Gra typu indie tworzona przez niezależne studio. Za zadanie mamy uratować swą krainę i odzyskań mityczny pierścień Króla Ananiasa. Czy zdołamy podołać zadaniu i zgłębić podziemia w poszukiwaniu zaginionego pierścienia?
► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/ananias_roguelike
► SPRAWDŹ BAZAR: Bazar
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/372080/
=== WSTĘP ===
ANANIAS ROGUELIKE – Fellowship Edition zostało wprowadzone na Steam 10 lutego 2017 roku. Jest to produkt studia Slashware Interactive. Gra dostępna jest także na smartphony z systemem Android. Gra nawiązuje do eksploracji labiryntów a graficznie przypomina rozwiązania z systemów 16 bit. Gra to taka pchełka z gatunku indie więc nie należy od niej wyczekiwać nazbyt wiele. Jednakże da nieco rozrywki osobom które lubią nieco rozruszać szare komórki oraz eksplorację labiryntów i zagadki. Ponieważ wąż Kramora powstał z zaświatów i przewodzi armii, która sieje na swej drodze zniszczenie nasza jedyna nadzieją jest odnalezienie mitycznego pierścienia Króla Ananiasa która da nam moc niezbędną do walki z zagrożeniem. Pierścień znajduje się w nieznanym nam miejscu w głębinach Ziemi a naszym zadaniem jest jego odnalezienie. By sprostać zadaniu musimy przewodząc naszej postaci eksplorować kolejne podziemne lokacje do czasu odnalezienia pierścienia. Do naszej dyspozycji mamy kilka klas postaci takich jak Barbarzyńca, Palladyn, Mag itp. Towarzyszyć im może kilka zwierząt które to niestety nie są pod naszą kontrolą i działają autonomicznie, nie do końca tak jakbyśmy chcieli.
=== GRAFIKA I MUZYKA ===
Dźwięki otoczenia są skąpe i tyczą się jedynie wykonywanych czynności. Tło podkładu muzycznego… nie zawsze się włącza. Nie przeszkadza to w rozgrywce choć należy to uznać za błąd. Sama ścieżka dźwiękowa nie nudzi przy dłuższej grze. Grafika? Gra stylizowana jest na 16 bit jednak wygląda ona nieco ubogo.
=== ROZGRYWKA ===
Sama gra to rozgrywka turowa gdzie wykonujemy ruch na przemian z wrogimi jednostkami. Pomimo tego, iż lokacje danego levelu są od siebie rozdzielone (plansze) wrogowie mogą przemieszczać się po danym poziomie nawet gdy jeszcze nie mieliśmy okazji odwiedzić danego fragmentu mapy. To zaś prowadzi do tego, iż duże pomieszczenia z kilkoma drogami dojścia są niebezpieczne ponieważ z każdej odnogi mogą dotrzeć do nas nowi przeciwnicy. Lokacja (level) składa się z kilku (-nastu) plansz które tworzą mapę odkrywaną na bieżąco przez gracza w czasie eksploracji. Naszym zadaniem w każdym z nich jest zlokalizować magiczny portal prowadzący do kolejnego etapu lecz by on zadziałał musimy najpierw odnaleźć klucz który go aktywuje i znajduje się w jednym z pomieszczeń. Musimy zatem odwiedzać kolejne lokacje w jego poszukiwaniu. Ułatwia to mapa która jest generowana wraz z odkrywaniem kolejnych fragmentów danego poziomu.
=== UZBROJENIE ===
Nasza postać posiada możliwość zakładania różnych fragmentów uzbrojenia jak i też doposażenia się w odpowiednią broń. Tą z kolei cechują parametry ataku oparte na losowości ilości zadawanych obrażeń. Grę rozpoczynamy z podstawowym zestawem a w trakcie rozgrywki możemy odnaleźć kolejne elementy wyposażenia. Niestety ale głupotą jest tu to, że przedmiotów tych nie można zakupić jak i też nie dropią z zabitych przeciwników. Tym samym walka z wrogami pozostałymi na planszy niczego nie wnosi ponieważ nie otrzymamy z tego powodu żadnych profitów. Niczego nie zyskamy a jedynie możemy stracić nieco zdrowia… Dlatego jedynym sensem eksploracji całego levelu jest poszukiwanie nowego sprzętu który leży gdzieś na planszy…
=== OCENA: NEUTRALNA ===
Gra jest jeszcze nieco niedopracowana (od czasu recenzji autor wprowadził nieco poprawek lecz nie miałem okazji tego zweryfikować). Daje co prawda możliwość wysilenia umysłu i zmierzenia się z przeciwnościami losu jednakże niedoróbki zabijają nieco przyjemność z gry, Liczę na to, że zostaną one dopracowane – a w szczególności to, ze walka z przeciwnikami niczego nie daje – żadnych bonusów czy przedmiotów ze zlikwidowanych wrogów. To oraz inne elementy powodują, że jest to raczej gra dla fanów gatunku których nie zrażą niedoróbki (czy też raczej braki funkcjonalności). Mnie akurat wciągnęła i przeszedłem ją już przy drugim podejściu. Jeśli nie trafisz gry gdzieś za minimalną kwotę to możesz się nieco na niej zawieść.
Tak więc odradzam – gra tylko dla prawdziwych wyjadaczy.
+++ PLUSY +++:
- ciekawy, choć nieco niedopracowany pomysł
- podkład muzyczny grający w tle nie nuży przy dłuższej rozgrywce
- rysowana na bieżąco mapka, dosyć czytelna
— MINUSY —
- niskiej jakości grafika (czy naprawdę nie można było tego zrobić nieco lepiej?)
- walka z przeciwnikami totalnie niczego nie wnosi (brak dropów, zwiększenia parametrów postaci – doświadczenie)
- system zmiany elementów uzbrojenia jest toporny
- brak łącznych statystyk postaci
- muzyka włącza się wg swojego widzimisię – czasami jej po prostu nie ma…
- zbyt schematyczne AI wrogów – przeciwnicy wychodzą z sąsiednich plansz tylko gdy oddalimy się o więcej niż 2 kratki od łącznika
- brak zbilansowanego poziomu trudności
- z czasem rozgrywka robi się monotonna – identyczna walka z przeciwnikami, przeszukiwanie wszystkich pomieszczeń