Gra o prostych założeniach, ucząca algorytmów i programowania |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1724140/Craftomation_101_Programming__Craft/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 19 lutego 2024
- Producent = Luden.io
- Wydawca =Luden.io
- Gatunek = Edukacyjne, Piaskownica, Łamigłówki, Automatyzacja, Wytwarzanie, Programowanie, Roboty, Budowanie bazy, Strategiczne, 2D, Urocze, Symulatory, Jednoosobowe, Niezależne, Wczesny dostęp
- Recenzje użytkowników = Pozytywne (46)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = JEST!
- Regularna cena = 46 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/craftomation-101/
Craftomation 101: Programming & Craft, to dzieło studia Luden.io, które ma już kilka wydanych tytułów w swoim portfolio na Steam. Gra została udostępniona w formie wczesnego dostępu 19 lutego 2024 roku. Wcześniej miałem okazję grać na swoim kanale w jeden z tytułów tego studia: “While True: Learn()“, co było interesującym doświadczeniem, pozwalającym zgłębić tajniki uczenia maszynowego i dowiedzieć się co tak naprawę stoi za wyborami dokonywanymi przez sztuczną inteligencję.
Rozgrywka w grze toczy się w 2D z widokiem z lotu ptaka. Wygląd obiektów jest dosyć prosty a animacje ledwie kilkuklatkowe. Podobnie mizernie jest w zakresie udźwiękowienia.
Naszym zadaniem będzie uczynienie zdatną do życia planetę, na której właśnie wylądowała nasza rakieta. Ponieważ skuwają ją okowy zimna musimy zająć się ociepleniem jej powierzchni. Możemy wykonać to ręcznie, ale praca ta byłaby uciążliwa i mało efektywna. Z pomocą przychodzą nam roboty, które musimy odpowiednio zaprogramować, aby wykonywały przypisane im zadania. Programowanie odbywa się wizualnie poprzez używanie prostych komend, których liczba rośnie wraz z postępem gry, umożliwiając tworzenie bardziej zaawansowanych algorytmów.
Rozgrywka polega na wykorzystaniu surowców dostępnych na planecie do eksploracji i zdobywania nowych obszarów. Głównym wyzwaniem jest terraformowanie planety poprzez przebijanie warstw chłodu i ogrzewanie powierzchni. Złożoność gry polega na tworzeniu łańcuchów produkcji przedmiotów, gdzie odpowiednie łączenie surowców prowadzi do tworzenia coraz bardziej zaawansowanych produktów jednak nie jest to tak proste jak mogłoby się wydawać, gdyż warstwa śniegu pokrywająca zimniejsze tereny uniemożliwia nam działanie w tych rejonach. By zwiększyć pole zasięgu oddziaływania temperatury musimy najpierw zadbać o ogrzanie danego rejonu – to stopi śnieg oraz wieczną zmarzlinę i pozwoli sięgnąć po nowe źródło surowców.
Gra opiera się głównie o łańcuchy wytwarzania przedmiotów. Korzystając z dostępnych zasobów łącząc je odpowiednio ze sobą uzyskamy różne produkty. Te następnie można dalej wykorzystać, tworząc kolejne. Wraz z postępem rozgrywki ich lista rośnie a zatem zależności stają się coraz większe. Istnieje na szczęście podręczny wykaz w którym możemy sprawdzić z czego idzie wytworzyć dany produkt a dodatkowo po najechaniu kursorem na jakiś ujrzymy składniki niezbędne do jego wytworzenia.
Konieczne będzie zatem zautomatyzować naszą pracę i tu rolę tą będą pełnić roboty. Po zaaplikowaniu im paliwa w postaci brykietu zasilimy je na jakiś czas i ruszą do pracy. Zadaniem gracza będzie stworzenie odpowiedniego algorytmu zachowania każdego z robotów – by samodzielnie uzupełniały paliwo jak i też realizowały swoje podstawowe zadanie. Mogą one zbierać, wyszukiwać i przenosić do dwóch surowców oraz łączyć je ze sobą. Do tego możemy dokupić dodatkowe zestawy komend pozwalających tworzyć funkcje, sprawdzać warunki itp.
Roboty możemy programować w wizualnym języku programowania poprzez proste przeciągnięcia poleceń i zdefiniowaniu ścieżki przepływu pomiędzy nimi, czasami dodając też dodatkowe parametry. Roboty będą wyszukiwać danego przedmiotu w swoim najbliższym otoczeniu lub też podejmą go ze wskazanego magazynu, przeniosą w zadane miejsce czy też połączą ze sobą składniki w celu utworzenia danego produktu. Gracz będzie musiał też zwracać uwagę na optymalizację utworzonych przez siebie algorytmów by ścieżki wykonania były jak najkrótsze i nie trzeba było przenosić przedmiotów przez pół planszy. Dodatkowo roboty można przestawić w tryb energooszczędny, lecz będą przy tym wolniej pracować – lub tryb przyśpieszonego tempa pracy lecz to znów wiąże się ze zwiększonym zużyciem energii. Poziom skomplikowania używanych przepisów do wytworzenia danych produktów stopniowo wzrasta, więc trzeba będzie nieco głowić się nad tym jak spiąć to wszystko by efektywnie pracowało.
OCENA: POZYTYWNA = 6/10
Dosyć ciekawa pozycja, ucząca tworzenia algorytmów w języku wizualnym, podobnym nieco do Scratch-a. Musisz znaleźć pomysł na temat organizacji wszytkiego do kupy by to działało – a wraz z pozyskiwaniem kolejnych komend modyfikować listę poleceń do wykonania dla osiągnięcia wyższej wydajności.
Niestety jak łatwo jest się domyślić jest to dosyć powtarzalna rozgrywka, bazująca na już istniejących używanych przez gracza rozwiązaniach. Dodajemy kolejne roboty, dorzucamy im rzeczy do realizacji i tak w kółko. Pomysł jest ciekawy – ale szybko może znudzić.
Screeny: