R77 = SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech == Recenzja karcianki w świecie parowych robotów

Ciekawa karcianka osadzona w świecie parowych robotów. Czy zdołasz pokonać zło i uchronić krainę przed upadłym bohaterem?

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/804010/SteamWorld_Quest_Hand_of_Gilgamech/

►TWÓRCY = http://imageform.se/game/steamworld-quest/


=== NIECO O GRZE ===

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech jest produkcją szwedzkiego studia Image & Form Games. Gra pojawiła się na Steam 31 maja 2019 roku a jej wydawcą jest Thunderful. Zapewne każdy miał już okazję zapoznać się z wcześniejszymi tytułami autorstwa IFG – SteamWorld Did wraz z wydaną nieco później kontynuacją czy też ostatnie ich dzieło SteamWorld Heist. Tak jak w poprzednich tytułach tak i tym razem przyjdzie nam zagłębić się w świat żywych maszyn parowych. Tym razem twórcy nieco zeszli z konwencji poprzednich części i nie mamy do czynienia z grą zręcznościową. Gra jest niejako karcianką. System naprzemiennej karcianej walki prowadzony grupką herosów rozwijających także swoje możliwości.

 

  • Data wydania = 31 maja 2019
  • Producent Image & Form Games
  • Wydawca = Thunderful
  • Gatunek = Przygodowe, RPG, Card Game, Steampunk, Turn-Based, Great Soundtrack, karcianka, jeden gracz, single player
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (227)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 89,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Grafika jest zrobiona naprawdę porządnie i nawiązuje do poprzednich produkcji studia. Jest to dwuwymiarówka a naszym oczom będą się ukazywać zręcznie narysowane animowane roboty, poskładane z różnych czasami się wydaje przypadkowych części.

Świetnie zrobiono także warstwę dźwiękową. Elementy walki są zilustrowane dużą ilością dźwięków zaś zróżnicowana ścieżka muzyczna wpada w ucho i nie pozwala się nudzić.


 

== FABUŁA ==

Gra jest opowieścią jaką dziadek snuje swojemu wnukowi. Mówi ona o tym, iż dawno temu, w zamierzchłych czasach gdy świat był jeszcze młody znudzeni bogowie stworzyli serce zła i umieścili je w torsie behemota. Wkrótce pojawił się prawdziwy bohater, który pokonał go a zdobyte serce zostało pogrzebane w miejscu gdzie nie mogło już czynić zła. Przez lata czyny bohatera popadały w zapomnienie. Reszta bohaterów rozeszła się po świecie a nasza historia kieruje nas do dwojga przyjaciółek, które wybrały się do lasu na grzyby.


=== ROZGRYWKA ===

W grze prowadzimy dwie bohaterki o imieniu Armilly wraz ze swoją pomocniczką Copernica. Pierwsza z nich jest typem wojownika, który bezskutecznie starał się o przyjęcie do gildii wojowników zaś druga jest początkującym magiem, który został usunięty ze szkoły. Stopniowo wyprawa z niewinnej wycieczki do lasu przeistacza się w bitewną batalię i przed naszymi bohaterami staną kolejne zadania do pokonania. Rozgrywka polega na walce w systemie turowym z użyciem zestawu kart oraz umiejętności specjalnych postaci oraz posiadanego przez nich oręża.

Sama gra jest podzielona na 19 aktów a te znów składają się na pewną część toczonej opowieści w czasie której będziemy zwiedzać pomniejsze lokacje na których przyjdzie nam nieco powalczyć z obecnymi nań przeciwnikami. Niektóre z misji są nieco odmienne ponieważ sprowadzają się do prostej potyczki z mocniejszym przeciwnikiem.


== POSTACI ==

Grę zaczynamy z dwoma postaciami jednak szybko napotykamy trzeciego członka załogi. W późniejszych etapach dojdą jeszcze dwie osoby jednak do walki możemy wystawić tylko trzech zawodników. Każda z postaci ma unikalny zestaw kart co przekłada się na różną specjalizację każdego z nich. Jeden cechuje się dużą ofensywą, drugi posiada dużo zaklęć leczenia a trzeci gustuje w magii.

W czasie postępu historii wątku fabularnego do naszego zespołu dołączy jeszcze dwóch członków – samuraj w masce lisa oraz dwójka sierot – brat i siostra stanowiący łącznie jedną postać. Nasz team uczestniczący w potyczce może liczyć maksimum trzy osoby a zatem musimy wybrać kogo chcemy mieć w drużynie. Doświadczenie płynące z walki otrzymują przede wszystkim walczące postaci. Reszta zespołu nie uczestnicząca w potyczce też dostaje mała ilość expa.


== WALKA ==

Potyczka polega na naprzemiennym wykonywaniu zespołowych ruchów – raz nasza drużyna a raz przeciwnicy. Każda tura polega na wyłożeniu trzech kart przy czym na ręku mamy ich zwykle pięć. Karty się nie kończą – użyte są zbierane na kupkę i wtasowane do talii i mogą być ponownie wylosowane w kolejnych turach. Jeśli zdołamy wyłożyć trzy karty tego samego bohatera aktywujemy bonus jaki dzierży posiadana przez niego broń co pozwala uzyskać specjalny efekt – np. leczenie sojuszników, wywołanie krwawienia u wrogów czy też uruchomienie osłony dla każdego z sojuszników. Wszystko zależy od tego jaki efekt ma na sobie broń będąca na wyposażeniu danego herosa. Dodam tylko, że warto do tego dążyć odpowiednio zużywając karty by móc w kolejnej turze użyć trzech kart jednego bohatera.

Przeciwnicy działają nieco podobnie ze swoimi bonusami. Niektórzy z nich przez kilka tur ładują swoje umiejętności by w końcu wypuścić jakiś mocarny cios. Ich postęp ładowania jest przedstawiony za pomocą świecących się trybików pod daną postacią.

Każda z postaci uczestniczących w starciu posiada pewną ilość punktów życia i po zbiciu ich do zera postać zostaje znokautowana. W przypadku przeciwników znikają oni z planszy natomiast naszych bohaterów możemy jeszcze wskrzesić używając specjalnych mikstur, które zakupić możemy w sklepie przed walką. Są dosyć tanie więc zawsze warto mieć je na podorędziu by móc w razie czego użyć. Wskrzeszony bohater ma połowę życia więc znów może aktywnie uczestniczyć w potyczce.

Walki w większości przypadków są jednorazowe jednak pozostała po bitwie ilość życia każdej z postaci pozostaje. Możemy je zregenerować kupionymi w sklepie napojami przywracającymi zdrowie czy też użyć postumentu zapisu gry (co niestety wiąże się z respawnem wrogów). Ponieważ walka nie jest limitowana długością jej trwania tak więc można ją przeciągać lecząc naszych bohaterów i powoli eksterminując przeciwników. Warto jest pamiętać o tym, iż dobry wróg to martwy wróg a zatem staraj się jak najszybciej pozbyć przynajmniej jednego przeciwnika. Zmniejsza to ilość zadawanych nam obrażeń dzięki czemu łatwiej jest się utrzymać w bitwie.

W późniejszym etapie gry zakupić będziemy mogli lepszą broń – czy to posiadającą ten sam czar czy też inny – ale przede wszystkim dającą posiadaczowi zwiększoną moc.

Trzeba też nadmienić, iż zawsze nagrodą za ukończenie walki jest pozyskane doświadczenie dla walczących postaci (zapasowe postaci także dostają pewien mały procent doświadczenia) oraz surowców niezbędnych do zakupu i ulepszenia posiadanych kart. Sporadycznie dostaniemy też nagrodę w postaci jakiegoś przedmiotu.


= KARTY =

Sednem gry są jest właściwe używanie kart stanowiących zarówno broń ofensywną jak i defensywną postaci. Do walki każda z nich może zabrać do ośmiu kart przy czym niektóre z nich w naszym zestawie mogą się powtarzać o ile dysponujemy więcej niż jedną taką kartą. Zestaw kompletujemy spośród większej ilości kart i są one unikalne dla każdego bohatera tak więc jest z czego wybierać. Dodatkowo wraz z postępem gry będą się one powiększać – postaci będą zdobywać nowe karty dające nam możliwość modyfikacji naszej strategii walki i bardziej dopasowywać ją pod swój styl gry. Napotkamy także obwoźnego handlarza u którego za odpowiednią opłatą oraz po dostarczeniu niezbędnych surowców będziemy mogli zakupić różne karty.

Karty dzielą się niejako na dwie kategorie. Część kart można powiedzieć typowo ofensywna daje nam pełniące funkcję punktów magii trybiki. Druga część talii do swojego użycia wymaga natomiast poświęcenia odpowiedniej ilości trybików. Tym samym trzeba nieco starać się kombinować i używać kart we właściwy sposób by móc zachomikować punktów i móc później wykonać daną postacią combo używając trzech kart z jej talii.

Karty można także ulepszać zwiększając ilość zadawanych obrażeń czy też wydłużając czas trwania zaklęć. Nie można też zapomnieć o właściwym dobraniu kart dla drużyny by zadbać o możliwość leczenia ich członków czy też blokowania przeciwników. Tym samym wraz z pozyskiwaniem nowych kart i poszerzaniem posiadanej talii będziemy stale modyfikować zestaw bitewny by zwiększyć efektywność walk i leczenia drużyny.


= WYPOSAŻENIE =

Każdy z bohaterów może także posiadać w użyciu do dwóch przedmiotów. Możemy je pozyskać zwiedzając planszę i otwierając znalezione skrzynie, zakupić u obwoźnego handlarza czy tez zdobyć z co niektórych walk.

Przedmioty mają różne parametry i dodatkowe efekty. Mogą podbijać cechy bohatera (np. +10%HP, +10% magii, +5% siły) czy też konkretne szkoły magii. Dodatkowe cechy mogą być nader przydatne i znacząco wpływać na rozgrywkę. Są unikalne dla przedmiotów i dla przykładu mogą powodować automatyczną kontrę zaatakowanej postaci czy też dawać szansę na nałożenie jakiegoś efektu czy też dodawać dodatkowy rzut kartą w konkretnych przypadkach.


== ZAPIS GRY ==

Grę możemy zapisywać docierając do specjalnych punktów zapisu reprezentowanych przez postument walecznego rycerza. Zapisanie stanu gry wiąże się jednak z odrodzeniem się już pokonanych przeciwników na planszy w odwiedzonych już lokacjach. Ma to swoje dobre i złe strony. Złą jest to, że przechodząc przez uprzednio oczyszczoną lokację będziemy znów musieli walczyć – zaś dobrą jest to, że każda taka walka doda nam nieco expa co przekłada się na wzmocnienie postaci wraz z uzyskaniem kolejnego poziomu doświadczenia. Wraz z dopełnieniem paska doświadczenia zostanie zwiększony jeden z parametrów – zwiększy się nasza ilość życia czy też siła postaci bądź moc magii.


= OBWOŹNY HANDLARZ =

W większości przypadków na początku każdego poziomu czekać będzie na nas handlarz rezydujący na samojezdnym wozie. Możemy u niego zakupić bądź też sprzedać przedmioty będące wyposażeniem bohaterów bądź surowce niezbędne do tworzenia i ulepszania kart.


= KOLOSEUM =

Po pewnym czasie dostaniemy także możliwość prowadzenia starć w koloseum. Są one nieco odmienne od zwykłych walk ponieważ cechują się walką z pięcioma falami przeciwników jedna po drugiej. Pierwszą walkę rozpoczynamy w pełni zdrowia natomiast musimy w trakcie walki leczyć się za pomocą zaklęć czy też używając mikstur. Nagrodą za pokonanie całej walki są pieniądze, surowce oraz czasami jako dodatek przedmioty. Niestety za te potyczki nie otrzymujemy doświadczenia. Plusem jest to, że możemy te walki powtarzać w nieskończoność pozyskując surowce po raz kolejny.

 

 


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Dosyć ciekawa gra, która wciąga na dłużej. Przeszedłem całą w ciągu kilku dni. Miła rozgrywka choć według mnie jest nieco nazbyt łatwo. Grałem od początku na najwyższym poziomie trudności jednakże tylko czasami napotykałem takie zestawy przeciwników z którymi miałem jakiś większy problem. Większość przeszedłem z biegu.

Dosyć ciekawie stworzony jest system walki gdzie mając do dyspozycji pewien zestaw kart gracz musi kombinować nad właściwym ich użyciem. Pewnym minusem jest tu brak opisu kart jakimi dysponuje przeciwnik. Co prawda po jego pokonaniu widzimy posiadane przez niego karty jednak nie możemy sprawdzić ich opisu.

Na pochwałę zasługuje także sama oprawa graficzna – ładnie wykonane postaci oraz ich animacja. Także przemierzane lokacje prezentują się wyjątkowo dobrze – tła najczęściej są w jakiś sposób animowane więc nie gramy na statycznych planszach. Warstwa dźwiękowa też zasługuje na uznanie – zarówno dźwięki toczonych bitew jak i też przygrywająca w tle muzyka nie wywołują znużenia.

Przemierzając snutą opowieść poznajemy całą historię i choć wygląda ona nieco dziwnie na początku, to jednak dalej nabiera realnego kształtu jako całość. Dobrze, że stworzono także dosyć dużą ilość różnorodnych postaci z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. To powoduje, iż w związku z tym, iż każda z nich dysponuje samodzielnym zestawem unikalnych ciosów mieszane wrogie drużyny wymuszają na nas nieco inne podejście do potyczki gdyż wrogowie dysponują wtedy nieco innym zestawem ciosów.

Podsumowując – dosyć ciekawa rozgrywka dla osób lubiących pomyśleć choć jak dla mnie gra była nieco zbyt łatwa. Tylko kilka walk wymagało planowania i głębszego zastanawiania się nad dalszymi posunięciami. A może za dobrze grałem?

 

+++ PLUSY +++

  • Ładna ręcznie rysowana grafika cieszy oko
  • Dźwięk oraz muzyka stoją na wysokim poziomie
  • Ciekawe połączenie gatunku przygodówki z karcianką.
  • Grywalna. Walki są dosyć ciekawe (choć mogłyby być bardziej wymagające pod względem trudności)
  • Dobre obłożenie pada.
  • Brak krwi itp. – gra nadaje się dla najmłodszych.

 

— MINUSY —

  • Przy użyciu pada jedna z kart jest zawsze aktywna (wyciągnięta z talii) przesłaniając pogląd na resztę kart na ręku – to powoduje, iż przesłania nam to pogląd na wszystkie karty i trzeba się między nimi przełączać by zobaczyć np. ogółem ile kart danej postaci posiadamy.
  • Niektóre akty są nieco przydługie.
  • Akt (cały poziom) kończy się automatycznie dotarciem do pewnej lokacji zamiast pozwolić graczowi na dalszą eksplorację i poszukiwanie sekretów.
  • Niektóre ulepszenia kart wydają się nie być poprawnie opisane.
  • Przeciwnicy są nieco głupi – nie stosują żadnych taktyk w celu zwiększenia ilości zadawanych obrażeń.

 


Screeny:


RECENZJA: