R62 = AGE OF FEAR: THE FREE WORLD == Recenzja darmowej gry – połączenie ciekawego RPG i rozgrywki taktycznej

Age of Fear: The Free World – darmowa mieszanina ciekawego RPG i rozgrywki taktycznej.

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/882410/Age_of_Fear_The_Free_World/


=== NIECO O GRZE ===

Age of Fear: The Free World to darmowa gra osadzona w klimacie podobnym do innych dzieł autora, czyli Lesława Siwko, którego dzieckiem jest seria prowadzona pod wspomnianym tytułem gier z cyklu Age of Fear. Ukazały się już trzy płatne tytuły a ten autor postanowił udostępnić jako darmowy by przyciągnąć większą rzeszę zainteresowanych swoimi produkcjami.

 

  • Data wydania = 18 stycznia 2019
  • Producent Leslaw Sliwko
  • Wydawca = Age Of Fear
  • Gatunek = Strategie, RPG, Niezależne, Przygodowe, Free to Play, Turn-Based, Fantasy, Tryb jednego gracza, Open World, Bogata historia, Female Protagonist, Atmospheric, Great Soundtrack, Turn-Based Tactics, Turn-Based Combat, Character Customization, Party-Based RPG, Tryb wieloosobowy, Isometric, crpg
  • Recenzje użytkowników = Bardzo Pozytywne (100)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = DARMOWA!
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/83917/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Dźwiękowo jest tutaj dosyć skąpo – proste kliknięcia w interfejsie czy też odgłosy walki prowadzone przez nasze jednostki. W grze mamy także obecną statyczną muzyczkę jednak ja ją z czasem wyłączyłem ponieważ już mnie nieco nudziła. Graficznie jak na niezależnego twórcę nie ma tu nazbyt porywającej grafiki ale nie o to tutaj chodzi. Jednostki są czytelne i urozmaicone a sam widok na pole walki to rzut z góry. Powiem tak nie jest źle ale mogłoby być nieco lepiej.


 

 

=== ROZGRYWKA ===

Age of Fear: The Free World jest stworzona w Java i co się z tym wiąże może generować także problemy. Nie udało mi się w żaden sposób pograć w trybie pełnego ekranu – gra za każdym razem wieszała się po kilku czy też kilkunastu minutach – najczęściej w trakcie klikania w mieście przy wyborze jednostek czy też nawet i ładowaniu save. Po wybraniu rozgrywki w trybie okienkowym takiego problemu już nie było. Nie zawiesiła się ani razu. Problemem jest natomiast to, iż w trybie gry w oknie mamy do wyboru tylko kilka jego rozmiarów – i to wysoce niestandardowych takich jak 1000×700, 1200×900, 1600×1200. W moim przypadku gra w trybie pełnego ekranu nie była możliwa. Tryb ten ma też jedną wadę – w przypadku posiadania dwóch monitorów jeśli klikniesz coś na drugim – gra się minimalizuje i trzeba chwilę czekać nim ekran znów się pojawi. Próbowałem prawie wszystkich przełączników dostępnych w grze – nie pomogło. Dlatego też musiałem poprzestać na grze w trybie okienka – którego nie da się niestety powiększyć do rozmiarów pełnego rozmiaru pulpitu.

Tyle o problemach technicznych. A teraz nieco o samej grze. Rozpoczynając rozgrywkę wybieramy nację którą będziemy następnie kierować – mamy tu do wyboru ludzi, zielonoskórych orków czy też nieumarłych. Oczywiście będzie to miało przełożenie na jednostki którymi będziemy zarządzać. Kolejny wybór to stopień trudności. Są cztery przy czym drugi w kolei to normalny. Następnym wyborem jest wybór pomiędzy jedną z trzech klas postaci – wojownik walczący w zwarciu, mag operujący zaklęciami czy też uzdrowiciel (który jest też najtrudniejszą profesją). Ten wybór będzie determinować nasze zachowanie w czasie walki ponieważ inaczej walczy się wojownikiem, który ma dużo punktów życia i może przyjąć nieco ciosów na klatę – a inaczej uzdrowicielem, którego trzeba bronić przed zwarciem z jednostkami przeciwnika.

Na samym początku rozgrywki startujemy z kilkoma jednostkami mamy też nieco kasy w zanadrzu a zatem możemy sobie kupić nowe. Wszystko zależy od twoich preferencji – czy wolisz walczyć zwarciu czy też preferujesz walkę dystansową. Możemy przeznaczyć pieniądze na zakup wojowników bądź też zamiast tego zakupić strzelców. Ważne jest także byśmy mieli możliwość ich leczenia czyli należałoby zakupić także i uzdrowicieli.

 

Wraz z postępem gry nasze jednostki będą zdobywać doświadczenie i tym samym będą mogły awansować na kolejne poziomy wtajemniczenia. To przełoży się na możliwość przyuczenia jednostki różnych przydatnych umiejętności, które znacząco mogą pomóc nam w walce. Punktów doświadczenia możemy także użyć do zmodyfikowania jednostki do wyższego poziomu dzięki czemu zwiększy się jej bazowa ilość życia czy też pozostałe parametry jak atak, obrona itp.

 

Na początku jest dosyć ciężko jeśli chodzi o prowadzenie rozgrywki ponieważ nasze jednostki mają niską ilość punktów życia więc tym samym łatwo jest je ubić. Później gdy jednostka zdobędzie już nieco doświadczenia zwiększy się poziom jej życia oraz pancerza co pozwoli przetrwać nieco cięższe walki a także łatwiej będzie kontrolować jej stan zdrowia. Wraz z rozwojem naszej postaci będziemy także mogli dokupować nowe lepsze jednostki i z tego co widzę jest to ściśle uzależnione od poziomu jednostek, które aktualnie mamy w naszym składzie. Jeżeli one awansują na wyższy poziom to tym samym jednostki tego typu będą dostępne do zakupienia.

Ważny jest także poziom naszego bohatera ponieważ on determinuje ilu jednostkom możemy dowodzić w trakcie prowadzenia walk. Im wyższy poziom tym więcej jednostek może brać udział w bitwie pod naszym dowództwem. Bohater może także używać różnych przedmiotów w postaci broni, pancerza czy też wszelkich innych rzeczy które zwiększają jego parametry czyli biżuteria i różne takie. Ważne, że przedmioty może mieć jedynie bohater. W ustawieniach gry istnieje także możliwość włączenia opcji by i jednostki mogę używać przedmiotów dzięki czemu drastycznie zmieniłby się ich parametry ale jak wspomniałem jest to opcja – standardowe ustawienie powodują, że tylko bohater może używać przedmiotów.

 

Przedmioty czy też pieniądze można pozyskać w trakcie prowadzonych walk pokonując kolejnych przeciwników. Po zakończonej bitwie warto jest przebiec się po całej planszy i zniszczyć wszystkie znalezione na miejscu skrzynki ponieważ mogą z nich wypaść różne rzeczy a czasami możemy tam natrafić czasami na jakieś małe potworki, które można pokonać i tym samym zyskać troszeczkę przydatnego doświadczenia dla naszych jednostek.

 

Sama rozgrywka składa się niejako z dwóch części. Pierwsza to mapa na której możemy wybrać miejsca do jakich się udamy. Mogą być obiekty typu tawerna oznaczone jako stos monet – tam istnieje możliwość zakupu jednostek czy też ich leczenia co wiąże się z wyłączeniem uczestnictwa jednostki w kolejnym starciu. W miejscach oznaczonych jako skrzyżowanie miecza ze strzałą możemy stoczyć różnego typu walki – istnieje ich kilka rodzajów. Miejsca przedstawione przez symbol książki to jakieś zadania czasami wiążące się z jakąś nagrodą – nigdy nie wiemy co nas tam czeka dlatego warto jest zapisać grę i sprawdzić każdy z nich z osobna.

Jak wygląda walka? Po rozpoczęciu bitwy wchodzimy w etap planowania. Widzimy pewien obszar w którym możemy przemieszczać swoje jednostki i zaplanować ich rozmieszczenie przed czekającym nas starciem. Musimy je odpowiednio ustawić tak by atakujący nasze oddziały wróg starł się z jednostkami liniowymi zamiast atakować jednostki słabe typu łucznik czy też uzdrowiciel. Po zakończeniu rozstawiania naszych wojsk następują naprzemienne tury – raz przeciwnik raz my gdzie każda z jednostek może wykonać jedną czynność a może być to dla przykładu przemieszczenie się czy też ostrzał wykonywany przez jednostki dystansowe. Oczywiście jeżeli przemieścimy się i wróg będzie w zasięgu ataku też możemy przyatakować i to tyczy się tylko walczących wręcz jednostek frontalnych. Jednostki strzelające mogą albo się poruszyć albo też wystrzelić i nie ma możliwości by się poruszały i strzelały jednocześnie. Każda z jednostek posiada pewien zakres ruchu w rejonie którego może się przemieścić niestety jednostki nie mogą przechodzić jedna przez drugą a zatem jeśli zablokujemy sobie drogę inną to nie przejdziemy. Podobnie jest z jednostkami strzelającymi, które mają pewien zasięg ostrzału. Dodatkowo w zależności od tego czy cel jest widziany przez naszego strzelca w bezpośredniej linii oraz także co jest zależne od samego typu danej jednostki trafienie w cel nie zawsze równa się stuprocentowej szansie powodzenia. Czasami jest to 90% a kiedy indziej jedynie 10% szans na trafienie. Dodatkowo wraz ze wzrostem doświadczenia naszych oddziałów zyskają one możliwość wykonywania różnych innych akcji takich jak kradzież przedmiotów, wskrzeszanie sojuszników czy też rzucanie różnego typu błogosławieństw czy też magicznych ataków.

 

Pole walki to zdefiniowany obszar po większości którego możemy się poruszać. Czasami jest ograniczony jakimś wąskim przesmykiem czy też skałami bądź innymi przeszkodami. Elementy ukształtowania terenu możemy wykorzystać w walce taktycznej do blokowania przeciwnikom dostępu do reszty naszych jednostek. Problemem są jednostki strzelające oraz magowie, którzy dysponują zaklęciami obszarowymi atakując wiele celów jednocześnie tak więc czasami trzeba będzie wysunąć część jednostek na czoło grupy by atak magów nie trafiał w resztę naszego składu. I tu ciekawostka czasami na planszy pojawia się więcej niż jedna frakcja – obie grupy jednostek będą nami i wzajemnie ze sobą walczyć. Tak więc musimy wtedy albo włączyć się do walki albo też odczekać niech wrogowie samodzielnie się wybijają i osłabiają. A my później wykończymy tego, który pozostał przy życiu.

 

 


OCENA: POZYTYWNA

Nieco nieufnie podszedłem do tego tytułu zważywszy na to jakie na początku miałem trudności techniczne by móc w ogóle w nią zagrać. Koniec końców gdy jednak udało się ją uruchomić okazało się, że gra jest dosyć wciągająca a poziom trudności jest zrównoważony albo nawet czasami dosyć trudny i tym samym wyzywający. Tak więc walki nie będą raczej nudne a czasami trzeba się nieźle napocić by wyjść obronną ręką z jakiegoś starcia i tu wymagana jest kooperacja własnych jednostek ponieważ samodzielnie nie poślemy tutaj nikogo w bój gdyż wróg jest dosyć silny i ubiłby taką jednostkę. Tutaj musimy dbać o nasze jednostki leczyć je a także atakować wrogów z rozmysłem. Dobry wróg to martwy wróg a ranna jednostka zawsze będzie nas atakować. Gra jest darmowa tak więc mogę wam ją szczerze polecić. Spróbujcie może i wam się spodoba. Pozdrawiam i do zobaczenia w kolejnej recenzji.

 

+++ PLUSY +++

  • największym plusem jest przede wszystkim miodność płynąca z samej rozgrywki a gra choć prosta okazuje się, że jest jednak dosyć rozbudowana.
  • jednostki są dosyć zbalansowane a przeciwnik nie ustępuje pola w czasie walki choć zdarzają mu się głupie zachowania.
  • darmowa i wciąga na dłużej.
  • z uwagi na dużą różnorodność jednostek każda potyczka wygląda nieco inaczej nawet jeżeli drugi raz podejdziemy do tej samej walki.
  • wraz z rozwojem naszej postaci balans gry ulega małej zmianie i stopień trudności rośnie wraz z nami.

 

— MINUSY —

  • problemy techniczne. Ja nie mogłem pograć na pełnym ekranie – choć testowałem też na swoim laptopie i tam chodziła bez problemów. Więc istnieją pewne konfiguracje sprzętowe z którymi gra się nie lubi.
  • przede wszystkim czepiam się walki – konkretnie nieco topornego przełączania pomiędzy jednostkami na polu bitwy.
  • kiepskie jest także oznaczenie przedmiotów którymi dysponujemy a w szczególności które przedmioty nam przybyły czy też możliwość wyłączenia bądź ukrycia posiadanych przedmiotów, których nie chcemy sprzedawać – poo to by nie musieć zastanawiać który z przedmiotów jest nowy a który stary.
  • przydałaby się także możliwość pokazywania zasięgu ataku oraz poruszania się w czasie planowania przemieszczenia naszej jednostki.

 


Screeny:


RECENZJA: