R270 = THE INVINCIBLE = Recenzja polskiej gry o zachowaniu ludzkości postawionej przed nieznanym

Opowieść stawiająca gracza przed egzystencjonalnym problemem jaki może napotkać ludzkość…

GRĘ DO RECENZJI OTRZYMAŁEM OD DEWELOPERA.


RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/731040/The_Invincible/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 6 listopada 2023
  • Producent = Starward Industries
  • Wydawca = 11 bit studios
  • Gatunek = Przygodowe, Roboty, Jednoosobowe, Futurystyczne, Science fiction, Kosmos, Żeńska postać w roli głównej, Nauka, Eksploracja, Bogata fabuła, Akcja, Znaczące wybory, Fikcja interaktywna, Nieliniowe, Thriller, Kosmici, Perspektywa pierwszej osoby, Realistyczne, 3D, Narracja
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (689)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = Napisy (planowane jest wydanie polskiego dubbingu)
  • Regularna cena = 125 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/the-invincible/

The Invincible” jest pozycją polskiego autorstwa, krakowskiego studia Starward Industries w którym opowiedziana nam historia inspirowana jest twórczością naszego rodzimego pisarza SF Stanisława Lema, konkretniej chodzi o jego dzieło wydane w 1956 roku zatytułowane “Niezwyciężony”. Gra została wydana także na konsole a swoją premierę miała 6 listopada 2023 roku.

W grze wcielamy się w postać kobiety o imieniu Yasna, astronautki pełniącej rolę biologa na sześcioosobowej jednostce badawczej o nazwie “Ważka”, będącej własnością Wspólnoty Planetarnej. Załoga już odwiedziła kilka planet i jest niemalże gotowa do powrotu po zrealizowaniu wyznaczonych celów ekspedycji. Jednak niespodziewanie zostają obudzeni w okolicach planety Regis-III. Ta nie była pierwotnym celem wyprawy, lecz jedynie okazją do zbadania zainteresowań konkurencyjnej frakcji Sojuszu.

Jakiś czas temu na planetę została wysłana jedna z najpotężniejszych jednostek Sojuszu, USSK Niezwyciężony. Mimo że planeta nie wydaje się być szczególnie atrakcyjna dla wracających badaczy, postanawiają oni wysłać załogę na powierzchnię, aby dowiedzieć się, co takiego przyciągnęło uwagę Sojuszu. Tajemnica, którą odkrywają na planecie, zaskakuje ich…

Wizualnie gra prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Przestrzeń na planecie jest malownicza, charakteryzująca się zarówno skalistymi formacjami, jak i miejscami, gdzie erozja pozostawiła ślady w postaci przesypującego się piasku unoszonego przez podmuchy wiatru. Na tle nieba widoczne są słońca i inne planety układu, co dodaje głębi atmosferze gry. Silnik Unreal Engine 4 sprawdza się doskonale, szczególnie w prezentacji różnorodnych formacji skalnych.

Eksplorowane lokacje oraz machineria są starannie wykonane, emanując swoim unikalnym klimatem. Stylizacja pojazdów i wnętrz utrzymana jest w estetyce lat 60-70 ubiegłego wieku, co przejawia się zarówno w prostocie, jak i kontrastowych kombinacjach kolorystycznych oraz zaokrąglonych, obłych kształtach, co dodaje grze niepowtarzalnego uroku. Nietypowym elementem rozgrywki jest pierwszoosobowy widok z wnętrza kombinezonu głównej bohaterki, zwłaszcza ze względu na subtelny przechył całego obrazu ilekroć ta zmienia pozycję głowy. Dźwiękowo gra prezentuje się naprawdę dobrze i to w niej najbardziej mi się spodobało. Podczas rozmów głównej bohaterki z dowódcą towarzyszą nam nie tylko dialogi, ale również subtelne dźwięki otoczenia oraz atmosferyczna muzyka, doskonale dopasowana do zmieniającej się narracji i nieoczekiwanych wydarzeń, które mają miejsce w trakcie naszej przygody. Muzyka doskonale harmonizuje z akcją, dodając jej nutę niepewności i tajemniczości.

Rozpocznę od tego, że gra nie posiada polskiego dubbingu. Dostępna jest jedynie angielska ścieżka dźwiękowa, ale istnieje możliwość korzystania z polskich napisów. Autorzy ogłosili jednak plany wprowadzenia polskiego dubbingu, więc pozostaje nam jedynie poczekać…

Rozgrywkę rozpoczynamy w nieokreślonym miejscu, gdzie Yasna budzi się z amnezją, nie mając pojęcia, gdzie się znajduje ani co tam robi. Przeglądając swoje wyposażenie, odnajduje swój dziennik podróży. Z pomocą telemetru w postaci lunety pozycjonuje swoje położenie względem charakterystycznych punktów odniesienia, takich jak konkretne formacje skalne i postanawia skierować się w kierunku bazy zanotowanej w jej notatniku, licząc na znalezienie tam reszty załogi.

Mimo posiadania nadajnika radiowego, choć Yasna przez chwilę słyszy korespondencję ze swojej bazy, jednak wskutek jego uszkodzenia jest niezdolna do obierania transmisji. Yasna prowadzi monolog, starając się relacjonować swoje działania w nadziei, że może to przyczynić się do jej uratowania.

Nasza bohaterka mimo trapiącej ją amnezji, zdaje sobie sprawę, że na statku pełni funkcję biologa i zastanawia się nad celem swojej misji na planecie, która mimo obfitości energii słonecznej i atmosfery podobnej do ziemskiej, nawet pozwalającej ludziom przez chwilę nią oddychać wydaje się być zupełnie pozbawiona życia. Pomimo sprzyjających warunków dla ewolucji jaką jest bogata w tlen atmosfera i temperatua zbliżona do ziemskiej, powinno to prowadzić do rozwoju życia i jego wyjście z wody na ląd lecz tu sytuacja nie układa się zgodnie z oczekiwaniami. Brak jakiejkolwiek obecności fauny i flory jest naprawdę zagadkowy. Dlaczego więc życie nie rozwijało się tu tak, jak można by się spodziewać? Wraz z postępem gry odkrywamy coraz więcej wskazówek i dowodów, sugerujących, że astronauci natrafili na nieznany dotąd etap ewolucji, stanowiący nieoczekiwane dla ludzkości odkrycie.

W trakcie rozgrywki będziemy eksplorować różnorodne lokacje, poszukując wskazówek, które pozwolą nam rozwikłać zagadkę skrywaną przez tę planetę. Chociaż wizualnie lokacje prezentują się imponująco duże i rozległe, to jednak to tylko złudne wrażenie, gdyż w rzeczywistości są ograniczone, a gracz nie może swobodnie poruszać się w dowolnym kierunku. Istnieje także zabezpieczenie, które uniemożliwia przypadkowe zejście z urwiska czy niezamierzone zsunięcie się w przepaść (co akurat jest zaletą). Podobne ograniczenia dotyczą wspinaczki – nie wszędzie można się wdrapać, mimo że układ i wygląd skał mogą sugerować inaczej. Wspinanie jest możliwe tylko w wyznaczonych miejscach, co czasami może być uciążliwe, zwłaszcza gdy gracz nie może przejść przez większy kamień stojący nam na drodze i musi go obejść.

Warto zaznaczyć, że gra w dużej mierze przypomina mieszankę noweli wizualnej i rodzaju symulatora chodzenia. Większą część rozgrywki zajmuje eksploracja otoczenia, co czasem może wydawać się monotonne, ale właśnie wtedy pojawiają się niespodzianki, które ożywiają fabułę. Ważnym elementem są liczne konwersacje z dowódcą naszego statku na orbicie, który służy nam radą, stara się pomóc i dodaje otuchy. Dialogi między tymi dwoma postaciami są starannie poprowadzone i stanowią istotę gry. Razem snują pomysły dotyczące historii planety i w miarę odkrywania nowych faktów, razem decydują, jakie kroki podjąć. Dowódca nie jest dyktatorem narzucającym nam rozkazy, a gracz sterujący postacią Yasnej ma wpływ na to, jakie decyzje podejmie i dokąd się uda. To wspólne podejmowanie decyzji i dynamiczna interakcja między postaciami nadają grze swój unikalny charakter.

Rozmowa pomiędzy nimi opiera się głównie na słuchaniu opowieści, lecz czasami pojawiają się też symbole dymków, co oznacza, że gracz ma wybór w kwestii odpowiedzi postaci, co z kolei wpłynie na rozwój historii. W większości przypadków ten czas na udzielenie odpowiedzi jest ograniczony, więc przytrzymując spację za pomocą kółka myszki, trzeba szybko zastanowić się i wybrać jedną z dostępnych opcji.

Wyznacznikiem naszego położenia na planecie będzie układ pobliskich skał i wąwozów. Podczas eksploracji będący w naszym posiadaniu szkic mapy będzie systematycznie aktualizowany oraz będą nań nanoszone dodatkowe notatki. To ułatwi orientację w terenie i określi, w którym kierunku powinniśmy podążać. Warto dodać, że czasami nie jest to jednoznaczne i w niektórych miejscach mogą wystąpić trudności w określeniu wyboru dalszej drogi. To, co widzimy na mapie, czasem nieco różni się od rzeczywistości, ale po przejściu kilkunastu kroków mapa obszaru zostaje uzupełniona, co pomaga rozwiązać wątpliwości.

Nie byłem jednak zadowolony z mechanizmu przewijania mapy, który nie zawsze działał zgodnie z moimi oczekiwaniami, gdy chciałem przejrzeć kolejne karty okolicy. Na szczęście mapa zawsze otwiera się w miejscu naszego pobytu, więc wystarczyło ją zamknąć i ponownie otworzyć, aby ominąć ten problem.

Oprócz poruszania się pieszo, mamy także możliwość korzystania z łazika, aby pokonać pewne odległości. Jednak jazda tym pojazdem jest nieco nietypowa, ponieważ widok mamy z wnętrza pojazdu. Choć możemy obracać głową na boki, to doświadczenie jest trochę dziwne, zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie, gdzie obraz widziany z wnętrza pojazdu jest czasem przekręcony o pewien kąt. W większości przypadków jazda jest znośna, ale sporadycznie, zwłaszcza pokonując wierzchołek wzniesienia, trudno jest dokładnie określić, gdzie zmierzamy.

Nasza bohaterka natrafi również na wyposażenie z tamtego okresu, w tym detektor wskazujący kierunek i odległość do obiektów będących w naszym zainteresowaniu. Dodatkowo, dostępny będzie wyświetlacz na wzór policyjnego radaru, pozwalający ujawnić w okolicy przedmioty o zwiększonej gęstości, co umożliwia zauważenie rzeczy, które mogą być ukryte w tle lub zasłonięte innymi obiektami. To praktycznie wszystko na co może liczyć, więc pozostaje jej spryt i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.

Nie chcę zdradzać zbyt wielu szczegółów dotyczących fabuły, w którą będziesz miał okazję się zagłębić, jednak pozwolę sobie ujawnić kilka informacji, które poznasz na samym początku. Nasza bohaterka natknie się na ciężko rannych członków załogi i stopniowo odzyska utraconą pamięć. Istotną część gry stanowi poszukiwanie zaginionych członków naszej ekspedycji w celu ich uratowania. Napotkamy również ślady obecności wrogiej frakcji – Sojuszu, jednak Yasna decyduje się tam udać, aby pozyskać pomoc i ratunek dla własnej załogi. Tutaj sytuacja stanie się bardziej złożona, ale rozwój historii będziesz mieć możliwość obadać samodzielnie.

Postęp w grze nie umożliwia graczowi dowolnego zapisywania stanu gry; zapisy są dokonywane automatycznie w określonych momentach, co pozwala na kontynuację w przypadku przerwania rozgrywki. Dodatkowo, w trakcie gry tworzą się także wpisy w komiksie, do którego mamy dostęp w głównym menu. Warto regularnie zaglądać do komiksu, ponieważ dostarcza on dodatkowych informacji, rozszerzając nasze zrozumienie wydarzeń w grze i oferując szerszy kontekst narracyjny. I uspokoję: nie zawiera spoilerów.

Regrywalność gry jest niska. Ze względu na linearną naturę opowieści brakuje elementów, które mogłyby zaskoczyć gracza i prowadzić do różnych zakończeń. Ostateczny wynik rozgrywki i ogólny przebieg nie ulegają znaczącym zmianom, co ogranicza możliwość eksploracji alternatywnych scenariuszy lub odkrywania zupełnie innych zakończeń. Uniemożliwiałby go też sam mechanizm gry nie pozwalający na manualne zapisy stanu gry.


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Zacznę od tego, że ta gra nie jest dla każdego. To opowieść, w której stopniowo rozwijające się zagadki kładą cegiełkę za cegiełką, budując ogólny obraz tego, z czym jako ludzkość możemy się zmierzyć. Można by ją określić jako swoisty “symulator chodzenia”, a sam sposób rozgrywki przypomina mi trochę Minecraft Story Mode, ale w bardziej dojrzałej wersji dla dorosłego odbiorcy. Choć mamy większą swobodę eksploracji, to jednak wciąż jesteśmy ściśle ograniczeni przez linię fabularną narzuconą przez autorów, z ograniczonymi możliwościami podejmowania decyzji.

To co wyróżnia ten tytuł to przede wszystkim interesująca oprawa graficzna. Chociaż widoki skał, wąwozów i przejść nie są może nazbyt oryginalne, to jednak stylizowany wygląd obiektów, maszyn i konstrukcji przywodzi na myśl początki kosmonautyki Związku Radzieckiego. Całość prezentuje się bardzo ciekawie, tworząc unikalny klimat.

Jako fan science fiction, po rozpoczęciu gry przerwałem ją “na chwilę”, decydując się najpierw sięgnąć po utwór “Niezwyciężony” Stanisława Lema, aby przesłuchać całą historię gdyż gra mnie zainteresowała. Znając rozwój wydarzeń z książki, spodziewałem się, że będzie wysoce odwzorowany w samej grze i napotkało mnie zaskoczenie – okazuje się, że świetnie wykorzystano świat opisany w tej historii. Dla gracza zaskoczeniem będzie rozwój akcji i sytuacje, w jakich będzie miał okazję uczestniczyć. Gra nie jest opowieścią ściśle bazującą na zdarzeniach z książki, lecz pewnym uzupełnieniem. Szczególnie pod koniec gry istnieje kilka możliwych wariantów zakończenia opowieści, zależnych od naszych decyzji. Część z nich stanowi pewne niespodzianki i niedopowiedzenia, co sprawia, że możemy jedynie zastanawiać się, co stanie się dalej. Klimat zagadkowości, zagrożenia i niepewności utrzymuje się przez całą grę, a dopiero pod koniec rozgrywki zdobędziemy pełny obraz tego, z czym przyszło nam się zmierzyć.

Grało mi się przyjemnie i historia mnie wciągnęła – pobudzając ciekawość co wydarzy się dalej w przygodach naszej bohaterki. Rzeczą, która mnie irytowała w tej grze, to działanie mapy, które nieco utrudniało ustalenie naszej dokładnej pozycji. Na szczęście możliwe jest delikatne obracanie postaci, co ułatwia określenie kierunku, w którym patrzy postać, i osobiście nie natknąłem się na zbyt wiele miejsc, w których utknąłem na dłużej nie wiedząc co też mam zrobić dalej. Pomimo że gra prowadzi nas w pewien sposób “za rączkę”, podczas rozgrywki tego nie dostrzegamy, skoncentrowani na rozwoju wydarzeń.

Gra ukazuje, że ludzkość nie zawsze jest przygotowana na wszystko, co może spotkać ją na jej drodze. Niektóre zjawiska wymykają się naszej wyobraźni, mogą nas przerastać i być trudne do pojęcia, a nasza psychika nie zawsze jest w stanie zwyciężyć w napotkanych sytuacjach. Nie zawsze jesteśmy w stanie zrozumieć wszystko, gdyż bazujemy na tym, co obserwujemy w otaczającym nas świecie. Co jednak, jeśli napotkane istoty różnią się od nas? Gra stawia pytania dotyczące granic naszej zdolności do zrozumienia i radzenia sobie z tym, co nieznane.

Co prawda grę dostałem do recenzji, ale jestem zdania, że gra jest solidnym i wartościowym dziełem stworzonym przez polskie studio. Zachęcam każdego do samodzielnego sprawdzenia tego tytułu, ponieważ uważam, że może on dostarczyć niezapomniane doznania i pozytywne wrażenia. Choć jest nieco droga jak na nasze warunki, to złapana na wyprzedaży będzie ciekawą pozycją do poznania samemu…


Screeny: