Marzył ci się RimWorld w 3D? Ten tytuł wygląda zgoła podobnie! |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1876880/Primitive_Society_Simulator/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 27 lutego 2024
- Producent = YSH BigDove
- Wydawca = YSH Games
- Gatunek = Wczesny dostęp, Budowanie miasta, Symulatory, Symulator kolonizacji, Historia alternatywna, Piaskownica, Rolnictwo, Budowanie, Survival, Zarządzanie, Wojna, Budowanie bazy, Handlowanie, Strategiczne, RPG, 3D, Historyczne, Zarządzanie zasobami, Jednoosobowe, Niezależne
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (110)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 90 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/the-very-ancients/
Primitive Society Simulator jest dziełem chińskiego studia YSH BigDove. Gra swoją premierę na Steam miała w dniu 27 lutego 2024 roku wychodząc jako tytuł wczesnego dostępu. W tytule tym gracz przejmuje kontrolę nad kilkuosobowym plemieniem tubylców a jego zadaniem będzie zadbać o jego przetrwanie. Zapewnienie żywności, narzędzi, rozwoju technologii czy też reagowanie na nadchodzące zdarzenia.
Wizualnie gra wygląda dosyć przyjemnie. Rozgrywka odbywa się w trójwymiarze a modele są starannie wykonane, czytelnie oraz dobrze zanimowane. Odwzorowuje ono aktualnie realizowaną czynność, używane narzędzia, ubiór czy też samo przemieszczanie się. Wygląda to dosyć naturalnie. Ogólnie rzecz biorąc tytuł prezentuje się bardzo dobrze choć pewne obiekcje można mieć do tego, że miejsce rozgrywki choć przestronne to jest jednak dosyć puste i jednorodne. Odwzorowanie wysokości opiera się na graniastosłupach, które zostały dosłownie ociosane w pionie lub pod kątem. Pod względem dźwiękowym gra również stoi na wysokim poziomie – odgłosy środowiskowe oddają wykonywaną pracę oraz wydarzenia dziejące się na ekranie. Mogłoby być ich nieco więcej i bardziej zróżnicowane, ale i tak prezentuje się nieźle. Ścieżka dźwiękowa jest przyjemna i wpada w ucho.
Początek gry składa się z obszernego samouczka, który jest podzielony na kilka części i tłumaczy podstawy mechaniki rozgrywki. Samouczek jest zrozumiały, dzięki czemu czytając treść zadań postawionych przed graczem, można go przejść bez większych problemów.
Właściwa rozrywka to na początek zdefiniowanie parametrów startowych. Gracz ma możliwość dostosowania wielu ustawień, takich jak poziom trudności, liczność napastników, agresywność dzikich zwierząt, podatność na choroby, ataki szarańczy, ilość mięsa uzyskiwanego z polowania, tempo rozmnażania zwierząt i wiele innych parametrów.
Gra rozpoczyna się na losowo wygenerowanej mapie, gdzie gracz ma pod swoją opieką kilkuosobową grupę tubylców. Podobnie jak w RimWorld, wiele elementów jest realizowanych w podobny sposób, choć niektóre z nich mogą się nieco różnić, co może powodować lekkie zakłopotanie. Należy również wziąć pod uwagę, że jest to gra w wczesnym dostępie, więc wiele aspektów może ulec zmianie w przyszłości. Cel gry nie jest jasno określony lecz z dostępnych misji możemy domyśleć się, iż chodzi o zjednoczenie z innymi plemionami.
Prowadzona przez nas społeczność składa się z odrębnych postaci, z których każdą cechują nieco inne parametry. Jednakże, w przeciwieństwie do RimWorld, brak tutaj charakterystycznych, stałych cech takich jak piroman, człowiek kret czy nocny marek, które personalizowały kolonistów. Tu każda z postaci posiada swoje statystyki dotyczące wyszkolonych umiejętności, wyposażenia oraz stanu zdrowia, obejmującego zarówno pozytywne, jak i negatywne efekty, takie jak głód, zadowolenie czy trapiąca go choroba.
Zadaniem gracza jak już wspominałem będzie zadbać o osadę co przełoży się na wydawanie poleceń stworzenia odpowiednich budowli oraz dyspozycji w zakresie ilości i typów wytwarzanych za ich pomocą przedmiotów. Wszelkie warsztaty umożliwią wytworzenie narzędzi pomocnych w realizacji codziennych obowiązków, robiących za broń lub opancerzenie lub po prostu pozwalających na przetworzenie żywności, gdyż suszone mięso, ryby lub jagody przetrwają dłużej nie psując się.
Umiejętności naszych osadników podzielono na kilka pomniejszych kategorii.
Wytwarzanie, czyli krafting, ogólno pojęte tworzenie rzeczy, łącznie ze stawianiem budowli.
Gromadzenie surowców porozrzucanych po mapie pomoże nam ze zbieraniem drewna, traw czy też pracach przy wydobyciu rudy.
Zielarstwo – pozwoli na tworzenie ożywczych mikstur, poszukiwanie roślin czy też opiekę medyczną nad poszkodowanymi.
Zbieractwo pozwoli na orkę, zasiew i uprawę roli, gromadzenie pomniejszych dziko rosnących roślin.
Rybołówstwo da nam możliwość odławiania ryb z pobliskich łowisk czy też ich hodowli, podobnie jak z homarami.
Polowanie da nieco mięsiwa: pozwala zarówno polować na dziką zwierzynę jak i też obrabiać upolowane lub hodowane osobniki a także odławiać pojedyncze sztuki do hodowli.
Hodowla to zdolność do oswajania zwierząt, ich wypasu, zbieraniu mleka czy też wełny z hodowanych owiec.
Przygotowywanie żywności pozwoli na jej suszenie celem konserwacji oraz sporządzanie posiłków, w tym gotowanie potraw.
W trakcie realizacji codziennych, wymienionych czynności nasi koloniści zdobywać będą cenne doświadczenie, które przełoży się na specjalizację i zwiększenie ilości punktów technologii – a to znów po osiągnięciu kolejnego poziomu zaawansowania odblokuje dostęp do wynalezienia nowych technologii, przekładających się na nowe budynki, warsztaty czy umiejętności naszych podopiecznych.
Nasi mieszkańcy zdobędą też zdolność do hodowli zwierząt. Budując zagrodę oraz stawiając weń karmidło z jedzeniem będziemy mogli je rozmnażać pozyskując w łatwy sposób mięso. Zwierzęta będzie też można oswajać i to pomoże nam w realizacji codziennych czynności czy też wspomoże nas w obronie w razie ataku ze strony przeciwników czy też dzikiej zwierzyny. Dzik dołączony do grupy poszukiwaczy pomoże w poszukiwaniu ziela medycznego, psy zwiększą szansę na odnalezienie zwierzyny łownej, bydło umożliwi orkę pól uprawnych a mamut irygację bądź transport przedmiotów.
W grze zaimplementowano też system pór roku więc przyroda będzie też niekiedy naszym przeciwnikiem. Zima skuje lodem rzeki czy też uniemożliwi uprawę pól więc trzeba będzie zawczasu zadbać o zapas pożywienia oraz cieplejsze okrycie dla mieszkańców. Prócz tego zmienia się też pora dnia – wraz z nastaniem zmroku społeczność gromadzi się przy obozowym ognisku, czerpiąc z jego ciepła oraz piekąc ryby i mięso, dzieląc się opowieściami minionego dnia gdyż poranek znów będzie wezwaniem do pracy.
Na gracza czekają także zdarzenia losowe takie jak wałęsające się w okolicy grupy zwierząt, choroby trapiące ludzi, ataki na osadę czy możliwość spotkania się z pobliskim plemieniem gdyż te potrzebuje jakichś zasobów. Dbanie o dobre relacje z sąsiadami przełoży się natomiast na możliwość pozyskania dodatkowych punktów doświadczenia. W późniejszym etapie gry będziemy mogli też niwelować teren więc będziesz mieć możliwość tworzenia wałów obronnych czy też stawiania murów obronnych co pomoże odeprzeć wrogie natarcie.
W grze zaimplementowano też możliwość rodzenia się dzieci. Kobieta, która zajdzie w ciążę jest stopniowo odsuwana od cięższych prac a po narodzeniu się potomka zajmuje się nim przez jakiś czas. Dziecko z czasem rośnie osiągając w końcu dorosłość i stając się pełnoprawnym członkiem wioskowej społeczności.
OCENA: POZYTYWNA = 7/10
…to jak RimWorld w 3D choć z nieco inną mechaniką rozgrywki.
Dosyć interesujący tytuł w fazie gry wczesnego dostępu. Moje podejście do gry było nieco sceptyczne. Pierwsze co mnie nieco zniechęciło to przydługi samouczek. Na szczęście późniejsza rozgrywka wbrew obawom okazała się dosyć intuicyjna. Prowadząc swoje plemię stopniowo pozyskujemy doświadczenie a to otwiera nam dostęp do nowych budynków, funkcjonalności i zwiększa paletę możliwych do realizacji czynności. Stopniowo odejdziemy od zbieractwa i polowania na dziką zwierzynę, przechodząc na zapewniające bardziej stabilne źródło żywności to jest hodowlę i uprawę roli.
Gra się w to ciekawie choć oprawa graficzna jest nieco dziwna i niekiedy psuje ogólne wrażenie. Wraz z upływem czasu stopień komplikacji rozgrywki nieco się zwiększa za sprawą kolejnych odblokowanych funkcjonalności. Dziwią mnie też niektóre z zastosowanych rozwiązań np. realizując zadanie i odwiedzając sąsiednią wioskę nie można z nimi ot tak po prostu zahandlować choć dostarczamy doń żądany przez nich przedmiot. Część opcji jak np. wybór zwierząt na które będziemy polować jest też zakopana w menu przydziału zadań. To nieco dziwne jeśli grałeś dużo w RimWorld ponieważ nie w tym miejscu tego oczekiwałeś. Gra wymaga więc przyzwyczajenia w niektórych kwestiach odnośnie przyjętych rozwiązań.
Jako osoba, która spędziła 3.000 godzin w RimWorld mogę tą grę polecić. Ponieważ jest to tytuł w fazie wczesnego dostępu autorzy ciągle coś zmieniają i dodają. Gra będzie zatem jeszcze ewoluować i myślę, że wiele rzeczy i zastosowanych pomysłów ulegnie jeszcze zmianie. Na chwilę obecną jest grywalna, z działającymi mechanikami i użytymi rozwiązaniami.
Screeny: