R115 = TOWNSMEN – A KINGDOM REBUILT = Recenzja z rozwoju królestwa

TOWNSMEN – Tytuł nieco podobny do The Settlers?

 

RECENZJA YOUTUBE:


 

=== NIECO O GRZE ===

Tytuł ten autorstwa studia HandyGames oddaje w nasze władanie średniowieczny zamek wraz z grupą jego mieszkańców. Naszym zadaniem jest dbanie o naszych podwładnych oraz jego rozwój by sprostać przeciwnościom losu i wypełnić kolejne stawiane przed nami misje.

 


 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Graficzne gra prezentuje się naprawdę ciekawie. Dopieszczona grafika z kilku-klatkowymi animacjami jest kilka dla oka i pozwala nam obserwować życie tętniące w naszej osadzie oraz czynności realizowane przez jej mieszkańców. Udźwiękowienie także stoi na wysokim poziomie i prócz przyjemnych utworów ścieżki dźwiękowej wielokrotnie do naszych uszu dotrze też odgłos wykonywanej przez nich pracy czy też marudzenie jeśli zbraknie potrzebnych im surowców.


 

=== ROZGRYWKA ===

Rozgrywka może być prowadzona w postaci realizacji kolejnych zdefiniowanych misji w których to musimy spełnić określone zadania pokroju dostarczenia określonej ilości surowców czy też zbudowania konkretnych budynków, zapewnienia stabilności gospodarki. Możliwa jest także rozgrywka z wolnej ręki jednak i tu przyjdzie nam się zmierzyć z podobnymi zadaniami.

Gra toczyć się może na jednej z kilku dostępnych map różniących się wielkością planszy, jej ukształtowaniem czy też obecnością dodatkowych czynników w postaci odmiennych parametrów czy też możliwości bycia zaatakowanym przez wroga. To ostatnie sprawia, że musimy także tworzyć fortyfikacje obronne oraz zapewniać wikt naszym wojakom jeśli mają mieć wyższą sprawność bojową.

Do przejścia mamy także kilka misji samouczka jednak jest on dosyć przydługi i czasochłonny. Jakby nie dość – ostatnia jego misja jest jakaś zbugowana i pomimo wielu prób nie udało mi się jej ukończyć.

W przypadku podjęcia się realizacji jednej z misji (i tu trzeba przyznać, że nieco ich jest) naszym zadaniem będzie spełniać wszystkie pojawiające się zadania. Zwykle to następujące po sobie zadania główne oraz poboczne. Ich wykonanie da nam w nagrodę pewną ilość reputacji oraz surowców.

W czasie gry będziemy musieli znaleźć pewien balans miedzy produkcją a niedoborem surowców gdyż zakłady przetwórcze czy też tworzące najprostsze surowce mają różną prędkość kreowania lub przetwarzania produktów. Stopniowo są odblokowywane nowe budynki co pozwoli nam realizować kolejne stawiane przede nami zadania.

Do budowy kolejnych budynków potrzebujemy surowców w postaci bali drewna, desek, kamieni i przede wszystkim pewnej kwoty pieniędzy. Pierwsze dostarczy nam drwal, drugie otrzymamy w tartaku po ich przetworzeniu, kamień pozyskamy z kopalni zaś pieniądze pochodzą z pobierania opłat od mieszkańców. Tworząc kolejne budynki będziemy mogli wytwarzać nowe produkty potrzebne znów do odblokowania następnych a te znów będą potrzebne by ukończyć kolejne zadania.

W grze zbieramy także doświadczenie za realizację kolejnych misji czy też wypełnianie pomniejszych zadań takich jak walka z atakującymi nas bandytami czy też wymiana towarów z odwiedzającym nasz handlarzem. Pewną unikalną własnością tej gry jest to, że każda z rozgrywanych gier pcha nas nieco do przodu ponieważ pula zyskiwanego doświadczenia jest wspólna. Wraz z awansem na kolejny poziom odblokowujemy nowe wynalazki do zbadania dające nam pewne małe bonusy odnośnie zwiększenia zasięgu niektórych budowli, zwiększenia defensywy czy też wpływające na parametry zmniejszenia cen u handlarza, przetwarzania surowców czy też przede wszystkim możliwość ulepszania budynków.

Ulepszanie budynków pozwoli nam na zwiększenie tempa przetwarzania produktów dzięki czemu nie będzie konieczności budowy identycznych tego samego typu gdyż już istniejący pozwoli wtedy zatrudnić o jedną osobę więcej. Ilość ulepszeń jakie możemy zastosować w naszym królestwie jest jednak ograniczona ponieważ do ich aplikacji wymagane jest użycie kilku punktów prestiżu a te znów pozyskujemy realizując zadania. Dlatego też wypełnianie zadań pobocznych choć nie jest konieczne jest chętnie przez nas podejmowane ponieważ pozwala pozyskać wspomniane punkty prestiżu.

Gra posiada także możliwość dokupienia dodatku DLC i ciągle będziemy się natykać na przypominanie nam ze strony gry co też da nam ten dodatek. Głównie przekłada się to na możliwość budowy nowych budynków czy też nowe misje możliwe do rozegrania. Na całe szczęście choć część budynków jest zablokowana (choć są wyświetlane w menu wyboru budowli) to nie są one konieczne do wypełnienia misji. Ułatwiają nieco grę ale nie ma wymogu ich budowy by móc jakąkolwiek z nich zaliczyć. Po prostu trzeba użyć normalnych.


OCENA: POZYTYWNA = 5/10

Gra jest ciekawa, choć nieco liniowa. Do rozegrania jest dosyć dużo misji a ich ilość możemy jeszcze zwiększyć dokupując dostępne DLC. Możliwe jest podjęcie udostępnionych nam scenariuszy pozwalających na rozegranie pojedynczych misji czy też trybu nieskończonego.

Muszę przyznać, iż nieco się na tej grze zawiodłem względem tego czego oczekiwałem. Spodziewałem się rozgrywki zbliżonej do starych dobrych Settlers. Nie jest to identyczny schemat prowadzenia gry ponieważ tu bardziej jesteśmy zablokowani drzewkiem budowli jakie trzeba realizować. Nie da się tak po prostu czegoś zbudować – najpierw musi powstać budowla A, później dopiero budowla B, potem C i dopiero wtedy gra pozwoli nam tworzyć budynki D. Trochę to niepotrzebnie zagmatwano.

Gra mi się spodobała choć drażniły mnie małe rzeczy typu problemy z dystrybucją towarów czy też konieczność liniowej rozbudowy jeśli chodzi o budowanie poszczególnych zakładów. Spodziewałem się nieco większego stopnia komplikacji lecz gra okazała się nazbyt prosta. Wszystkie za i przeciw dają w rezultacie tytuł średniej klasy. Nie jest zły – ale też nie ma w sobie tego czegoś co przyciągałoby ku sobie moje serce. Ale i tak warto zagrać…

 

+++ PLUSY +++

  • Ładna oprawa graficzna.
  • Świetne udźwiękowienie.
  • Dużo dostępnych misji do rozegrania.
  • Proste zasady rozgrywki.

 

— MINUSY —

  • Nieco liniowa rozgrywka.
  • Głupio rozwiązane część zagadnień.
  • Brak dowolności w zakresie rozbudowy (budynki należy tworzyć w określonej kolejności).
  • Nieco zbyt prosta (jak dla mnie). Brak wyzwań.
  • Problemy z rozmieszczaniem budynków.

 


Screeny: