R310 = GAH! = Recenzja polskiego hack’n’slash przyminającego z lekka Diablo

Polski tytuł typu hack’n’slash w którym eksplorujemy lochy i walczymy z wrogiem.

RECENZJA YOUTUBE:

https://www.youtube.com/watch?v=SYOOZ2rkxtE


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/2471090/Gah/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 4 września 2024
  • Producent = Jasio Games
  • Wydawca = Jeasio Games
  • Gatunek = Wczesny dostęp, Hack and slash, RPG akcji, Klasy postaci, Stylizowane, Akcja, Roguelite, Dungeon crawler, RPG, Roguelike akcji, Generacja proceduralna, 3D, Izometryczne, Surrealistyczne, Fantasy, Magia, Zabawne, Walka na miecze, Western, Łucznictwo
  • Recenzje użytkowników = Pozytywne (14)
  • Multiplayer =  BRAK-
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 40 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/biadlo/

Gah jest dziełem jednoosobowego polskiego studia o swojsko brzmiącej nazwie Jasio Games a swoją premierę na Steam miało w dniu 4 września 2024 roku.

Gra umożliwia nam eksplorację kilkupoziomowych lokacji w trakcie których zdobywamy doświadczenie, rozwijamy postać według drzewka umiejętności oraz dozbrajamy ja znalezionym lub zakupionym orężem. Na końcu wyprawy czeka nas starcie z finałowym bossem.

Wizualnie gra wygląda dosyć przyjemnie, z grafiką opartą na voxelach. Widok ukazany jest w postaci rzutu izometrycznego, co nieco przeszkadza w przypadku atakowania przeciwników umieszczonych bezpośrednio u góry i dołu ekranu gdyż tam pole widzenia jest mniejsze względem boków ekranu. Można go oddalać i przybliżać lecz nie da się niestety obracać, jest w ten sposób na stałe zablokowany i jak dla mnie jest to największy mankament gry. Warstwa dźwiękowa jest zrobiona dobrze a użyte utwory ścieżki dźwiękowej wpadły mi w ucho choć jednocześnie mam wrażenie, że część wydaje się nie pasować do tej gry.

Wprowadzająca nas fabuła przedstawia spór pomiędzy aniołami i diabłami odnośnie losów ludzkości. Obie strony nie mogą dojść do konsensusu odnośnie tego czy należy nas bronić czy też skazać na zagładę. Zwracają się o rozstrzygnięcie problemu do demona, którym jest tytułowy Gah. Ten doradza ustanowienie kazamatów pełnych niebezpieczeństw, które pozwolą osądzić czy ludzie będą w stanie je przebyć i udowodnić tym samym swoją wartość.

Rozgrywka pozwala na przebycie pięciu różnych rozdziałów mających po trzy poziomy każdy, które można przebyć w dwóch trybach trudności. Przejście go w ten drugi sposób odblokowuje pewną funkcjonalność gry jak np. dodatkowe postaci.

Do dyspozycji oddano nam łącznie 7 postaci bohaterów, przy czym na starcie dostępne są jedynie trzy, resztę będziemy musieli odblokować w opisany wyżej sposób. Każdy z bohaterów posiada inne zdolności oraz umiejętności bazowe, prowadzące do innego sposobu rozgrywki. Mamy tu dajmy na to postać króla, która jest dosyć zróżnicowana i może używać każdego typu broni, magika oraz łucznika, przywiązanych do klasowego oręża zatem np. łucznik nie będzie mógł używać niektórych broni oraz opancerzenia. Każda z postaci ma też kilka odblokowywanych w trakcie rozgrywki indywidualnych zdolności aktywnych, których użycie wiąże się z koniecznością posiadania many.

Po rozpoczęciu rozgrywki lądujemy w generowanej proceduralnie lokacji i naszym zadaniem będzie odnalezienie przejścia na wyższy level, pokonując przy okazji napotykanych przeciwników. Tych istnieje ledwie kilka typów, tak więc cały czas ścieramy się z kilkoma z nich, gdzie ich obecność jest powiązana z daną lokacją. Wrogowie będą aktywnie nas gonić jeśli zbliżymy się nazbyt blisko jednakże sami stoją statycznie niczym kołki, sporadycznie się ruszając a ich gwałtowną reakcję wywołuje jedynie nasza bliska obecność lub zaatakowanie ich lub kogoś w ich pobliżu.

Układ poziomu odkrywamy w miarę eksploracji jednakże mapa odkrywa swe tajemnice radialnie – po prostu w pewnym promieniu wokół nas – także przez ściany – i choć jest ona czytelna to mnie osobiście brakuje tu jeszcze ukazywania na mini-mapie pozycji odkrytych wrogów, np. w postaci czerwonych kropek, gdyż obecnie na jej podstawie nie zorientujemy się gdzie już byliśmy i wyczyściliśmy pomieszczenie a gdzie jeszcze nas nie było… Ale dodam, iż autor zdradził mi, iż ta funkcjonalność jest odblokowywana właśnie przez przejście jednego z poziomów w tym trudniejszym trybie.

Walki jakie będziemy mieli okazję toczyć są w miarę proste i w zależności od użytkowanego typu uzbrojenia będą to albo starcia kontaktowe bądź też dystansowe. W obu przypadkach jeśli ruszy na nas jakaś liczebniejsza grupa trzeba będzie salwować się ucieczką i wybijać adwersarzy pojedynczo. Pomóc w tym mogą nam też umiejętności specjalne postaci, których użycie wymaga od nas posiadania punktów many. To czego mi brakowało i co bez wątpienia zauważy większość z was to brak możliwości zablokowania położenia postaci w miejscu. Nie da się wcisnąć np. klawisza Shift by postać stanęła i przypadkiem nie poszła do przodu, oczekując na zbliżających się do nas przeciwników i byśmy mogli z bezpiecznej odległości razić wroga np. gradem strzał. Jednakże jest to działanie zamierzone gdyż nie da się w tej grze strzelać na ślepo, celem zawsze musi być przeciwnik. Co do możliwości zatrzymania naszego bohatera w miejscu to pierwotnie uznałem to za błąd gry i zamierzałem zaraportować twórcy, ale przeglądając forum gry na Steam zauważyłem, iż ktoś już podniósł ten temat i takie było jego bazowe założenie, gdyż inaczej gra utraciłaby pewien balans pomiędzy postaciami walczącymi w zwarciu oraz tymi prowadzącymi walkę dystansową. Jestem to w stanie zrozumieć, ale nim się przyzwyczaiłem to było to dla mnie nieco nienaturalne. Trzeba po prostu bardziej się pilnować by postać nie pognała przed siebie w kierunku wroga i bardziej ostrożnie klikać w postaci przeciwników, których zamierzamy zaatakować choć i na to istnieje rozwiązanie – obecnie klikanie prawym przyciskiem myszy poruszy postać do przodu jedynie jeśli trafimy kursorem myszki w przeciwnika tak więc to w pewien sposób rozwiązuje ten problem.

Nasz protagonista gromadzi także doświadczenie za ubitych przeciwników – zatem warto jest ich wybijać do zera na każdym poziomie. Gdy pasek Exp-a się zapełni, awansujemy na wyższy poziom co daje nam możliwość podbicia siły, pancerza lub innych parametrów na wyższy level. Dodatkowo w ten właśnie sposób będziemy mogli odblokować jedną z umiejętności specjalnych bohatera (tych wykorzystywanych z użyciem many) lub zwiększyć moc już posiadanej.

Eksploracja planszy nie jest ograniczona czasowo tak więc nigdzie nie trzeba się spieszyć. Wyjątkiem są misje czasowe gdzie mamy kilka minut na dojście do wyjścia ale to już nasz wybór jeśli zdecydujemy się ich podjąć. W przypadku gdy nie zmieścimy się w zadeklarowanym czasie nic wielkiego się nie stanie – po prostu nie otrzymamy nagrody. A po tym gdy opuścimy bieżący poziom przyjdzie czas na podjęcie decyzji odnośnie tego gdzie udać dalej. Zwykle dostępne są dwie różne lokacje, oferując też odmienną nagrodę dodatkową.

W ramach przerywnika pomiędzy wędrówką poprzez labirynty możemy udać się do wioski i tu można sprzedać nadmiarowy zebrany w czasie naszej wędrówki loot, zakupić coś nowego w ramach uzbrojenia postaci lub też skorzystać ze skrzyni, która może przechować nasze uzbrojenie pomiędzy kolejnymi, niezależnymi od siebie rozgrywkami co może przydać się jeśli natrafimy na jakiś unikalny przedmiot jaki chcielibyśmy zachować.

W wiosce możemy także ulepszyć permanentne parametry postaci co akurat bardzo mi się spodobało. W zależności od tego ile zbierzemy kolorowych elementów wypadających niekiedy po zabitych przeciwnikach, będziemy mogli zakupić wybrane stałe ulepszenia, które zostają z nami na zawsze – niezależnie od wybranej przez nas postaci, także w grach rozpoczętych na nowo. W ten sposób zwiększymy zarówno przeżywalność na polu bitwy jak i też siłę magii czy też ilość zadawanych i odnoszonych obrażeń co zapewni nam stały progres postaci i ułatwi rozgrywkę. Dzięki temu nawet przegrane wyprawy posuwają nas zawsze do przodu!


OCENA: POZYTYWNA = 5/10

Na wstępie trzeba wspomnieć o tym, iż jest to gra Early Access, tak więc jeszcze nadal rozwijana i wiele rzeczy może się w niej jeszcze zmienić. Gra to typowy średniak ale bardzo przyjemny w rozgrywce. W zasadzie to mogę powiedzieć, iż przyjemnie mnie zaskoczyła i spędziłem w niej więcej czasu niż pierwotnie postanowiłem przeznaczyć na jej przegranie celem utworzenia recenzji.

Co do minusów to trochę przeszkadza to, że widoczny fragment okna rozgrywki jest dosyć mały i ciągle będziemy mieć do czynienia z sytuacją, gdzie przeciwnik nam ucieka z widoku – ale idzie się do tego przyzwyczaić. Drugim z minusów jest brak możliwości zatrzymania postaci np. z użyciem klawisza Shift przez co trzeba klikać bardziej uważnie by postać nie pognała za daleko w kierunku wrogów. Kiepsko wygląda też zasobność wioskowego sklepu jaki odwiedzamy pomiędzy misjami – rzadko kiedy trafimy na coś wartego kupna, zwykle są to rzeczy o gorszych parametrach niż te znalezione przez nas w trakcie naszej podróży.

Natomiast co do rzeczy, które mi się spodobały to z pewnością jest to system permanentnego ulepszania postaci, który oferuje możliwość jej stałego progresu. To nagradza cierpliwych graczy i pozwala im budować silniejszego bohatera. No i powoduje, iż nawet przegrana rozgrywka posuwa nas nieco do przodu.

Tak więc gdy traficie na obniżkę ceny gry – to jak najbardziej można brać. Mnie przypadła do gustu.


Screeny: