R288 = DICE KINGDOMS = Recenzja – Kości zostały rzucone!

Ciekawe przemieszanie losowości z taktyką rozgrywki.

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1501690/Dice_Kingdoms/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 5 kwietnia 2024
  • Producent = Fivemid Studio
  • Wydawca = Fivemid Studio
  • Gatunek = Budowanie miasta, Średniowieczne, PvP, Stylizowane, Strategiczne, Strategiczne turowe, Kolorowe, Zarządzanie, Autobitewniak, Wieloosobowe, Wojenne, Niezależne, Budowanie, Turowe, Gra planszowa, Budowanie bazy, 3D, Rekreacyjne, Minimalistyczne
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (305)
  • Multiplayer =  JEST!
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 68 PLN
  • Wsparcie dla pada = Brak. Działa znośnie na SteamDeck.
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/dice-kingdoms/

Tytuł jakim jest Dice Kingdoms jest dziełem 4-osobowego studia Fivemid Studio, którego produkt swoją premierę miał na Steam w dniu 2024-04-05. Podejmujemy się w nim zarządzania królestwem a nasze decyzje będą uzależnione od tego co przyniesie nam los w postaci wyrzuconych kości. Możemy tu też walczyć naprzeciw innym graczom, samodzielnie lub drużynowo – także w trybie multiplayer. Naszym zadaniem będzie osiągnięcie zwycięstwa poprzez eliminację innych nacji lub budowę cudu świata. Rozgrywka opiera się na wyborze na drodze losowości zestawu pozyskanych surowców, tworzeniu kolejnych budowli dających nam określone benefity oraz korzystaniu z magii zniszczenia atakując wrogów.

Wizualnie gra wygląda bardzo atrakcyjnie. Świat zbudowany z voxeli wygląda bardzo ładnie i kolorowo – dodatkowo jest on animowany więc tętni życiem. Dźwięki są co prawda ograniczone do kliknięć w interfejsie, odgłosów fal rozbijających się o nadbrzeże oraz pomniejszych akcji środowiskowych to jednak w grze nie jest zupełnie cicho. Do tego przygrywa nam nastrojowa muzyka dopełniająca całości.

Gra umożliwia nam rozgrywkę samodzielnie lub w trybie multiplayer do 12 graczy jednocześnie, których można też dodatkowo podzielić na 4 drużyny po 3 graczy w każdej a braki dopełnić graczami sterowanymi przez komputer, uprzednio ustawiając im jeden z 5 poziomów trudności. Dobrze jest najpierw przejść przez jedną prostą potyczkę wprowadzającą nas do świata gry, tłumaczącą nam jej zasady aczkolwiek są one dosyć proste.

Gra rozpoczyna się od wyboru jednej z dostępnych wysepek. Sam wybór lokacji nie ma większego znaczenia – liczy się natomiast jej układ w postaci kształtu lądu czy też umiejscowienie drzew, kamieni czy też niekiedy obszaru pustyni na których nie można budować. Znaczenie mogą mieć też góry gdyż są w stanie zatrzymać falę zalewową. Musimy ulokować swój zamek oraz 3 chatki i pole uprawne. On nas zależy co będziemy budować dalej i czy obrana strategia zapewni nam zwycięstwo.

Rozgrywka podzielona jest na cztery następujące po sobie tury: losowanie zasobów, katastrofy (oddziaływanie plag), budowanie oraz walka.

Pierwsza z faz czyli losowanie zasobów jest dosyć istotna ponieważ określimy tu jakie zasoby w drodze losowania pozyskamy. Część budynków dodaje nam dodatkową kostkę używaną właśnie w tej turze co pomoże nam zwiększyć ilość zyskiwanych surowców. Kostki w zależności od typu budynku mają różny kolor oraz inne surowce możliwe do pozyskania na swoich ściankach. Niektóre z nich dadzą nam więcej zboża, inne surowców budowlanych itd. a w zależności wyniku rzutu i tego która ze ścianek wypadnie właśnie takie zasoby pozyskamy. Gracz ma możliwość dwukrotnego przelosowania wybranych przez siebie kości dążąc do zdobycia zasobów na jakich mu najbardziej zależy – wyjątkiem są tu kości, na których wypadła widniejąca na jednej ze ścianek trupia czaszka – tych nie można już wskazać do ponownego przelosowania i podbijają one dodatkowo poziom zagrożenia w tej turze w termometrze katastrof. Dodatkowo w lewym dolnym rogu widzimy już posiadane zasoby względem pojemności naszych składów gdzie na zielono pokazane jest o ile zwiększy się nasz stan posiadania w przypadku akceptacji bieżącego układu. Nie ma sensu zbierać więcej niż jesteśmy w stanie pomieścić zatem warto jest zmienić bieżący wynik. Dodatkowo musimy uważać na ilość produkowanego zboża gdyż jeśli zbraknie pożywienia to dany budynek zostanie na jedną turę wyłączony i nie udostępni nam swojej kostki do użycia w turze losowania zasobów.

Istnieje jeszcze jedno zagrożenie – po prawej stronie zauważysz coś w stylu licznika czaszek przypominającego termometr. Im więcej będzie czaszek na kostkach – tym większe zagrożenie nadejdzie w fazie nakładania katastrof. Te po lewej stronie tyczą się nas a po prawej nakładane są na przeciwników. Trzeba zatem dążyć do tego by to wrogowie oberwali a nie my zatem można oddać część kostek do ponownego przelosowania by zły los przywarł do przeciwników. Problemem są dwie pozycje na samej górze przy których my też oberwiemy.

Drugą z faz gry są katastrofy czyli realizacja pozyskanych przez każdego z graczy trupich czaszek – czyli plag – w turze losowania zasobów. W zależności czy licznik stanie po lewej czy prawej stronie efekt zostanie nałożony na naszą wyspę lub wyspę jednego z przeciwników, wybranego na drodze losowania. Patrząc na lewą część rzeczonego termometru katastrof liczącego 12 różnych stopni, są to te, które będą dotyczyć jedynie naszej wyspy. Może być to:
Zaraza, powodująca wyłączenie jednego z budynków z użycia. Ilość zainfekowanych może się jeszcze zwiększyć, gdyż zarażane są także sąsiednie budynki, które stykają się z zarażonym jedną ze ścian. Zaraza nie przechodzi jeśli budynki dotykają się po skosie a dodatkowo jeśli zbadamy szpital możemy zniwelować działanie zarazy budując go tak by się z nim stykać. Teraz już wiesz czemu wszyscy stawiają konstrukcje tak by zachować pomiędzy nimi przerwę.
Ogień – uszkadza jeden z budynków ale go nie niszczy za pierwszym razem. Można go będzie naprawić w turze gracza.
Rewolta – usuwa 50% posiadanych mieczy, co zmniejszy siłę naszego uderzenia w turze ataku.
Plaga – jest silniejszą wersją zarazy, gdyż infekuje połowę istniejących budynków, wyłączając je z użycia. Tak jak i zaraza przeniesie się na sąsiednią, stykające się z zainfekowaną budowlę.
Piraci – skradną nam połowę posiadanych zasobów drewna, kamienia oraz pieniędzy.
Meteor – jedna z najgorszych plag, mogąca prowadzić do przegranej nawet w przypadku posiadania silnej armii i obrony. Sprowadzi z niebios rozgrzany meteor, który uderzy w naszą wysepkę przemieniając wszystko w tym miejscu w roztopioną lawę. Jej usunięcie jest możliwe w turze budowy – podobnie jak z usuwaniem kamieni czy drzew jednak czasami usuwanie pola lawy da nam +1 czaszkę na termometrze zdarzeń. Dodatkowo jeśli przy tworzeniu gry zaznaczymy opcję “Multi-Meteor” każda jedna czaszka ponad 12 sprowadzi jeden meteor więcej, co może zakończyć naszą grę – ale też sprawić, że to samo czeka nieostrożnego czy też nazbyt rozbudowanego przeciwnika.

Czas zatem wspomnieć co może czekać wroga:
Złodzieje – skradną zboże, drewno lub kamienie jednemu z wrogów.
Błyskawica – uszkodzi dwa losowe pola na innej wyspie.
Burza z piorunami – uszkodzi kilka losowych pól na wyspie przeciwnika.
Tornado – zaatakuje dwie wrogie wyspy niszcząc całkowicie na każdej z nich jeden losowy budynek.
Satanizm – na dwóch wrogich wyspach zamieni jeden dom mieszkalny na wieżę czarodzieja. Pozwala ona rekrutować jednostki czarodziejów sprawdzających się doskonale w zadaniu niszczenia budynków jednak dwa pola spośród losowanych sześciu ich kostki zawierają odpowiednio 3 i 4 czaszki. Może to spowodować przeciążenie wyborów przeciwnika prowadząc do wyboru przezeń Tsunami lub Meteoru.
Tsunami – każda z wysp w tym i twoja zostanie nawiedzona przez wysoką falę, która pochłonie część terenu niszcząc przy tym znajdujące się tam budowle. Obronić się przed nią można wybierając na starcie lokację bogatą w pasma górskie lub w fazie budowy tworząc budynek pozwalający na wzniesienie dodatkowych pól ponad wodą, dzięki czemu płynąca fala pożre nadbudowę zamiast właściwego terenu naszego królestwa.

Trzecią z faz jest budowanie. Możemy tu stworzyć nowy budynek o ile posiadamy odpowiednią ilość wymaganych surowców i odblokowaną odpowiednią technologię czy też naprawić już istniejący, uszkodzony w wyniku starć lub oddziaływania katastrof budynek. Najważniejszym dla nas budynkiem jest postawiony już na starcie Zamek. Jego utrata czy to w przypadku ataku przeciwników czy też niefortunnego upadku meteorytu to nasza przegrana. Budynek ten możemy co najwyżej naprawiać. Daje on jedną, dosyć ubogą w zasoby kostkę. Pozostałe budynki dające nam po wytworzeniu kostkę używaną w fazie losowania zasobów to:
Domek wieśniaka – daje pożywienie w postaci zboża lub szczątkową ilość zasobów wykorzystywanych do konstrukcji.
Dom mieszkalny – tworzy kamienie, siłę budowlaną w postaci młotków oraz czasami pieniądze.
– Kościół – pozwala zdobywać księgi, wykorzystywane przy odblokowywaniu nowych technologii. 4 z 6 ścianek tej kości da nam minimum 2 księgi.
Baraki – dają 1-4 mieczy, umożliwiają wysłanie w turze walki sił inwazyjnych pozwalających niszczyć budowle na wyspach przeciwników.
Wieża czarnoksiężnika – daje dużą ilość monet, wiedzy, znikomą zasobów budowlanych oraz pozwala rekrutować jednostki czarnoksiężników nadające się doskonale do niszczenia wrogich budowli. Minusem (a może i plusem?) jest duża szansa na pozyskanie czaszek, gdyż ta kostka ma dwa pola dające nam 3 lub 4 czaszki.

Prócz wspomnianych wcześniej budowli dających nam dodatkowe kostki istnieją też takie, które dają nam jakieś korzyści.
Szpital – zabezpieczy wszystkie stykające się z nim budowle przed zarazą i plagą.
Katedra – zwiększająca ilość pozyskanych ksiąg wiedzy dla wszystkich przyległych kościołów.
Młyn, który zwiększa ilość produkowanego zboża z przyległych pól.
Baza drwali – dająca co turę darmowe drewno z każdego przyległego pola z drzewem.
Baza kamieniarzy – która pozwala pozyskać co turę partię kamieni z pól z przylegającym kamieniem.
Statek rybacki – który pozwoli na pozyskiwanie pożywienia z pobliskich łowisk

Pozostało jeszcze kilka dodatkowych budynków, które mogą ułatwić rozgrywkę:
Farma – zapewniająca uzysk pożywienia w postaci pszenicy.
Dok – pozwalający zabrać do 8 żołnierzy per statek w turze ataku.
Uniwersytet – pozwalający wymienić zebrane księgi na odpowiednią technologię.
Skład – zwiększający ilość możliwych do przechowania surowców.
Plac targowy – pozwala przesłać zasoby do innych graczy lub zakupić za zgromadzone pieniądze odpowiedni surowiec co pozwala wyrównać niedobory brakujących składników.
Strzelnica – odblokowująca jednostki łuczników.
Latarnia – zwiększająca uzysk pożywienia z okolicznych łowisk.
Baza terenowa – pozwalająca powiększyć teren wyspy, pozwalając na budowę nowych obiektów lub zabezpieczyć się przed falą powodzi, blokując jej dostęp przed wdarciem się w głąb lądu.
– Cud świata – po jego stworzeniu o ile zezwoliliśmy na to przy tworzeniu świata gry (przy czym nie jest on tani jeśli chodzi o surowce) – pozwala na natychmiastowe zwycięstwo.

Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze księgi wiedzy, które zdobywamy w fazie losowania z kostek za istniejące kościoły. Gdy postawimy następnie Uniwersytet będziemy mogli zakupić jedną z dostępnych technologii. Pozwolą nam one tworzyć nowe budynki czy też przyczynią się do zwiększenia siły bojowej poprzez zamianę jednostek bojowych na lepsze czy też możliwość postawienia budowli odblokowujących ich nowe typy.

Ostatnia z faz to tura ataku. Każdy z graczy działa tu samodzielnie i można zaatakować dowolnego z reszty przeciwników. W zależności od liczby posiadanych na początku tej tury mieczy oraz statków, które mogą ich przetransportować możemy zdefiniować typ oraz ilość jednostek, które wezmą udział w ataku. Każdy ze statków może atakować odrębny cel, niekoniecznie na tej samej wyspie. Po wyznaczeniu miejsca ataku nie mamy już żadnej kontroli nad tym jak przebiegnie samo starcie. Dodać należy, iż zniszczenie każdego z wrogich budynków da nam zdobyczną ilość surowców do wykorzystania w naszej kolejnej turze budowy lub ruchu. Po tym jak wroga flota dotrze do brzegu i zacznie atakować wybrany budynek jego mieszkańcy zaczną zbrojnie przeciwstawiać się natarciu. Jeśli padną – to nic wielkiego się nie dzieje, w kolejnej turze się odrodzą. Bronić możemy się poprzez budowę murów, które spowolnią natarcie czy też wież strażniczych, które ubiją nacierających napastników znajdujących się w jej zasięgu rażąc ich strzałami.

Gameplay:
Gra jest dosyć intrygująca i wymagać od nas będzie dynamicznej reakcji na zmieniającą się sytuację. Trzeba jednak pamiętać o tym, iż nie da się zbudować obrony w ciągu jednej tury a my zaś możemy zostać jednocześnie zaatakowani przez wielu przeciwników co może prowadzić do przegranej. Jest tu zawarta dosyć duża dawka losowości więc nawet będąc bardzo dobrym strategiem możesz trafić na sytuację gdzie po prostu zły los przeważy twoje starania. Tym samym stan rozgrywki stale się zmienia i nie będziesz się tu nudzić.


 

OCENA: POZYTYWNA = 7/10

Jak dla mnie jest to dosyć ciekawa gra choć nim sięgniemy po zwycięstwo rozsądnym byłoby zerknąć do poradników by dowiedzieć się które z budynków powinniśmy postawić jako pierwsze by nam się to jak najbardziej opłaciło i przełożyło na zwiększenie mocy produkcyjnych.

Zasady są do bólu proste jednak bardzo wiele zależy od tego jak rozegramy sam początek rozgrywki. Później też nie wszystko będzie kryształowo jasne jak potoczy się dalsza jej część i sytuacja może się odwrócić o 180 stopni jeśli przeciwnika nawiedzi jakiś kataklizm czy też nagle reszta gracz uzna go za istotne zagrożenie i zacznie atakować. Ciekawie robi się też pod koniec gry gdy wszyscy gracze są już na tyle rozbudowani, że często w fazie losowania surowców trafiają im się najgorsze z możliwych opcje pokroju Tsunami czy spadających Meteorów. Wtedy nawet wroga z olbrzymią armią da się pokonać. Jak dla mnie w tej grze zbyt wiele zależy od szczęścia.

Grało mi się ciekawie i tytuł ten może być dosyć fajną pozycją w trybie rozgrywek multiplayer ze znajomymi – tu jednak każdy z nich musi mieć swoją kopię gry. Dziwi mnie natomiast, że gra nie posiada lokalnego multiplayera wszak i tak wszystko jest tu dzielone per turę i per gracza więc jego brak nie ma tak naprawdę uzasadnienia – i tak widzimy wszystko co robią nasi przeciwnicy.

Z wad jakie zauważyłem w grze to przede wszystkim brak możliwości obracania kamerą wokół osi – co mnie bardzo zdziwiło. Choć sama plansza jest z “lekka kratkowana” dzięki czemu łatwiej jest ustawić budynki w żądanej konfiguracji, by się ze sobą nie stykały czy też zaplanować miejsce dla tych stawianych w przyszłych turach to jednak zdarzają się sytuacje, gdzie ciężko jest dojrzeć właściwy układ już istniejących struktur. Wtedy jedynym ratunkiem jest oddalić widok tak by przesunął się on ponad wyspę i przejrzenie go z loku ptaka.


Screeny: