R259 = DAVE THE DIVER – Recenzja = Za dnia nurek, wieczorami kelner…

Za dnia nurek, wieczorami kelner!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1868140/DAVE_THE_DIVER/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 28 czerwca 2023
  • Producent = MINTROCKET
  • Wydawca = MINTROCKET
  • Gatunek = Pikselowa grafika, Rekreacyjne, Przygodowe, RPG, Symulatory, Relaksujące, Zarządzanie, Rybołówstwo, Niezależne, Symulator farmy, Podwodne, Eksploracja, Wytwarzanie, 2D, Roguelite, Jednoosobowe, Bogata fabuła, Zabawne, Wczesny dostęp, Rolnictwo
  • Recenzje użytkowników = Przytłaczająco Pozytywne (47.000)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 92 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/dave-the-diver/

Dave the Diver to dziecko studia MINTROCKET zaś sam tytuł został wydany niedawno, tj. 28 czerwca 2023. Jest to przemieszanie gatunku zręcznościówki z eksploracją oraz nieco nowelą. Wcielimy się tu w tytułową postać nurka imieniem Dave, który po prośbie przyjaciela by pomóc lokalnemu barowi sushi wkręca się w interes i przygody, które napotyka.

Wizualnie gra jest przemieszaniem zarówno grafiki 2D jak i też 3D zaserwowane graczowi w postaci 2.5D gdyż całe środowisko jak i głównego bohatera będziemy widzieć jako rzut z boku. Dźwiękowo gra zrobiona jest wyjątkowo dobrze i zarówno odgłosy działań głównego bohatera jak i też środowiska wypadają znakomicie. Za tło muzyczne robi 54 utwory, które dobrze komponują się z grą i zmieniają się w zależności od lokacji i napotykanych wydarzeń.

Fabuła gry wprowadza nas w znajomość dwojga przyjaciół gdzie Cobra prosi o pomoc Dave’a, specjalizującego się w nurkowaniu głębinowym. Jego znajomy Bronco, prowadzący lokalny bar sushi potrzebuje pomocy a zadaniem Dave’a będzie to co potrafi najlepiej: odłów przeróżnych ryb z głębin oceanu.

Główna część gry to właśnie nurkowanie i polowanie na przeróżne gatunki ryb oraz walka z tymi, które będą chciały zapolować na nas. W zależności od głębokości na jaką zejdziemy napotkamy inne zróżnicowanie fauny i jak można się domyśleć im niżej zejdziemy tym rzadsze i lepiej płatne gatunki napotkamy. Całość gry to rozwiązanie historii dziwnych trzęsień Ziemi oraz pomoc rasie podwodnych ludzi. Trzeba będzie zaskarbić ich zaufanie oraz finalnie pomóc im usunąć przyczynę osłabienia mitycznego drzewa będącego osnową ich gatunku.

By nie było zbyt prosto gra nakłada na nas ograniczenia i wymagany będzie zakup i ulepszenie posiadanego przez nas osprzętu. By zejść coraz niżej trzeba będzie wymienić kombinezon na lepszy, który poradzi sobie ze zwiększonym ciśnieniem. Nie bez znaczenia będzie także ulepszanie akwalungu – coraz większa pojemność butli pozwoli nam na dłuższe przebywanie pod wodą i zejście coraz niżej. Najważniejszy z tego wszystkiego będzie jednak udźwig naszego nurka gdyż to determinuje ile kilogramów ryb jesteśmy w stanie pozyskać w trakcie jednego zejścia pod wodę.

Samo nurkowanie jest dosyć proste. W przypadku użycia pada lewą gałką sterujemy wybierając kierunek ruchu zaś prawa służy nam za wybór kierunku w którym chcemy strzelić za pomocą harpuna czy też broni. Górny lewy i dolny trigger służą za przełączanie i aktywację osprzętu zaś prawym wybieramy aktywna broń i jej używany. Krzyżak przycisków ma nieco inne zastosowanie. Wciśnięcie przycisku “A” włącza tryb strzelania i trzymając go prawą gałką wybieramy kierunek strzału po czym prawym dolnym triggerem oddajemy strzał. Klawisz “X” służy nam do interakcji z otoczeniem i aktywację napotykanych przedmiotów. Całość sterowania wydaje się skomplikowana lecz wcale taka nie jest. Już po chwili grania przywykniesz.

Początki naszych podwodnych przygód będą dosyć trudne – będziemy jeszcze nieobeznani ze sterowaniem oraz nieświadomi tego jakie zagrożenia na nas czekają. Problemem będzie też nieznajomość terenu i tego jak poprowadzone są podwodne przejścia więc niejednokrotnie staniemy twarzą w twarz z pustą butlą wyczerpującego się właśnie zapasu tlenu. Tu pragnę was uspokoić, w trakcie podróży znajdziemy wiele porozrzucanych pojemników i muszli z których możemy uzupełnić zapas powietrza. Jest to problem jedynie na początku rozgrywki gdy pojemność butli jest dosyć niska więc tlen ucieka dosyć szybko. W przypadku jeśli zużyjemy cały zapas powietrza, oznacza to koniec gry lecz nie definitywnej śmierci bohatera. Będzie nam natomiast dane zabrać jedną jedyną rzecz z tego co uzbieraliśmy… a to jakbyśmy nic nie zebrali.

Zagrożenie nadchodzi jednak z innego kierunku: ataki drapieżników czy też kolizje z niektórymi elementami otoczenia w postaci kolców – i to one głównie powodują gwałtowne zużycie zapasu powietrza. Choć mieliśmy jeszcze ponad połowę zbiornika to przedłużające się starcie czy też bezpośrednio otrzymywane ciosy odbiorą mam pewną ilość pozostałego zapasu i zacznie się nerwowe wyczekiwanie. Walczyć dalej i starać się ubić agresywną rybę schodząc z linii jej ataku czy też rzucić się do ucieczki w nadziei, że ta zrezygnuje z pościgu? Dodam, że nurek jest też w stanie nieco szybciej płynąć, jednak kosztem szybszego zużycia mieszanki tlenowej. Ryby w większości przypadków szybko odpuszczają pościg więc zawsze można spróbować salwować się ucieczką…

Do obrony mamy kilka rzeczy w zanadrzu: zwykły cios nożem, zadający przeciwnikowi mizerne obrażenia czy też podstawowa forma ataku w postaci podręcznego harpuna, który co prawda ma ograniczony zasięg jednak nielimitowaną ilość użyć. Broń miotająca ma zaś duży wygar i większy zasięg jednak można oddać tylko kilka strzałów po których trzeba będzie szukać paczek z amunicją porozrzucanych po levelu.

Gatunków ryb jakie będzie dane nam napotkać jest całe multum. Różnią się wyglądem, rozmiarem wagą oraz ceną i zwykle są to parametry ściśle związane z głębokością na której można je napotkać. Im głębiej tym lepsza większa szansa na złapanie cennych ryb.

Polowanie na ryby nie jest zbyt trudne choć na początku wymaga nieco oswojenia się ze sterowaniem. Celować możemy na lewo i prawo lecz powyżej i poniżej nurka mamy martwe pole w zakresie którego nie możemy strzelać. Staje się to problemem gdy walczymy, gdyż przeciwnik przemieszczając się w to miejsce nie daje się trafić więc rozwiązaniem będzie szybko odpłynąć na bok by znów mieć go w polu celowania.

Mapa lokacji po której będziemy się przemieszczać jest niezmienna choć trafiają się małe wariacje miejsca startowego dla pobliskich lokacji i są one zależne od pory dnia i pogody w której zaczynamy nurkowanie.

By wydostać się z głębin możemy albo wrócić na powierzchnię albo też skorzystać z oznaczonych miejsc do których dopuszczony może zostać batyskaf i właśnie w ten sposób będziemy w większości przypadków kończyć nurkowanie – bez konieczności szukania drogi na powierzchnię.

Trzeba też wspomnieć o tym, iż w grze zawarte jest wiele mini gier, urozmaicających prowadzoną rozgrywkę. Na przykład łowienie ryb z użyciem harpunu może wymagać od nas szybkiego poruszania manetką lewo-prawo, obracania jej zgodnie czy też przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, szybkiego wciskania jakiegoś przycisku czy też różnych, losowo mam wskazywanych.

Dodatkowo znajdziemy też pomniejsze mini-gry postaci ucieczki przed piratami, podwodnego spawania czy też walki z rożnymi przeciwnikami, w tym z bossami. Dodam, że walki z bossami są nieco trudniejsze lecz w razie niepowodzenia można je powtarzać dowolną ilość razy aż znajdziemy słaby punkt przeciwnika. Każdego z bossów można przejść, nie są jakoś niezwykle trudni, trzeba jedynie znaleźć sposób na unikanie ich ataków i możliwość zadania im skutecznych obrażeń.

Gdy nadejdzie wieczór i będziemy chcieli powrócić na stały ląd, rozpocznie się druga faza gry: obsługa baru. Tu akcja dzieje się już w dwuwymiarowym pixelarcie. Najpierw nadchodzi faza przygotowań do otwarcia się na klientów i jedną z najważniejszych rzeczy jest przygotowanie menu, bazującego na tym co udało nam się pozyskać w trakcie połowów. Komponujemy listę dań, przy czym możemy je też na stałe ulepszać, bezpowrotnie poświęcając na to część zgromadzonych zapasów co też zwiększy cenę bazową produktu więc jest to takie myślenie przyszłościowe.

Niekiedy ma miejsce także specjalny ewent gdzie za dany typ dania jest płacone ekstra, np. dzień tuńczyka, krewetek czy rekina. Przybywa wtedy liczna grupa koneserów, chcących spróbować posiłku ze swoim ulubionym przysmakiem więc warto jest się przygotować i zebrać go nieco więcej by przekuć to na zwiększone zyski! Klienci mają także chęć na piwo oraz kolorowy napój.

Nasz bar może też zawalczyć na polu rozpoznawalności. Odpowiednikiem słynnych gwiazdek Michelin jest tu organizacja Cooksta a wyższa ranga naszego baru przekłada się na dosyć istotne dla nas bonusy w postaci możliwości zwiększenia obsady kuchni czy też ilości dostępnych kelnerów co pozwoli szybciej tworzyć czy też roznosić posiłki i co za tym idzie daje też możliwość zwiększenia zysków.

Gdy już uzyskamy odpowiedni ranking dana nam będzie możliwość zwiększenia składu osobowego naszego baru poprzez zatrudnienie kolejnych osób wybranych spośród odpowiedzi na zamieszczoną przez nas reklamę w gazecie czy też lokalnej stacji TV. Oferenci cechują się różnymi parametrami a do nas należeć będzie decyzja czy daną osobę zatrudnić w kuchni czy też może lepiej obsadzić jako kelnera. Warto będzie też wysłać takiego pracownika na przeszkolenie, to znów da efekt wzrostu wydajności czy też zwiększenia prędkości jego pracy.

Gra umożliwia nam także zmianę wystroju naszej restauracji a nowe elementy dekoracji będą nam udostępniane wraz z postępem rozgrywki. Część będzie darmowa zaś niektóre będzie można zakupić.

Gdy już wszystko ogarniemy nadejdzie chwila prawdy gdzie będziemy mogli sprawdzić się w roli kelnera. Odwiedzającym masz lokal trzeba będzie zaserwować piwo czy też specjalny napój. Wszak zadowolony klient zapłaci więcej! Do tego dochodzi też konieczność terminowego roznoszenia zamawianych dań, sprzątanie po klientach pozostawionych naczyń czy też dorobienie wasabi bez które go restauracja nie może funkcjonować! Jeśli klient czeka zbyt długo, po prostu odchodzi niezadowolony a my pozostajemy z nieodebranym daniem. Pozostanie je jedynie wyrzucić, to lokal bez ustępstw jakości, nie są one nigdy odgrzewane i serwowane ponownie.

Zdarzają się też wizyty VIP-ów i związane z tym wymogi sporządzenia specjalnego dania. To będzie wymagać od gracza konieczności dostarczenia szefowi kuchni specjalnych składników i tym samym konieczność znalezienia ich w zadanym czasie w morskich odmętach.

Woda to nie jest jedyna sfera działań w jakiej przyjdzie nam się poruszać. Wraz z upływem czasu otrzymamy też dostęp do farmy rybnej oraz możliwości uprawy roślin. W przypadku tej pierwszej wraz z połowem ryb z różnej głębokości będą one osadzone w odpowiednim stawie hodowlanym i w późniejszym czasie balansując na granicy pojemności i jego przepełnienia da to nam dodatkowy zysk z ich sprzedaży lub możliwość przesłania ich do naszej kuchni. Podobnie z uprawą roślin – tu gwarantujemy sobie dostawę unikalnych dodatków co przekuć możemy na wyższe ceny sprzedawanych dań.

GRYWALNOŚĆ: Wysoka. Gra posiada proste założenia i masę rzeczy odkrywanych przed graczem wraz z postępem rozgrywki. Nie ma tu sytuacji gdzie musielibyśmy się jakoś znacząco śpieszyć by sprostać zadaniu – na wszystko przewidziane wystarczająco dużo czasu by nie psuło to dobrej zabawy i pozwoliło wypełnić cel misji. Co prawda lokacje są stałe jeśli chodzi o ich układ i tylko nieznacznie się od siebie różnią początkowymi elementami i w końcu łowienie ryb zacznie nas nużyć jednak są one na tyle gęsto przeplatane innymi aktywnościami by i tu gra całkowicie nas nie zanudziła. Znajdziemy tu też przemieszanie czegoś na wzór noweli gdzie opowiadana nam jest historia jednego z głównych bohaterów opowieści. Gra zapewni nam długie godziny rozgrywki przemieszane różnorodną aktywnością, opowiadając historię głównych bohaterów.

 


OCENA: POZYTYWNA = 8.5/10

Bardzo przyjemna gra, która wciągnęła mnie na dłużej. Autorom udało się zbalansować dobrą zabawę z wyzwaniami stawianymi przed graczem, stopniowo przesuwając granicę i tym samym posuwając opowiedzianą nam w grze historię. Otwierane są nowe lokacje, nowe możliwości i stale poszerzane jest pole możliwej działalności gracza. Dawno już nie grałem w grę tego pokroju gdzie grającemu oddano na tyle dużo różnorodności i swobody i chyba właśnie to przeważyło o sukcesie tej gry.


Screeny: