R286 = ODDSPARKS: AN AUTOMATION ADVENTURE = Recenzja sandboxa pełnego automatyzacji

Uproszczona wersja Factorio w cukierkowej oprawie wizualnej?

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===


Oddsparks: An Automation Adventure jest dziełem niezależnego niemieckiego studia Massive Miniteam zaś swoją premierę na Steam gra miała 24 kwietnia 2024 roku. Jest to sandbox w którym tworzymy łańcuchy transportu, przetwarzania i produkcji różnorodnych produktów wspomagając się przy tym pomocą pociesznych drewnianych stworków zwanych jako Sparks.

Gra toczy się w 3D z lekko pochyłym widokiem z góry przy czym kamerę możemy dowolnie obracać choć niestety nie da się zmienić kąta jej pochyłu. Świat gry jest wykonany ze starannością, wystrój nieco przypomina urocze połączenie kreskówki z komiksem i zarazem tętni życiem oraz dopracowanymi animacjami.

W grze trafiamy do wygenerowanej proceduralnie lokacji w której przyjmujemy sterowanie postacią o ustalonym przez nas wcześniej wyglądzie. Po krótkim samouczku lądujemy w wiosce, gdzie napotkamy kilku NPC zlecających nam późniejsze misje. Prócz tego na rynku znajdziemy postument z użyciem którego będziemy mogli odblokować dodatkowe ulepszenia naszej postaci pokroju zwiększonej pojemności plecaka, ilości możliwych do użycia Sparków czy też odblokujemy możliwość użycia obecnych na planszy maszyn wytwarzających Sparki nowego typu.

Rozgrywka polega na wykonywaniu zleceń osób napotkanych w wiosce i zwykle sprowadzają się do konieczności dostarczenia odpowiedniej ilości surowców i umiejscowienia ich w skrzyni NPC zlecającego daną dostawę. To znów prowadzi do odblokowania nowych technologii: nowych typów budynków czy też przepisów umożliwiających wytworzenie innych przedmiotów.

Gra umożliwia też rozgrywkę w trybie multiplayera w formie kooperacji do czterech graczy jednocześnie. Nie da się niestety połączyć z losowo wybraną osobą, trzeba tu wprowadzić kod świata osoby do której chcemy dołączyć. Gra umożliwia dołączanie i rozłączanie się przyjaciół w trakcie trwającej rozgrywki.

Eksploracja generowanej proceduralnie mapy odsłoni jej nowe połacie oraz pozwoli na zdobycie nowych, nieznanych nam jeszcze surowców. Mapa jest dosyć pokaźna a jej dalsze obszary skrywają potężniejszych przeciwników i nowe zasoby. Surowce z czasem się regerują więc nie ma tu żadnego zagrożenia, iż wyczerpiemy potrzebne nam zasoby.

Podróż przez krainę gry możemy prowadzić samotnie czy też w towarzystwie ożywionych drewnianych stworków zwanych jako “Sparks”. W podręcznym schowku możemy przechowywać do 10 Sparków tego samego typu i będą za nami biegać niczym pocieszne psiaki. Użycie naszych podopiecznych polega na przytrzymaniu spacji i dosłownym rzuceniu ich na miejsce akcji. Zajmą się one następnie pozyskiwaniem danego surowca czy też atakiem na przeciwnika. Po tym żwawo powrócą z pozyskanym surowcem zajmując swoje miejsce u naszego boku. Są niestety nieco przygłupie i jeśli np. wrzucimy 2 osobniki do ścięcia drzewka, które daje 3 surowce to każdy z nich przyniesie po jednym zostawiając nadmiar. Trzeba będzie go zebrać osobiście lub też rzucić jakiegoś w jego okolice – bezproblemowo go zauważy i przyniesie.

Sparki są dosyć pracowite i możemy je wykorzystać do automatyzacji produkcji i transportu towarów. Po wybudowaniu danego zakładu należy wskazać co powinien on wytwarzać oraz umieścić w nim naszych podopiecznych pełniących tu rolę pracowników. Pozostaje jeszcze umieścić wewnątrz niezbędne surowce i proces zostaje rozpoczęty. Wytworzone produkty lądują w podręcznym składzie skąd następnie mogą być transportowane dalej w celu dalszego przetworzenia.

Proces ten możemy zautomatyzować podłączając do danej fabryczki linie dostawcze i umiejscawiając na nich nasze stworki. Będą one odbierać wytworzone przedmioty i transportować je dalej, wrzucając je do danego zakładu. Tu od razu podpowiem, że warto jest ustawić jakiś skład w formie bufora gdyż stworki transportujące przedmioty poruszają się po trasie gęsiego i mają tendencję do zbijania się w grupy. Przez to może dochodzić na dłuższych trasach do sytuacji, gdzie zrzucając masowo towar przepełnią pojemność wejściową fabryczki i część z nich nie wyładuje towaru zabierając go w ponowną podróż dookoła świata.

Co do stworków to tych będziemy mieć dostępnych kilka ich typów a różnią się pomiędzy sobą przeznaczeniem. Te podstawowe, przypominające pniaki potrafią pracować w zakładach i transportować towary. Kolejne, z elementami przypominającymi uszy pracują w zakładach jako wytwórcy znacznie szybciej i bardziej wydajniej od innych. Te w kształcie miecza są dobre do wycinki drzew i początkowych walk zaś przypominające rośliny można spożytkować do ponownego zalesienia okolicy. Otrzymasz też dostęp do takich w kształcie garnka, które są silne i potrafią transportować 2 przedmioty jednocześnie co czyni z nich dobre jednostki transportowe. Te w kształcie garnca z kołami są szybkie i dzięki temu jeszcze lepiej nadają się do transportu towarów na większe odległości. Są też takie w formie kamienia o zwiększonej wytrzymałości co pozwala na zbieranie surowców w postaci kamieni, z czym nie radzą sobie inne stworki.

Ponieważ wszystkie one są dosyć głupiutkie to na gracza scedowano zaplanowanie ich ruchu i zachowania. Mając na uwadze to, że Sparki zawsze poruszają się po prawej stronie ścieżki i skręcą w najbliższą odnogę w prawo trzeba będzie zaplanować ich trasę. Zwykłe połączenie pomiędzy dwoma fabrykami bezproblemowo zadziała jednak jeśli trzeba będzie rozdzielić dostawę produktów na więcej niż jedno miejsce, zacznie się kombinowanie. W tym celu oddano nam specjalne, funkcjonalne płytki mające różne zastosowanie. Jedna przepuści tylko robotnika niosącego konkretny przedmiot, druga spowoduje, że ruch na rozdrożu będzie rozrzucany pomiędzy podłączone doń ścieżki, inna spowolni sparka przez zadaną ilość czasu, przepuści go na daną ścieżkę jedynie jeśli niesie konkretny przedmiot czy też filtruje przepuszczając jedynie Sparki konkretnego typu. Wszystko to w zamyśle ma nam umożliwić zbudowanie zautomatyzowanych zakładów przetwarzania czy też sortowanie i przesyłanie po jednej ścieżce towarów różnego typu. Wraz z postępem gry uzyskamy też dostęp do różnych podnośników i wind, pozwalających na transport poprzez nierówności terenu i dostęp do wyżej umiejscowionych lokalizacji.

W grze nie zabrakło też zagrożeń w postaci przeciwników do pokonania choć większość z nich jest pasywna, nie będą atakować nie będąc uprzednio umyślnie przez nas zaatakowanym. Oczywiście występują też agresywne wersje potworów lecz są one oddalone od startowej lokacji gracza i nie stanowią żadnego zagrożenia w początkowym etapie gry. Walka z takowym może prowadzić do utraty kilku Sparków jednak nie jest to problemem gdyż ilość surowców jest nieskończona więc po prostu będziesz musiał uzupełnić braki.

Rozgrywka jest dosyć przyjemna i relaksacyjna a na gracza nie jest wywierana żadna presja czasu. Masz coś zrobić… to w końcu to zrobisz. Fajnie by było gdyby zautomatyzować posiadane zakłady by wszystko robiło się samo… ale jeśli ci się nie chce to też osiągniesz zadany cel, po prostu zajmie to nieco więcej czasu. Wszystkie misje to zlecenia dostawy odpowiedniej ilości surowców tak więc w końcu i tak je zdobędziesz w wymaganej przez danego NPC liczbie. Stopień komplikacji rozgrywki powoli rośnie gdyż będziemy musieli dostarczyć bardziej zaawansowane towary a to znów wymagać będzie od nas zaplanowania szlaków dostawczych i zautomatyzowania produkcji w pewnym stopniu – nie jest to jednak nazbyt skomplikowane i każdy powinien sobie poradzić.


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Na początku trzeba wspomnieć iż jest to gra Early Access (Wczesny dostęp). Wszystko jednak działa i jest w pełni funkcjonalne. Autorzy deklarują, iż gra pozostanie w nim przez około rok a w tym czasie dodawać będą nowe biomy, typy Sparków oraz przeciwników oraz nieco zagadek i narzędzi do ich rozwikłania.

Gra jest niezwykle prosta i wciągająca a poziom trudności jest dosyć niski, brak jest też widocznej przemocy tak więc gra nadaje się także i dla najmłodszych w czym pomóc może cukierkowa, komiksowa oprawa wizualna. Niestety tytuł nie posiada języka polskiego choć i bez tego każdy powinien sobie poradzić gdyż wszystko przedstawione jest w postaci różnorodnych ikonek. Sterowanie jest dosyć intuicyjne i nie nastręcza problemów z jego opanowaniem. Z minusów, to jest rzeczy, które mi się nie spodobały to wspomniana już blokada pochylenia kąta kamery czy też niezbyt jasne połączenie ze sobą zlecanych nam zadań – niejednokrotnie są one pomiędzy sobą zależne i nie da się ich ukończyć w wybranej przez nas kolejności gdyż ukończenie jednego da nam możliwość tworzenia surowca wymaganego przez inne zadanie. Ale da się do tego przyzwyczaić…
Ja w grze dobrze się bawiłem tak więc i wam polecam.


Screeny: