T030_1 == ROBOCRAFT == Dynamiczna strzelanina F2P – zbuduj i walcz swoim robotem!

Tym razem recenzja gry F2P czyli Free-2-Play – Robocraft. W grze tej budujemy swojego robota – wyposażamy go w uzbrojenie i stajemy do walki naprzeciw przeciwnej drużynie. Pełna dynamiki i zwrotów akcji trójwymiarowa strzelanka.

2016-05-21 Robocraft recenzja

Robocraft jest grą autorstwa studia Freejam i swoje początki mierzy od rozpoczęcia 2013 roku. Jest to rozgrywka ukierunkowana przede wszystkim na walkę w trybie multiplayer i w takich walkach przyjdzie nam brać udział.

 

W grze tej działamy zarówno na polu konstruktora – tworząc futurystyczne pojazdy – jak i ich operatora – biorąc stery we własne ręce i sprawdzając nasz pojazd w bezpośrednim starciu z żywymi przeciwnikami. Gra toczy się w pełni trójwymiarowym środowisku i wydaje się działać tak samo dobrze na silnych jak i mniej wydajnych sprzętach. Konstrukcje cieszą oko a oprawa dźwiękowa – ucho. Strzały nadciągające z danego kierunku są namiastką nadciągającego wroga – a metaliczny dźwięk lasera – odgłosem chybienia odległego snajpera.

Ja gram w tą grę już od dobrych kilku miesięcy i na przestrzeni tego okresu gra uległa kilku mniejszym czy też większym modyfikacjom, czasami wywracając niekiedy do góry nogami całą rozgrywkę i dotychczasowe nawyki. W tym czasie w grze poprawiono wiele rzeczy i dodano nieco nowych czy też zmodyfikowano / przerobiono kilka elementów. Od jakiegoś czasu dostępna jest także możliwość wyposażania robotów w różne rodzaje broni, wcześniej przez długi długi czas było to ograniczone tylko do jednego typu i nie można było mieszać uzbrojenia ze sobą. W poprzednim wydaniu inaczej także funkcjonowało zdobywanie wyposażenia – za każdą walkę otrzymywaliśmy walutę gry a za nią mogliśmy następnie zakupić wyposażenie czy też uzbrojenie dla naszego robota. Jak widać czasami wprowadzane są zmiany na lepsze, czasami na gorsze.

 

Jeśli mowa o tym, co zmieniło się przez ten czas – to przebudowano konstrukcję pojazdów, dorzucono nieco broni czy też zmieniono zasady pozyskiwania wyposażenia. Wcześniej mieliśmy do dyspozycji klocki o różnej wytrzymałości z których budowaliśmy robota oraz masie – obecnie są jednorodne. Istniały także dwa typy osłon o różnej wytrzymałości – obecnie zaś tylko jeden. Wcześniej każdy z pojazdów musiał posiadać figurkę pilota – w chwili obecnej już ona nie występuje. Dodano także nowe bronie oraz moduły funkcjonalne takie jak osłona czy też regenerator mocy. Zmiany ostatniego tygodnia spowodowały eliminację sklepu w grze oraz sposobu zarabiania funduszy – wcześniej każdy mecz dawał nam określoną ilość gotówki (w przypadku kont premim zarabialiśmy jej 2x tyle) obecnie zaś za każdą potyczkę otrzymujemy skrzynkę w której znajduje się 8 losowych rzeczy – a jeśli nie posiadamy konta premium, zdobywamy połowę z nich, czyli cztery sztuki.

 

Wracając do samej gry. Sama rozgrywka toczy się na kilku zróżnicowanych mapach a my walczymy po stronie drużyny niebieskich i za zadanie mamy pokonać drużynę czerwonych. W skład drużyny wchodzi kilka robotów pilotowanych przez innych graczy. Roboty są zazwyczaj zróżnicowane (tak działa mechanizm dobierania przeciwników) więc mamy tu zarówno jeżdżące na kołach, gąsienicach, unoszące się (hover – poduszkowce) nad ziemią czy też latające – zarówno przy zastosowaniu silników odrzutowych jak i śmigieł niczym helikoptery.

 

Konstruowanie pojazdu jest intuicyjne i wygodne w działaniu. Wybieramy żądany element i budujemy z niego kolejne fragmenty pojazdu. Ten następnie możemy przetestować na pustym polu walki czy też od razu rzucić się w wir walki. Tam zwykle szybko wykazuje niedopracowania jak np. nieprawidłowo ułożone silniki odrzutowe (co spowoduje obracanie się pojazdu wokół swej osi), brak osłon (za szybko nas rozwalają) czy też problem ze sterowaniem pojazdem (zapomnieliśmy dodać stery w samolocie czy koła skrętne w samochodzie dając tylko napędowe). Po tym możemy zmienić nieco konstrukcję czy tez zacząć budowanie od początku. Jednocześnie można mieć do kilku pojazdów. Nie korzystają one z tych samych klocków więc jeśli mamy ich kilka sztuk, musimy zdobyć większą liczbę potrzebnych do konstrukcji elementów lub na chwilę zabrać je z innego pojazdu. Zbudować można tu naprawdę wiele wersji i rodzajów pojazdów – a dopiero walka pokaże która z nich jest uniwersalna i sprawdza się na polu bitwy. Dodatkowo elementy można malować co zdecydowanie urozmaica wygląd pojazdów. Wydawać by się mogło, iż niektóre kolory będą łatwiejsze do zauważenia zamiast maskować pojazd… ale nie… Widać je co prawda nieco lepiej ale nie na tyle by dawało to jakąś zdecydowaną przewagę – zwykle nie ma czasu na zastanowienie i trzeba grzać we wroga ze wszystkiego co mamy na pokładzie. Jeśli chodzi zaś o to jaki pojazd możemy zbudować to wygląd i możliwości są determinowane przez posiadane elementy składowe – czyli klocki – oraz ilość CPU. Jest to moc obliczeniowa którą dysponujemy i każdy z dołożonych elementów pobiera pewną jej ilość. Musimy podjąć decyzję co weźmiemy na pokład by połączyć funkcjonalność z wyglądem oraz zabójczą siłą ognia.

Bodaj najtrudniejszym zadaniem jest skonstruowanie pojazdu latającego ponieważ wymagane jest pewne doświadczenie oraz nieco zamysłu na temat tego jak będzie poruszał się nasz pojazd. Nie jest to łatwe gdyż nasz pojazd musi cechować się wyważeniem i odpowiednim ciągiem by móc swobodnie latać i dynamicznie skręcać. Warto dodać do niego więcej niż jedną parę skrzydeł (co poprawi warunki lotu) oraz stery kierunku a także małe silniki (zwiększy tempo skrętu / ułatwi kierowanie pojazdem).  W czasie gry trzymając spację czy też klawisze strzałem będziemy kierować pojazdem i dozować mu wysokość wznoszenia się – zaś za pomocą klawisza shift zmniejszać prędkość co ułatwi zbijanie wysokości na której się znajdujemy – czyli lądowanie. Właśnie w ten sposób możemy lądować.

 

Prócz samego wyposażenia, elementów konstrukcyjnych i napędu różnego typu oraz broni różnej maści do dyspozycji mamy także elementy upiększające nasz pojazd oraz specjalne bloki o zaawansowanych funkcjach, Są to:

  • moduł zwiększający prędkość regeneracji energii by można było strzelać nieco częściej,
  • moduł pozwalający błyskawicznie przemieścić pojazd o mały odcinek planszy dzięki czemu możemy uciec przed przeciwnikiem czy też niespodziewanie go zaatakować z zaskoczenia,
  • moduł ukrywający pozwalający przez krótki czas uczynić nasz pojazd przezroczystym niczym z filmów o predatorze. Pomaga to uciec przed przeciwnikiem czy też zaatakować go z nienacka,
  • moduł osłon – pozwala postawić na chwilę przed naszym robotem osłonę przez którą my oraz nasi sojusznicy możemy strzelać – a która nie przepuszcza strzałów przeciwnika.

 

Do tego dochodzi jeszcze kilka różnych typów uzbrojenia – które różnią się dostępnym poziomem (wyższy poziom = większa siła ognia ale też zwiększona ilość wymaganej mocy obliczeniowej CPU):

  • laser – pozwala szybko strzelać na bliskie odległości
  • wyrzutnia plazmowa – broń o zasięgu obszarowym – zadaje zwiększone obrażenia i można wystrzelić jednocześnie z kilku działek
  • snajperka – duża ilość zadawanych obrażeń, doskonała do walki na odległość – ale wolna w użyciu

 

Dodatkowo dostępna jest broń specjalna:

  • wieżyczka laserowa – jak lasery ale o dużej sile ognia,
  • wieżyczka plazmowa – identycznie jak plazma, zwiększona ilość zadawanych obrażeń,
  • PSK – szybkostrzelna wyrzutnia energetyczna przeznaczona głównie do walki na bliskie odległości, służąca do niszczenia osłon i walki z szybko przemieszczającymi się pojazdami,
  • wyrzutnia pocisków kierowanych – do walki na większe odległości – po kilkusekundowym namierzaniu blokuje się na wybranym celu i wystrzeliwuje rakiety kierowane które podążają za przeciwnikiem,
  • wieżyczka przeciwlotnicza – strzela amunicją która eksploduje w powietrzu zadając zwiększone obrażenia pojazdom latającym. Należy strzelać w miejsce w którym pojawi się wrogi pojazd (wybuch obszarowy zadaje mu obrażenia).

 

Gracze bronią znajdujących się w ich bazach reaktorów które obudowane są kryształami protonium które wyglądem przypominaj kulki a w rzeczywistości są ośmiościanami. W przypadku zniszczenia wszystkich kryształów reaktora drużyna przegrywa. Dodatkowo na planszy znajdują się trzy wyglądające jak parasolki wieże fuzyjne i tu zniszczenie umiejscowionych na nich kryształów powoduje, że przejmuje go nasza drużyna a kryształy są w nim uzupełnione do pełnej ich liczebności. Każdy atak wroga powoduje ich stopniową utratę – nie odnawiają się. Dopiero przejęcie pylonu przez przeciwnika regeneruje kryształy. Zdobycie pierwszego z trzech umiejscowionych na planszy pylonów powoduje, że nasz reaktor otaczany jest polem siłowym w którego obrębie nasz pojazdy są naprawiane czyli mówiąc oględnie leczone. Dodatkowo tak zabezpieczonego reaktora nie da się atakować z oddali i trzeba przekroczyć jego linię by móc tego dokonać. Także dla nas jest to plus ponieważ możemy ostrzeliwać przeciwników z wnętrza pola siłowego – jego strzały zatrzymają się na jego granicy. Przejęcie wieży fuzyjnej powoduje także natychmiastowe wskrzeszenie poległych sojuszników. Pierwsza zdobyta wieża daje nam osłonę reaktora. Druga – włącza “Clock Cycle Booster” który zwiększa ilość zdobywanego przez członków drużyny doświadczenia. Trzecia zaś dodaje “Clock cycle generator” czyli generator cykli a mówiąc po naszemu drużyna otrzymuje co jakiś czas małą partię doświadczenia. Przejęcie trzeciej wieży fuzyjnej dezaktywuje także wrogą osłonę która opada i dzięki temu możemy zacząć atakować wrogi reaktor z dala a wrogowie utracą możliwość leczenia się w jej zasięgu.

 

Sama rozgrywka jest ciekawa i wciągająca. Walki są dynamiczne i wymagają współpracy całego zespołu. Nie ma tu pojazdu który były idealnym rozwiązaniem – każda konstrukcja ma swoje wady i zalety i potrzebujemy wsparcia towarzyszy by wygrać mecz. Wraz z rozwojem swojej postaci zyskujemy coraz więcej punktów mocy obliczeniowej CPU dzięki czemu nasze pojazdy będą mogły składać się z większej ilości klocków i przenosić bardziej niszczycielski ekwipunek.

 

Po wygranej walce otrzymujemy skrzynię z dropem z której wypada 4 elementy różnej wartości + 4 dodatkowe jeśli posiadamy konto premium. W tej grze wyjątkowo dobrze rozplanowano system Pay-2-win. Wcześniej konto premium dawało możliwość szybszego levelowania czyli podbijania poziomu – ale dokładnie to samo można było uzyskać na koncie darmowym. Tyle, że trwało to nieco dłużej. Obecnie konto premium daje nam dwukrotnie większy drop z walki – ale jeszcze nie miałem okazji sprawdzić czy zwiększa ilość otrzymywanego doświadczenia. Będzie to jakieś ułatwienie dla graczy płacących – ale nie jest to nic co by psuło grę graczom korzystających z darmowego dostępu. Da się stanąć do równej walki z takim przeciwnikiem. Konto premium daje dodatkowo dostęp do większej palety kolorów którymi możemy pomalować pojazd. Po utracie premium kolory pomalowanego robota pozostają.

 

Drop ze skrzynek – od czego zależy? Jest losowy i w zależności od koloru skrzynki otrzymamy przedmioty wyższej jakości. Oczywiście nie ma tu zasady by z najgorszej skrzynki wyleciało coś ciekawego. I tak mi się też zdarzało. To jaki drop dostaniemy zależy też od “wagi” naszego robota – im wyższa ilość zużytego CPU przy konstrukcji robota – tym większa szansa na pozyskanie ciekawszych elementów z danego typu skrzynki. To, jaki kolor skrzyni otrzymamy po zakończonej walce zależy przede wszystkim od uzyskanego przez nas wyniku – a nań składają się przede wszystkim ilość zabitych wrogów i udzielone asysty. Oczywiście przesądza o tym ilość zadanych obrażeń – dlatego więcej zadamy obrażeń bronią typu shotgun / działko obrotowe niż snajperką.

 

Więc jeśli chodzi o moją ocenę tej gry to jak najbardziej mogę ją polecić. Walki są tu naprawdę dynamiczne i pełne akcji a przede wszystkim ważna jest tu współpraca wewnątrz zespołu i nawet gra z randomowymi ludźmi potrafi pod tym względem zadziwić ponieważ każdy stara się tu pomagać członkom zespołu. Oczywiście trafiają się czasami osoby z nieprzetestowanymi pojazdami które nie nadają się do walki czy też totalne sieroty ale dzieje się to naprawdę rzadko. Słowem – serdecznie polecam.

 

Galeria kilku ujęć z gry: