Dosyć ciekawa choć nieco zamotana gra. |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1150090/Learning_Factory/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 2025-01-27
- Producent = Luden.io
- Wydawca = Luden.io
- Gatunek = Budowanie bazy, Budowanie, Urocze, Zarządzanie, Zarządzanie zasobami, Automatyzacja, Piaskownica, Gospodarka, Jednoosobowe, Strategiczne, Nauka, Wytwarzanie, Relaksujące, Koty, Symulatory, Familijne, Rybołówstwo, Edukacyjne, Generacja proceduralna, Farma
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (296)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = JEST!
- Regularna cena = 54 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/learning-factory/
Learning Factory to dzieło studia Luden.io, które na Steam ukazało się 18 lutego 2021 roku. Tak jak i dwie poprzednie produkcję studia, tj. “Craftomation 101” oraz “while True: learn()” jest to gra logiczna w której trzeba będzie stworzyć łańcuchy logistyczne celem produkcji i dystrybucji towarów, które następnie trzeba będzie odpowiednio sprzedać odwiedzającym nas klientom.
Wizualnie powita nas upstrzona mieszanymi kolorami plansza 2D z futurystycznym stylem grafiki retro. Dźwiękowo jest nieco ubogo w zakresie dźwięków środowiskowych choć w tle przygrywa nam także dosyć przyjemna w dłuższym ujęciu ścieżka muzyczna.
Tematyka rozgrywki jest dosyć nietuzinkowa. Lądujemy w nieznanym nam miejscu i naszym zadaniem będzie obsługa kotów różnego typu, nadciągających dziwnym kosmicznym portalem i pochodzących z różnych miejsc galaktyki. Źródłowym miejscem pochodzenia kotów jest Mars może zatem to tutaj dzieje się cała akcja? Celem odwiedzających nas kotów jest zrobienie satysfakcjonujących zakupów poszukiwanych przez nie towarów. Wizytujący dzielą się na różne grupy i każdy z nich cechuje się zapotrzebowaniem na inny gatunek towarów. Kot budowniczy będzie potrzebować surowców budowlanych postaci żelaza, bawełny oraz drewna aczkolwiek niekiedy będziemy mieć do czynienia z wyższą klasą odwiedzającego i wtedy jego potrzeby poszerzają się ku bardziej przetworzonym produktom.
Koty poruszają się po liniach transportowych niczym towary i z użyciem sortowników trzeba będzie je przekierować do sklepów zawierających potrzebne im produkty. Po zakupie otrzymujemy należność a delikwent po prostu znika. Jeśli sprostaliśmy zadaniu istnieje szansa, że zadowolony kupujący poczta pantoflową roześle pośród swoich znajomych informację o naszym sklepie więc zwiększy to ilość odwiedzających jak i też rodzaj kotów a to znów wiąże się ze zwiększeniem wymagań odnośnie różnorodności towarów. Coraz większym problemem z jakim będziesz się borykać będzie zaspokojenie potrzeb kotów danego rodzaju a by je od siebie odsiać możemy użyć różnego rodzaju sortowników i rozdzielaczy po to by klient z danym żądaniem trafił dokładnie do tego sklepu, który jest w stanie zapewnić mu żądany przezeń towar.
Na mapie świata napotkamy różne zasoby w postaci surowców naturalnych oraz złóż minerałów, które z użyciem odpowiednich budynków zbierających czy też wydobywczych będziemy mogli pozyskać. Następnie z użyciem linii transportowych trzeba będzie przetransportować je do miejsca przeznaczenia, omijając przeszkody terenowe dostarczyć je do miejsca docelowego. Produkty możemy tworzyć zarówno przetwarzając surowce podstawowe jak i też łącząc je ze sobą i mieszając w różnych konfiguracjach w celu uzyskania tych bardziej zaawansowanych, poszukiwanych przez koty wyższego rzędu.
Wraz z postępem gry ilość możliwych do wytworzenia rzeczy znacząco wzrośnie a tu będzie wiązać się z koniecznością pozyskania większej ilości surowców oraz dzielenia ich pomiędzy różne linie transportowe, łamania tego z sekcjami prowadzonymi pod ziemią by ominąć przeszkody terenowe czy też zaangażowania Zeppelinów pozwalających na przeniesienie transportu w powietrze. Dodatkowo większość zakładów może produkować dwa lub więcej typów produktów w ulepszonej wersji co jeszcze bardziej komplikuje i urozmaica wymagania produkcyjne.
Gra posiada też dosyć rozwinięte drzewo technologiczne, które wymagać będzie zaangażowania naukowców specjalizujących się w różnych dziedzinach i opracowania odpowiednich technologii. Ci znów by pracowali potrzebują zapłaty a tą zapewnia nam utarg ze sprzedawania przedmiotów odwiedzającym nas klientom. Jeśli skończą ci się pieniądze – nic wielkiego się nie dzieje – po prostu dalszy postęp odkryć na chwilę staje dopóki nie dorobisz się by móc płacić kadrze naukowej za wykonaną pracę.
Ponadto gra zapewnia możliwość wymiany z kilkoma frakcjami handlowymi NPC i wraz z polepszeniem stosunków oferowane nam będą możliwości szerszej wymiany, zawierającej więcej przedmiotów w ofercie.
OCENA: POZYTYWNA = 6,5/10
Dosyć ciekawy tytuł dla osób lubiących pomyśleć i nieco pokombinować w poszukiwaniu rozwiązania. Gra nieco przypomina Factorio z tym, że tu wszystko jest bardziej zakręcone i mniej czytelne. Możliwości transportowe są także nieco uboższe, tu trzeba się oszczędzać z użytym terenem, gdyż wraz z rozwojem czeka nas nieco przebudowy linii transportowych by sprostać zmieniającym się potrzebom klientów. Ogółem gra jest ciekawa choć nieco przytłacza gracza ilością rzeczy do ogarnięcia. Co prawda tłumaczenie na polski jest dosyć zrozumiałe jednak np. opisy nie tłumaczą zrozumiale przeznaczenia i sposobu działania budynków i trzeba je tak naprawdę wybudować by się rozeznać jak też należy go
używać.
Screeny: