Kocie sprawy – Czy zdołamy pokonać złego Darkotha i uratować porwaną przez niego naszą siostrę? |
►STEAM = https://store.steampowered.com/app/593280/Cat_Quest/
=== NIECO O GRZE ===
Cat Quest jest tytułem autorstwa singapurskiego studia “The Gentlebros” i pojawił się na Steam 8 sierpnia 2017 roku. Tytuł jest prostą zręcznościówką z elementami rozwoju postaci choć ogranicza się to jedynie do nabijania expa i levelowania.
Kierujemy w niej postacią kota a naszym zadaniem jest uwolnić siostrę głównego bohatera porwaną przez złego Darkotha. Świat gry jest otwarty i to do nas należy decyzja czy ukierunkujemy się ku grze w celu prowadzenia głównego wątku czy też skierujemy się do eksploracji otaczającego nas świata i realizować będziemy misje poboczne celem zyskania nieco doświadczenia i zwiększenia poziomu naszej postaci.
- Data wydania = 8 sierpnia 2017
- Producent = The Gentlebros
- Wydawca = PQube Limited
- Gatunek = Przygodowe, Cats, Cute, RPG, Hack and slash, Akcja, Tryb jednego gracza, Niezależne, Open World, Action RPG, Family Friendly, Loot, Rekreacyjne, Tryb wieloosobowy, Fantasy
- Recenzje użytkowników = Przytłaczająco pozytywne (2,187)
- Multiplayer = BRAK
- Karty = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 46,99 PLN
- Wsparcie dla pada = JEST!
- Więcej informacji = https://barter.vg/i/37222/?
== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===
Gra rozgrywana jest w środowisku 2.5D. Postaci oraz obiekty są wykonane jako grafika 2D jednak całość jest skalowana i widoczna w rzucie izometrycznym. Graficznie gra prezentuje się bardzo ciekawie – widać, iż wszystko jest dopracowane i kolorystyką oraz dbałością o szczegóły robi dobrą robotę. Napotykane postaci z którymi możemy porozmawiać są statyczne i nieruchome choć zadbano o ich pseudo-animację w postaci rozciągania rysunków w pionie i poziomie co symuluje nieco ruch naszego rozmówcy.
Dźwiękowo też mi się spodobało. Efekty walki oraz ciekawa ścieżka muzyczna przygrywająca w tle także wywierają pozytywne wrażenie.
== CZAS GRY ==
Według How Long To Beat sama rozgrywka głównego wątku fabularnego zajmie nam około 6h zaś z dodatkowymi misjami dwie godziny dłużej. Całość powinna się zamknąć w 10h rozgrywki.
= FABUŁA =
Gra zaczyna się krótką scenką animacji gdy dwoje koto-podobnych istot płynie łodzią poprzez wzburzoną wodę. Nagle pojawia się trzecia postać – potężny mag, który porywa z łodzi siostrę głównego bohatera a samą łódkę z nim obecnym na pokładzie niszczy za pomocą słupa energii.
Jak się dowiadujemy nasz protagonista zostaje naznaczony dziwnym znamieniem i nieprzytomny ląduje na brzegu jakiejś wyspy. Obudziwszy się zaczyna badać okolicę… i tu do gry wkraczamy już my…
Obok nas zauważamy dziwną niematerialną istotę, która przedstawia się jako nasza strażnicza dusza nazywana Spirry. Będzie nam służyć pomocą i doradzać w czasie prowadzonej przez nas wyprawy. Świat w jakim toczy się cała opowieść to przypominająca nieco bajkę kraina pełna… kotów. Kociaki tworzą społeczność przypominającą ludzi średniowiecza – rycerze, chłopi… coś na wzór zamków oraz uzbrojenie w postaci tarcz i oręża takiego jak miecze, magiczna laska czy też topór.
=== ROZGRYWKA ===
Celem naszej gry jest uratowanie siostry bohatera porwanej przez złego czarnoksiężnika. W tym celu musimy zrealizować szereg krótkich misji polegających przede wszystkim na walce z coraz to mocniejszymi przeciwnikami. Gracz w każdej chwili może odłożyć na później wątek fabularny i podjąć się realizacji misji pobocznych w celu wzmocnienia swojej postaci czy też zdobycia mocniejszego oręża. W każdej chwili może powrócić do głównej misji czy też bez żadnych konsekwencji porzucić aktualnie realizowaną misję i rozpocząć inną. Cel misji jest zawsze wskazany strzałką więc bez problemu dotrzemy na miejsce przeznaczenia.
Misje poboczne znajdują się na tablicy ogłoszeń, które mieszczą się w każdej wiosce. Niestety nie każda wioska oferuje dostępne do podjęcia misje i pojawiają się one wraz z upływem czasu i po spełnieniu określonych warunków – takich jak na przykład popchnięcie do przodu głównego wątku. W większości przypadków oferowane misje są liniowe – czyli po jej zakończeniu pojawi się kolejna do realizacji – ale tym razem dla wyższego poziomu postaci. Tenże poziom jest jedynie wyznacznikiem trudności i nic nie stoi na przeszkodzie byśmy się jej podjęli nie mając jeszcze aż tak doświadczonej postaci – po prostu będzie nieco trudniej…
To czy misja jest dostępna widać na mapie w postaci znaku zapytania nad tablicą ogłoszeń. Niestety zastosowana metoda ma jedną wadę. Raz, że mapy nie można przesuwać i dwa, że przy wyświetlaniu mapy jest ona nieco nieczytelna jeśli chodzi o zauważenie znaku dostępności misji. Totalnie nieprzemyślana sytuacja. Przydałby się jakiś wykaz gdzie aktualnie możemy się podjąć jakiej misji – a tak – w pewnym momencie trzeba biegać po planszy i szukać po wszystkich wioskach która to ma dla nas aktywne zlecenie…
= MAPA GRY =
Cała mapa gry wykonana jest starannie i cieszy oko. Jest niestety niezmienna więc jeśli zaczniesz przygodę po raz kolejny – przyjdzie ci ją toczyć w znanym już sobie otoczeniu. Identyczne zadania, identyczna linia fabularna itp. To powoduje, iż gra jest tak naprawdę do przejścia na raz max na dwa razy. Mapa to dosyć rozległa kraina na której znajdziemy kilka porozrzucanych wiosek oferujących nam szereg misji oraz podziemne lokacje w postaci jaskiń w których znajdziemy nieco przeciwników do pokonania oraz nagrody w postaci skrzyń po otworzeniu których zdobędziemy lepszy ekwipunek. Niestety są one dosyć małe i jedyny problem jaki napotkamy polega na pokonaniu napotkanych tam przeciwników.
= SKRZYNIE =
Skrzynie jakie napotkamy w jaskiniach dają nam losowo różne elementy wyposażenia w postaci pancerzy czy też hełmu a także broń. Rzeczy, które mogą nam wypaść jest kilkanaście każdego rodzaju. Czasami obdarują nas nimi także realizowane przez nas misje. Przedmiotów nie można sprzedawać czy też ulepszać a otwieranie kolejnych skrzyń powoduje, iż jeśli napotkamy ten sam przedmiot jego poziom zostanie podbity a wraz z nim jego parametry. Parametry to zadawane obrażenia, poziom opancerzenia, magii czy też punkty życia. Niektóre przedmioty dodają dla przykładu nieco do zadawanych obrażeń a ujmują punkty magii czy też usuwają nieco punktów pancerza. Cały system “upgrade” przedmiotów jak dla mnie jest nieco poroniony i bazuje przede wszystkim na szczęściu odnośnie tego co nam się wylosuje. Dodam jeszcze, że skrzyń możemy napotkać dwa typy – zwykłe oraz ulepszone. Oczywiście ulepszone dają lepsze jakościowo przedmioty. Problem w tym, że te lepsze będziemy mogli otwierać dopiero gdy zdobędziemy klucz z jednej misji. Niestety nigdzie nie ma informacji na ten temat co konkretnie trzeba zrobić by owy klucz pozyskać. Misja na jego zdobycie nie jest trudna – ale gracz może nie mieć zielonego pojęcia o tej możliwości – ja np. ukończyłem grę nie zdobywając klucza do tych lepszych skrzyń…
= PRZECIWNICY =
W grze napotkamy dosyć małą różnorodność przeciwników stających naprzeciw nam. W większości przypadków biegają sobie oni po planszy w jakimś punkcie i jeśli za nadto się zbliżymy – zaatakują nas. Ich poziom jest stały więc wraz ze wzrostem levelu naszej postaci przestaną być oni jakimkolwiek wyzwaniem i będzie można ich zdjąć na jedno uderzenie czy też po prostu obok nich przebiec. W zasadzie można przebiec obok każdego wroga ponieważ po chwili pogoni wróg odpuszcza pościg. Jak już wspomniałem przeciwników jest jak na lekarstwo i w większości przypadków będziemy walczyć z tymi samymi wrogami. Każdy z nich posiada pewne umiejętności jak np. atak obszarowy tak więc po rozpracowaniu metody walki staną się po prostu kolejną przeszkodą. Wróg nim zaatakuje wokół niego pojawia się czerwony krąg o określonej średnicy a w nim rozszerzający się kolejny krąg ciemniejszej barwy. Gdy dojdzie do brzegu tego pierwszego – wróg zada nam obrażenia jeśli będziemy się znajdowali w jego obrębie. To czyni walkę bardzo prostą – podbieg, 1-2 uderzenia i szybkie wycofanie się z przewrotką. Najtrudniejsi przeciwnicy potrafią zabić nas na jedno maksimum dwa uderzenia jednak jeśli będziemy się pilnować można ich pokonać sukcesywnie realizując wspomnianą taktykę.
= MAGIA =
Nasza postać jest w stanie nauczyć się ośmiu magicznych zaklęć z czego do walki możemy spośród nich wybrać sobie cztery. Jest tu leczenie oraz spowalnianie wrogów a reszta jest zaklęciami typowo ofensywnymi. Możemy je ulepszać, windując je na maksymalnie 10 stopień zaawansowania – co powoduje, iż będą one zadawać więcej obrażeń czy też skuteczniej nas leczyć. Za ulepszenia musimy zapłacić nieco grosza przy czym wyższy poziom rzecz jasna będzie nas więcej kosztować. Zaklęcia możemy ulepszać w chatkach magów porozrzucanych w różnym miejscach na mapie.
= PIENIĄDZE =
Za ubijanie przeciwników dostaniemy zawsze pewną ilość doświadczenia oraz pieniędzy. Wpadną nam one także za realizację misji zleconych nam w wioskach. Nieco monet napotkamy także porozrzucane na planszy jednak nie opłaca się ich zbierać ponieważ są to groszowe ilości. Pieniądze możemy spożytkować na zakup oraz ulepszenia zaklęć czy też otwieranie skrzyń u kowala dających nam nowe przedmioty oraz ulepszenia. Brakuje w tej grze sklepu by móc sprzedawać nieużywane przez nas przedmioty czy też kupować i ulepszać dokładnie to co jest nam potrzebne.
OCENA: POZYTYWNA = 6/10
Grało mi się w ten tytuł dosyć przyjemnie choć niektóre z pomysłów uważam za niedopracowane. Najbardziej przeszkadzało mi to, że nie można przesuwać mapy (grałem padem), musimy latać od wioski do wioski by sprawdzić gdzie możemy podjąć się jakiejś misji czy też zatrzymałem się z samym rozwojem głównej misji ponieważ nie było jasno wskazane gdzie konkretnie mam się udać by moja postać zdołała nauczyć się latać czy też biegać po wodzie.
Dosyć ciekawie rozwiązano opcję dialogów – masę słów jest przeinaczonych na “koci język” więc często będziemy napotykać wszelkie mruknięcia i nawiązania do kocich futer 🙂
Denerwujący jest także system ulepszania broni. Znajdujemy skrzynie porozrzucane po jaskiniach a otwierając je losowo ulepsza nam jedną z posiadanych broni. Najgorsze jest to, że nie mamy na to wpływu a samych przedmiotów jest kilkanaście. Szansa na ulepszenie tego co nas interesuje jest znikoma.
Sama gra jest dosyć przyjemna i powiedziałbym, że nawet nazbyt łatwa. Da się ją przejść w kilka godzin i to nie trudząc się za bardzo. Dużym plusem jest to, że gdy gracz ginie, nic wielkiego się nie dzieje – ot po prostu zaczynamy od miejsca ostatniego zapisu zatrzymując pozyskane doświadczenie, przedmioty oraz pieniądze. Przeprowadzając kolejne walki nasza postać nabiera doświadczenia dzięki czemu już wzmocniona będzie mogła ruszyć do walki przeciw mocniejszym wrogom.
Zaskakuje także zakończenie gry gdy okazuje się, że całość prezentowanej nam opowieści ma także drugie dno i byliśmy tak naprawdę czyimś narzędziem, byliśmy wodzeni za nos nie mając świadomości na temat prawdziwego stanu rzeczy.
Gra nie ma także elementów przemocy więc nadaje się dla najmłodszych. Cukierkowa grafika, proste zasady rozgrywki oraz łatwe levelowanie by wzmocnić bohatera, którym gramy. Jest grywalna i skończyłem ją w dwa dni przy okazji błądząc nieco po planszy i zaglądając do wszystkich zakamarków.
+++ PLUSY +++
- ładna oprawa wizualna, dopracowane postaci.
- ciekawa ścieżka muzyczna.
- prosty system walki (może nawet za prosty).
- brak przemocy – nadaje się dla najmłodszych.
- grywalna, choć może nieco za krótka.
— MINUSY —
- gra na jeden lub dwa razy – stałe ułożenie przedmiotów, questów itp.
- mapy nie można przewijać.
- idiotyczny sposób podbijania statystyk broni.
- misje niezbędne do wykonania głównego questu nie są właściwie oznaczone.
- na mapie nie widać dokładnie gdzie czekają na nas następne zadania.
- lochy nie są oznaczone levelem, trzeba sprawdzać osobiście jaki poziom trudności ma dana jaskinia
Screeny:
RECENZJA: