NULL VECTOR == Zręcznościówka w stylu retro rodem z dawnych automatów

Czy pamiętasz stare gry z automatów w salonach gier, pożerających całe twoje kieszonkowe?
Tym razem mamy tytuł przywracający wspomnienie tych dawnych czasów – NULL VECTOR!

 

► STEAM: https://store.steampowered.com/app/608110/Null_Vector/


=== WSTĘP ===

Null vector to zręcznościówka wzorowana na starych automatach czy też po prostu grach starego typu gdy rozgrywka była przedstawiona w postaci trójwymiarowego środowiska “3D Polyline”. Tak i tu widzimy wszystko zbudowane z lini oraz figur geometrycznych. Całość prezentuje się dosyć ciekawie. Gra została stworzona przez jedną osobę.

 

  • Data wydania: 3 maja 2018
  • Producent: Optical Override
  • Gatunek: Niezależne, Akcja, Wysoki poziom trudności, Rogue-like, Rogue-lite, Shot ’em up, Retro
  • Recenzje użytkowników:
  • Multiplayer: lokalny
  • Polska wersja językowa: Brak
  • Regularna cena: 17,99 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/41284/?

 

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Gra to środowisko trójwymiarowe jednak oparte o technologię 3D Polyline gdzie widzimy jedynie zarysy obiektów w postaci linii składających się na ich kontury (+czasami wypełnione kolorami powierzchnie). Daje to ciekawy efekt przypominający swoim wyglądem pierwsze produkcje. Rozgrywka na żywo nie oddaje wyglądu gry ze zrzutów ekranu.

Dźwiękowo też w porządku. Naszym akcjom towarzyszą piskliwe odgłosy strzelania i wybuchów pojazdów przeciwników zaś w tle przygrywa nastrojowa muzyka.

 


 

 

=== ROZGRYWKA ===

Gra zabiera nas do rozgrywki znanej z automatów, które stały dawno temu w salonach gier i które przyciągały rzeszę dzieciaków kradnąc ich kieszonowe… Swoim wyglądem przypomina produkcje wektorowe rodem z komputerów 8-bit. Nie dysponowały one odpowiednią mocą obliczeniową by nałożyć tekstury tak więc prezentowały trójwymiarowe środowisko w postaci figur geometryczych wypełnionych kolorem lub też gradientem… lub też po prostu samą siatkę (wireframe). Wbrew przeświadczeniom było to czytelne i pozwalało graczowi na pierwsze doświadczenia w pojmowaniu głębi środowiska gry.

Jak to wygląda? Siadamy do wnętrza pojazdu, który ma za zadanie eksterminować kolejne levele pełne przeciwników. Możemy nim poruszać się w lewo prawo w górę i dół i rzecz jasna możemy strzelać celem eliminacji napotkanych wrogów. Wraz z przeszukiwaniem kolejnych pomieszczeń odnaleźć możemy broń czy też ulepszenia, które możemy zainstalować w naszym pojeździe. Prócz tego odnajdujemy czasami także punkty życia czy też kryształy pełniąca walutę gry. W większości przypadków po wyeliminowaniu przeciwników w danym pomieszczeniu pojawia się mały niby-sklepik który może mieć różne funkcje takie jak zakup kolejnych modułów, ulepszenia już posiadanych czy też funkcję ich usuwania. prócz tego może także dawać możliwość zakupu punktów życia, kryształów bądź też pozwalać na wymianę jednych na drugie.

Same pomieszczenia mogą być ślepą odnogą bądź też prowadzić do kolejnych. Ich układ widać po przyzwaniu ekranu mapy (klawisz “M”). W jednym z nich znajdziesz zielony podest prowadzący na następny poziom (których jest 6). Nie trzeba zwiedzać wszystkich pomieszczeń na danym levelu, który by móc go opuścić aczkolwiek wskazane jest wszystko przeszperać ponieważ możemy odnaleźć ciekawe rzeczy w postaci ulepszeń czy też pozyskać więcej punktów zdrowia lub kryształów.

 

== POMIESZCZENIA ==

Połączenia pomiędzy pomieszczeniami przedstawione są w postaci podestów umiejscowionych na środku długości ścianki. Te w których jeszcze nas nie było mają przeważnie oznaczenie w postaci cyfry czy też różnych symboli. Cyfra oznacza ilość fal przeciwników do pokonania zaś symbole specjalne przeznaczenie pokoju. I tak “T” oznacza pomieszczenie w którym znajdziemy rzeczy do pozyskania, “B” mini bossa do pokonania, “C” salę zadań. Jakie mogą być zlecone nam zadania? Różne, np. przetrwaj atak 11 przeciwników bądź zbierz 7 przedmiotów, utrzymaj pola (na planszy pojawia się zielony obszar w którym musimy przebywać wystarczająco długo) itp.
Mini Boss to inna śpiewka. Jest to nieco mocniejszy przeciwnik więc musisz być przygotowany do cięższego starcia. Ten dla przykładu prócz samego strzelania może mieć utrudnienie – co jakiś czas większość planszy przyjmuje kolor czerwony na który spadają dodatkowe pociski – jeśli na nich pozostaniesz odniesiesz obrażenia.

Trzeba też pamiętać, iż jeśli wejdziemy do pomieszczenia z przeciwnikami to nie opuścimy go dopóki wszystkich nie wyeliminujemy. Liczba przed wejściem do pokoju oznacza ilość fal, które musimy pokonać. Po eliminacji jednej grupy z chwilą usunięcia ostatniego z wrogów pojawi się ich kolejna grupa do zniszczenia. Proces ich respawnu trwa około sekundy-dwóch więc pasowałoby oddalić się z tego miejsca byśmy nie pojawili się w środku zgrupowania agresorów.

 

== PRZECIWNICY ==

Naprzeciw nam staną różne typy przeciwników. Oczywiście im wyższy poziom tym trudniejszych należy się spodziewać – będą szybsi, wytrzymalsi i dysponować będą innym rodzajem uzbrojenia. Z czasem poznasz ich po wyglądzie (dany ich typ posiada stałe umiejętności i rodzaj używanej broni). Zdarzają się także przeciwnicy, którzy będą chcieć nas staranować i to właśnie oni będą stanowić dla nas największe wyzwanie w późniejszej części gry. Szczególnie dlatego, że będą wyjątkowo szybcy, zwrotni i będą posiadać mocną konstrukcję by móc ubić ich nim do nas dotrą. Tu już trzeba będzie się nieco napocić by zniszczyć ich nim w nas uderzą.

 

== TAKTYKA WALKI ==

Większość pomieszczeń posiada przeszkody za którymi można się schować. Trzeba jednak uważać gdy pojawia się nowa fala wrogów ponieważ zawsze istnieje ryzyko, iż nieopodal zrespawnuje się przeciwnik, który przemieści się właśnie w naszym kierunku. Miejsca w rogach ekranu przy przeszkodach nie ma za wiele a jednym strzałem go raczej nie wyeliminujemy.

 


PORADY:

  • Przed przejściem do kolejnego poziomu sprawdź bieżący level – w szczególności “fabryki”. czasami mamy tu ciekawe kombinacje np. posiadasz maksymalną ilość życia lecz gdzieś jeszcze pozostał do zebrania jeden punkt życia. pozostała także maszyna pozwalająca zamienić je na kryształy. dlaczego więc nie oddać hp skoro możemy je odzyskać i zarobić kryształy?
  • W misji gdzie musisz przebywać w wyznaczonych polach nie trzeba siedzieć w jednym wystarczająco długo. Jeśli jest niebezpiecznie – lepiej się schować. Pole pojawi się po chwili w innej lokalizacji i będziesz mógł się do niej przemieścić – a czas przebywania w nim odejmie daną ilość od łącznego czasu który jest wymagany do zaliczenia poziomu (widać go na górze w postaci zielonego paska postępu).

 


 

OCENA: POZYTYWNA

Gra jest malutka lecz zapewnia nieco więcej zabawy niż mogłoby się wydawać. Poziom trudności jest dosyć zbalansowany choć w późniejszych poziomach pojawiają się trochę mocniejsi przeciwnicy, którzy dążą do kolizji z nami i to oni będą największym wyzwaniem. Gra w sam raz na kilka dni rozgrywki.

 

+++ PLUSY +++

  • Wciągająca rozgrywka.
  • Grafika retro przypominająca pierwsze gry.
  • Wpadająca w ucho ścieżka dźwiękowa.

 

— MINUSY —

  • “Fabryki” da się użyć niechcący klikając odpowiedni przycisk nim pojawi się jej opis.
  • Z czasem gra się znudzi.

 


Screeny:

 


 RECENZJA:

 


 YOUTUBE – gameplay: