Coś jakby Craft The World lecz w nieco innym stylu? |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/2244130/Ratopia?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 6 listopada 2023
- Producent = Cassel Games
- Wydawca = Cassel Games
- Gatunek = Budowanie miasta, Symulator kolonizacji, Budowanie bazy, Survival, Jednoosobowe, Przygodowe, Urocze, Zarządzanie zasobami, Zarządzanie, Symulatory, 2D, Niezależne, Rekreacyjne, Strategiczne, Eksploracja, Piaskownica, Wczesny dostęp, Kreskówkowe, Gospodarka, Otwarty świat
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (1532)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 92 PLN
- Wsparcie dla pada = JEST!
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/ratopia/
Ratopia, dzieło studia Cassel Games na Steam swoją premierę miało 6 listopada 2023 roku. Jest dziełem sześcioosobowej grupy studentów ze szkoły Sogang w Południowej Korei a wcześniej miałem też okazję recenzować ich poprzednio wydaną pozycję, tj. Ratropolis. Te było przemieszaniem karcianki z grą taktyczną i Tower Defence. Używając kart sterowaliśmy tam całą rozgrywką właśnie w ten sposób wydając rozkazy naszej szczurzej społeczności.
W tytule jakim jest Ratopia pod naszą pieczę także oddano zarządzanie szczurzą osadą choć tu kontrola realizowane jest bezpośrednio. Gra, będąca rodzajem sandboxu z elementami zarządzania, wymaga od gracza umiejętności planowania i radzenia sobie z łańcuchami logistycznymi: zdobywaniem i przetwarzaniem produktów by sprostać rosnącym potrzebom społeczności. Kontrola w niej jest tu bardziej bezpośrednia i przypomina tytuł jakim jest Craft The World i tu rolę krasnali przejęły szczury choć sam system zarządzania jest nieco inny, nie mamy tu bezpośredniej kontroli nad jednostkami a jedynie planujemy rozmieszczenie budynków czy też definiujemy przydział wykonywanych zawodów bądź produkowanych dóbr.
Gra prezentuje się atrakcyjnie pod względem wizualnym. Ręcznie rysowana, animowana grafika wyróżnia się własnym stylem, przywodząc na myśl skojarzenia z komiksem. Warstwa dźwiękowa jest także dobrze wykonana, uzupełniając rozgrywkę odgłosami pracujących zakładów czy też samych szczurów wykonujących swoje zadania. W tle zaś przygrywa spokojna i miarowa muzyka tworząc razem harmonijną całość.
Poza podstawową postacią królowej, którą sterujemy ręcznie, możemy ułatwić sobie życie, przekazując zadania podwładnym. Wystarczy wyznaczyć miejsce, w którym chcemy coś zbudować, zebrać, czy przekopać, a wkrótce jeden z dostępnych pracowników podejmie się realizacji zadania. Gra opiera się na systemie zarządzania, w którym naszym zadaniem jest sprawne operowanie i dbanie o funkcjonowanie królestwa.
Wbrew pierwotnym przypuszczeniom, tytuł okazuje się dość złożony, a tworzenie wzajemnych zależności pomiędzy wszystkimi elementami, takimi jak budynki, przetwórnie i wytwórnie, warto jest starannie przemyśleć. Zdolność do rozumienia tych zależności rozwija się stopniowo w trakcie rozgrywki, gdy zapoznajesz się z poradami i instrukcjami udostępnianymi przez grę. Wiedza jest dostarczana stopniowo, co pozwala unikać uczucia przytłoczenia.
Przed właściwym rozpoczęciem gry definiujemy jej poziom trudności, wygląd władców oraz mapę, na której rozgrywać się będzie akcja. Po rozpoczęciu warto przejść przez obszar gry, aby zlikwidować mgłę skrywającą otoczenie i przekonać się, jakież to surowce dostępne są w najbliższej nam okolicy. To pomoże w strategicznym planowaniu dalszej ekspansji i rozwoju naszej osady. Gra nie wymaga pośpiechu, zachęcając do dokładnego planowania kolejnych kroków. Naszym celem jest przetrwanie przez wystarczająco długi czas, utrzymanie sprawnie funkcjonującej osady oraz odpieranie coraz silniejszych ataków wrogów.
Rozgrywka opiera się na budowaniu infrastruktury umożliwiającej pozyskiwanie nowych, przetworzonych produktów, niezbędnych do produkcji coraz bardziej zaawansowanych budynków, wytwarzających bardziej złożone towary. W trakcie gry musimy zadbać o zadowolenie mieszkańców, zapewnić im pełne brzuchy, przygotować się do obrony przed ewentualną wrogą inwazją oraz utrzymać spokojną atmosferę społeczną i rozwiązywać konflikty między mieszkańcami oraz zapewnić bezpieczeństwo w naszym szczurzym mieście, gdzie z pewnością pojawiać się będą kryminaliści. W naszych obowiązkach będzie także dbanie o zadowolenie podwładnych, gdyż niski poziom satysfakcji może prowadzić do wybuchu rewolty.
Każdy mieszkaniec posiada unikalne zdolności i wady, co stanowi istotny element strategii ich wyboru. Jedna postać może poruszać się szybciej, inna posiada bonusy wytwórczy, kolejna zwiększa poziom zadowolenia czy też wyróżnia się w walce. Te cechy uwzględniamy, przypisując konkretne zadania: silnego uczynimy wojownikiem, tego z bonusami do produkcji umieścimy w zakładzie wytwórczym, a szybkiego zatrudnimy do transportu przedmiotów, na przykład pracy w charakterze zbieracza.
Zdolności mieszkańców mogą również mieć aspekt negatywny, prowadzący do obniżenia zadowolenia współmieszkańców, mniejszej wydajności produkcyjnej czy szybszego męczenia się pracownika. Co ciekawe, to my decydujemy, kogo chcemy przyjąć do naszej szczurzej społeczności. Co jakiś czas ktoś będzie pukać do naszych drzwi, a naszym zadaniem jest ocena atrybutów potencjalnych kandydatów pod kątem przydatności w naszej małej mieścinie. Musimy zdecydować, czy chcemy ich powitać z otwartymi ramionami, czy też poczekać na kogoś bardziej interesującego. Nowo przyjęte osoby wymagają miejsca do spania i jedzenia, więc konieczne jest rozsądne podejście, aby uniknąć ryzyka głodu w społeczności jeśli będziemy mieć więcej gęb do wyżywienia niż produkujemy żywności.
Gra posiada również pewne niedociągnięcia. Za największy problemem uważam brak szczegółowego opisu dotyczącego źródła pozyskania surowców. Na przykład, gdy budynek wymaga czegoś przypominającego trybik, pojawia się wskazówka, że trybik można wykonać w warsztacie z użyciem dwóch składników: drewna i pewnego materiału, przypominającego sztabę żelaza. Niestety, nie ma dostępnej informacji na temat tego, który budynek produkuje te sztaby żelaza i z jakich surowców. W rezultacie próba znalezienia odpowiedniego budynku może zakończyć się fiaskiem, gdy odkryjemy, że nie posiadamy jednego ze składników będącego niezbędnym surowcem lub budulcem pośrednich przetwórni.
Kolejnym mankamentem jest brak czytelnego wyświetlenia bieżącej ilości posiadanych surowców w magazynie. Chociaż możemy sprawdzić zawartość naszego składowiska, gdzie aktualnie posiadane ilość jest wskazana, to niestety nie mamy możliwości wyświetlenia tej informacji na ekranie w trakcie rozgrywki bez przekopywania się przez menu. A gra aż się prosi by było to rozwiązane na przykładzie RimWorld, gdzie surowce są zliczane i prezentowane w widocznym zestawieniu po lewej stronie ekranu.
W rezultacie, decydując się na stworzenie nowego budynku, dopiero podczas jego wyboru dowiemy się, że nie można go stworzyć ponieważ nie dysponujemy odpowiednią ilością wymaganych surowców.
W sytuacji, gdy próbujemy zbudować coś na szybko, a brakuje nam na przykład dwóch desek, a posiadamy tartak zdolny do ich produkcji, musimy ciągle sprawdzać stan czy produkcja została już zakończona i posiedliśmy tyle desek ile jest wymagane lub też doglądać samego trataku sprawdzając czy pracownik niesie już gotowe deski do składu. Prosta lista surowców widoczna na ekranie znacząco ułatwiłaby ten proces.
Patrząc pod kątem regrywalności plansze na których będziemy prowadzić rozgrywkę losowo zmieniają swoją zawartość powodując, iż kolejne prowadzone rozgrywki będą się od siebie różnić co może zarówno ułatwiać jaki i też utrudniać rozgrywkę w zależności od tego jak łaskawy będzie dla nas los…
OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10
W grze napotykamy kilka interesujących elementów, takich jak unikalne zdolności mieszkańców, rozbudowana infrastruktura oraz konieczność dbania o zadowolenie społeczności. Niestety, istnieją również pewne niedociągnięcia, takie jak brak precyzyjnych opisów źródeł pozyskiwania surowców i czytelnej prezentacji ich ilości w składzie. Dodatkowo, brakuje wyraźnych wskazówek na temat funkcji budynków, co może utrudnić początkującym graczom zrozumienie gry. Jeśli będziemy grać już po raz kolejny ten schemat będzie już dla nas znany jednak pierwsze przejście to wyzwania i droga po cierniach gdyż nie mamy jeszcze żadnego rozeznania w tym temacie. Bynajmniej tytuł jest ciekawy i warty uwagi.
Screeny: