R48 = SPACEDWELLER == Kosmiczna gra taktyczna… ale czy udana?

Nasz sektor został zaatakowany! Czy odnajdziesz mityczne urządzenie zdolne zamknąć portal międzygwiezdny, którym przybyli agresorzy i obronić nasz sektor?

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/599510/SpaceDweller/

► Ścieżka dźwiękowa gry: https://soundcloud.com/evansblack/sets/spacedweller


=== WSTĘP ===

SpaceDweller jest grą taktyczną a w niej zadaniem gracza jest odnaleźć mityczne urządzenie, które pozwoli zamknąć portal międzygwiezdny. Nim przybyły siły inwazyjne przeciwników, które zniszczyły naszą flotę. Rozgrywka przede wszystkim opiera się na planowaniu, przewidywaniu ruchów przeciwnika oraz szacowaniu swoich szans.

 

  • Data wydania: 20 września 2017
  • Producent: Roman Kozhukhov
  • Gatunek: Strategie, Niezależne, Turn-Based, Kosmos, Great Soundtrack
  • Recenzje użytkowników: Brak
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: Brak
  • Regularna cena: 35,99 PLN
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD

== GRAFIKA I MUZYKA ===

Graficznie rozgrywka utrzymana jest w klimacie retro – rozpikselowana grafika, kolorowe wybuchy, nieco kanciaste statki czy też surowy wygląd planszy robiącej za mapę systemów po której się przemieszczamy.

Dźwiękowo też nie jest za różowo lecz gra nie odstrasza – w tle przygrywa nam znośna muzyka a w czasie walki towarzyszą odgłosy wystrzałów itp. Trochę surowe to środowisko ale nie jest źle. Ścieżka dźwiękowa składa się z kilku utworów i mnie osobiście się podobają (ale ja akurat lubię utwory pokroju synth). Możesz je odsłuchać poniżej (Soundcloud).

 

 


=== ROZGRYWKA ===

Do naszej dyspozycji oddano statek flagowy który musi przebić się przez 5 systemów. W każdym nowym poziomie startujemy po lewej stronie wygenerowanej losowo mapy i naszym celem jest dotrzeć do znajdującego się po prawej punktu wyjścia przy czym ścieżka przejścia pomiędzy wszystkimi punktami należy do nas i to my decydujemy którędy chcemy się przemieścić. Na początku każdy nowo napotkany punkt widoczny jest jako biała kropka. O jego zawartości możemy przekonać się na dwa sposoby – albo wlatując nań bądź też płacąc kredytami za przeskanowanie okolicy wokół naszego statku. Nasz pojazd może poruszać się jedynie w czterech kierunkach lewo-prawo i góra-dół zaś przejście na ukos nie jest możliwe. Tak więc badanie mapy po omacku jest dostępne lecz nie jest to najrozsądniejsze rozwiązanie. Nie musimy także pędzić na złamanie karku w kierunku wyjścia – jest chwila czasu na to by lekko zboczyć z najszybszej ścieżki i przeszukać przynajmniej okolice naszej podróży za ulepszeniami. Nie możemy się także za długo ociągać ponieważ na górze ekranu mamy pasek wykrycia, który zmniejsza się z każdym naszym ruchem a jego wyczerpanie wiąże się z walką z silnym przeciwnikiem. Ponadto każdy ruch zużywa jedną jednostkę paliwa więc musimy co jakiś czas odnaleźć stację paliw i w niej zatankować nasz pojazd.


 


Co możemy spotkać w trakcie eksploracji mapy? Każde z pół może nie dawać żadnego bonusu – czyli być po prostu puste – bądź też zawierać jedną z następujących rzeczy:

  • stację paliw (można w niej zakupić paliwo)
  • stację naprawczą (naprawić za opłatą nas statek)
  • porzuconego satelitę (drony bronią naszego statku)
  • katalizator – to możliwość jednokrotnego ulepszenia rzeczy lub satelity
  • stację energetyczną – możliwość odpłatnego uzupełnienia energii niezbędnej do aktywacji specjalistycznych modułów statku flagowego
  • raid – to zręcznościowy etap rozgrywki gdzie za zadanie mamy unikać wrogiego ostrzału
  • wrogi okręt – walka z przeciwnikiem
  • punkt wylotowy – przejście do nastęnego poziomu

 

 

Clue samej gry to umiejętne zarządzanie naszym statkiem i jego wyposażeniem. Dbanie o jego pancerze i osłonę ogniową w postaci asystujących nam pojazdów a także szybką i skuteczną eliminację przeciwników. Nasz pojazd możemy wyekwipować w cztery różne satelity cechujące się odmiennymi parametrami oraz posiadające różnorodne umiejętności specjalne takie jak np. prowadzenie kontruderzenia, wzmocnienie siły ognia sojuszników, dodatkowy atak w przypadku zniszczenia jednego z naszych pojazdów itp. Prócz tego możemy tu zainstalować specjalny moduł do naszego statu flagowego pozwalający wykonywać mu różnorodne czynności. Sam statek flagowy sam z siebie niczego nie potrafi. Pierwszy z dostępnych modułów pozwala mu na minimalne leczenie kosztem użytkowania dostępnego limitowanego zakresu energii.


 

Wraz z rozpoznawaniem mapy i eksterminacją kolejnych przeciwników zdobędziemy nieco grosza oraz ulepszeń, które pozwolą zwiększyć możliwości naszych satelitów. Brzmi ciekawie, prawda? I tu czar pryska. Jak się okazuje w większości przypadków napotkani przeciwnicy są tyle mocni, iż zdołają ustrzelić jednego, dwa, trzy z naszych statków. Dodatkowo wrogi okręt flagowy… raz, że nie ma limitu dostępnej energii (w przeciwieństwie do nas) to potrafi jeszcze używać broni i umiejętności, których nie ma na stanie. Gracz jest oszukiwany przez SI. Zamiast dwóch sił stojących naprzeciw siebie w równorzędnej walce trafiamy na pole bitwy gdzie jedna ze stron jest silnie faworyzowana i nie trzyma się ustanowionych reguł. Tym samym zabija to przyjemność z rozgrywki. Wróg wyciąga z rękawa karty, których nie było na stole…


 

 

Gra zapowiadała się ciekawie jednak niedopatrzenia autora spowodowały, iż nie mogę polecić tej produkcji. Zdarzyło mi się także, że gra ni z tego ni z owego zawiesiła się. Dodatkowo możemy trafić (co uwidoczniłem w nagranym gameplayu) na sytuację gdy gra po prostu głupieje nie pozwalając wykonać żadnej akcji i pozostaje ją opuścić i rozpocząć nową rozgrywkę. Na obronę produkcji dodam, że zawieszenie czy też sytuacja gdy gra przestała reagować zdarzyła się jedynie raz (czyli łącznie dwie zwiechy na 2h gry). Trzeba także wspomnieć o tym, iż gra umożliwia zapis gry praktycznie w dowolnym momencie prócz walki więc można zawsze ją ładować i zapisywać co kawałek rozgrywki.

 


OCENA: NEGATYWNA

Gra z początku zapowiada się ciekawie jednak brak zbalansowania pomiędzy naszymi i wrogimi siłami gdzie druga strona łamie wyznaczone zasady gry i używa przedmiotów których nie posiada czy też korzysta z nieograniczonej energii zabija przyjemność płynącą z rozgrywki. Dodatkowo brak jest możliwości ochrony tak pieczołowicie ulepszanych satelitów. Nie mamy praktycznie żadnego wpływu na możliwość ocalenia wybranej jednostki ponieważ ich pancerz jest na tyle słaby a wrogie jednostki posiadają na tyle dużą siłę ognia, iż zostaną one ubite nim zdążymy im pomóc. Słowem gra, która mogła być dosyć ciekawą została tym samym unicestwiona. Nadal niby można korzystać z metody “save & restore” by przejść grę – ale to już nie to…
Gra jest ciekawym pomysłem jednak został on zaprzepaszczony…

 

+++ PLUSY +++

  • ciekawy pomysł
  • miła dla ucha ścieżka dźwiękowa
  • losowo generowana mapa gwiezdna zapewnia różnorodność scenariuszy
  • dosyć wymagająca pod względem trudności

 

— MINUSY —

  • brak kontroli nad stanem zdrowia posiadanych satelitów
  • przeciwnik oszukuje – nie posiada limitu energii, używa przedmiotów / umiejętności których nie posiada na stanie
  • gra potrafi się przywiesić – niby działa, ale nie da się wykonać żadnej akcji
  • trochę brakuje mi tu możliwości przejścia na skos
  • niezbalansowany pomysł odnośnie wykorzystywania satelitów – nie da się ich uchronić przed zniszczeniem

 


KONKURS:

https://www.jigidi.com/solve.php?id=2NHJL09L

Pierwsze dwie osoby, które rozwiążą układankę (przypominam: trzeba być zalogowanym!) i wrzucą w komentarz recenzji tej gry na Youtube tekst, który się pojawia jako rozwiązanie – otrzymają ode mnie egzemplarz gry. Konkurs trwa do końca bieżącego miesiąca.

 

 


Screeny:

 


RECENZJA:


YOUTUBE – gameplay: