THE LONG JOURNEY HOME == Czy zdołasz doprowadzić astronautów bezpiecznie do domu?

Ludzkość od zarania dziejów stara się wyrwać ku gwiazdom. Udało się opracować pionierski silnik który pozwoli naukowcom na podróż do najbliższej nam Galaktyki Andromedy.  Pech jednak dał o sobie znać – w trakcie aktywacji silnika nastąpiła awaria – statek został rzucony w nieznane miejsce w otchłani kosmosu. Do nas należy misja bezpiecznego sprowadzenia załogi na Ziemię…

 

The Long Journey Home LOGO

The Long Journey Home LOGO

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/366910/The_Long_Journey_Home/
► KUP TANIEJ:  https://www.g2a.com/r/the_long_journey_home
► WWW twórcy: http://www.daedalic.de/

 


The Long Journey Home 01

=== WPROWADZENIE ===

Gra jest dziełem niemieckiego studia Daedalic Entertaiment – a konkretniej należącego do niego Daedalic Studio West. Naszym zadaniem jest dowodzenie pojazdem pilotowanym przez naukowców w dziewiczym rejsie do Galaktyki Andromedy. Założeniem było, iż naukowcy odbędą podróż tam i z powrotem z użyciem napędu nowej technologii, niestety w czasie finałowej podróży sam napęd zawodzi, rzucając naszych bohaterów w niezbadane rejony kosmosu. Mamy za zadanie doprowadzić ich całych i zdrowych z powrotem na Ziemię.

 

  • Data wydania: 20 maja 2017
  • Producent: Daedalic Studio West
  • Gatunek: Strategie, Kosmos, Symulacje, RPG, Sci-fi, Symulacje, Exploration, Przygodowe, Survival
  • Recenzje użytkowników: Mieszane (579)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: JEST!  (i to porządnie wykonana)
  • Regularna cena: 39,99 EUR (około 170 PLN)
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD

 


The Long Journey Home 02

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

 

Pod względem oprawy wizualnej i dźwiękowej ciężko jest tej grze coś zarzucić. Wszystko wygląda po prostu świetnie. Środowisko to trójwymiarowa przestrzeń jednak my poruszamy się w sferze 2.5D. W trakcie podróży naszego statku przez kosmos widzimy go z góry zaś przy eksploracji napotykanych planet – z boku – przy czym nasz pojazd umiejscowiony jest w trójwymiarowym otoczeniu. Wygląda to ciekawie i cieszy oko. Widok układu planetarnego który przemierzamy jest także ciekawie wykonany – a w szczególności to jak wygląda gwiazda będąca jego sercem – protuberancje (wybuchy korony słonecznej) wyglądają naprawdę niesamowicie.
Do oprawy dźwiękowej nie można mieć zastrzeżeń. Wszystko znajduje się na swoim miejscu.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

The Long Journey Home 03

=== Cel gry ===

Naszym zadaniem jest tak pokierować zespołem badaczy by ominąć grożące nam niebezpieczeństwa i dotrzeć bezpiecznie do domu. W tym celu musimy poznać mechanikę gry oraz nauczyć się trudnej sztuki pilotażu lądownika ponieważ wiele zależy od tego czy będziemy potrafili sprawnie i bez twardego lądowania zebrać potrzebne nam zasoby. To będzie także nieustająca walka o surowce ponieważ te kurczyć się będą w zawrotnym tempie.

 

=== Trudność rozgrywki ===

Tutaj ktoś ostro poleciał po bandzie. Trudność jest nazbyt wygórowana. W każdym miejscu coś “chce nas zjeść” i nawet jeśli się staramy – to i tak nie zdołamy przeciwdziałać temu by coś nie uległo uszkodzeniu. Ciągłe awarie i brak komponentów do naprawy czy też konieczność pozyskiwania leków do leczenia załogi – to naprawdę koszmar. Cały problem w tym, że wszystko na naszych pojazdach się ciągle psuje – jakbyśmy o to nie dbali i tak ciągle mamy do czynienia z kolejnymi awariami. O ile naprawa poszycia kadłuba może zostać wykonana za pomocą surowców które pozyskamy z odwiedzanych planet o tyle reperacja bardziej skomplikowanych układów (wiertło lądownika, układy statku/lądownika) wymagają już odwiedzenia stacji kosmitów i zakupu zestawów naprawczych. Gra powinna mieć nieco bardziej zbilansowany poziom trudności. Co stało na przeszkodzie by umożliwić graczowi możliwość jego regulacji wedle upodobań?


 

Eksploracja asteroid.

Eksploracja asteroid.

=== Tutorial (samouczek) ===

Wstęp do gry został naprawdę skopany. Poradnik wprowadzający gracza w arkana gry powinien być miły, uczyć i wybaczać błędy. Tu jest inaczej. Jest zestawem rozkazów, które musimy wykonać i to wykonać poprawnie gdyż w przeciwnym wypadku nie będziemy mogli go kontynuować. Tutorial powinien pozwalać graczowi na popełnianie niezliczonej ilości błędów. Tu tak nie jest.


 

The Last Journey Home 09

=== Sterowanie ===

W grze korzystamy naprzemiennie z myszki bądź klawiatury. Głównie używamy myszki czy to w menu czy też w trakcie podróży po mapie układów – gdzie lewym przyciskiem nadajemy pęd naszemu statkowi zaś prawym (zużywając przy tym dużo paliwa – więc powinniśmy starać się go zbytnio nie nadużywać) służy do szybkiej korekty trasy. Sporadycznie można także użyć spacji by pomóc sobie autopilotem i móc wejść na orbitę danego obiektu. W przypadku użycia lądownika przechodzimy do sterowania klawiaturą i tu za pomocą strzałek będziemy nim kierować dozując ciąg góra/dół czy też przechylając go na boki.


 

Podróż przez tunel podprzestrzenny

Podróż przez tunel podprzestrzenny

=== Początki gry ===

Wskutek awarii napędu hiperprzestrzennego lądujemy w nieznanym i niezbadanym zakątku kosmosu. Musimy obrać właściwą ścieżkę i zdecydować które planety warto zbadać a które odpuścić. Musimy także zebrać surowce i naprawić uszkodzone systemy a także pozyskać paliwo zarówno dla statku jak i lądownika. Przed rozpoczęciem rozgrywki będzie nam dane wybrać cztery z listy ośmiu postaci i dobrze jest przemyśleć ten wybór ponieważ osoby te różnią się profesją (inżynier, pilot oblatywacz, biolog itp.). O tym później. Wybrać możemy także typ statku (charakteryzują się innymi parametrami typu wytrzymałość, pojemność ładowni itp.) oraz zabranego przez nas lądownika (np. gorsze pędniki (thrustery) kosztem zwiększonej ładowni czy też większego baku paliwa).


 

Mapa gwiezdna - mały wycinek

Mapa gwiezdna – mały wycinek

=== Eksploracja ===

By sprostać zadaniu to jest dolecieć szczęśliwie do domu musimy przelatywać przez kolejne układy planetarne i w międzyczasie zwiedzać ich planety na bieżąco wydobywając surowce potrzebne zarówno do zasilenia statku, lądownika jak i naprawę systemów. Poruszamy się tu po mapie gwiezdnej wybierając kolejne układy planetarne i szacując do których z nich opłaca się nam polecieć by zdobyć nieco paliwa czy surowców a do których nie za bardzo (np. dużo planet magmowych zwykle uszkadzających lądownik). Statek ma ograniczony zasięg skoku, tak więc musimy także nieco planować trasę podróży. Odwiedzone przez nas planety są na mapie gwiezdnej / mapie układu zaznaczane zielonym znacznikiem – jednak na samej mapie nie jesteśmy w stanie zobaczyć nazw planet i pozostaje domyślać się tego na podstawie opisów i umiejscowienia planet na mini-mapce.


 

Mostek statku

Mostek statku

=== Statek ===

Nasz pojazd posiada napęd o dwóch zastosowaniach. Może poruszać się po układzie słonecznym przelatując pomiędzy planetami. Prócz tego może także uruchomić specjalny tryb, który umożliwi skok do sąsiedniego systemu. Zasięg skoku jest ograniczony i większości przypadków trzeba “skakać żabką” by złapać docelową planetę w zasięg. Do tego wymagane jest paliwo które jest zużywane z każdym skokiem. Statek wyposażony jest w rafinerię która pozwala przetworzyć zebrane surowce na odwiedzanych planetach na potrzebne nam paliwo. Prócz tego posiada on pewną wytrzymałość pancerza który musimy reperować ilekroć ulegnie on uszkodzeniu – a tego doznać może w przypadku gdy zbliżymy się nazbyt blisko do gwiazdy czy też zamiast wejść na orbitę planety obiektu i zmuszeni będziemy przelecieć nad nim. Problemem jest także szereg systemów w które wyposażony jest nasz statek – jego elementy także mogą zostać uszkodzone a naprawić będziemy mogli je w trakcie podróży za pomocą posiadanych zestawów naprawczych czy też dobijając do stacji kosmicznej gdzie takowe możemy nabyć. Jeśli jakiś układ ulegnie trwałemu uszkodzeniu będziemy mogli ocenić jaki jest tego skutek (zobaczymy “co daje” dane uszkodzenie). Patrząc na kawałek screena powyżej:

  • Transkom – stacja komunikacyjna – aktywuje się automatycznie w momencie nawiązania rozmowy z obcym statkiem
  • Baza danych – warto tu zaglądać by sprawdzić spis napotkanych ras oraz relację pomiędzy nimi a nami. Prócz tego znajdziemy tu także dziennik z zapisami naszej podróży i podjętych kroków oraz spis misji które mamy do wykonania oraz mapa gwiezdna – ułatwi zaplanowanie kolejnych punktów podróży czy też ustalenie miejsca gdzie powinniśmy się udać celem zakończenia podjętych zadań. W przypadku mapy gwiezdnej prawym przyciskiem myszki możemy ją przesuwać. Droga do domu jest naprawdę daleka!
  • Mostek – tu znajdziemy opis uszkodzeń naszego statku. W przypadku posiadania modułów ulepszeń będziemy je także mogli zamontować na statku.
  • Lądownik – dostęp do uszkodzeń lądownika.
  • Surowce – tu możemy zobaczyć jakie surowce mamy w ładowni statku oraz lądownika. W danym “pojemniku” możemy trzymać tylko jeden typ surowca a zatem należy zużywać je równomiernie by lądownik zawsze miał opróżnioną ładownię dzięki czemu nie będziemy musieli się martwić o miejsce na zabierane z powierzchni planet surowce. W tej zakładce możemy także przetworzyć zebrane surowce na paliwo używane przez system skoków międzygwiezdnych czy też paliwo wykorzystywane przez statek bądź lądownik a także naprawić uszkodzenia kadłuba obu pojazdów.
  • Kajuty – tu możemy zobaczyć  opis postaci załogi oraz wybrać osobę która będzie pilotem lądownika (wystarczy kliknąć na jego tabliczce – zostanie ona otoczona obwódką.
  • Labolatorium – tu możemy wejść by sprawdzić przedmioty które przechowujemy w ładowni. W zależności od fachu danej osoby (jej specjalizacji) możemy mieć do czynienia z innymi odpowiedziami – rzecz jasna biolog odradzi zjedzenie smacznie wyglądającej rośliny a inżynier będzie mógł naprawić uszkodzoną maszynę itp.)

 

Wybór postaci

Wybór postaci

=== Postacie ===

W momencie startu gry przystąpimy do skompletowania załogi. Mamy tu cztery wolne miejsca i 10 potencjalnych kandydatów. Każdy z nich wnosi na pokład jeden z przedmiotów więc można też patrzeć pod tym kątem (zestaw naprawczy, lekarstwa itp.). Prawdziwe znaczenie ma tu jednak ich profesja ponieważ dla przykładu biolog przyda się przy identyfikacji zebranych roślin zaś archeolog przy zwiedzaniu ruin i rozpoznaniu artefaktów, inżynier przy naprawie przedmiotów itp. Raz wybranych nie można już zmienić.


 

Ekran uszkodzeń lądownika

Ekran uszkodzeń lądownika

=== Lądownik ===

Lądownik to tak naprawdę “drugie serce” naszego systemu. Bez niego nie będziemy w stanie eksplorować odwiedzanych planet. Każde odwiedziny na kolejnych planetach mniej lub bardziej dadzą się we znaki naszemu małemu przyjacielowi uszkadzając jego strukturę czy też systemy. Te będzie można naprawić dopiero po zebraniu zestawów naprawczych. Strukturę poszycia zaś możemy naprawić w zakładce “surowce” za pomocą zebranych na odwiedzanych planetach metali. W puste gniazda będziemy mogli zamontować różne ulepszenia które uda nam się pozyskać.


 

Surowce - transofrmator paliwa

Surowce – transformator paliwa

=== Surowce ===

W trakcie lądowania na planecie możemy pozyskać surowce w postaci metali czy też krzemianów oraz niekiedy gazów. W tym celu (metale i minerały) musimy wylądować na planecie w oznaczonych miejscach i używając wiertła (spacja) zagłębić się we wnętrzu płaszcza planety i pozyskać nieco surowców. W przypadku gazów pędnych musimy podlecieć i ustawić się w miarę nieruchomo, stale korygując pozycję w miejscu ich występowania i wciskając spację uruchomić proces zbierania surowca. W przypadku planet gazowych musimy “dogonić” znajdujące się na różnych wysokościach surowce oznaczone danym symbolem i podobnie jak w przypadku planet zebrać przelatujący surowiec. Oba surowce możemy następnie (o ile będziemy go mieć w nadwyżce) sprzedać na stacjach obcych.

  • zielone minerały są używane do tankowania napędu ME (napęd skokowy między układami)
  • szare metale do naprawy poszycia lądownika czy też statku
  • niebieskie gazy do tankowania zbiornika paliwa lądownika

 

Napotkany obcy

Napotkany obcy

=== Obcy (kosmici) ===

W trakcie zwiedzania nieznanych nam układów napotkamy statki obcych i rzecz jasna dojdzie do konfrontacji. Mogą oni nam zlecać różne zadania i realizując je spowodujemy ich polepszenie. Obcy zdradzą nam także położenie swoich baz i udając się do tych lokacji będziemy mieć możliwość naprawy naszych statków, zatankowania paliwa, zamienieniu kilku słów celem ustalenia kilku rzeczy czy też zakupu przedmiotów które ułatwią nam dalszą eksplorację.


 

 

Wejście na orbitę planety

Wejście na orbitę planety

=== Planety ===

W czasie zwiedzania każdego z systemów gwiezdnych napotkamy kilka rodzajów planet. Jedne z układów mają ich więcej, inne mniej. Poruszając się po danym układzie musimy zbliżyć się do planety a w tym celu musimy wykorzystać mini-mapkę widoczną w prawym górnym rogu ekranu i “na czuja” wyczuć orbitę planety i podejść do niej na tyle blisko i zmodyfikować siłę ciągu byśmy mogli znaleźć się w sile oddziaływania jej grawitacji i wejść na orbitę geostacjonarną. Należy tak dopasować prędkość i kąt podejścia by kolor szacowanej trasy naszego pojazdu zmienił się na zielony (wciśnięcie spacji uruchamia autopilota, który pomaga w tej operacji – ale nie zawsze sobie poradzi) i utrzymać przez około dwóch sekund. Po tym plansza zmieni się i pozyskamy informację o panujących na niej warunkach oraz będziemy mogli wypuścić nań lądownik. Odradzam eksplorację planet magmowych ponieważ przebywanie w wysokiej temperaturze szczególnie szybko uszkadza lądownik.


 

Lądowanie na planecie - pozyskanie surowców

Lądowanie na planecie – pozyskanie surowców

 

=== Typy planet i obiektów ===

  • magmowe – bardzo gorące, niebezpieczne w eksploracji. Stale uszkadzają lądownik z powodu wysokiej temperatury
  • lodowe – wyjątkowo silne wiatry – czasami tak silne, że potrafią przesuwać lądownik który wylądował. Śliska powierzchnia planety też robi swoje.
  • gazowe – nie ma tu stałego gruntu – możemy tu zbierać jedynie paliwo (różne strefy cyrkulacji powietrza o odmiennych prędkościach co utrudnia nawigację)
  • zwykłe – podobne do Ziemi, ze zbliżoną grawitacją i wiatrami
  • grupy asteroid – wlatując w pas asteroid możemy znaleźć surowce zaszyte we wnętrzu latających skał. Musimy aktywować uzbrojenie i zniszczyć taki obiekt – trudność polega na tym, że wielkie bloki skalne ciągle się poruszają i musimy ostrożnie operować ciągiem by się z nimi nie zderzyć.
  • stacje orbitalne – spotkane czasami placówki obcych które zapewnią nam możliwość dokonania wymiany handlowej czy też naprawy statku.

 


Opis właściwości planety. Warto spojrzeć przed wylądowaniem!

Opis właściwości planety. Warto spojrzeć przed wylądowaniem!

=== Porady ===

  • gdy uruchomisz już napęd gwiezdny nie ma możliwości wycofania się – musisz wykonać skok!
  • zbyt długi czas prowadzenia odwiertów z pewnością doprowadzi do uszkodzenia wiertła.
  • lądownik posiada dwa boostery – jeden (dolny) służy do hamowania/wznoszenia się, zaś drugi (górny – strzałka do góry) może być używany do kontrowania pozycji czy też “przyduszania” lądownika do podłoża w przypadku eksploracji planet o silnym wietrze gdzie będzie nas zsuwać/przesuwać z miejsca lądowania.
  • nim wylądujesz na planecie, zwróć uwagę na panującą na niej grawitację oraz konwekcję. Pierwsza – jeśli jest wysoka – spowoduje, że planeta będzie nas przyciągać znacznie mocniej (wcześniej trzeba zacząć proces hamowania by gwałtownie nie przyziemić na końcu). Druga – wskaże jak silny będzie wiatr – co w finale będzie utrudniać utrzymanie stabilnej pozycji (szczególnie przy lądowaniu w zamierzonym miejscu)

 

=== Save gry ===

Gra przechowuje zapis stanu gry w katalogu “%LOCALAPPDATA%\tljh” (np. “C:\Users\TATA\AppData\Local\tljh”). Wystarczy zabezpieczyć sobie zawartość podkatalogu “Save” by uniknąć przykrych niespodzianek i w razie czego móc cofnąć bieg historii…  😈

 


=== OCENA: POZYTYWNA ===

Ocena pozytywna. Gra jest ciekawa i cieszy oko, choć nie jest pozbawiona wad – główna to zbyt wygórowany poziom trudności. Gra raczej nie wybacza błędów. Środowisko każdej z planet chce naszej śmierci co przejawia się w ciągłych awariach i usterkach wyposażenia choćbyśmy nawet latali niczym as przestworzy. To po prostu zabija przyjemność z grania i powoduje, że ciągle musimy się mieć na baczności.

 

+++ PLUSY +++

  • wyjątkowo dopracowana szata graficzna
  • udźwiękowienie oraz podkład muzyczny są miłe dla ucha i oddają klimat gry
  • losowość układów planetarnych (za każdym razem gra jest nieco inna)
  • wątki fabularne
  • ciekawie użyty system grawitacji w grze 

 

— MINUSY —

  • cena gry wzięta z sufitu
  • wyjątkowo wygórowany poziom trudności przez co nieco odbiera to przyjemność z rozgrywki
  • z czasem natrafiamy na powtarzalność sekwencji i te same kwestie co prowadzi do znużenia

 


 

=== GALERIA ===

 


 

=== YOUTUBE ===