BALANCITY == Czy twoje miasto chyli się ku upadkowi?

Czy jesteś w stanie zapewnić balans miastu…. lecz nie w formie ekonomicznej – lecz wagowej? Musisz je rozwijać – zwiększać ilość mieszkańców, piąć się ku chmurom… a jednocześnie pilnować by nie stoczyć się w dół…

BalanCity logo small

BalanCity logo small

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/462680/BalanCity/
► KUP TANIEJ:  https://www.g2a.com/r/balancity
► FB: https://www.facebook.com/balanCityGame/
► WWW: http://www.balan.city/

 


Balancity platform

Balancity platform

 

=== WPROWADZENIE ===

Gra jest dziełem  studia Fernando Cordoba (zapewne jednoosobowa działalność autora – Argentyńczyka). Gra pojawi się także na telefony komórkowe lecz z tego co widzę obecnie jest jeszcze w fazie powstawania (link do GooglePlay).

 

  • Data wydania: 21 września 2016
  • Producent: Fernando Cordoba
  • Gatunek: Rekreacyjne, Niezależne, Symulacje, Strategie
  • Recenzje użytkowników: W większości pozytywne (85)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: BRAK  😥
  • Cena: 7,99 EUR (około 35 PLN)

 


Balancity - miasto

Balancity – miasto

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

Wygląd gry to 2D utrzymana w stylu grafiki 8-bitowej. Duże obiekty, z lekka animowane. Nic nad czym warto się rozwodzić. Grafika jest czytelna i nie nastręcza problemów z rozpoznaniem co jest czym.

Udźwiękowienie sprowadza się jedynie do przygrywającej w tle muzyczki oraz sporadycznych akcji wymagających interakcji gracza (wołanie mieszkańca o pomoc, atak potwora, ufo, pożar itp.).

 


Balancity upadek

=== ROZGRYWKA ===

Cel gry.  Naszym celem jest zbudowanie jak najwyższego miasta a osiągnąć to możemy tworząc budynki mieszkalne oraz zapewniając pracę mieszkańcom. Dzięki temu pozyskamy dostęp do nowych budynków oraz podniesiemy limit wysokości do której możemy budować.

 

Misje. Gra udostępnia szereg misji które możemy traktować jako samouczek – wprowadzą nas w świat gry oraz nauczą w jaki sposób nim zarządzać. Dodatkowo przejście kolejnych misji odblokuje następne budynki dzięki czemu będziemy mogli je tworzyć. Niektóre misje są dosyć trudne choć z początku się na to nie zanosi. Po ich rozpoczęciu warunki ich spełnienia mamy wyświetlone po lewej stronie na górze ekranu. Należy na to zwracać uwagę ponieważ przez pomyłkę możemy także uniemożliwić sobie ich realizację.

 

Rozgrywka. Ta jest prosta. Wraz z powiększaniem się ilości mieszkańców mamy możliwość budowania wyższych budowli (a właściwie otwiera się przed nami możliwość stawiania konstrukcji w wyższych lokacjach. Co jakiś czas (limit 1/250/500 itp.) mieszkańców dostajemy możliwość konstrukcji specjalnego budynku który automatycznie podnosi nam wysokość do której jesteśmy blokowani jeśli chodzi o możliwość postawienia konstrukcji.
Trzeba tu także pamiętać o tym, że każdy z budynków nieco waży a tym samym nie możemy stawiać ich gdzie popadnie ponieważ dojdzie do przeciążenia wysepki na której budujemy. Większość miejsc konstrukcji posiada 1-2 punkty wsparcia tak więc o ile przy dwóch podporach nie jest to żadne wyzwanie – o tyle przy jednym punkcie podparcia stanowi to już problem – może dojść do przeciążenia i nasz mały świat runie w przepaść. Należy więc budować z głową i dbać o jednomierne rozłożenie ciężaru by nie doprowadzić do tragedii.

 

Rozbudowa. By móc powiększyć ilość mieszkańców którzy u nas zamieszkają musimy stale zwiększać ilość budynków mieszkalnych – te zaś wymagają biur – zaś jedne i drugie zasilania w energię elektryczną. Możemy zbudować tu elektrownię węglową (duże zanieczyszczenie wskutek czego ludność mniej chętnie zamieszkuje w okolicznych budynkach), panele słoneczne (tu jednak wszystko co się zetknie ze środkową wieżą ulegnie podpaleniu) czy też turbiny wiatrowe (które zapewniają czystą energię lecz zasilają jedynie 3 budynki w okolicy). Łącząc budynki ze sobą (4 sąsiednie sklejają się w większy bloczek) oraz umiejscawiając obok windę pozwalamy na ich połączenie tworząc wieżowce. Dorzucając drogę czy też stację kolejową powodujemy, że w okolicy osiedli się większa ilość mieszkańców.

 

Zagrożenia. Naszemu małemu miastu zagraża kilka rzeczy. Pierwsza to my sami – gdyż wskutek złego umiejscowienia budynków możemy sami doprowadzić do tragedii doprowadzając do przeważenia i zrzucenia budynków czy też całego miasta w przepaść. Kolejne to zagrożenia które pojawiają się samoczynnie – są to pożary (gasi je jeden z budynków – straż pożarna), bandyci atakujący mieszkańców (pojawiają się losowo co jakiś czas, używając budynku policji zaaresztujemy go) czy też mieszkańcy posiadający problemy ze zdrowiem (ci zwykle leżą na boku a na nimi miga ikonka serduszka (tych uratuje pogotowie – trzeba kliknąć na takiej osobie). Możemy mieć także problem nie wywołany bezpośrednio przez nas: atak ufo, trzęsienie ziemi czy też upadek meteorytu bądź atak wielkiego potwora (godzilla?). By było nam nieco łatwiej w późniejszym etapie gry pojawi się także latający super-bohater który wspomoże nas w walce z przeciwnościami losu.

 

PORADY:

  • mieszkańcy lubią piękno. Zbudowanie drzew (czy też trawy + drzew na wyższych poziomach) spowoduje, że ilość mieszkańców zamieszkujących budynki mieszkalne zwiększy się
  • 4 sąsiednie bloki (i niekoniecznie w kolejności ich zbudowania!) w których zamieszka minimum 10 osób łączy się w jeden większy budynek a trzy takie stojące jeden na drugim (+ muszą posiadać obok windę) łączy się w wieżowiec.
  • by pojawili się ludzie w okolicy muszą znajdować się miejsca pracy czyli budynki biurowe (niekoniecznie 1:1 jeśli chodzi o ilość mieszkańców / biur).
  • stawianie i niszczenie budynków nic nas nie kosztuje a zatem w dowolnej chwili możesz przebudować swoją okolice do bardziej efektywnego wyglądu / wydajności. To może także uratować sytuacje (np. w chwili przeciążenia)
  • budowanie (wybór budynku / funkcji) dostępne jest także z poziomu skrótów klawiaturowych więc staraj się zapamiętać jaki klawisz służy do czego (a już z całą pewnością naucz się który pozwala niszczyć budynki).
  • skasowany budynek da się odbudować natomiast jeśli twoja platforma z cały miastem runie – tego już nie naprawisz. A zatem nie żałuj budynków gdy ratujesz swoje 4 litery.
  • wraz ze wzrostem wysokości budowli te pod spodem są bardziej dociążane – przez co góra staje się mniej stabilna i chybotliwa. Uważaj by to nie doprowadziło do tragedii – przechył i następne zawalenie się konstrukcji może przeciążyć platformę
  • budynki użyteczności (takie jak policja, straż pożarna, służba medyczna) są budowane tylko raz – jeśli później zajdzie konieczność ich użycia (pożar, bandyta atakujący mieszkańca czy ktoś kto potrzebuje lekarza) – wystarczy kliknąć na docelowym miejscu i odpowiedni helikopter uda się w miejsce docelowe.
  • staraj się “nie zrzucać” budynków w czasie budowania lecz budować je jak najniżej. Te lądujące z góry zwykle na początku się kołyszą co może być źródłem dodatkowych problemów.
  • niekiedy większe budynki można wepchnąć w ciaśniejsze szczeliny (nie ma “x” pod kursorem myszki który zabrania budować) dzięki czemu możemy rozepchać szczelinę i czasami także przepchać nieco obiekty obok w lewo czy też prawo. Może się przydać.

 

 


Balancity logo

=== OCENA: POZYTYWNA ===

Ocena pozytywna. Mała gra na kilka wieczorów w których możemy spróbować się jako budowniczy pnącego się ku górze miasta. Po tym zacznie nas już niestety nudzić. Ale do tego czasu zapewni nieco udanej zabawy – o ile uda ci się grę złapać nieco taniej gdyż nie uważam, że kwota 35zł jest adekwatna do zawartości. Przydałby się także multiplayer – gdzie niczym w grze “jenga” stawiamy naprzemiennie klocki i przegra ta osoba która doprowadzi do przeciążenia. To mogłoby być ciekawe – czy też w drugą stronę, prowadząc dekonstrukcję gotowej wieży.

 

+++ PLUSY +++

  • mała – ale wciąga
  • wyzwaniem jest wypełnić misje (niektóre są nieco trudniejsze)
  • fizyka jest naszym wrogiem – musimy planować by przeciążenie wysepki nie miało tragicznych następstw
  • prosta, bez przemocy – odpowiednia nawet dla najmłodszych

 

— MINUSY —

  • zbyt niski poziom udźwiękowienia
  • mała ilość animacji otoczenia
  • przydałby się jakiś miernik pokazujący aktualne obciążenie czy to na bokach wyspy czy też podstawy
  • niska różnorodność budynków – przydałoby się więcej treści
  • atakujący potwór nie za bardzo reaguje na ostrzał

 


 

=== GALERIA ===

 


 

=== YOUTUBE ===