R260 = LANDNAMA = Survival w którym nie ma miejsca na pomyłki

Dosyć wymagające połączenie strategii z zarządzaniem w której nie ma miejsca na pomyłki

GRĘ DO RECENZJI OTRZYMAŁEM OD DEWELOPERA.


RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/2339040/Landnama/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 31 lipca 2023
  • Producent = Sonderland
  • Wydawca = Sonderland
  • Gatunek = Roguelite, Survival, Budowanie miasta, Strategiczne, Symulator kolonizacji, Symulatory, Budowanie bazy, Sześciokątna siatka, Historyczne, Eksploracja, Wikingowie, Roguelike, Zarządzanie zasobami, Zarządzanie, Budowanie, Jednoosobowe, Gospodarka, Ręcznie rysowane, 2D, Kontroler
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (217)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 64 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/landnama/

 

Landnama, dzieło trójosobowego studia Sonderland zostało wydane na Steam 31 lipca 2023 roku. Niezależne studio tworzy trójka znajomych z Niemiec, Francji oraz Kanady. To gra opowiadająca historię Wikingów wkraczających na tereny Islandii gdzie naszym zadaniem będzie przetrwanie w tym niekorzystnym i skąpym w żywność środowisku.

Tytuł przedstawia nam dwuwymiarową i dosyć skąpą choć jednak z lekka animowaną w szczegóły lokację w której wraz z upływem czasu będziemy odkrywać kolejne przynależne heksoidalne pola. Dźwięki to jedynie potwierdzenia kliknięcia w interfejsie gry. Przygrywająca w tle dosyć spokojna i niekiedy posępna muzyka dopełnia atmosfery.

Wprowadzająca nas do gry fabuła przywołuje początki kolonizacji północnych, niezamieszkałych terenów Islandii, cechujących się wyjątkowo surowymi warunkami i tym samym trudnymi do przeżycia mroźnych zim. W grze naszym zadaniem jest kolonizacja wysepki podzielonej na 6 różnych części gdzie każda jest innym biomem pokroju mokradeł, lodowca, zalesionych terenów, łąk, mórz i gór. Każdy z nich daje inne bonusy, które po zdobyciu zostają z nami na resztę gry. Ważne może być zatem to w jakiej kolejności zdobywać będziemy dane lokacje co może ułatwić dalszą rozgrywkę. Przekłada się to na obniżenie kosztów przeżycia końcowej zimy, większą szansę na napotkanie wyższych jakościowo pól, wyższą produkcję żywności czy też pojemniejszy skład. Kolonizację możemy przeprowadzić wybierając jeden z dostępnych klanów przy czym one też mają pewne cechy mogące ułatwić rozgrywkę w danej lokacji.

Po wybraniu miejsca docelowego oraz klanu starujemy z rozgrywką. Mapa składa się z heksoidalnych pól a naszym zadaniem będzie ich rozpoznanie. Każdorazowo startujemy z dwoma odkrywcami oraz budowniczymi przy czym im dalej od pola startowego tym wyższe koszta budowy oraz czasu jaki musimy poświęcić na zbadanie terenu. W grze używamy unikalnej waluty jaką są serca, reprezentujące ilość pożywienia. Rok dzieli się na 12 miesięcy a co kwartał możemy zebrać plony. Raz do roku trafia się także negatywne zdarzenie jednak to my będziemy finalnie wybierać jaka forma katastrofy nas nawiedzi – wybierając tak zwane “mniejsze zło”. Niekiedy brak możliwości eksploracji czy też chwilowe zwiększenie kosztów budowy będzie lepszym rozwiązaniem niż utrata kilku jednostek cennej żywności czy też zmniejszenie ilości uzyskiwanych plonów.

Na koniec roku czeka nas mała tragedia ponieważ na górnej belce ekranu widzimy ile to serduszek utracimy. Jest to zakres “od-do” i jeśli nie zgromadzimy na koniec roku wymaganej losowanej z tego zakresu żywności – czeka nas definitywna przegrana. I tyle w zasadzie można powiedzieć jeśli chodzi o główne zasady gry. Wygrać możemy w jeden sposób: trzeba pięciokrotnie ulepszyć główną osadę, każdorazowo poświęcając na to pewną ilość zasobów co znów zwiększa wymóg ilości żywności jaką musimy zachować na zakończenie roku. Ilość wymaganej żywności czyli serduszek zwiększa się z każdą postawioną budowlą czy też odkrytym polem oraz rozbudową centralnej wioski. To powoduje, że gracz musi ważyć swoje decyzje i szukać rozwiązań, które zwiększą przychód żywności. Co nie jest wcale łatwe.

Na większości pól można wznosić budynki zależne od typu pola przy czym zwykle można postawić tylko jeden budynek danego typu. Te mogą też w niektórych przypadkach korzystać z przyległych pól co zwiększy uzysk odnośnie ilości pozyskiwanych zasobów. Przykład: rybak da o jedno serduszko więcej za przyległe pole oceanu, farma za przyległe pole łąk, drwal za pole z lasem i tak dalej. Budynki można co prawda rozebrać i zbudować je w lepiej położonej lokacji jednak wiąże się to z utratą poświęconych na to zasobów.

Dodatkowo rozbudowując centralną wioskę pozyskamy możliwość wyboru mistrzostwa co przekłada się na 3 wybory. Tu należy rozejrzeć się po mapie i wybrać opcję, która da nam największy zarobek. Każda z map zawiera też jedno specjalne, unikalne pole – odnalezienie go daje nam duży bonus do kolejnych rozgrywek. Na pole te można natrafić zrządzeniem łaskawego losu lub tez wybudować specjalny budynek, który ujawni jego lokalizację.

GRYWALNOŚĆ: Gra jest regrywalna. Mapy każdej rozgrywki generowane są losowo zatem każde podejście to ta sama przygoda jednak rozgrywana w innych warunkach. Wiele tu zależy od szczęścia co przyniesie nam ze sobą los oraz tego jak dobrze znamy grę i umiejętnie wykorzystamy każdy z budynków oraz dostępnych typów terenu by móc czerpać korzyści z przyległych pól i umiejętnie zwiększać produkcję punkt po punkcie by zapewnić sobie wystarczającą ilość zasobów do przetrwania zimy.


OCENA: POZYTYWNA = 4/10

Zacznę od tego, iż nie jest to pozycja dla każdego. Wszystko w niej jest statyczne a akcja to powoli odkrywające się przed nami otoczenie gdzie gracz na spokojnie musi przemyśleć wszystkie za i przeciw odnośnie każdego swojego ruchu ponieważ gra raczej nie wybacza pomyłek. Trzeba przemyśleć zastaną sytuację i mądrze planować swoje kolejne posunięcia gdyż drobne potknięcie może być przyczyną naszej porażki. Przede wszystkim: gra jest trudna, szczególnie na początku gdy nie znamy jeszcze mechanik rządzących grą. Łatwo jest tu przegrać a to powoduje, iż może ona nas do siebie szybko zniechęcić. Ja sam przegrałem pierwsze dwie potyczki nim załapałem zasady rozgrywki i to, że nie można tu budować czego i gdzie się chce lecz trzeba liczyć dostępne zasoby i mądrze nimi dysponować. Gra dla wyjątkowo upartych i pewnych siebie strategów – odradzałbym sięganie po nią mniej cierpliwym osobom.


Screeny: