R70 = NOVA DRIFT == Recenzja ciekawej zręcznościówki – stare dobre Asteroids?

Asteroids w nowym wydaniu. Z lepszą grafiką, muzyką i rozwojem postaci!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/858210/Nova_Drift/

https://novadrift.io/presskit.html


=== NIECO O GRZE ===

Nova Drift jest produktem studia Chimeric a an Steam zawitała pod koniec marca 2019 roku. Jest to zręcznościówka nawiązująca do pomysłu Asteroids jednak z nieco rozwiniętą rozgrywką idącą w kierunku ARPG gdzie to od nas zależy jak będzie wyposażony nasz statek i jaką formę ataku wybierzemy.

 

  • Data wydania = 27 marca 2019
  • Producent Chimeric
  • Wydawca = Pixeljam
  • Gatunek = Early Access, Niezależne, Akcja, Arcade, Strzelanka, Arena Shooter, Shoot’Em Up, Great Soundtrack, Kosmos, Early Access, Retro, Action RPG, Rogue-like, Rogue-lite
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (115)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 53,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/76098/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Prezentowana nam grafika to środowisko 2D i trzeba przyznać, iż wykonane jest starannie. W tle zawsze widzimy tło kosmosu zaś na nim wszelkich przeciwników. Walki i eksplozje wyglądają dosyć efektownie.

Dźwiękowo jest naprawdę nieźle. Strzały, eksplozje – plus nie przeszkadzające w rozgrywce tło muzyczne (może nieco nazbyt spokojne).


 

=== ROZGRYWKA ===

W grze kierujemy modularnym statkiem kosmicznym, który zbierając punkty energii po pokonanych przeciwnikach może ewoluować i dzięki temu to od nas zależeć będzie jaką technologią będzie on dysponować i jakim stylem walki będzie się przedstawiać. Po zakończeniu każdej gry otrzymujemy pewną ilość punktów doświadczenia, które pozwolą nam odblokowywać kolejne bronie i ulepszenia dając nam więcej możliwości wpływania na zdolności i specjalizacje naszego pojazdu.

 

Zasada sterowania w grze jest zbliżone do oryginalnego Asteroids. Za pomocą lewo/prawo obracamy naszym statkiem zaś kierunek do przodu dodaje nam przyśpieszenie i pozwala na poruszanie naszym pojazdem. Nasz statek nie ma biegu wstecznego więc nie da się strzelać i uciekać do tyłu. Musimy opanować sztukę ostrzału wroga i wymijania przeszkód.

Podobnie rozwiązano jest także tryb poruszania się jeśli dotrzemy do jednego z brzegów ekranu. Pojawiamy się wtedy na jego przeciwległym krańcu i tak przelot przez lewą krawędź ekranu spowoduje, iż wyrzuci nas z prawej strony oczywiście zachowując moment pędu tak więc nadal będziemy poruszać się w lewą stronę. Podobnie z góra/dół. Nauka wykorzystania tej zasady da ci dużo na polu bitwy ponieważ pozwala ona uniknąć trafienia przez wrogów oraz ich pociski gdyż te nie przelatują przez brzegi ekranu. Wyjątkiem są tu jedynie co niektórzy Bossowie – ci potrafią się przemieszczać pomiędzy ekranami – cała reszta – nie. Rozpędzony statek dosyć zwalnia tak więc albo musimy poczekać aż całkowicie wyhamuje albo też musimy odwrócić wektor ciągu i hamować silnikiem kierując wylot w kierunku lotu.

 

W miejsce zniszczonych niektórych z przeciwników pojawi się coś na kształt skrzących się gwiazdek, które są punktami rozwoju. W górnej środkowej części ekranu widzimy pasek ulepszeń i ilekroć dopełnimy go do końca pozyskamy jedną możliwość dokonania ulepszenia naszego pojazdu. Owe mieniące się gwiazdki musimy jak najszybciej zbierać ponieważ po kilku sekundach zanikają. Trzeba zatem stale poruszać się po planszy by móc je zbierać. Jeśli zbliżymy się na pewną odległość nasz statek zacznie je do siebie przyciągać i w końcu je wessie zwiększając postęp paska ulepszeń.

W dowolnej chwili możemy przywołać ekran ulepszeń i następnie wybrać dowolne z nich zużywając jeden punkt. Wybieranie kolejnych opcji powoduje, iż będziemy odblokowywać drzewko umiejętności oferujące coraz mocniejsze ulepszenia. Od nas zależy w jaki sposób będziemy rozbudowywać swój pojazd i w kierunku której specjalizacji się pochylimy. Wyboru kolejnego ulepszenia możemy dokonać spośród siedmiu aktualnie dostępnych przy czym są one losowo wybierane ze wszystkich jakie dotąd odblokowaliśmy. Im więcej usprawnień niższego rzędu zostanie przez nas użyte tym więcej opcji będzie się pojawiać. Jeśli spośród siódemki nam zaoferowanych nie znajdziemy niczego interesującego bądź też polujemy na jakiś konkretny zestaw tworząc wyspecjalizowaną jednostkę – możemy dokonać przelosowania dostępnych. Dzięki temu oferowane nam ulepszenia zostaną na nowo losowo wybrane z puli wszystkich dostępnych i tym samym umożliwi nam to ukierunkowanie się na stworzenie statku o zadanej specjalizacji.

Pierwsze trzy ulepszenia, które będziemy mogli wybrać są nieco nietypowe ponieważ określają bazowe parametry statku. Zaczynamy od wyboru jednej z trzech dostępnych broni. Kolejnym wyborem jest typ naszego statku i jest to jedna z najważniejszych decyzji ponieważ determinuje nasz dalszy rozwój. Dostępnych jest dziewięć typów szkieletu naszej krypy i inaczej gra się inżynierem, który jest ukierunkowany na budowanie jednostek wsparcia – a inaczej statkiem bojowym ukierunkowanym na szybkie wystrzeliwanie pocisków czy też typu stealth, który głównie ukrywa się przed wrogiem by wyłonić się z ciemności w odpowiedniej chwili i zadać druzgocące uderzenie.

Trzeci wybór to typ osłony. Musimy zdecydować, którą z dostępnych wybierzemy przy czym każda ma nieco inną charakterystykę. Pytanie czy wybrać mocniejszą ale regenerującą się wolniej czy też słabszą ale o krótkim czasie regeneracji. Do tego dochodzą elementy specjalne danej osłony – jedna potrafi ranić wrogów znajdujących się w pobliżu, inna odbijać część wrogich pocisków a jeszcze inna potrafi nas teleportować w pobliskie miejsce w przypadku odniesienia dużych ilości obrażeń i tak dalej…

 

Kolejne ulepszenia to już wybór jednej z siedmiu dostępnych opcji standardowych możliwości rozbudowy drzewka w kierunku konkretnych specjalizacji o czym mówiłem chwilę wcześniej.

= STEROWANIE =

Grą możemy sterować zarówno za pomocą klawiatury jak i też pada czy też tandemu klawiatura plus mysz gdzie myszą sterujemy obrotem strzelaniem i uruchamiamy silnik by móc się przemieścić. Mojemu dzieciakowi przypadło do gustu sterowanie myszą ja zaś przyzwyczaiłem się do gry padem. Zdefiniowane klawisze sterujące można zmieniać według uznania więc można też dostosować je do własnych preferencji.

= TRUDNOŚĆ ROZGRYWKI =

Gra jest zarówno trudna jak i łatwa. Z pewnością wymaga nieco uwagi i wyrobienia sobie pewnych umiejętności walki z konkretnym typem wrogów ponieważ z każdym walczy się nieco inaczej. Prócz tego przed rozpoczęciem rozgrywki do decyzji gracza należy podjęcie wyborów które z opcji włączyć – a możemy tu podnieść wytrzymałość przeciwników, możemy rozpocząć naszą przygodę z nieco mocniejszymi przeciwnikami czy też dla przykładu zwiększyć częstotliwość występowania losowych zdarzeń takich jak czarne dziury czy losowe ataki wrogów. To powoduje, iż gra będzie trudniejsza ale też zdobędziemy więcej punktów co sklasyfikuje nas na wyższych miejscach listy HighScore czy też da nam więcej punktów doświadczenia na zakończenie gry i tym samym pozwoli szybciej odblokować nowe bronie i umiejętności.

= PRZECIWNICY =

Wraz z postępem na każdym kolejnym poziomie będziemy musieli zmierzyć się z coraz to silniejszymi przeciwnikami. Część przeciwników się po drodze powtarza ale większość jest unikalna. Mają ciekawy wygląd i każdy z nich nieco inny styl walki. Układ poziomów jest identyczny i na każdym z nich występuje identyczny zestaw przeciwników plus czasami dostajemy losowo generowane wstawki dodatkowych wrogów. Warto jest ich jak najszybciej zniszczyć ponieważ ci dodatkowi w większości przylatują, zostawiają bomby czy też strzelają i znikają – a tak to zawsze dostaniemy z każdego nieco gwiazdek co pozwoli nam się szybciej rozbudować i tym samym stanąć mocniejszym naprzeciw kolejnym falom natarcia.
Jeśli zdecydujemy się na zwiększenie stopnia trudności (przed startem gry – np. zaczynamy od 12-tej fali) w zależności od poczynionych wyborów może to oznaczać zwiększenie siły bossów czy też pojawienie się innego zestawu przeciwników (ale znów będzie identyczny co poziom).

 

 


 

OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Gra wciągnęła zarówno mnie jak i mojego dzieciaka. Jest dopracowana i miło się w nią pocina. Duży zestaw losowo oferowanych nam ulepszeń powoduje, iż każda gra może wyglądać nieco inaczej. Możemy dążyć do określonego buildu starając się wykreować statek według własnego widzimisię jednak losowo oferowane elementy nie zawsze dają to na co polujemy. Fajne jest to, że za każdym razem choć przechodzimy tych samych przeciwników a więc podobny schemat przejścia to jednak się tego nie zauważa – jesteśmy skupieni na rozwoju naszego pojazdu. Stale będziemy się zastanawiać nad tym jakie ulepszenie wybrać na nasz kolejny element wyposażenia. I zawsze wybierzemy coś innego ponieważ stwierdzimy, że ta opcja jednak sprawdzi się lepiej…
Graficznie jest wykonana starannie a po ograniu się i gdy wejdzie nam już w nawyk unikanie ostrzału przeciwników poprzez przelot przez krawędź ekranu zacznie się pogoń za parciem na osiągnięcie coraz to wyższego levelu. Fajnie też pomyślano z rozwojem statku i drzewkami rozwoju. To powoduje, iż gracz będzie się starać rozpracować przeróżne konfiguracje – a stopniowo odblokowywane nowe perki będą dawać nam nowe atrakcje do wypróbowania w boju.
Ciekawy tytuł i warty polecenia – choć na początku na to nie wygląda.

 

+++ PLUSY +++

  • Ładnie wykonana oprawa graficzna i dźwiękowa.
  • Duża różnorodność przeciwników.
  • Ścieżka rozbudowy pojazdu oraz duża ilość dostępnych modułów powoduje, iż gra oferuje nieco treści do obadania.
  • Pozyskiwane moduły wpływają na siebie pozwalając na konkretny build.
  • Duża ilość opcji sterowania – mysz, klawiatura, pad – każdy znajdzie pasujący mu układ.

 

— MINUSY —

  • Do sterowania (a raczej jego sposobu poruszania się) trzeba się przyzwyczaić.
  • Cena jest może nieco za wysoka.
  • Przy dwóch ekranach kliknięcie czegoś na drugim minimalizuje grę (ale też pauzuje więc nie zginiemy).
  • Brak samouczka.

 


Screeny:


RECENZJA: