Mała ale ciekawa gra – połączenie gry logicznej z taktyczną? |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
The Dungeon Beneath autorstwa kanadyjskiego studia Puzzle Box Games nie zostało jeszcze wypuszczone oficjalnie na Steam. Jego premiera planowana jest pod koniec bieżącego roku. Jest to gra logiczna w której kompletujemy drużynę i przemierzamy labirynt walcząc z kolejno napotykanymi przeciwnikami.
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1359120/The_Dungeon_Beneath/?curator_clanid=31951226
- WWW = https://www.thedungeonbeneath.com/
- Data wydania = Jesień 2020
- Producent = Puzzle Box Games
- Wydawca = Puzzle Box Games
- Gatunek = Strategiczne, Auto Battler, Roguelike, Turn-Based Strategy, Roguelite, Tactical RPG, 2D, Pixel Graphics, Top-Down, Fantasy, Retro, Combat, Perma Death, Procedural Generation, Turn-Based Combat, Turn-Based Tactics, Dark Fantasy, PvE, Tryb jednego gracza, Niezależne
- Recenzje użytkowników = BRAK (recenzowałem wersję Closed Beta)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Cena = 54 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/the-dungeon-beneath/
=== ROZGRYWKA ===
Gra posiada dosyć rozpikselowaną grafikę stylizowaną na 8-bit. Wygląda to w miarę czytelnie więc nie trzeba się domyślać co jest czym. Efekty dźwiękowe są raczej skąpe i ograniczają się do prostych dźwięków w momencie ataku jednostek czy też klikania czegokolwiek. Muzyka jest dosyć fajna i mnie się nawet spodobała.
Dostępne jest także demo gry więc możesz samemu sprawdzić czy podejdzie pod twoje gusta.
Na czym polega sama rozgrywka? Stajemy przed wyborem jednego z trzech bohaterów. Każdy z nich posiada inne parametry postaci takie jak HP, szybkość poruszania się, siła ataku oraz umiejętność specjalna. Nie startuje on jednak sam ponieważ asystują mu trzy jednostki pomocnicze cechujące się własnymi umiejętnościami. Wkraczamy następnie do podziemi i rozpoczyna się właściwa potyczka.
Napotykamy losowych przeciwników o różnych parametrach i umiejętnościach. Naszym zadaniem będzie takie zarządzanie naszymi wojownikami by mądrze wykorzystując ich siłę ataku oraz dodatkowe umiejętności wygrać potyczkę. Jeśli jakaś postać zginie to nic wielkiego się nie stanie – zostanie wskrzeszona po walce. Ważne jest by jak najszybciej ubić wrogiego bossa ponieważ to automatycznie kończy dane starcie.
Powiedziałbym, że walki nie są proste i trzeba nieco kombinować by zestawić funkcjonalną drużynę i móc eliminować wrogów. Trudnością jest przede wszystkim to, że jednostki walczą autonomicznie. Możemy je przemieszczać pomiędzy polami jednak nie mamy wpływu na nic więcej. Ważne jest ich umiejscowienie ponieważ pole walki podzielone jest na 3 kolumny. Pierwsza z nich to kolumna frontalna, kolejna jest środkowa a w trzeciej samotnie stoi nasz bohater. Każda z kolumn liczy trzy rzędy więc postaci mogą się pomiędzy nimi przemieszczać jednak w większości przypadków wiąże się to z brakiem możliwości wyprowadzenia ataku w danej turze. Niektóre z jednostek mogą się przemieszać i walczyć w tej samej rundzie jednak większość wymaga odpoczynku.
Nasza startowa drużyna liczy 4 osoby jednak maksymalna ich ilość to skład pięcioosobowy a zatem można sobie przygruchać jeszcze jednego członka zespołu. Jak łatwo policzyć kompletny skład liczy 4 postaci + bohater, zajmujący samotnie swoją kolumnę na tyle drużyny. Tym samym pozostają 2 kolumny po 3 rzędy co łącznie daje 6 pól po których mogą się poruszać pozostali członkowie zespołu. Cały szkopuł w tym, że większość jednostek jest ściśle dedykowana i może atakować albo z pierwszej albo drugiej kolumny i co prawda może się przemieścić do drugiej – ale nie może z niej atakować. Tym samym może robić za osłonę dla bohatera oraz wykorzystywać swoje umiejętności specjalne (np. leczenie).
Starcia polegają na tym, że jednostki atakują w danym rzędzie na wprost przed siebie (czyli w danej linii). Jeśli w ten sposób wyeliminowane zostaną wszystkie przeszkody i przeciwnicy – atakowany jest stojący w ostatniej kolumnie Boss przy czym nie ma znaczenia jego dokładne położenie w danym rzędzie (aczkolwiek ja jeszcze nie napotkałem sytuacji by się przemieszczali. Tym samym walki polegają na czyszczeniu wrogich rzędów by móc dorwać się do bohatera przeciwnego składu i go ubić. Za realizację zadania czyli pokonanie wrogiego dowódcy otrzymamy w nagrodę pewną ilość złota i czasami jakiś drobny przedmiot, w większości przypadków potkę expa pozwalającą podbić level postaci.
Niektóre z naszym jednostek możemy szkolić a zatem możemy zebrać 3 punkty doświadczenia i wtedy ta jednostka awansuje. Niestety nigdzie nie jest wykazane co da nam awans danej jednostki ale jeśli będziemy grali kolejny raz to będziemy już wiedzieć co możemy zyskać – ale na chwilę obecną jest to jedynie zgadywanka – być może autorzy to poprawią w grze – podsunąłem im pomysł by pokazywali ścieżkę awansu jednostki przez co gracz będzie mieć szersze pole manewru w zakresie taktyki potyczek oraz tego jak ma wyglądać jego drużyna i czym mają się charakteryzować postaci. Wracając jednak do tej kwestii: jeżeli postać awansuje to wtedy jakiś jej parametr zostanie ulepszy, np. zwiększy się atak czy też może jeśli jednostka potrafiła leczyć to zamiast jednego punktu będzie mogła przywrócić 2 punkty zdrowia.
Pieniądze zbierane w trakcie potyczki można spożytkować na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest obóz w którym można rekrutować jednostki i w nim możemy sprzedać jedną z naszych jeśli nam nie pasuje czy też zakupić inną – o lepszych parametrach. Kolejny sklepik jaki możemy napotkać na naszej drodze to sklepik z miksturami gdzie można nabyć mikstury doświadczenia i podbić level postaci bądź zakupić miksturę zdrowia i uleczyć bohatera. Trzecim z takich sklepów jest sklep z przedmiotami i tu można zakupić różne przedmioty jednak są one w jakiś sposób dywersyfikowane i część może być użyta jedynie przez klasę wojowników bądź magów. Przedmiotów nie można swobodnie dystrybuować pomiędzy członkami załogi – istnieją pewne ograniczenia.
OCENA: POZYTYWNA = 5/10
Gra jest dosyć grywalna i ciekawa aczkolwiek wydaje mi się, że brak jej balansu. Idziemy przez przeciwników niczym przecinak aż nagle spotykamy wroga z którym naprawdę ciężko się walczy i nie ma możliwości jego ubicia. Bossowie są dosyć trudni do ubicia – być może aż za bardzo. Sam pomysł na grę jest dosyć ciekawy i jak najbardziej na plus. W grze mamy co prawda pewną powtarzalność gdyż wszystko jest losowe i każda wyprawa jest inna – ale jeszcze brakuje tu nieco pewnej różnorodności. Ciekawy tytuł, wart obadania!
Screeny: