R69 = TREASURE STACK == Recenzja kolejnej odmiany Tetrisa – tym razem multiplayer!

Tetris w innej odsłonie? Czemu nie – tym razem wzbogacony o tryb sieciowej bądź lokalnej kooperacji!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/784130/Treasure_Stack/

►WWW = http://pixelakes.com/


=== NIECO O GRZE ===

Treasure Stack jest tworem studia PIXELAKES LLC a swoją premierę na Steam zaliczyło w dniu 2019-03-01. Tytuł dostępny jest na platformie Steam, XBOX oraz Nintendo Switch. To wariacja tetrisa z układaniem kolorowych skrzyń ukierunkowana przede wszystkim na walkę w trybie multiplayer.

 

  • Data wydania = 1 marca 2019
  • Producent PIXELAKES LLC
  • Wydawca = PIXELAKES LLC
  • Gatunek = Akcja, Niezależne, Logiczne
  • Recenzje użytkowników = BRAK
  • Multiplayer =  Jest!
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 71,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/84204/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Grafika to nieco rozpikselowana plansza 2D rodem z komputerów 16 bit – jednak wykonana ze smakiem i tym samym wygląda ładnie i estetycznie. Wszystko jest czytelne a postaci graczy przyjemne w odbiorze. Brak jest tu elementów przemocy więc gra nadaje się dla każdej grupy wiekowej.

Jeśli zaś chodzi o to co obije się o nasze uszy to jest to przede wszystkim muzyka przygrywająca w tle. Stonowana i przyjemna dla ucha – nie przeszkadza w rozgrywce jak i też nie nudzi nawet po dłuższym posiedzeniu. Efekty dźwiękowe są raczej skąpe i tyczą się akcji wykonywanej przez naszego bohatera takich jak przenoszenie klocków, łączenie skrzyń itp. – jednakże ładnie komponują się z całością produkcji.


 

=== ROZGRYWKA ===

Tytuł pozwala nam na grę w coś zbliżonego do starego dobrego tetrisa z tym, że tu mamy pewną jego modyfikację i zamiast klocków różnego kształtu z góry ekranu spadają nam połączone parami skrzynie, których musimy się pozbyć nim te całkowicie zablokują daną kolumnę rosnąc ku sufitowi i blokując tym samym możliwość opadania kolejnych.

Rozgrywka wygląda w ten sposób, iż każdy z graczy dostaje swoją postać umiejscowioną w czymś na wzór pionowego pojemnika. Z góry spadają w dół dwuczłonowe bloki w postaci skrzyń czy też kluczy bądź innych elementów a my musimy dbać o to by nie zapełniły one całej planszy blokując przez to możliwość opadania kolejnych. Pole walki liczy sześć kolumn szerokości oraz pomieści dziesięć postawionych na sobie klocków. Za każdym razem u góry ekranu widzimy w której kolumnie spadać będzie kolejny blok a po lewej stronie ekranu mamy podgląd na to jak będzie on wyglądać. Spadające bloki to skrzynie w jednym z czterech kolorów. Musimy na bieżąco starać się eliminować spadające nowe skrzynie i układać je odpowiednio łącząc w miarę możliwości tymi samymi kolorami w oczekiwaniu na to aż spadnie nam klucz w tym kolorze. Jeśli zetknie się on ze skrzynią w tym samym kolorze – zostanie ona usunięta a wraz z nią wszystkie skrzynie tego samego koloru stykające się z nią w pionie bądź poziomie. Wszystkie skrzynie połączone bokami z tą pierwszą znikną. Połączenie “po skosie” nie działa i takie nie są usuwane.

Zebranych czy też spadających klocków nie możemy przekręcać w pionie oraz poziomie tak więc pozostaje jedynie planowanie i ręczna rozbiórka by je rozparcelować i ułożyć według własnego widzimisię. Na początku nie jest to jakiś wielki problem lecz z czasem tempo opadania bloków zacznie się zwiększać i wtedy będzie to już istny wyścig z czasem.

Gra umożliwia rozgrywkę samemu bądź też w trybie sieciowego lub lokalnego multiplayera do czterech graczy jednocześnie. Rozgrywając kolejne mecze zdobywamy punkty oraz elementy ubioru umożliwiające personalizację naszej postaci dając ci możliwość szerszego wyboru jej wyglądu tak więc szanse żółtodzioba i starego wyjadacza są identyczne – oczywiście prócz doświadczenia i obycia z grą.

W trybie multiplayer wygrywa ta osoba, która jako ostatnia pozostanie na placu boju. Rozgrywka dla danego gracza kończy się wraz z zablokowaniem jego pola gry i nowo pojawiający się klocek nie jest w stanie opaść w danej kolumnie ponieważ ta zabudowana jest aż po sam sufit.

W trakcie gry po lewej stronie naszego pola walki zauważymy także rosnący wskaźnik postępu zawierający sześć kamieni. Jeśli dojdzie on do końca – na plansze w każdej kolumnie spadnie jeden taki kamyk utrudniając nam rozgrywkę. Kamyki te znikają jeśli stykają się z usuwanymi skrzyniami. Można je oczywiście przesuwać na identycznej zasadzie jak inne klocki. Problem w tym, że grając w trybie jednoosobowym spadają one według mnie nazbyt często. Wskutek tego nasza gra może nie potrwać nazbyt długo. Na szczęście autorzy w wypuszczonym ostatnio patchu pozwolili na zmniejszenie tempa ich przyrostu czy też całkowite ich wyłączenie. W trybie gry wieloosobowej jeśli uzupełnimy swój pasek z kamieniami a dopełniamy go usuwając skrzynie (oczywiście większa ilość usuniętych jednocześnie skrzynek da nam większego kopa jeśli chodzi o jego postęp) spowodujemy, iż kamyki zostaną zrzucone u naszych przeciwników nieco krzyżując ich zamierzenia.

Możemy także ściągnąć od razu na dół do naszych rąk właśnie spadający blok co czasami może się przydać – celem szybszego jego ułożenia własnoręcznie. Do czego może się to przydać? Ano do tego, iż czasami spada skrzynka wraz z kluczem w tym samym kolorze – jeśli opadnie samoczynnie to oczywiście od razu wyparuje – a tak dzięki temu będziemy mogli umieścić ją w innej kolumnie niż aktualnie się pojawiła.

Co jakiś czas możemy też zamiast jednego ze spadających bloków otrzymać specjalny bonus. Mogą to być dla przykładu bomba, miecz, kowadło czy też specjalny klucz. Bomba powoduje, że w miejscu jej położenia wszystkie klocki wokół zostaną zniszczone. Miecz pozwala zniszczyć cały rząd w miejscu swojego użycia (więc doskonale nadaje się do usuwania niezniszczalnych klocków jeśli leżą w jednej linii). Kowadło zniszczy całą kolumnę w dół w jakim go rzucimy. Specjalny klucz jest uniwersalny – zadziała tak jak zwykły klucz dla skrzynki z jaką przyjdzie mu się zetknąć, powodując jej usunięcie wraz z resztą przyległych skrzynek w tym kolorze.


OCENA: POZYTYWNA = 5/10

Ciężko jednoznacznie ocenić ten tytuł jednak mój werdykt jest następujący: kiepska i nie oferująca za wiele rozrywki w trybie jednego gracza – natomiast jest to świetna giera w przypadku rozgrywki multiplayer czy to lokalnego czy też online. Starcia z innymi graczami są emocjonujące natomiast gra samemu po prostu szybko się nudzi i nie została opakowana w żadną kampanię czy też konieczność odblokowywania czegokolwiek. Same rozgrywki są szybkie i trwają od kilku do kilkunastu minut.

Gra jest ciekawa jednak wymaga od gracza nieco prób by poznać schematy i dojść do pewnego poziomu wprawy umożliwiający w miarę szybką rozgrywkę i wiedzę gdzie należy umieszczać dane klocki i w jaki sposób budować układ swojej planszy by nie zostać zasypanym przez niezniszczalne kwadraty.

Spodobał mi się tryb multiplayer i grałem kilka rozgrywek ze swoim dzieciakiem, który załapał zasady już za pierwszym razem. Tak więc jak najbardziej jest to gra dobra do pogrania wspólnie ze znajomymi jednak nie za bardzo nadaje się do prowadzenia rozgrywki samemu. Problemem są też świecące pustkami serwery i nie udało mi się nigdy zagrać z żywym przeciwnikiem przez internet. Łatwa do opanowania, trudna by zostać mistrzem!

Cenowo z pewnością nie jest warta wydania na nią 72zł. Myślę, że cena 10-15zł max byłaby odpowiednia. Szkoda, że tytuł ten nie został stworzony nieco inaczej…

 

+++ PLUSY +++

  • fajna oprawa graficzna utrzymana w stylu 8-bit.
  • świetna do rozgrywek multiplayer ze znajomymi.
  • możliwość gry do czterech osób na jednym ekranie.
  • proste łatwe do opanowania zasady (ale minus, że trzeba nieco ćwiczeń do ogrania)

 

— MINUSY —

  • zbyt mało graczy by móc pograć online.
  • gra jest grywalna jednak wymaga nieco rozgrywek by się ograć i wiedzieć gdzie i jak układać klocki.
  • brak możliwości personalizacji rozgrywki (brak możliwości włączania jakichkolwiek opcji).
  • kiepska rozgrywka w trybie jednego gracza – tempo samoczynnego przyśpieszania rozgrywki jest nieco za szybkie.
  • cena (wg mnie max 20zł byłoby odpowiednią ceną).

 


Screeny:


RECENZJA: