku oraz wiertło pozwalające przebijać się przez skały i kopać korytarze. Czasami natykamy się na jeden z trzech typów surowców i po skruszeniu takiego pola możemy zabrać urobek do bazy. Tam też po uzbieraniu odpowiedniej ilości surowca możemy zakupić różnorakie ulepszenia. Są one podzielone na kilka kategorii oraz poziomów. Możemy ulepszyć naszą postać czy też samą kopułę. Szybsze poruszanie się pozwoli nam żwawo przemieszczać się na miejsce wydobycia, wydajniejsze wiertło szybciej przewiercać się przez skały a mocniejszy silnik odrzutowy pozwoli transportować większą ilość urobku jednocześnie. Możemy też zakupić ulepszenia ofensywne, pozwalające skuteczniej i mocniej razić nacierających na nas przeciwników czy też defensywne – pozwalające np. wzmocnić kopułę i dzięki temu dłużej się bronić.

Co jakiś czas zaatakuje nas kolejna, coraz to potężniejsza fala wrogów tak więc trzeba na czas wrócić na miejsce i obronić nasze domostwo. Trzeba zatem znaleźć złoty środek pomiędzy ulepszaniem naszej postaci – co pozwoli szybciej zdobywać surowce – oraz zwiększaniem możliwości obronnych i ofensywnych by móc szybciej ubijać wrogów nim ci będą w stanie dotrzeć do kopuły i zacząć wgryzać w jej konstrukcję. Możemy też poświęcić jeden z minerałów i od czasu do czasu naprawić osłabione ściany.

Surowce na mapie są rozrzucane proceduralnie zatem każda rozgrywka jest nieco inna. Gracz musi opracować metodę penetracji podziemi i mieć na uwadze to, iż im głębiej schodzi tym skały są twardsze warto zatem zainwestować w wydajniejsze wiertło a z czasem w szybsze przemieszczanie się by efektywniej wydobywać surowce.


OCENA: POZYTYWNA = 6/10

Kilka pierwszych gier będzie świetną zabawą jednak szybko dopadnie nas znużenie. Powodem tego jest wysoka powtarzalność elementów gry. Robimy cały czas to samo i praktycznie niemalże w ten sam sposób bronimy się przed wrogim natarciem.

Na dłuższą metę poczuć można pewien niedosyt ponieważ brak jest jakiegoś trybu kampanii czy też misji jakie gracz musiałby realizować. Każda prowadzona rozgrywka jest odrębna a uzyskane ulepszenia nie przenoszą się pomiędzy rozgrywkami, każdą z nich rozpoczynamy na nowo z czystym kontem zaś przegrana niczego nas nie kosztuje. Szkoda zatem, iż autorzy nie zdecydowali się na jakiś pomysł rodem z roguelike by urozmaicić samą rozgrywkę i przyciągnąć gracza do poprawy parametrów bazy oraz postaci.

Reasumując: tytuł ciekawy i wart obadania – choć nie w obecnej cenie.

 


Screeny: