EDF! EDF! Dosyć dynamiczna gra w której bronimy Ziemi przed najeźdźcami. |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
Dosyć ciekawa (choć droga!) dynamiczna strzelanka w której będziemy mieć możliwość walki z zastępami obcych atakujących Ziemię. Stań po stronie ziemskich sił defensywnych i broń naszej planety! Gra autorstwa SANDLOT, wydana przez D3 PUBLISHER została wydana nas Steam 11 lipca 2019 roku i z liczbą prawie 3.500 pozytywnych ocen zaskarbiła serca graczy.
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1007040/EARTH_DEFENSE_FORCE_5/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 11 lipca 2019
- Producent = SANDLOT
- Wydawca = D3 PUBLISHER
- Gatunek = Akcja, Sieciowa kooperacja, Mechy, Kooperacja, Strzelanka z perspektywą trzeciej osoby, Obcy, Lokalna kooperacja, Science fiction, Strzelanka, Zabawne, Dzielony ekran, Klasy postaci, Wieloosobowe, Trudne, Anime, Jednoosobowe, Perspektywa trzeciej osoby, Treści seksualne, Nagość
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (3,588)
- Multiplayer = JEST!
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 215 PLN
- Wsparcie dla pada = JEST
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/earth-defense-force-5/
=== ROZGRYWKA ===
W grze trafiamy do niejako serii gier ponieważ wraz z rosnącymi numerami stojącymi przy tym tytule bronimy w nim Ziemi przed atakiem ze strony stworów dokonujących inwazji z kosmosu. Startując jako nowy rekrut trafiamy właśnie na moment ataku gdy placówka w której się szkolimy zostaje zaatakowana. Tytułowa EDF to jednostka broniąca nas przed inwazją kosmitów. Gra jest podzielona na wiele misji (konkretnie 110) więc jest to ponad 50 godzin rozgrywki walki w różnych sceneriach (miasto, podziemia itp.). Na Steam można także dokupić paczkę DLC dające w sumie dodatkowe +20 misji.
Grafika to 3D działająca bez problemów zarówno w Full HD jak i też 4K. Wszystko jest dosyć fajnie stworzone przy czym widać pewną kanciastość obiektów niczym konwersja z konsoli. Warstwa dźwiękowa także stoi na wysokim poziomie.
Nieco poraża inteligencja przeciwników. Nie stosują żadnej przemyślanej taktyki po prostu atakując masowo gracza. Najbardziej skuteczną taktyką jest atak oraz wycofanie się jeśli siły wroga przeważają. Bardzo denerwują tu członkowie naszej drużyny, którzy notorycznie wybiegają nam przed lufę przez co zostają niejednokrotnie postrzeleni. Niektórzy z wrogów potrafią też być dosyć sprytni. Spotykani na dalszych misjach obcy wyposażeni w egzoszkielety potrafią się chować między budynkami – potrafią wyskoczyć zza nich na chwilę, oddać w naszym kierunku serię po czym znów schować się za załomem.
Mapy na których toczą się rozgrywki są dosyć rozległe a czasami trzeba nieco pobiegać by dorwać obcego ukrywającego się gdzies pomiędzy budynkami. Można też wykorzystać budynki czy też nierówności terenu jako osłonę przed wrogim ostrzałem.
Po ubiciu wroga na planszę wypadają skrzynki w postaci ulepszeń. Zebrane upgrade na koniec misji dodadzą nam nieco HP, siły ognia czy też czasami ulepszenie posiadanej broni. Sporadycznie także odblokowują nową broń.
Misji jest dosyć dużo, łącznie jest ich 110. Są to misje liniowe a w każdej z nich czy to walczymy z zastępami wroga, mamy za zadanie zdobyć jakiś przyczółek czy też bronimy miasta i cywili przed najazdem wroga. Wraz z postępem gry pojawiają się nowe jednostki i historia się rozwija. Ziemianie powoli zaczynają stawać na wysokości zadania i odpierają wrogie natarcie przechodząc stopniowo do ofensywy.
W czasie rozgrywki walczymy z wielkimi owadami – mrówki, pająki, latające pszczoły. Napotkamy też latające spodki, wielkie trójpody czy też wrogie jednostki wsparcia dostarczające na pole walki nowe jednostki. Napotkamy też kolosalne żaby uzbrojone w potężne karabiny, wrogie roboty czy też wielkie pylony robiące za teleportery czy też na koniec wielki statek kosmiczny, który okazuje się być wrogą bazą.
Będziemy też mieli możliwość walki w systemach tuneli gdyż jak się okazuje wrogowie mają swoje bazy ulokowane pod ziemią, w formie gniazd.
Walki są dosyć dynamiczne a z uwagi na liczebność wrogów trzeba niekiedy wycofywać się kryjąc ogniem nadciągających przeciwników. Jeśli dopuścimy ich do siebie to ciężko będzie się wybronić i zwykle taka sytuacja oznacza porażkę.
Misje są liniowe i wraz z postępem gry przechodząc jedną misję odblokowujemy kolejną. Do wyboru mamy tu kilka poziomów trudności więc jeśli sobie nie radzimy w trybie normalnym zawsze można zejść o oczko niżej z poziomem trudności i przejść ją na łatwym. Ukończone misje można przechodzić po raz kolejny dzięki czemu możemy dozbierać jeszcze surowców podbijając poziom uzbrojenia czy też ilość posiadanego życia. Stając do walki wybieramy także klasę postaci oraz jej uzbrojenie.
Każda z misji zabiera (uśredniając) tak około 10-15 minut i są dosyć proste lecz jeśli zabierzemy złą broń na pole walki to zwykle wiąże się to z porażką. Trzeba też opracować sobie jakąś taktykę walki by móc skutecznie walczyć z przeciwnikiem – to jest wykorzystywać załomy terenu czy też podchodzić skupiska wrogów pojedynczo ponieważ wrogie jednostki mogą być na tyle mocne czy też na tyle liczne, że ciężko będzie się przed nimi obronić. Wtedy też trzeba się wycofywać na bezpieczną odległość by po chwili znów przypuścić natarcie i zniszczyć miejsca respawnu wroga by zmniejszyć jego siłę.
W grze dostępny jest dosyć szeroki arsenał uzbrojenia różnego typu i maści. Zdobywa się ją nieco nietypowo. W czasie walki z pokonanych przeciwników wypadają różne skrzynki – czy to z napisem “Armor” czy też “Weapon” bądź też z takim plusikiem odnawiające nasze zdrowie. Dzięki temu na koniec misji okaże się o ile wzrosło nasze HP czy też odblokowaliśmy nowe typy broni.
W grze walczyć możemy jedną z czterech postaci:
- Ranger – typowy żołnierz polowy, wyposażony w broń o dosyć wyważonych parametrach i nim grało mi się najlepiej. Może posiadać 2 wymienne bronie plus przedmiot specjalny. Jest uniwersalny i może walczyć zarówno w zwarciu używając shotgunów czy też z oddali z wykorzystaniem snajperek bądź wyrzutni rakiet.
- Wing Diver – kobieca postać wyposażona w plecak odrzutowy dzięki czemu może się szybko przemieszczać na polu walki. Posiada wbudowany generator zasilający jej system lotu przy czym jest on także wykorzystywany przez system uzbrojenia tak więc latając nie za bardzo można strzelać i trzeba będzie gdzieś wylądować i odczekać na odnowienie się energii ponieważ w trakcie lotu ta nie odnawia się. Ta postać jest dosyć trudna w sterowaniu ale jej atutem jest możliwość szybkiego przemieszczania się dzięki czemu może z łatwością doskoczyć do przeciwnika czy też wycofać się z placu boju.
- Mechanik (Air Rider) – technik, rozkładający na polu walki różne rzeczy. Nie jest to postać prowadząca bezpośrednią walkę stanowi jednak uzupełnienie sił natarcia. Może wzywać wsparcie czy też wezwać większą ilość pojazdów czy też rozkładać wieżyczki atakujące wroga. Może się przydać w czasie walk multiplayer gdy masz zapewnioną ochronę i wsparcie ogniowe, które będzie cię chronić.
- Fenser – silnie opancerzony żołnierz walczący w masywnym kombinezonie bojowym. Waga używanego przez niego kombinezonu powoduje, że jest on potwornie wolny. Jedynym sposobem szybkiego przemieszczania się jest taki dopalony skok dzięki czemu może skakać na dłuższe odległości. Może zabrać ze sobą do czterech broni jednocześnie przy czym taki system walki wymaga zdobycia nieco wprawy ponieważ broń używana jest czteroma odrębnymi klawiszami.
Kierowana przez nas postać może na pole bitwy zabrać 2 różne bronie przy czym w danej chwili walczyć może jedynie jedną z nich. Wyjątkiem jest tu Fenser, który może korzystać z 4 jednocześnie. Prócz tego postać może zabrać ze sobą przedmiot specjalny, który zwiększa zasięg zbieranych rzeczy, zwiększać zadawane obrażenia itp. Można też zabrać sprzęt umożliwiający wezwanie pojazdów. Mogą to być motocykl, czołg, helikopter itp. Sterowanie pojazdami jest nieco ułomne ponieważ zmiana kierunku prowadzonego ognia jest dosyć powolna.
OCENA: POZYTYWNA = 7-8/10
EDF 5 to dosyć drogi – ale jednocześnie wysoce grywalny i dopracowany tytuł. Do przejścia jest ponad setka misji więc długa rozgrywka gwarantowana 😉 Gra jest dosyć ciekawa (pomijając cenę z kosmosu) i niesie ze sobą dosyć wciągającą rozgrywkę. Dużym plusem jest duża ilość zróżnicowanych misji. Po 15h gry dotarłem jedynie do czterdziestej. Dosyć ciekawie wygląda też gra w trybie multiplayer gdzie możemy podzielić się zadaniami oraz wzajemnie wspierać.
Gra posiada także tryb Remote Play Together jednak taka rozgrywka możliwa jest jedynie gdy 2 osoby korzystają z kontrolerów.
Sama gra jest dosyć fajna i pewna doza przyjemności płynie z samej walki z przeciwnikami oraz powstrzymywania hordy nadciągających jednostek. Niektóre poziomy są też dosyć trudne i tu trzeba lawirować między osłonami ponieważ siła wrogiego ognia nas przytłacza. Dostępnych jest także dosyć duża paleta broni jednak z ich opisu niewiele wynika – trzeba każdą z nich zabrać na pole walki by poznać jej plusy i minusy i wybrać tą, którą będzie nam się najlepiej walczyć.
Gra jest dosyć grywalna i jeśli złapiesz ją gdzieś znacznie znacznie taniej niż oficjalna cena – nie powinieneś się na niej rozczarować. Mnie się spodobała (a po nagraniu recenzji jeszcze ją męczyłem i finalnie udało mi się ją skończyć).
Screeny: