PAINTERS GUILD – Zostań zarządcą gildii malarzy

Zastanawiało cię kiedykolwiek jak mogłaby wyglądać twoja kariera jako zarządzający gildią malarzy? Z pewnością nie. Ale teraz masz okazję spróbować… Czy uda ci się sprostać wymaganiom i zadowolić przybywającą klientelę?

Painters Guild

► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/painters_guild
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/384550/
►DEMO: https://www.kongregate.com/games/ad1337/painters-guild-alpha


 

=== WSTĘP ===

Gra “Painters Guild” jest dziełem niezależnego twórcy – “Lucas Molina” i została wydana na Steam 1 września 2015 roku. Rozgrywka tyczy się zarządzania tytułową gildią malarską gdzie za zadanie mamy poprowadzić do jej rozsławienia i zdobycia jak największej reputacji. Gra jest także dostępna do wypróbowania w serwisie kongregate (link powyżej).


 

=== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Oprawa graficzna została utrzymana w stylu retro a przygrywać nam będzie stonowana choć nieco monotonna muzyka. Grafika wygląda ciekawie a postaci mają sympatyczny wygląd. Ciekawie także wygląda malowany obraz, który wraz z postępem tworzonego dzieła pojawia się na płótnie.

Za tło muzyczne robi monotonna choć wpadająca w ucho muzyczka. Dźwięków poza kliknięciem w interface i wybieraniem przeróżnych opcji nie ma za wiele.


 

 

=== ROZGRYWKA ===

Jest to rozgrywka w trybie jednego gracza (single player) gdzie musimy sprostać realizacji zamówień które zlecane są przez przybywających klientów. Pożądają oni dzieła za które chętnie zapłacą. Po przyjęciu zlecenia które cechować się może różnym poziomem trudności musimy się ścigać z upływającym czasem by namalować dany obraz nim ten upłynie. Obraz może mieć także różną wielkość – przy niektórych z nich pracować może jednocześnie nie jeden – ale dwóch malarzy. Im trudniejszy obraz, tym trudniej podołać zadaniu ponieważ mamy mniej czasu na to by go ukończyć.

 

Nasi malarze cechują się różnym charakterem więc jeden maluje szybciej, inny wolniej, kolejny zaś zużywa za dużo farby… Wraz z upływem czasu zyskują oni doświadczenie co powoduje, że ich praca zaczyna być realizowana szybciej a to z kolei daje nam szansę na sprostanie trudniejszym zamówieniom. Nasi malarze szkolą się malując obrazy czy też mieszając farby potrzebne do ich tworzenia. Ten proces możemy przyśpieszyć budując specjalne stoły  przy których mogą oni nieco szybciej ćwiczyć swe umiejętności co przełoży się na ich szybkość. Gildia nie zapewnia jednak całkowitego procesu szkolenia. Gdy malarz osiągnie pewien poziom (level 30) musi odbyć podróż po świecie by nieco się douczyć. Po tym powróci i będzie szkolić się dalej (do levelu 50) po czym by dalej móc się rozwijać musi podejść do swojego życiowego dzieła – wziąć sztalugę i namalować coś wspaniałego. Jest tylko jedno ku temu podejście i jeśli nam się nie uda nasz malarz musi ponownie wyruszyć w podróż po świecie by nieco się doszkolić. Jeśli zaś próba zakończy się powodzeniem, uzyskuje on status mistrza i może dalej bez przeszkód rozwijać swoje umiejętności.

 

Ponadto każdy z malarzy specjalizuje się w jednym z pięciu gatunków malarstwa. W zależności od aktualnie trwającej mody wybierany jest jeden z nich i jeśli będziemy tworzyć dzieła tym właśnie stylu dostaniemy nieco większą zapłatę za wykonaną pracę. Malarze mogą zmieniać posiadany przez siebie styl na specjalnych stołach (są dwa typy) na styl ciemniejszy lub jaśniejszy.

 

Co jakiś czas trafiają się także dodatkowe zlecenia takie jak pomalowanie budynku kościoła czy też katedry. Różnią się one wielkością i trzeba dopasowywać umiejętności naszych ludzi do wymagań. Czasami dodatkowo wymagany jest dany styl na jednym z pól. Takie zlecenia trwają określony okres czasu i z góry widzimy zapłatę jaką otrzymamy. Szansę sukcesu widzimy w procentach i jeśli nie jest ona równa 100% istnieje szansa, iż cała operacja może się nie udać a tym samym nie zarobimy środków za wykonaną pracę. Wykonany obraz możemy następnie sprzedać pozyskując nieco środków.

 

Do naszej gildii możemy także zatrudniać malarzy – ich ilość jest uzależniona od stopnia rozbudowania posiadanej przez nas budowli – im więcej pokoi ma nasz budynek tym więcej osób jesteśmy w stanie zatrudnić. Zatrudnić możemy ich na 4 sposoby: Zapłacić za zatrudnienie wielkiego artysty (900 forinów) czy też poszukać artysty na własną rękę – lokalnie (koszt 100 forinów, dostępny od razu), poszukać w mieście (koszt 300 forinów, wymaga czasu) lub też w cały kraju (500 forinów, najdłuższy okres oczekiwania). Każda z postaci cechuje się innymi parametrami (styl + umiejętność) należy więc oszacować co nam się będzie bardziej opłacać.

 

Posiadany przez nas budynek możemy także rozbudowywać klikając symbol plusa na górze czy też boku budowli. Możemy zakupić nową salę (koszt 500 forinów) co pozwoli zatrudnić o jednego malarza więcej czy też podnieść piękno wystroju wnętrza (koszt od 50 do 250 forinów, klikając symbol domku w prawym górnym rogu danej sali). Podniesienie poziomu wystroju wnętrza zwiększy naszą reputację a tym samym pozwoli przyciągnąć bardziej wymagającą ale i płacącą większe stawki klientelę.


 

=== PORADY ===

UTRUDNIENIA:

  • do malowania potrzebne są farby (wyrabiane przy specjalnym stole więc warto jest jest jak najszybciej zakupić jak najlepszy co skróci czas ich tworzenia). Jeśli ich nie posiadamy – nie możemy malować.
  • każda czynność powoduje, że nasz malarz się męczy – tym samym co jakiś czas trzeba go wysyłać do łóżka by wypoczął (i tu także warto zakupić najlepsze łóżko by skrócić czas odpoczynku ponieważ w lepszym łóżku nasi podopieczni szybciej odzyskują siły).
  • każde powodzenie (zrealizowane zamówienie – namalowany obraz) powoduje, że nasza reputacja wzrasta. Niepowodzenia – spada (oczywiście o większą wartość punktową). Reputację tracimy także za odmowę namalowania dzieła – lepiej jest jednak odmówić podjęcia się trudnego wyzwania (duży poziom trudności dzieła) niż go nie ukończyć w zadanym terminie – to będzie nas kosztować więcej utraconej reputacji
  • po osiągnięciu poziomu 30 naszego malarza musimy wysłać na przeszkolenie co kosztuje 200 florinów. Jeśli nie mamy pieniędzy w chwili zdarzenia – zawsze możemy zrobić to później kupując worek podróżny (ta sama cena) i przenosząc nań osobę.
  • zdarzają się także zdarzenia losowe – nasza postać może zostać zaaresztowana (możemy wnieść opłatę by uniknąć uwięzienia) i będzie musiała spędzić nieco czasu w więzieniu. Może się także zdarzyć, iż wyjdą na jaw jej skłonności homoseksualne – co było karane w owych czasach śmiercią. Jeśli nie mamy pieniędzy by ją wykupić może się to skończyć jej utratą.
  • co jakiś czas może się także zdarzyć iż nasza postać jest bliska śmierci – w tym jednak przypadku nawet zatrudnienie lekarza nie daje pełnej skuteczności by uniknąć śmierci.
  • pod koniec każdego roku musimy zapłacić podatki – mamy na to określony czas i możemy nieco zwlekać z płatnością jednak wzrasta ona wraz z wydłużającym się czasem.

 

UŁATWIENIA:

  • możemy przeciągać malarzy pomiędzy stanowiskami – np. kogoś malującego obraz na inną osobę, przebywającą w łóżku – to spowoduje, że wymienią się – to oszczędza nasz czas i nie musimy przenosić jednego po drugim.
  • czas na namalowanie obrazu jest liczony dopiero od zaakceptowania zamówienia – tym samym staraj się podejmować zamówienia gdy będziesz dysponować wolnymi malarzami. Można też najpierw ustawić malarza w odpowiednim miejscu i po akceptacji zamówienia postawić w tym miejscu sztalugę – zacznie on od razu malować.
  • malarz może zostać chory – należy go przenieść do innego pomieszczenia by nie zarażał innych.
  • malarz który podejmuje się stworzenia wielkiego dzieła (mastery) powinien być wypoczęty (wyspany) a my powinniśmy mieć zapas farb by nie skończył się w trakcie jego pracy. Jeśli tak się stanie i operacja się nie powiedzie – nasz malarz musi odbyć podróż po świecie by ponownie móc tworzyć wielkie dzieło.
  • jeśli nie możemy namierzyć danego malarza należy kliknąć na jego ikonkę w lewym dolnym rogu ekranu.
  • namalowany obraz ma nad sobą symbol ptaszka na zielonym tle – nie musimy go od razu oddawać. Zostanie on zwrócony automatycznie po upływie danego czasu.

 

 

OCENA: NEUTRALNA

Gra mi się spodobała ale z czasem przyszło rozczarowanie. Na początku jest ciekawa ale już po chwili zauważamy, że jest strasznie monotonna i tak naprawdę już po kilku chwilach zdarzenia się w pełni powtarzalne i nie możemy oczekiwać na nic nowego. W końcu wyzwania kończą się i zaczyna się żmudne zyskiwanie pieniędzy. Najgorsze jest jednak to, ze co jakiś czas nasz pieczołowicie szkolony malarz na którego wydaliśmy nieco grosza choruje i zwykle kończy się to jego śmiercią (nazbyt często). To powoduje, że tracimy zdolną osobę… Reasumując: gra szybko się nudzi i nie stawia przed nami nazbyt wiele wyzwań. Ja osobiście się na niej nieco zawiodłem. Z trailerów wyglądała nieco inaczej spodziewałem się głębszej treści. Odradzam.

 

PLUSY:

  • Początkowo rozgrywka jest ciekawa i wciąga.
  • Jest nieco ulepszeń i widać ich wpływ na rozgrywkę.
  • Wraz z rozwojem “studia” zadania nieco nabierają trudności.
  • Możliwość rozwoju postaci.

 

MINUSY

  • Z czasem gra staje się nudna.
  • Totalny brak związku wydarzeń z rozwojem postaci.
  • Zdarzenia losowe… są czysto losowe (niewiele wynika z naszych wyborów).
  • Gra wydaje się być nieukończona, projekt zarzucony przez autora

 

 

 


GALERIA:

 


RECENZJA:


GAMEPLAY: