Fajna zręcznościówka z dużym światem do eksploracji. Pomóżmy skrzatom odbudować imperium! |
►STEAM = https://store.steampowered.com/app/680360/Regions_Of_Ruin/
=== NIECO O GRZE ===
Regions of ruin to pikselowa zręcznościówka 2D w której budujemy swoją osadę oraz ekplorujemy dosyć pokaźnych rozmiarów świat w celu odbudowania utraconego wpływu skrzaciego królestwa. Wiele wiele misji, wciągająca rozgrywka oraz niezły soundtrack.
- Data wydania = 5 lutego 2018
- Producent = Vox Games
- Wydawca = Poysky Productions Phangd
- Gatunek = Niezależne, Indie, Przygodowe, Akcja, RPG, Strategie, Symulacje, Pixel Graphics, 2D, Side Scroller, Tryb jednego gracza
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (336)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = JEST (aczkolwiek kaleka, jedynie interface)
- Regularna cena = 43,99 PLN
- Więcej informacji = https://barter.vg/i/42042/?
== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===
Grafika rodem z komputerów 16 bit (albo i niżej). Ale jest to przyjemna dla oka pixeloza wykonana w 2D choć przydałoby się tu nieco więcej jakichś ciepłych kolorów gdyż wszystko wygląda nieco posępnie. Ale może takie było zamierzenie autorów? Animacja postaci choć kilkuklatowa da się jednak znieść jako namiastka ruchu.
Jeśli zaś chodzi o dźwięk to towarzyszy nam dosyć spokojna muzyka nieprzeszkadzająca w naszej rozgrywce. Akcje postaci są dobrze udźwiękowione i każdej czynności przypisany jest odpowiedni odgłos. Jęki umierających wrogów czy też ciosy zadawane toporkiem nie przechodzą niezauważone.
=== ROZGRYWKA ===
Dawno temu w okresie wielkiej wojny pomiędzy ludźmi a centaurami skrzaty postanowiły zamknąć się w swoich górskich schronieniach na wieki. W końcu otworzono wrota broniące dostępu kończąc stulecia ciszy. Skrzaty odkryły, że cały kontynent się zmienił. Brak było ludzi jak i centaurów a dotychczasowy tętniący życiem ląd został zasypany Goblinami, Liczami oraz enklawami Koboldów. Świat, który ukazał się ich oczom przepełniony był chciwością. Naszym zadaniem jest przywrócenie dawnej świetności skrzaciej krainy. Musimy odnaleźć i aktywować 12 postumentów co pozwoli otworzyć tajemną bramę.
Naszym pierwszym zadaniem po rozpoczęciu gry jest naprawa wozu dowódcy karawany. Wozu który służy do transportu surowców na wybrane miejsce w którym powstanie nasza nowa osada. Od tego zaczyna się nasza przygoda. Stopniowo jesteśmy wprowadzani w świat gry i odkrywane są przed nami jego tajemnice. Gra polega na eksploracji krainy i eksterminacji kolejnych miejsc by móc pozyskać surowce do rozbudowy naszej osady a docelowo przywrócić ład i porządek i wytępić gromady stworów, którym dane było opanować świat. Tak jak mówi tytuł eksplorować będziemy ruiny i pozostałości po dawnych grodach porzuconych przez ludzi i opanowanych przez potwory.
Kierujemy tu postacią skrzaciego wojownika, który może być doposażony w różne elementy uzbrojenia oraz opancerzenia. Te będziemy znajdywać w trakcje naszych eksploracji – napotykać je będziemy w różnorakich skrzyniach czy też otrzymamy je po pokonaniu co niektórych przeciwników. Nasza postać może także zbierać doświadczenie i podbijać swoje statystki w postaci zdrowia, siły czy też zręczności. Wpływ na parametry naszej postaci mają także używana broń i oporządzenie. Mają one swoje parametry i czasami także dodają różnorodne efekty takie jak zwiększona ilość zadawanych obrażeń czy też dodatkowe punty zdrowia, życia itp. Prócz tego dzielą się one na różne klasy i jest to odzwierciedlone za pomocą kolorów. Od siebie mogę tylko powiedzieć, że szare są bezklasowe, później mamy nieco lepsze koloru niebieskiego, następnie są zielone i najlepsze to pomarańczowe. Prócz tego każdy z przedmiotów ma dodatkowe bonusy – zwiększające różne parametry. Jedne przedmioty mają tych bonusów mniej, inne więcej.
Ilekroć uzyskamy nowy poziom będziemy mogli przeznaczyć dany punkt na podbicie jednego z trzech parametrów to jest siła zręczność bądź ilość życia. Dostępne mamy także cztery rodzaje umiejętności i tu będziemy mogli zwiększyć swoje przeszkolenie w czterech różnych kategoriach. Każda z nich to małe drzewko umiejętności gdzie co niektóre zdolności mają także odnogi tak więc będziemy musieli zdecydować co jest dla nas najlepsze czy przeznaczyć dodatkowe punkty w atak w obronę czy też może w coś innego.
Na wyprawy nie musimy wyruszać samodzielnie – możemy stworzyć drużynę rekrutując w mieście do 10-ciu wojowników. Płacimy im jeden raz przy rekrutacji i zostają już z nami aż po kres podświata. Najemnicy dzielą się na różne klasy takie jak łucznik (rażący wrogów z dystansu), mag (strzelający ognistymi kulami), zabójca (który działa w ukryciu, wrogowie nie zawsze go widzą) czy też wojownik walczący wręcz w walce kontaktowej. Zrekrutowane postaci mają pewną ilość punktów życia więc zawsze może się zdarzyć, iż w ciężkim boju część z nich polegnie i będziemy zmuszeni uzupełnić nasze szeregi. W późniejszym etapie gry będziemy mogli w bibliotece dokupić ulepszenie, które zwiększy ich bazową ilość życia oraz zadawane przez nich obrażeni i tym samym sprawi, że będą nieco bardziej wytrzymali i zaradni w walce. Ich zachowaniem można sterować za pomocą kontrolek – możemy każdemu z nich przypisać odpowiednie bazowe zachowanie – można im nakazać postawę agresywną dzięki czemu będą samoczynnie atakować wroga – czy też pasywną – będą się wtedy trzymać się od napastników z dala i atakować ich będą dopiero gdy ci nazbyt się do nich zbliżą. Takie cechy ataku możemy przypisać zarówno pojedynczym osobom jak i też możemy potraktować jednakowo wszystkich, wydając jedną dyspozycję całej grupie. Można także zatrzymać naszych najemników, by nie podążali za naszym bohaterem i pozostali w zadanym miejscu. To przydaje się rzadko ale czasami napotkamy na sytuację gdy nie są oni w stanie sięgnąć wrogów, którzy to ostrzeliwują ich z wysoka. Wtedy też należy pozostawić naszych pomocników poza zasięgiem ich rażenia i wziąć sprawy we własne ręce – samemu zniwelować wrogie zagrożenie.
Nasz bohater w czasie toczonych wypraw odnajdzie wiele porzuconego oręża a także surowców, które są niezbędne do rozbudowy naszej osady. W wiosce z której startujemy będziemy mogli zarówno tworzyć nowe budowle jak i też rozbudowywać już istniejące. Każda z nich wymaga dostarczenia odpowiedniej ilości surowców, które możemy pozyskać z okolicznych ruin a także eksploracji wszystkich punktów które mamy umieszczone na mapie. Surowce zdobędziemy zarówno w trakcie samych eksploracji jaki też później po zdobyciu danej lokacji z tym, że do przetransportowania surowców znajdujących się w zdobytym przez nas miejscu musimy zatrudnić skrzacich robotników. Tych pozyskiwać będziemy stopniowo w czasie gry uwalniając ich z niewoli, więzionych przez stwory. By móc przetransportować surowce wystarczy iż na ekranie mapy klikniemy w młotek który znajduje się w w lewej dolnej krawędzi i tam wybierze miejsce źródłowe oraz ilość Skrzatów które mają przetransportować daną ilość surowca. Jeżeli surowca jest nazbyt dużo i nie zmieści się w naszej składnicy skrzaty przyniosą tylko tyle ile zmieścimy w składzie a następnie trzeba będzie albo rozbudować skład albo też zmienić surowiec, który mamy dostarczać. Surowce dzielą się na kilka kategorii jest to drewno, kamień, skóra, pożywienie oraz węgiel oraz ruda z których pozyskamy następnie różne stopy metali. Te też czasami się zdarzają lecz dosyć rzadko – najczęściej możemy spotkać je w górskich jaskiniach. Natomiast po wybudowaniu odlewni będziemy mogli tworzyć różnorodne owe stopy metali samodzielnie.
W grze u karczmarza znajduje się także pewna ukryta minigra przez niektórych może być nazwana także klikaczem w którym musimy wydobywać różnorodne surowce. W tym celu by wydobyć rudę i przetopić ją na konkretny stop metali musimy dysponować zarówno odkrywcą który pełni rolę właśnie takiej osoby która wydobywa surowce następnie wszystkie te zdobyte surowce muszą trafić do górnika a ten wydobędzie z interesujący nas surowiec. Dalej trafią do hutnika który wytopi już właściwą ilość interesującego nas metalu. Tu trzeba zaznaczyć że kolejne stopy metali które możemy pozyskiwać będą z czasem stopniowo odblokowane wraz z tym jak będziemy eksplorować mapę gry i budować nowe budynki w osadzie. Co daje nam wypełnienie tej minigry? No cóż różnej rasy bonusy – możemy zarówno zwiększyć pojemność składu, obniżyć ceny zarówno u sprzedawców przedmiotów jaki i też ceny surowców na markecie. Możemy zwiększyć szansę na odnalezieniu części ksiąg po zebraniu których otrzymamy różne bonusy – czy też czy też pozyskać 2 razy więcej jest surowców z naszej rafinerii z czego najlepszym jest chyba zwiększenie zasięgu odgrywane go terenu na głównej mapie czy też zwiększenie maksymalnej ilości punktów zdrowia oraz obrażeń zadawanych przez wynajętych przez nas najemników. Dlatego też warto jest jak najszybciej kończyć pełną mini grę ponieważ da nam niezłego kopa w samej rozgrywce.
Warto także nieco odpisać samą wioskę która będzie naszym centrum jeśli chodzi o rozgrywkę. Do miasta będziemy wracali by spieniężyć pozyskane znajdźki postaci broni i pancerzy a także po to by wyleczyć się z dodanych ran oraz naprawić wyposażenie. Nasza postać ma ograniczoną ilość miejsca w ekwipunku a zatem wizyta co jakiś czas w mieście jest koniecznością. Wraz z budową budynków będziemy odblokujemy tym samym dostęp do kolejnych z nich i tak: będziemy mogli zbudować karczmę w której możemy zatrudnić najemników, którzy wesprą nas w walce. Karczmarz ma dla nas także mini-grę w postaci klikacza z różnymi nagrodami w zamian za wypełnienie zadań. Po kolejnej rozbudowie karczmy otrzymamy skrzynię, która zapełnia się złotem z działalności karczmy a następne jej ulepszenie da nam tablicę ogłoszeń gdzie możemy podjąć się ubicia jednego z potworów wałęsających się w okolicy, za którego głowę wyznaczono nagrodę. Następnym budynkiem jest Kowal a w nim będziemy mogli wytworzyć broń czy też opancerzenie których potrzebujemy. Będziemy mogli stworzyć także targ w którym zakupimy potrzebne nam surowce a także lokalny sklepik w którym będziemy mogli zarówno sprzedać znaleziono broń jak i też zakupić nieco nowej. Prócz tego będziemy mieć możliwość postawienia huty czy też raczej powinien powiedzieć rafinerii w której będziemy wytwarzać różnorodne stopy metali potrzebne przy wznoszeniu co niektórych budynków. Mamy tu także skład który robi nam za miejsce w którym możemy przetrzymywać nasze surowce. Skład będziemy musieli także jak najszybciej rozbudować ponieważ co niektóre z budowli będą wymagały takiej ilości surowców, które zmieszczą się jedynie w jego zwiększonej wersji. Dalej mamy takie budowle jak lecznica w której możemy tworzyć środki medyczne pozwalające nam poprawiać swój stan zdrowia czy też bibliotekę w której możemy zakupić księgi pozwalające nam zwiększyć niektóre parametry postaci czy też naszej drużyny a także umożliwiają dostęp do niektórych umiejętności. By móc zakupić coś w bibliotece będziemy musieli najpierw uzbierać 10 egzemplarzy danej księgi a te wypadają losowo w trakcie eksploracji kolejnych lokacji. Zbudować możemy także magiczny ołtarz który posłuży nam do wydobywania esencji z zaczarowanych przedmiotów. Zaczarowane przedmioty to wszystkie te które mają magiczne właściwości czyli mają kolor inny niż szary i tym samym mają jakieś szczególne cechy podnoszące niektóre z naszych parametrów postaci. Ostatnim z budynków jest budynek szkoleniowy, który powoduje zwiększenie bazowych parametrów życia, zadawanych obrażeń, prędkości poruszania się naszego bohatera.
Jeśli chodzi o samo budowanie wspomnianych konstrukcji to środki na powstanie budowli w postaci odpowiedniej ilości surowców musimy najpierw zebrać z okolicy. Ulepszanie ich wymaga oczywiście wyższych nakładów a niektóre będą od nas wymagać udania się do rafinerii celem wytworzenia konkretnych stopów metali. Te jest ciężko znaleźć samemu.
Tworzenie oręża u kowala jest nieco nietypowe – poza dostarczaniem niezbędnych surowców oraz oczywiście podbiciem poziomu samej kuźni będziemy mieli jeszcze do realizacji małą część zręcznościową mianowicie wykuwanie broni polega na tym iż mamy tutaj pasek po którym przesuwa się pewien znacznik a na środku tego paska w jego centralnej części znajduje się miejsce w którym powinniśmy zatrzymać przesuwający się wskaźnik. Im bliżej tego centralnego punktu zatrzymamy tym lepszej jakości element wyprodukujemy.
Jeśli chodzi o mapę lokacji które które możemy eksplorować to jest ich dosyć pokaźna ilość. Lokacje dzielą się na kilka typów i są one reprezentowane różnymi ikonkami i tak może być to drzewko, domek, kaktus, jaskinia, wieża czy też mokradła – w nich napotkamy przeciwników różnego typu oraz możemy spodziewać się mniej więcej jakie surowce z nich pozyskamy. Mapa na początku rozgrywki jest zakryta jednak wykorzystując pożywienie będziemy mogli odkryć kolejnej jej fragmenty niestety im dalej od miejsca naszego startu się znajdujemy tym więcej pożywienia będziemy musieli poświęcić by odkryć dany rejon dlatego też warto ukończyć mini grę dostępną u karczmarza ponieważ za przejście tego klikacza uzyskamy jedną z opcji którą jest z dwukrotne zwiększenie obszaru mapy, który odkrywamy. W niektórych lokacjach napotkamy postaci które zlecą nam realizację zadania najczęściej pokonanie jakiejś stworów w innej lokacji. Przemieszczanie się po mapie nie wymaga od nas z używania jakichkolwiek surowców tak więc możemy szlajać się po niej bez żadnych obaw. Każda z dostępnych lokacji wydaje się być niezmienna i wcześniej zaplanowana przez autora. Lokacji jest tak naprawdę cała masa a przejście całości zajmie nam co najmniej kilkadziesiąt godzin rozgrywki.
Naszą postacią możemy sterować zarówno za pomocą klawiatury jak i też pada przy czym chyba wskazane jest używanie tego ostatniego – mnie wygodniej grało mi się właśnie z użyciem pada. Nasza postać może standardowo poruszać się w różnych kierunkach podskakiwać atakować a także wykonywać pewien mocarny atak którego przygotowanie potrwa sekundę lub dwie. Prócz tego możemy miotać na odległość toporami a także wykorzystywać umiejętność poślizgu (czyli dash) bądź też ukrywać się za co niektórymi przeszkodami dzięki czemu możemy podkraść się niepostrzeżenie do wroga i z ukrycia zadać mu zwiększone obrażenia. Celem gry jak już wspomniałem jest wytępienie wrogich jednostek a także aktywacja 12 obelisków, które porozrzucane są po całej krainie.
Rozgrywkę możemy toczyć na czterech poziomach trudności przy czym w każdej chwili możemy w głównym menu poziom ten zwiększyć bądź zmniejszyć co przełoży się na ilość życia posiadanego przeze przeciwników a także ilość zadawanych przez nich obrażeń. Ja sam startowałem z najłatwiejszego jednak po pewnym czasie stwierdziłem, że jest za łatwo i zdecydowałem się podbić poziom trudności na trzeci z czterech.
Co możemy napotkać w porzuconych ruinach. Przede wszystkim możemy liczyć na starcia z przeciwnikami. Większość z nich nie jest zbyt wymagająca i można ich ubić z daleka rzucając toporami aczkolwiek co niektórzy potrafią nam nieźle zajść za skórę. Szczególnie jeśli są umiejscowienie gdzieś na wyższych kondygnacjach wtedy mogą do nas strzelać a my niestety nie jesteśmy w stanie ich dorwać ponieważ nasz skrzat może rzucać jedynie w poziomie. Wtedy też nasz bohater musi pozostawić swoją drużynę i ruszyć samemu by stoczyć walkę z niedostępnym wrogiem.
To co jest fajne to to, że w przypadku śmierci postaci niczego nie tracimy. Sama śmierć naszej postaci to koniec gry lecz bezproblemowo możemy wczytać automatyczny zapis, który powstaje z chwilą rozpoczęcia danego poziomu. Problemem mogą być odniesione rany ponieważ nasza postać zaczyna wtedy tracić na zwinności i tym samym wolniej się poruszamy czy też nasza postać skacze już znacznie niżej niż zwykle. Tym samym niektóre poziomy trzeba będzie w trakcie walki opuścić i udać się do wioski by móc się wyleczyć i byśmy mogli zaatakować wroga ponownie, będąc już w pełni sił. Sami możemy także zapisywać grę w dowolnym jej momencie.
To co razi w tej grze to polska wersja językowa. Co prawda w sklepie Steam gra jest oznaczona jako nieposiadająca polskiego języka jednak można takowy wybrać w grze. Niestety spolszczenie tyczy się jedynie samego interface i nie uświadczymy tutaj polonizacji samych zadań, które są nam zlecane. A szkoda.
PORADY:
- Jak najszybciej rozbuduj skład by móc zbierać surowce w trakcie samej eksploracji plansz.
- Jeśli zauważysz, że twoi najemnicy nie są w stanie sięgnąć swoimi atakami wysoko położonego wroga – wycofaj ich i przełącz ich zachowanie na czekanie a sam rozpraw się z tym przeciwnikiem.
- Jak najszybciej staraj się doprowadzić do maksymalnego poziomu w grze u karczmarza – to da ci duże bonusy w postaci rozbudowy składu i zwiększy twoje możliwości.
- Kolejne rudy w grze w klikanie u karczmarza odblokowują się wraz z budowaniem nowych budynków w osadzie.
OCENA: POZYTYWNA
Jak mi się grało? Dosyć fajnie. Przeciwnicy nie są nazbyt trudni aczkolwiek co niektórzy potrafią nieźle zajść za skórę. Najgorsze do przejścia były poziomy w których trzeba było dokładnie skakać po platformach czy też przełączać runy w odpowiedniej kolejności aczkolwiek i to dało się przejść za n-tym podejściem. Ogólnie gra bardzo mi się podobała i mogę ją Wam polecić. Na początku denerwowała mnie nieco pikseloza jednak z czasem się do niej przyzwyczaiłem i wtedy już gra wciągnęła mnie na dobre.
+++ PLUSY +++
- Naprawdę duża ilość lokacji do zbadania.
- Proste zasady i wciągająca rozgrywka.
- Możliwość dowolnego konfigurowania zachowania postaci (przypisania klawiszy czy też obłożenie pada).
- Dobre udźwiękowienie i miła dla ucha ścieżka muzyczna.
— MINUSY —
- Nasi pomocnicy potrafią się zablokować na co niektórych przeszkodach – konkretniej – nie są w stanie przeskoczyć niektórych z nich
- Niektóre poziomy wymagają zbytniej precyzji w wykonywaniu skoków by móc dostać się do konkretnej skalnej półki
- Gra pozwala na 3 zapisy jednak nie są one w żaden sposób oznaczone – nie możemy nadać im nazwy jak i też nie jest nigdzie wyświetlona żadna data czy też inna informacja, które pozwoliłyby zorientować się z kiedy pochodzi dany zapis.
- Polska wersja językowa ogranicza się jedynie do interface gry, treści zadań jak i też wszystko w grze jest w wersji angielskiej.
Screeny:
RECENZJA:
YOUTUBE – gameplay: