R291 = REUS 2 = Recenzja – Bóstwa powracają po dekadzie!

Ciekawiło cię “Reus”? Po niemal dekadzie nadchodzi sequel gry!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1875060/Reus_2/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 28 maja 2024
  • Producent = Abbey Games
  • Wydawca = Firesquid
  • Gatunek = Gra w boga, Symulator kolonizacji, Budowanie miasta, Budowanie bazy, Zarządzanie, Zarządzanie zasobami, Strategiczne, Turowe, Piaskownica, Symulator życia, Natura, Symulatory, 2D, Relaksujące, Budowanie, Jednoosobowe, Kolorowe, Niezależne, Przygodowe, Eksploracja
  • Recenzje użytkowników = Przytłaczająco pozytywne ()
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 90 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/reus-2/

Reus 2 to następczyni pierwszej części gry wydanej w 2013 roku, która jest dziełem studia Abbey Games. Gra swoją premierę na Steam miała w dniu 28 maja 2024. Podobnie jak w poprzednim wydaniu tak i tu wcielamy się w postaci namiastki bogów zdolnych kształtować powierzchnię planety według naszego upodobania. Zadaniem gracza będzie poprowadzić ludzkość do rozkwitu realizując całą gamę pomniejszych wyzwań w turowym systemie rozgrywki.

Wizualnie gra wyewoluowała względem poprzedniej wersji. Grafika z 2D przeniosła się do 2.5D – Tak jak i w pierwszej części akcję gry widzimy w rzucie bocznym – wszystko wygląda ładniej a i postaci bóstw też nabrały piękniejszych kształtów. Gra wygląda po prostu ładnie – i to zarówno grając w znacznym oddaleniu jak i też maksymalnie zbliżając kamerę na obiekt naszych zainteresowań. Towarzyszyć nam będzie stonowane i spokojne tło muzyczne a pierwszy plan dopełniać będą dźwięki środowiskowe czy też akcje podejmowane przez mieszkańców lub stworzenia.

Zacznę od tego, iż nie jest to gra dla każdego. Jest dosyć monotonna i bez wyzwań wymagających natychmiastowej reakcji gracza. Z trybu gry czasu rzeczywistego obecnego w pierwszej części w sequelu przerzucono się na tryb turowy co może być dla niektórych plusem gdyż nie trzeba się tu już nigdzie śpieszyć i przede wszystkim liczą się podjęte przez nas decyzje – bez pośpiechu, gruntownie przemyślane. Wszystko toczy się tu na spokojnie, powoli, tempem wyznaczanym przez decyzje podejmowane właśnie przez nas. Dlatego też mam wrażenie, że gra wiele osób będzie po prostu szybko nudzić. Te zaś, które lubią rozgrywki logiczne, pomyśleć nad postawionym przed nimi wyborem – tym tytuł może przypaść do gustu. Trzeba tu czasami nieco pogłówkować i zastanowić się co też można wybrać spośród dostępnych opcji by wyjść na tym jak najlepiej.

Fabuła w zasadzie nie istnieje. Przejmujemy tu rolę bóstw czy też potężnych gigantów o określonych umiejętnościach i wpływamy na środowisko planety na której przebywamy. Rozgrywka zaczyna się od wykreowania samej planety w odmętach kosmosu. Spośród kilku możliwości wybieramy tu postać wiodącą. Każda z nich daje nam inne bonusy: jedna zwiększa przyrost żywności, inna nauki a jeszcze inna jest żądna wysokich zysków. Wybór ma przełożenie na samą rozgrywkę ponieważ będziemy musieli dostosować się do jej potrzeb, wypełniając postawione nam zadania właśnie w tym kierunku. Kolejnym krokiem będzie wybór trzech z sześciu dostępnych bogów tworzenia. Pozostaje jeszcze wybrać poziom trudności i można przystąpić do właściwej gry.

Rozgrywka zawsze zaczyna się tożsamo: tworzymy nową planetę, lądujemy na niej z grupą nomadów i do nas należeć będzie zapewnienie im warunków do dalszego rozwoju. Każde z bóstw może tworzyć biom określonego rodzaju. Małpa zdolna jest do tworzenia umiarkowanego lasu, który zapewnia zrównoważoną ilość pożywienia i nieco punktów nauki zatem tworzymy pasmo kilku pól i tam usadawiamy osadników a ci zaanektują część otaczającego ich terenu. Każdy z biomów pozwala na tworzenie w swoim obrębie jedynie określonych zwierząt, roślin czy też minerałów i zdolność tą posiada każdy z gigantów. Naszym zadaniem będzie zatem umiejętne kreowanie elementów świata gry by spełnić postawione przed nami założenia.

Rozgrywka podzielona jest na tury, zwane Eonami, czyli takie wyznaczniki czasu. Czas w grze nie biegnie samoistnie, wpływają nań jedynie wykonywane przez nas czynności zatem można na spokojnie zastanowić się nad kolejnym wykonanym ruchem. Zajęcie jednej z dostępnych komórek kosztuje nas 5 Eonów a zatem jak łatwo jest się domyśleć możemy wykonać 6 akcji. Modyfikacja już zajętej komórki to koszt 1 Eonu i niekiedy przydaje się do zamiany oryginalnej zawartości by wypełnić aktualne zadanie, np. zwiększyć ilość produkowanej nauki do pożądanej wartości. Jeśli zużyjemy wszystkie Eony i nie uda nam się podnieść poziomu rozwijanej populacji kończy to rozgrywkę na danej planecie. Nie można tu jednak przegrać gdyż zawsze można utworzyć nową czy też raz jeszcze rozegrać już zakończoną, tym razem w nieco inny sposób. Ocena naszych postępów wpływa na szybkość odblokowywania zawartości gry, tj. nowych biotyk i też samych mechanik co daje pewien progres.

Początkowo startujemy z jedną osadą, ale dopełniając jej żądań i dostarczając wymaganą ilość surowców poprzez budowę odpowiednich biomów i wypełnienie ich florą, fauną bądź minerałami możemy pozyskać kolejną grupę osadników i założyć następną osadę. Problem z nimi jest taki, że są one autonomiczne i bezpośrednio po jej ustanowieniu zajmują dany teren jednak niekoniecznie w kierunku w jakim my byśmy tego chcieli. Premie dla miasta liczą się z zajętych przez nie terenów aczkolwiek zajęcie jednego czy dwóch pól w danym biomie poza granicami miasta zwykle generuje zainteresowanie mieszkańców, którzy wyślą grupę osadników celem poszerzenia granic by zająć interesujące ich zasoby.

Każdy z bożków natywnie potrafi tworzyć konkretny biom. Dla przykładu małpa tworzy biom leśny, krab oceaniczny a kamienny golem pustynię. Biomów łącznie mamy 6 sztuk z czego trzy (co przekłada się właśnie na 3 dodatkowych gigantów, potrafiących tworzyć las deszczowy, sawannę oraz tajgę) odblokujemy w trakcie postępującej rozgrywki. Każdy z nich ma nieco inne przeznaczenie co należy wziąć pod uwagę przy generowaniu planety i wyborze przywódcy, gdyż to podporządkowuje nasze plany rozwoju właśnie w tym kierunku. Las jest umiarkowany i głównie nakierowany na pozyskanie żywności, Pustynia pozwoli na duży uzysk pieniędzy i tak dalej. Wybierając na starcie odpowiednich gigantów możemy ułatwić sobie samą rozgrywkę aczkolwiek każdy daje możliwość rozwoju, trzeba po prostu każdym pograć i poznać specyfikę posiadanych przez niego biotyk.

Każdy z utworzonych biomów pozwoli nam na zajęcie dostępnych slotów, zwanych biotyką tworzyć przypisane do danego biomu zwierzęta, rośliny czy minerały w zależności od umiejętności posiadanych przez danego giganta. Na starcie planety giganci mają pewien standardowy zestaw możliwych do tworzenia elementów, który losowo będzie poszerzać się w trakcie prowadzonej rozgrywki w zależności od wyborów poczynionych przez gracza. Większość z nich jest ściśle związana z danym biomem i nie będzie można umieścić gromady zajęcy na oceanie czy też pustyni. Niekiedy też owe sloty będzie można ulepszać dzięki czemu będzie można w nich sytuować rzadsze i generujące więcej zasobów biotyki. Niektóre z tak ustanawianych jednostek mają też własne wymagania co do bioróżnorodności więc trzeba będzie w okolicy umieścić kilka różnych zwierząt bądź roślin by ją zapewnić. Niekiedy napotkamy też symbol jakiegoś surowca, np. jabłka czyli żywności – umiejscowienie nań konkretnej biotyki może dać nam naprawdę duży zysk w ilości generowanego surowca.

Część biotyk posiada też tak zwane synergie. Te zależności powodują, że jeśli zostaną one spełnione to otrzymamy też wymieniony przezeń bonus. Co to oznacza? Na przykład grusza – standardowo daje 5 jednostek żywności lecz jeśli styka się z dwoma różnorodnymi roślinami – zyskamy też +20 dodatkowych jednostek. W grze jest to widoczne jako zielone, pulsujące połączenie pomiędzy biotykami po ich ustanowieniu. Podobnie jest ze zwierzętami i minerałami. Dajmy na to łasice dające 5 jednostek złota umiejscowione obok królików czy wiewiórek dadzą jeszcze dodatkowe +20 jednostek. Nie musi być to zrobione od razu, wystarczy, że w późniejszym etapie zrealizujemy to wymaganie i tym samym otrzymamy ten bonus. Podobnie jeśli zmienimy warunki i usuniemy synergię – to utracimy też wspomniany benefit. Trzeba zatem planować rozmieszanie biotyk nieco przyszłościowo czy też modyfikować je zastępując jedne drugimi, co pozwoli na wypełnienie danego zadania. Tyczyć się to będzie zwłaszcza późniejszej gry gdy giganci posiądą możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych biotyk. Dużo tu z gry logicznej gdyż trzeba niekiedy się nad tym nieco zastanowić. No i trzeba mieć na uwadze, że każda taka zmiana to koszt w postaci 1 Eonu jaki przyjdzie nam poświęcić.

Każda z osad chce się rozwijać zatem wioskowy przywódca zaproponuje nam realizację jakiegoś projektu. Do nas będzie należeć wybranie jednego spośród trzech dostępnych zadań, gratyfikowanego pozyskaniem nagrody w postaci punktów rozwoju lub dodatkowej grupy nomadów co pozwoli założyć kolejną osadę. Działanie projektu praktycznie zawsze odnosić się będzie tylko do danego miasta i działać jedynie w jego granicach. Każdy z przywódców ma nieco inne wymagania co oznacza, iż jeden będzie koncentrować się na zwiększeniu ilości tworzonej żywności, inny zaś będzie łasy na zwiększenie ilości produkowanego złota zaś jeszcze inny na produktywności, przekładającej się na łączną ilość generowanych zasobów. Niekiedy projekty są też bardziej złożone, np. Wygeneruj 4 poziom populacji, 4 poziom technologii oraz stwórz dwie biotyki roślinne w granicach miasta. Trzeba się wtedy nieco napocić jak to wszystko sprząc ze sobą by zagrało.

Realizacja zadań zlecanych nam przez przywódców da nam też punkty rozwoju. Te, widoczne na górze po prawej pozwolą na wybór spośród 3-4 kart dla danego biomu poszerzając listę jednostek możliwych do umiejscowienia w danej biotyce przez gigantów co przełożyć się może na poszerzenie palety możliwych do umiejscowienia biotyk i generowanie tym samym większej ilości zasobów.

Generowane przez każdą z wiosek punkty rozwoju w postaci liczebności ludności, poziomu technologicznego czy zamożności mieszkańców umożliwią nam zakup w sklepie planetarnym dostępnych ulepszeń. Będziemy mogli zwiększyć ilość Eonów na danej planecie co pozwoli zająć więcej slotów biotyki czy też odblokować niektóre z mechanik ułatwiając nam samą rozgrywkę.


OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10

Gra posiada wiele rozbudowanych zależności, które niekoniecznie są wyraźnie i czytelnie przez nią opisane. Co prawda praktycznie każdy element ma na sobie widoczny znak zapytania, po najechaniu na który wyświetli się wyjaśnienie odnośnie jego zasady działania jednak nie zawsze jest to łatwe do zrozumienia. Istnieje też wiele innych opcji takich jak emblematy, działające podobnie do slotów mikro, które to zwiększają uzysk ze specjalnych pól jeszcze bardziej komplikując samą rozgrywkę. Gra jest strasznie zamieszana i niekiedy trudna do ogarnięcia na samym początku – co może zniechęcać do niej nowych graczy. Jest dosyć rozbudowana i bogata w mechaniki ale bardziej przez to staje się grą logiczną wymagającą obeznania z oferowaną przezeń zawartością, podnosząc tym samym próg wejścia w rozgrywkę.

Jeśli grałeś w pierwszą część gry i przypadła ci ona do gustu to i ta część powinna. Zmieniono tu nieco mechanikę przechodząc na rozwiązanie w postaci turowego rozwoju z użyciem Eonów przez co gra bardziej przypomina grę logiczną ukierunkowaną na optymalizację posiadanych zasobów czy też zestaw pomniejszych zagadek do rozwikłania gdzie niejednokrotnie będziemy zaplanować układ biotyk by zrealizować cel stawiany nam przez dane zadanie, który za chwilę trzeba go będzie ponownie przebudować by zrealizować następne wyzwanie. Dużo kombinowania, planowania i dogrywania ze sobą małych elementów i zależności. Jest jednocześnie bardzo powtarzalna ale to będzie uczyć cię sztuki budowania perfekcyjnego świata. Z uwagi na losowość każdy z nich będzie nieco inny, warunkowany tym co przyniesie ci los…


Screeny: