Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – First Assault Online garściami czerpie z drugiej części filmu o wspomnianym tytule. Czy autorom udało się przenieść ducha walki w świat FPS-ów? Przekonajmy się!
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – First Assault Online – jest darmową grą udostępnioną na Steam stosunkowo niedawno, tj. 28 lipca 2016 roku. Jest to kooperacyjna strzelanka osadzona w ramach świata Anime i Cyberpunk, nastawiona na silne współdziałanie dużyny graczy. Gra posiada niezłą grafikę i udźwiękowienie a swoim zachowaniem zbliżona jest do CS:GO. Tu jednak akcja jest bardziej dynamiczna i pełna niespodziewanych zwrotów akcji. Na plus przemawia także to, że gra posiada polski interface z dobrze wykonanym tłumaczeniem więc aż się prosi by spróbować w nią zagrać.
Jeśli chodzi o fabułę i podłoże gry to autorzy garściami czerpali z tytułu jakim jest druga część Ghost in The Shell. Postaci i uzbrojenie są nań wzorowane, dodatkowo gra zawiera kilka fragmentów wspomnianego filmu. Stajemy się tu członkiem Sekcji 9 – elitarnego oddziału zmodyfikowanych agentów i naszym zadaniem jest ochrona społeczeństwa oraz walka z pojawiającymi się zagrożeniami.
Środowisko gry to ładna trójwymiarowa grafika z dobrze wykonanymi postaciami, z widoczną dbałością o szczegóły. Oprawa dźwiękowa także stoi na wysokim poziomie a dźwięki uzbrojenia używanego w trakcie starcia brzmią całkiem nieźle.
Przed przystąpieniem do gry warto przejść samouczek który wprowadzi nas do świata gry i przedstawi podstawy związane z poruszaniem się, strzelaniem oraz używaniem zdolności specjalnych.
Do dyspozycji gracza oddano kilka postaci różniących się umiejętnościami specjalnymi. Każda z nich posiada indywidualną umiejętność i większość z nich może być także dzielona z innymi zawodnikami naszej drużyny. Odradza się ona wraz z zabijaniem wrogów i co jakiś czas możemy ją dzięki temu aktywować.
Dodatkowo, każda z postaci posiada specjalne trzy typy gniazd w które możemy włożyć specjalne chipy zwiększające pewne umiejętności – szybsze strzelanie, odnawianie umiejętności specjalnej itp. Minusem jest to, że każdy z chipów ma ograniczenie czasowe działania, zwykle jest to 20 minut. Po tym okresie chip jest wyczerpany i znika a na jego miejsce możemy użyć innego. Chipy otrzymujemy losowo po zakończeniu starcia.
Każda z postaci może dysponować jednym z trzech zestawów uzbrojenia, możliwych do przełączenia po śmierci. Każdy z nich składa się z broni długiej, krótkiej czyli pistoletu, białej w postaci specjalnych ostrzy do walki w zwarciu a także jednej sztuki granatu. W trakcie starć możemy także podnieść broń zabitego towarzysza czy też przeciwnika, która jednak znika po krótkim czasie jeśli nie zostanie podniesiona.
W walce możemy biegać, kucać i skakać a także wykorzystywać elementy infrastruktury by schować się za przeszkodą i utrudnić trafienie przez wroga. Broń strzelająca posiada także możliwość włączenia zbliżenia na cel dzięki czemu możemy bardziej dokładnie celować.
Za każdą – czy to wygraną czy też przegraną walkę otrzymujemy pewną ilość gotówki którą następnie możemy spożytkować na zakup ulepszeń do posiadanej przez nas jednostki broni. Są to dodatkowe elementy wyposażenia takie jak celownik, luneta, uchwyty, większy magazynek itp. Każdy z nich polepsza parametry broni choć niektóre kosztem pogorszenia innych.
Prócz tego po każdej walce otrzymujemy losową wartość punktów które pozwalają nam odblokowywać nowe jednostki broni czy też ulepszenia do nich.
Oprócz tego skonfigurować możemy TACHIKOMA – autonomicznego bojowego robota którego można przyzwać niekiedy na pole walki i który będzie wspomagać drużynę w starciu z przeciwnikiem. Jego komponenty możemy zdefiniować przed rozpoczęciem rozgrwyki i jedynym ich ogranicznikiem jest całkowita masa robota.
Zdobywanie doświadczenia powoduje także podbicie levelu naszej postaci a co za tym idzie z każdym nowym otrzymujemy mały zastrzyk gotówki którą później możemy spożytkować.
STARCIA:
W grze dostępne są na chwilę obecną dwa typy misji: tak zwany “Atak ducha” oraz tryb gry losowej.
Pierwsza to nieco według mnie nieprzemyślany, nieudany i nudny tryb gdzie gracze dzielą się na dwie drużyny. Pierwsza z nich jest drużyną niewidzialnych postaci która musi przetrwać określony tryb czasu nie dając się zabić. Wróg nas nie widzi lecz czasami osłona wyłącza się i przez krótki czas jesteśmy widzialni. Później strony zamieniają się i gramy jako roboty które polują na niewidzialnych wojowników. Nieco nudne.
Drugi tryb gry, czyli losowe potyczki to samo sendo gry. Mamy tu do rozegrania trzy tryby rozgrywki:
– Demolka, gdzie tak jak w CS-ie naszym zadaniem jest podłożyć bombę i uniemożliwić jej rozbrojenie – lub też wyeliminować wrogą drużynę. W tym trybie śmierć jest permamentna i do czasu zakończenia danej rundy nie odradzamy się.
– Deathmatch drużynowy – za zabicie członka wrogiej drużyny nasz zespół otrzymuje pewną ilość punktów i po uzbieraniu około 10.000 czy też wyczerpaniu się limitu czasu dana drużyna wygrywa. W przypadku śmierci po kilku sekundach oczekiwania odradzamy się i możemy kontynuować rozgrywkę.
– Podbój terminali – tu musimy przejąć umiejscowiony na planszy terminal – tj. zbliżyć się w jego bezpośrednie sąsiedztwo – wtedy uzupełniamy pasek postępu i gdy się wypełni – zdobywamy terminal. Zbliżenie się wroga do terminalu powoduje natomiast przesuwanie paska postępu w jego kierunku więc musimy starać się do tego nie dopuścić. Ten tryb gry cechuje się z tego powodu wyjątkową dynamiką i trup ściele się tu naprawdę gęsto.
Po zakończeniu starcia gracze głosują nad następną mapą i trybem gry. Dostępnych jest kilka map które się cyklicznie zmieniają.
Na koniec zostawiłem opis postaci i ich umiejętności specjalnych.
SAITO – Wykrywacz ciepła (umiejętność współdzielona) – pozwala przez krótki okres czasu widzieć prze ściany miejsce położenia przeciwników a jeśli któryś jest wyjątko blisko nas – będziemy widzieć zarys jego postaci.
TOGUSA – Dron tropiciel – pozwala uruchomić drona, który samoczynnie namierza przeciwnika i podąża w jego kierunku. W przypadku kontaktu z wrogiem eksploduje uśmiercając go.
KUSANAGI MOTOKO – Kamuflaż termooptyczny (umiejętność współdzielona) – aktywacja kamuflażu zapewnia częściową niewidzialność użytkownikowi dzięki czemu postać jest przezroczysta i trudna do zauważenia przez wroga. Pozwala się podkraść do przeciwnika czy też ukryć urządzając zasadzkę.
BATOU – Ręka-działo – postać posiada zamontowaną w swym cybernetycznym ramieniu wyrzutnię rakiet która pozwala wystrzelić pocisk lecący prosto w cel. Siła wybuchu jest znaczna, porównywalna z granatem. Minusem jest natomiast to, że jej aktywacja uniemożliwia bieganie.
ISHIKAWA – Cyberstrażnik – posiada na wyposażeniu rozstawialne działko które automatycznie namierza znajdujących się w polu wrażenia wrogów i razi ogniem. Może być przenoszone. Minusem jest to, że ma pewny kąt obrotu i można je zajść od tyłu i bezpiecznie zniszczyć. Dlatego należy je stawiać pod ścianą czy też w narożniku.
MAVEN – Bariera termooptyczna – umożliwia postawienie przenaszalnej bariery za którą można się schować i zza której można prowadzić ogień. Dodatkowo ukrywa nas przed przeciwnikiem i spowalnia wystrzeliwywane w naszym kierunku pociski. Doskonała do postawienia punktu zaporowego ponieważ zmieści się za nią więcej niż jedna osoba.
PAZ – Hipersprint (umiejętność współdzielona) – pozwala przez krótki okres zwiększyć prędkość poruszania się postaci, zasięg skoków oraz tym samym zaskoczenie wrogów czy też pierwszemu zdobycie oddalonego miejsca dzięki szybkiemu biegowi na miejsce.
BORMA – Pancerz Nanożelowy (umiejętność współdzielona) – pozwala aktywować specjalny pancerz który zwiększa ilość posiadanych punktów życia oraz umożliwia ich regenerację.
KURO – Generator EMP – pozwala rozstawić urządzenie które przez krótki czas blokuje zdolności oraz ogranicza możliwość poruszania się przeciwników, ułatwiając ich eksterminację.
PODSUMOWANIE:
Gra jest w pełni darmowa i godna polecenia. Zapewnia wiele rozrywki w czasie rozgrywki 🙂
Starcia są wysoce dynamiczne a zarazem krótkie dzięki czemu rozegranie całego meczu to kwestia kilkunastu minut. Tu nie ma miejsca na nudę i siedzeniu w kącie – wróg może nadejść z każdej strony (przeważnie zza pleców)…
Gameplay: