EPISTORY – Typing chronicles – gra wpisywanych słów – przygody dziewczynki na “trójogoniastym lisie”

Ta gra jest czymś odmiennym – bajkowa grafika, niezła oprawa dźwiękowa i…. no właśnie – jak sprawdzi się gra ucząca nas pisania na klawiaturze?

Epistory - Typing chronicles

Epistory – Typing chronicles

► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/epistory_global
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/398850/


“Epistory – Typing chronicles” to gra studia Fishing Cactus wydana na Steam 30 marca 2016 roku. Wg opisu gry widocznego na Steam nasza przygoda to historia przygód cierpiącego na brak inspiracji pisarza, który prosi swoją muzę o pomoc w napisaniu książki. Wprowadzenie brzmi nieco dziwnie, ale o czym jest ta gra?

 

Grę rozpoczynamy w trójwymiarowym środowisku (3D) z izometrycznym rzutem z góry. Kierujemy tu postacią dziewczynki która siedzi na grzbiecie rudego lisa i kieruje kierunkiem jego marszu. Naszym zadaniem jest stworzyć niepisaną dotąd historię i wraz z kolejnymi przygodami bohaterki i przemierzaniem przez nią cukierkowego świata będziemy świadkiem tworzenie się świata i stawianiem nam kolejnych wyzwań którym będziemy musieli sprostać.

 

Rozgrywka jest nieco nietypowa choć mnie osobiście się podoba. Postacią sterujemy za pomocą klawiatury, konkretnie klawiszy kierunkowych czy też odpowiadającym im klawiszom (litery). Spacją bądź enterem przechodzimy w specjalny tryb “ataku” w którym możemy używać magii. Magii na tyle dziwnej, że naszym walka z przeciwnikami czy też usuwanie przeszkód stojących na naszej drodze polega na wpisywaniu na klawiaturze odpowiednich słów które pojawiają się przy danej przeszkodzie. Poprawnie wpisywane litery uzupełniają ciąg słowa (więc pomyłki – błędnie wpisane litery nie przeszkadzają i liczą się tylko te poprawne) a jego całkowite wpisanie zalicza je i przeszkoda zostaje usunięta. Wraz z wpisywaniem kolejnych liter widzimy ile już wpisaliśmy (wprowadzone litery w danym słowie zmieniają kolor). Niektóre z obiektów wymagają wpisania kilku słów i zwykle zakres wyrażeń jest w jakiś sposób związany z tematyką przeszkody – dla przykładu leżące pnie to coś związanego z drewnem – czy to nazwy drzew, czy też coś w tym zakresie. Jeśli na ekranie mamy kilka celów – po prostu wpisujemy jego nazwę, zostanie on samoczynnie wybrany.

 

W trakcie poznawania świata napotkamy także przeciwników. Niektórzy z nich poruszają się powoli zaś inni suną w naszym kierunku nieco szybciej. Gdy dotrą do nas, zostajemy zaatakowani i ten fragment rozgrywki trzeba będzie powtórzyć. Należy więc inteligentnie wybierać przeciwników i eliminować ich szacując czas w jakim do nas dotrą by jako pierwszych zlikwidować tych najszybszych. Część wrogów jest silniejsza i reprezentujące ich słowa są dłuższe czy też trzeba ich wpisać kilka by ich wyeliminować. Przeciwnicy są obecni na planszy czy też pojawiają się w pobliżu nas gdy dotrzemy do jakiegoś konkretnego miejsca. Prócz tego co jakiś czas musimy stoczyć jakąś większą bitwę – w tym celu stajemy na specjalnym podeście i walka się rozpoczyna – jesteśmy atakowani przez kilku przeciwników jednocześnie więc musimy mądrze wybierać którego z nich wyeliminujemy jako pierwszego – radzę wybierać najszybszych z nich jako pierwszych.

 

Dotrzemy też do miejsc gdzie zamiast alfabetu zobaczymy dziwne hieroglify – tu zaczyna się utrudnienie gdyż jest to tekst zapisany w innej szkole magii. Na początku poznajemy magię ognia (reprezentowaną przez tekst w kolorze ciemnego odcienia pomarańczowego), później wody (tekst w kolorze jasno-niebieskim) a następnie piorunów (kolor żółty). Komplikuje to nieco późniejsze starcia z przeciwnikami ponieważ dochodzi konieczność atakowania ich daną szkołą magii na którą najpierw musimy się przełączyć wpisując jej nazwę – dla przykładu szkołę magii ognia będziemy aktywować wpisując słowo “ogień”, lodu – “lód”, pioruna – “piorun”. W trakcie potyczek zaczyna być to problemem gdyż niekiedy zapominamy by się na nią przełączyć. Szkołę magii której powinniśmy użyć rozpoznamy po kolorze tekstu przy danym przeciwniku. O ile atak na kolejnego z tego samego koloru nie jest problemem o tyle przeskoczenie na inny w ferworze walki – już tak 😀

 

Wraz z eksploracją świata za każdą usuniętą przeszkodę czy też pokonanym przeciwnikiem otrzymujemy pewną ilość punktów doświadczenia. Ich ilość możemy zwiększyć dzięki szybszemu wpisywaniu kolejnych słów, tworząc tak zwane combo. Punkty te będą nam później potrzebne do pchnięcia naszej historii dalej – na planszy są także porozrzucane obiekty w kształcie podestów, na mapie widoczne jako róża wiatrów (rozgwiazda?) i ich aktywacja, która wymaga pewnej ilości punktów doświadczenia – odkrywa przed nami kolejne partie terenu.

 

Prócz tego co jakiś czas zostaniemy przeniesieni do oddzielnej lokacji gdzie zwykle właśnie mamy okazję poznać ową nową szkołę magii. Są dosyć obszerne i czasami zawierają dodatkowe zagadki jak na przykład terminale w postaci kwadratów czy też dziwnie oznaczonych pól które muszą być aktywowane wszystkie czy też w określonej kolejności.

 

Postać posiada także mini-drzewko rozwoju gdzie co jakiś czas wraz z pozyskanymi punktami “ulepszeń” możemu pozyskać dodatkową umiejętność dla naszej bohaterki – są to między innymi takie specjalności jak:

  • PRĘDKOŚĆ – dzięki czemu lis będzie szybciej poruszać się po planszy
  • SIŁA – każde wpisane słowo wydłuża czas na kombinację (wpisanie kolejnego da bonus)
  • WIEDZA – spaczone gniazda wyświetlają się na mapie
  • INSTYNKT – w trybie pisania pojawia się ścieżka kierująca nas do następnego ważnego miesjca
  • OGIEŃ – zaklęcia ognia zyskują umiejętność spalania słów – dzięki czemu nie będziemy musieli wpisywać wszystich słów potrzebnych do eliminacji przeciwnika – a tylko ich część
  • BŁYSKAWICA – zaklęcia magii piorunów atakują więcej niż jednego przeciwnika – oberwie także jego sąsiad
  • SPRINT – po wciśnięciu klawisza shift lis zaczyna biec co niego przyśpiesza poruszanie się po planszy
  • WYTRWAŁOŚĆ – większa ilość czasu na kombinację
  • TELEPORT – można dzięki niemu teleportować się do dowolnego odkrytego ołtarza na mapie
  • ODRZUCENIE – każdy udany atak nieco odsuwa przeciwnika w tył
  • LÓD – zaklęcie lodu na chwilę zamraża przeciwnika w miejscu

 


OCENA: POZYTYWNA

Grę jak najbardziej mogę polecić. Jest ciekawa i przede wszystkim ma walory edukacyjne – brak jakiejkolwiek przemocy w grze powoduje, że śmiało można podsunąć ją dziecku – a kolejny plus jest taki, że zapozna się z klawiaturą wpisując kolejne wyrazy i tym samym poznając rozkład liter.

 

Plusy:

  • ciekawy pomysł na grę, ciekawa opowieść
  • oswaja z klawiaturą
  • uczy szybkiego pisania (dużo słów do wpisania 🙂
  • ładna grafika, ciekawy efekt “rozwijania planszy”
  • miłe dla ucha udźwiękowienie
  • całkowicie bezkrwawa – nadaje się dla najmłodszych
  • polska wersja językowa (choć same dialogi w grze są po angielsku)

 

Minusy:

  • powtarzanie rozgrywki może zniechęcać do gry, szczególnie jeśli wolno piszesz
  • rzadko, ale przy niektórych ustawieniach przeciwnika część tekstu przez chwilę jest zakryta (ukrywana za przeszkodą)
  • dla niektórych będzie to minus – wpisujemy polskie słowa, łącznie ze znakami diaktrycznymi (ą,ć,ę…)
  • niektóre walki są dosyć trudne (trzeba szybko pisać)

 


 


 

GAMEPLAY: