R337 = MY CARD IS BETTER THAN YOUR CARD! = Karcianka z możliwością tworzenia własnych kart

Ciekawa karcianka w której sami tworzymy swoje karty

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===


My card is better Than your card! to dzieło studia Utu Studios a na Steam zostało wydane 6 października 2025 roku. Jest to nietypowa karcianka z dosyć ciekawą mechaniką, gdzie sami tworzymy swoją talię dokładając kolejne elementy i uzupełniamy karty o różne efekty.

Wizualnie gra wygląda dosyć intrygująco. Napotkamy tu pastelowe kolory, duże i niekiedy przerysowane szczegóły postaci oraz ogółem grafikę przypominającą odręczne rysunki kreślone dziecięcą ręką. Z tego chaosu wysnuwa się dosyć przyjemna i jednocześnie czytelna oprawa graficzna. Obiekty w postaci elementów używanych kart noszą nazwę naklejek i przypominają wycinanki nalepione w nieładzie na karty do gry. Udźwiękowienie gry to efekty kliknięć w interfejsie czy też użycia kart przez każdego z graczy. Do tego dochodzi dosyć żwawa ścieżka dźwiękowa.

W grze wcielamy się w postać dziecka, które zapoznaje się z nową osiedlową modą: walką na talie kart ze współrówieśnikami. Gra toczy się schemacie roguelike a to oznacza, że za każdym razem rozpoczynamy od nowa. Przegrana karciana potyczka kończy całą przygodę i trzeba zaczynać od początku więc gra ma duża regrywalność, gdyż za każdym razem toczyć się będzie innym torem. Ale by nie było aż tak źle, przegrana także daje nam pewien progres w grze ponieważ odblokowujemy nowe naklejki, które losowo mogą pojawić się w grze.

Po rozpoczęciu właściwej rozgrywki pierwszą naszą decyzją będzie wybór używanej talii kart. Na początku prawie wszystkie są zablokowane jednak kolejne zestawy odblokujemy realizując odpowiednie działania w grze, np. wygranie 5 pojedynków daną talią czy też pokonanie konkretnego przeciwnika. Talie są unikalne i każda ma nieco inne ukierunkowanie, np. startowa opiera się na wytwarzaniu gwiazdek, oparta na robakach tworzy je i zamienia na gwiazdki, na rybkach działa podobnie, na kwiatach też. Trzeba zatem oprzeć się na właściwym rozwiązaniu i walcząc z przeciwnikiem przeciwdziałać jego metodzie gry utrudniając ją i eliminując używane przez niego bonusy.

Kolejnym krokiem jest wybór planu dnia. Oferowane są nam dwa, różniące się aktywnością i każdy dzień kończy się akcją przerabiania kart w czasie którego będziemy mogli dowolnie zmodyfikować swój zestaw oraz wzbogacić je o nowe pozyskane naklejki. Dziennych aktywności jest kilkanaście i mogą być to potyczki karciane, grzebanie w piasku celem znalezienia nowych nalepek, wizyta w sklepie gdzie możemy zakupić nowe naklejki, pozyskać zabawkę itp. Zwykle rozgrywka zajmuje nam trzy dni po czym walczyć będziemy z bossem. Pierwsza taka wygrana odblokuje drugi tydzień a maksymalnie rozgrywka po pokonaniu trzeciego bossa trwać będzie trzy tygodnie. To powodować będzie, iż po drodze napotkamy większą ilość nalepek co pozwoli nam zbudować potężniejsze zestawy kart.

Potyczki pomiędzy graczami polegają na rzucaniu kart wzbogaconych o efekty dążąc do uzyskania jak największej ilości gwiazdek, które przesądzają o zwycięstwie. Różnica w ich ilości decyduje o wygranej w danej turze oraz powoduje przesunięcie paska postępu na liście wyników i w przypadku przeciągnięcia go do końca po stronie przeciwnika ten przegrywa całe starcie. Reszta gwiazdek zostaje z nami na kolejną turę więc ciężko jest później wywalczyć przewagę, gdy pozwolimy na to, że przeciwnik zachowa swoje gwiazdki na kolejną turę. Gra toczy się w systemie turowym, gdzie pierwszy rzuca swoje karty przeciwnik a następnie działamy my. Po zakończonej potyczce jako nagrodę zyskamy naklejkę do wyboru oraz nieco pieniędzy, które przydadzą się przy odwiedzaniu sklepu – będziemy dzięki nim mogli zakupić nowe, unikalne nalepki.

W grze funkcjonuje też coś takiego jak zabawki, których możemy mieć do 4 sztuk. Dają one różne efekty pokroju dodania robaka lub rybki albo tarczy co turę i mogą mieć strategiczne znaczenie dla używanego przez nas zestawu kart. Nabyć możemy je w sklepach odwiedzanych w trakcie naszej dziennej aktywności i znacząco ułatwiają toczenie starć.

Rozgrywka rozpoczyna się od pozyskania na rękę trzech losowych kart z naszej talii oraz cukierka. Kart możemy posiadać na ręku do pięciu sztuk a użyte trafiają na stos kart zużytych i na koniec zostaną ponownie przetasowane. Dobieranie kart jest losowe zatem nigdy nie wiemy co podsunie nam los. Z początkiem każdej tury otrzymujemy jeden cukierek oraz stawiany jest przed nami wybór: dodatkowy cukierek lub dobranie kolejnej karty z talii. Tych możemy mieć na ręku pięć zatem łatwiej będzie wybierać i planować taktyki. Cukierki są tak naprawdę punktami ruchu więc nie zawsze opłaca się wykorzystywać je wszystkie i warto zostawiać przynajmniej jedną sztukę na kolejną turę starcia by móc zareagować adekwatnie do zachowania przeciwnika. Każda z kart do użycia wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości cukierków a to znów jest ściśle związane z tym ile naklejek znajduje się na karcie windując koszt jej użycia. Niektóre z nich potrafią też dodać nam cukierków a ilość pozyskanych bywa uzależniona np. od ilości robaków wałęsających się po ekranie.

Koniec dnia to czas na przebudowę swoich kart. Każdą z kart można dowolnie modyfikować i przeklejać pomiędzy nimi posiadane nalepki z tym, że nie należy tworzyć nazbyt przepakowanych kart, gdyż każda jedna naklejka wymaga użycia o jednego cukierka więcej. Bardzo przydają się tu symbole cukierków, które nalepione na kartę obniżają koszt użycia.

Na koniec tygodnia przyjdzie ci się zmierzyć z dosyć trudnym bossem i wygrana może być tu wyzwaniem choć bardzo liczy się tu obserwacja przeciwnika i zagrywanie kart w ten sposób by uniemożliwić mu pozyskiwanie nadmiarowych gwiazdek i tym samym zdobywanie przewagi.


OCENA: POZYTYWNA = 7/10

Ciekawa gra. Dużo zależy tu od naszej inwencji i tego w jaki sposób ozdobimy naklejkami swoje karty. Gra nagradza kreatywność i oferuje wciągające doświadczenie w dosyć wyrównanych choć niekiedy zaskakujących starciach. Dużo jest tu losowości i wyborów do poczynienia zatem gra jest wysoce regrywalna – każde przejście jest nieco inne.

Tytuł oferuje trzy poziomy trudności zatem można też zagrać na niższym by móc eksplorować mechaniki i łatwiej wdrożyć się w poznawanie gry. Co więcej najniższy tryb trudności także odblokowuje nowe naklejki i zabawki zatem na nim można pozwolić sobie na więcej eksperymentów z tworzeniem kombosów i walką z mniej agresywnymi przeciwnikami.

Rozgrywka jest dosyć urozmaicona i też dynamiczna. Wymaga podejmowania zmiennych decyzji w zależności od tego jakimi kartami zagra druga strona. W zależności od tego na jakiego przeciwnika trafimy i jaki jest jego charakter gry co wiąże się z posiadanym przez niego zestawem kart – musimy dostosować swoją taktykę i odkryć jego słabe punkty. Przykład? Niektórzy bazują na robakach i jeśli nie będziemy ich usuwać albo eliminować nałożone na nich bonusy to co turę dostawać będą dodatkowe punkty, skutecznie utrudniając osiągnięcie przewagi.

Mnie gra się spodobała a to głównie dlatego, że daje duże pole do tworzenia różnych kombinacji i potrafi niekiedy zaskoczyć. Czasami ciężko było szczególnie na początku walki gdzie przeciwnik uzyskuje przewagę – ale dokonując świadomych wyborów szło mu ją odebrać. Wymaga to jednak chwili gry by poznać mechanikę i wiedzieć jak ją wykorzystać. Polecam!


Screeny: