CAPTAIN KAON – Zręcznościówka – walka z grawitacją i realizacja misji w stylu retro!

CAPTAIN KAON to nawiązanie do gier retro pokroju Asteroids czy też Trust z komputerów starszej generacji w oprawie graficznej rodem z Amigi. Walcz z grawitacją, przeciwnikami, wykonuj zlecone zadania!

Captain Kaon_001

 

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/527380/Captain_Kaon/


001

=== WSTĘP ===

Gra jest dziełem studia Engage Pixel i na Steam pojawiła się około roku temu. Nawiązuje do gier w jakie mieliśmy okazję jeszcze w erze komputerów 8-bitowych gdzie dysponowaliśmy statkiem, którym walcząc z grawitacją musiał realizować stawiane przed nami zadania. Podobnie i tu – grafika przypominająca old-schoolowe gry z Amigi oraz duża grywalność a także niezbyt wygórowany poziom trudności pozwalają się dobrze bawić przy tym tytule. Cieniem się jednak na tej grze kładzie jedna rzecz –  czasami zdarzają się błędy utrudniające rozgrywkę. Gra nawiązuje rozgrywką do takich gier jak Asteroid czy Trust z komputerów starszej generacji.

 

  • Data wydania: 14 kwietnia 2017
  • Producent: Engage Pixel
  • Tagi: Akcja, Niezależne, 2D, Kosmos, Strzelanka, Retro, Female Protagonist, Twin Stick Shooter, Tryb jednego gracza, Fizyka, Aliens, Sci-fi, Flight, Wysoki poziom trudności
  • Recenzje użytkowników: Pozytywne (11)
  • Multiplayer: Brak
  • Polska wersja językowa: Brak
  • Regularna cena: ??? PLN – brak ceny w sklepie Steam
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD
  • Bundle? – TAK – https://barter.vg/i/27728 (IndieGala – Hump Day Bundle #31)

002

== GRAFIKA I MUZYKA ===

Graficznie gra nawiązuje do grafiki retro obecnej w komputerach 16-bitowych pokroju amigi czy też starszej generacji – C64. I doskonale się sprawdza na tym polu choć trzeba przyznać, iż czasami ilość kolorów na ekranie potrafi nieco zagubić gracza. Grafika jest jednak w pełni czytelna i bez problemów rozróżnimy otoczenie.

Muzycznie nie mamy tu polotu. Przygrywa nam tu z początkiem ciekawa lecz później nieco nużąca ścieżka dźwiękowa (zawsze można ją wyciszyć w menu). Efekty otoczenia oraz zachowania naszego statku (dopalacze itp.) są dosyć ubogie aczkolwiek wykonane poprawnie.

 


003

=== ROZGRYWKA ===

Przeludniona Ziemia odnalazła nowy dom pośród gwiazd – możliwe do zamieszkania światy w sektorze Regulus. Lecz nowo odnaleziony raj nie dał spokoju na długo – dziwna obca rasa rozpoczęła atak na osamotnione kolonie. Nowo powstałe zagrożenie dla ludzkiej ekspansji nie może pozostać nierozwiązane.

W odpowiedzi Ziemia wysłała swoje najlepsze okręty Marynarki Międzygwiezdnej by bronić kolonistów oraz ich interesy. Do obrony naszego domu pozostawiona przestarzałe okręty prowadzone przez flagowy okręt o nazwie Argus. Mała flota reliktów do obrony naszej kolebki ludzkości.

Wraz z wybuchem wojny w gorącej wodzie kąpana i niesubordynowana Kapitan Kaon stanęła przed sądem wojennym. Mając nadzieję, iż narastający konflikt da jej szansę na zbawienie zamiast tego zostaje porzucona. We flagowcu Argus działającm jedynie na resztkach ekipy została przydzielona jako pilot zwiadowczy.

Pośród tych niepewnych czasów górnicy Ceresa buntują się przeciwko władzy Ziemi odmawiając zaopatrzenia floty w tak bardzo potrzebne paliwo deuterowe. Bez niego flota w systemie Regulusa nie będzie w stanie walczyć a sama Ziemia stanie się bezbronna. Tylko kapitan Kaon posiada niezbędne umiejętności by pilotować okręt szturmowy przez kręte tunele pod powierzchnią Ceresa i walczyć przeciw rewolcie. Tym samym zostaje zwolniona z aresztu i wcielamy się w jej rolę…

 

=== STEROWANIE ===
W grze kierujemy statkiem poruszając się za pomocą silników rakietowych w które ten jest wyposażony. Możemy je obracać wokół osi co pozwala sterować ciągiem i nadawać pęd naszemu pojazdowi. Jako dodatkowy napęd można używać działka które posiada pewien odrzut nieco przyśpieszając poruszany przez nas pojazd (jeśli strzelamy w przeciwnym kierunku). Dodatkowo za pomocą klawisza “F” możemy włączyć tryb w którym zawiśniemy w powietrzu co pomoże kontrolować odrzut w przypadku ostrzeliwania konkretnej pozycji wroga. Paliwo w naszym pojeździe jest nieskończone.

 

=== ZASADY ROZGRYWKI ===
Może najpierw napiszę o tym jak wygląda sama rozgrywka i co można a czego nie. Każda lokacja do której podchodzimy to konieczność przejścia misji z lataniem naszym pojazdem w jej korytarzach. Używany przez nas pojazd nie uszkadza się wskutek otarć o korytarze natomiast odnosi obrażenia od pocisków przeciwników oraz kolizji z niektórymi z wrogich pojazdów. Dodatkowo może być zmiażdżony przez niektóre z poruszających się przeszkód. Grę rozpoczynamy z lądowiska na które zawsze możemy wrócić by odnowić zapas utraconego HP oraz pocisków naszej zapasowej broni. Czasami w trakcie podróży odnajdziemy dodatkowe lądowisko, które działa na identycznej zasadzie jak to z którego wystartowaliśmy. W trakcie podróży korytarzami zauważymy, iż część ścieżek jest zablokowana przez różnorodne mechanizmy pokroju drzwi. Mogą być one otworzone na dwa sposoby. Część z nich otworzy się z chwilą gdy zniszczymy zasilające je baterie zaś reszta wymaga odwrotnego działania – to my będziemy musieli dostarczyć baterię na miejsce przeznaczenia.
Ważne jest także to, że wszelkie upgrade czy też nowe pojazdy, które wytworzymy – kosztują nas pewną ilość surowców zaś ich utrata jest nieodwracalna. Tym samym stracimy nieco surowców co mocno uderzy nas po kieszeni. Warto tu dodać, że jeśli przegrasz daną misję to nic wielkiego się nie stanie – możesz podejść do niej ponownie.

 

008

=== BROŃ ===
Nasz pojazd jest uzbrojony w broń podstawową oraz broń alternatywną. Zarówno jedną jak i drugą możemy wybierać przed startem misji w hangarze. W przypadku początków rozgrywki będzie to karabin lub też działko. Karabin jest szybkostrzelny zaś działko strzela wolniej lecz za to pociski mają większą siłę rażenia. Każda z nich ma nielimitowaną ilość amunicji.
W przypadku broni alternatywnej ta jest już limitowana do kilku sztuk i po jej wyczerpaniu musimy wrócić na lądowisko by uzupełnić jej zapasy. Do wyboru mamy rakiety – które odpalone lecą w kierunku celu bądź też bomby zrzucane w kierunku celu. Zaletą tych pierwszych jest to, że rakiety polecą także do góry bomby zaś niekoniecznie  🙄 Wraz z rozwojem gry będziemy mogli tworzyć dodatkową broń dla naszego pojazdu.

 

005

=== MAPA (KAMPANIA)  ===
Gra umożliwia rozgrywkę dwóch scenariuszy – pierwszy to Ceres – planeta karłowata krążąca wewnątrz pasa planetoid między orbitami Marsa i Jowisza. Drugi to walka na samym Marsie. Każdy ze scenariuszy to kilkanaście poziomów do eksploracji (21 na Ceresie, scenariusza z Marsem jeszcze nie ukończyłem więc nie wiem ile leveli liczy). Wraz z zajęciem jednej z lokacji dostaniemy dostęp do leżących obok niego. Surowce te są nam niezbędne do dalszej rozgrywki ponieważ nim będziemy mogli najpierw walczyć na danej lokacji najpierw musimy ją przeskanować co niestety kosztuje. Warto tu dodać, że każdą z lokacji możemy przejść na dwa sposoby: realizując normalnie misje – oraz zapłacić surowcami by “przeszła się sama” (Fleet Assault – natarcie floty) – co ja zrobiłem w przypadku misji nr 3 która ma jakiś błąd i nie dało się jej skończyć.

=== SUROWCE ===
Wraz z przechodzeniem kolejnych lokacji zdobywać będziemy tak zwane “Fleet Resources”, w skrócie “FR” – zasoby, które są nam niezbędne do wysłania zwiadu do nowo odkrytych lokacji, automatycznego przejścia danej lokacji czy też budowy nowych statków oraz przy tworzeniu ich wyposażenia. Jak już wspomniałem podstawowym sposobem zarobienia nowych surowców jest przechodzenie kolejnych misji. Możemy także nieco dorobić odnajdując obecne na każdym z leveli skrzynie które należy przetransportować na nasze lądowisko. Prócz tego możemy także splądrować jedną ze zdobytych już wcześniej lokacji – to jednak może skutkować buntem i wtedy musimy ukończyć specjalną misję w której to będziemy mieć za zadanie bronić Argusa (i np. zniszczyć wrogie stanowiska artylerii).

 

007

=== PRZECIWNICY ===
W czasie eksploracji napotkamy jedynie kilku przeciwników. W większości przypadków są to wrogowie, którzy respią się w pobliżu koszar przeciwnika. Te należy niszczyć jak najszybciej ponieważ w przeciwnym wypadku będą pojawiać się co chwila i każda nasza wizyta w tym rejonie planszy będzie skutkować koniecznością walki z nowymi przeciwnikami. Trzeba więc zawsze zaczynać od eliminacji “gniazda os”. Przeciwnicy są na tyle inteligentni, że będą nas ścigać lecz przy większej odległości gubią za nami ślad. Większość wrogów uda nam się szybko zestrzelić jednak już po kilku levelach przeciwnicy będą wyposażeni w tarcze energetyczne więc potrzeba będzie większej ilości strzałów by najpierw zbić osłonę a dopiero potem ustrzelić wrogi pojazd. Dane nam będzie także napotkać kilku niestandardowych wrogów – są to maszyny kroczące i w większości przypadków będziesz mógł je ustrzelić trzymając się w odległości od celu. Prócz mobilnych wrogów istnieją także ich stacjonarne odmiany w postaci wyrzutni pocisków – te otwierają się gdy znajdziemy się w pobliżu i będą nas ostrzeliwać. Można je zniszczyć kilkoma strzałami z działka naszego pojazdu.

 

=== TRUDNOŚĆ ROZGRYWKI ===
Każdy z poziomów rozpoczynamy mając do dyspozycji trzy statki. Jeśli posiadamy dodatkowe surowce możemy sobie także dokupić inne pojazdy czy też wyposażenie lecz w przypadku śmierci tracimy je bezpowrotnie. Ogólnie rozgrywka jest dosyć prosta lecz trzeba uważać na zgrupowania wrogów a w szczególności na tych wyposażonych w piły tarczowe. Dążą oni do bezpośredniego kontaktu i potrafią nieźle pokiereszować nasz statek. W dalszych misjach będą dodatkowo wyposażeni w tarcze energetyczne więc walka z nimi będzie nieco utrudniona.
Część misji polegać będzie także na konieczności przetransportowania obiektów na miejsce przeznaczenia. W większości przypadków będą to akumulatory jednak one nie sprawiają problemów ponieważ są niezniszczalne. Problem jest z dwoma ostatnimi misjami gdzie musimy przetransportować kilka zbiorników z paliwem. Uderzenie nimi o ścianę czy inną przeszkodę powoduje ich uszkodzenie a po trzech takich zdarzeniach zniszczenie pojemnika i fiasko misji. Ja sam przeskoczyłem te misje korzystając z natarcia floty (opłacenie surowcami).

 

009

=== BŁĘDY W GRZE ===
Niestety ta gra ma kilka błędów – w tym jeden krytyczny.

  • W misji nr 3 (Gencon Industrial Complex – Gauge) gdzie za zadanie mamy zhakowanie systemu i dostarczenie do swego statku pozyskanego czipu nie działa prawidłowo i mnie nie udało się jej przejść (pomimo 2 podejść). Rozwiązaniem jest zastosowanie obejścia i przejścia misji płacąc surowcami – za pomocą natarcia floty. Podobną misję realizujemy później – okazuje się, że po zhakowaniu terminala powinien wyskoczyć ładunek, który następnie powinniśmy dostarczyć na nasz statek – i w tej późniejszej to działa. Niestety w tej konkretniej misji nie – i pomimo dwóch prób nie udało mi się jej przejść.
  • W tej samej misji znajduje się tajne przejście które pozwoli nam uzyskać bonus. Niestety można tamtędy także wylecieć poza planszę gry…
  • Mini-mapa obecna w prawym górnym roku nie działa nazbyt prawidłowo. Pozycja naszego statku nie jest umieszczana w miejscu jego faktycznego przebywania zaś nieco obok co powoduje, ze widoczny on jest wewnątrz ściany zamiast w tunelu.
  • Z informacji wymienionych przez twórcę gry pół roku temu na jej stronie  (Steam) wynika, iż planował on dodać jeszcze kilka funkcjonalności do swojego produktu jednak nie jest on pewien czy usunięcie błędów dojdzie to do skutku…

 

 

PORADY:

  • Uważaj na wystrzeliwane przez siebie rakiety oraz zrzucane bomby – jeśli będziesz zbyt blisko miejsca ich eksplozji odniesiesz obrażenia i zginiesz. Tyczy się strzelania w ścianę obok siebie czy też wrogów nieopodal naszego statku. W przypadku bomb można niechcący zrzucić na samego siebie (lecąc w kierunku dołu)
  • Przenoszone właśnie ładunki można zrzucić za pomocą klawisza “S” lecz ponownie podniesienie ich sprawia niekiedy problem jeśli wpadną one w jakieś ciasne miejsce (ale da się po wielu próbach). Doczepiają się w końcu same, wystarczy pokręcić się nieopodal.
  • Strzelanie z działka działa jak dodatkowy napęd co pozwala nieco przyśpieszyć prędkość naszego statku.
  • Staraj się jak najszybciej zniszczyć wrogie baraki z których wylatują wrogie pojazdy. Tylko w ten sposób zapobiegniesz respawnowi nowych wrogów. Właściwie to najrozsądniejszym rozwiązaniem przed przystąpieniem do realizacji misji jest najpierw wyeliminować wszystkie punkty respawnu wrogów.
  • W trakcie gry napotkasz także coś na wzór linii z łukiem elektrycznym – zetknięcie z nimi powoduje oczywiście utratę HP. Traktuj je z szacunkiem i staraj się nie wchodzić z nimi w interakcję. Straciłem na nich kilka swoich pojazdów.
  • Dostępne do stworzenia pojazdy posiadają różnorodne uzbrojenie główne oraz alternatywne. Problem w tym, że ich konstrukcja kosztuje a zatem ostrożnie z surowcami – staraj się nie ginąć…
  • Jeśli zbraknie ci pieniędzy, zdobyte już terytoria można “jeszcze raz wydoić” co jednak grozi buntem. Wtedy zostaniemy przeniesieni do misji obrony Argusa (np. zniszczyć wrogą artylerię). Przegrana niewiele zmienia (prócz braku dochodu).

 


004

OCENA: POZYTYWNA

Dosyć miły tytuł przywodzący na myśl gry z komputerów lat 80 i 90 – jednak dobre wrażenie psuje błąd w jednej z misji (na szczęście można go przeskoczyć płacąc surowcami). Gra jest dosyć grywalna i nie jest nazbyt trudna (pomijając zbyt dużą trudność misji z transportowaniem paliwa). Można pograć na spokojnie i się nie denerwować ponieważ zginąć możemy głównie przez swoją nieuwagę. Jak na tytuł stworzony przez jedną osobę trzyma wysoki poziom. Nie jest to gra wysokich lotów ale jak najbardziej mogę ją polecić fanom gatunku. Tylko oszczędzaj kredyty!

 

+++ PLUSY +++

  • Duży poziom grywalności, wciągająca rozgrywka
  • Wiele misji dostarczy zabawy na dłużej (2 kampanie po kilkanaście misji każda – w tym możliwość powtórek by zdobyć więcej surowców)
  • Grafika przywodzi na myśl tytuły z gier obecnych na Amidze 🙂
  • System grawitacji działa nadzwyczaj świetnie

 

— MINUSY —

  • Wielki minus za niedoróbkę w jednej (i to początkowej!) misji, która tak naprawdę uniemożliwia jej przejście
  • Nieco zbyt surowa grafika (nazbyt kwadratowa / trójkątna)
  • Stały i nużący podkład dźwiękowy – tak naprawdę to kilkunastosekundowy sampel odtwarzany w nieskończoność…
  • Niektóre części gry mogą prowadzić do frustracji XD
  • Niedopracowana mini-mapka prezentująca nasza pozycję w prawym górnym rogu (pozycja statku odbiega od rzeczywistości)
  • Mała różnorodność przeciwników (co ciekawsze mapa choć częściami powtarzalna – nie znudziła mnie)

 


Screeny:


YOUTUBE: