R126 = UNLANDED == Recenzja prostej zręcznościówki (z walką z grawitacją w tle!)

Ciekawa i przyjemna dla oka zręcznościówka… choć wymagająca perfekcyjnego wyczucia chwili.

 

RECENZJA YOUTUBE:


 

=== NIECO O GRZE ===

Unlanded jest dziełem jednej osoby – Ukraińca Borysa Koreniev. Jest to pierwsza gra tego autora opublikowana na Steam. Tytuł oparty jest o silnik Unity i jego oprawa wizualna wygląda dosyć ciekawie. Sama gra zapewnia kilka godzin rozgrywki przy niskim koszcie nieco ponad 10 złotych. Będziemy w niej mieli za zadanie ocalić ludzkość sterując małym statkiem poprzez rubieże kosmosu a naszym przeciwnikiem będzie głównie grawitacja.

 

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/1043710/Unlanded/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 28 kwietnia 2020
  • Producent = Borys Koreniev
  • Wydawca = Borys Koreniev
  • Gatunek = Niezależne, Wyścigowe, Przygodowe, Akcja, Early Access, Kosmos, 2D, , Science fiction, Fizyka, Wysoki poziom trudności, Stylized, Beautiful, Krótkometrażowe, Top-Down, Hand-drawn, Liniowa, Controller, Experience, Poradniki, Experimental
  • Recenzje użytkowników = BRAK
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 11 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/unlanded/

 

 

=== ROZGRYWKA ===

Jak mówi fabuła gry w dalekiej przyszłości nasza rasa wplątała się w międzygalaktyczny konflikt, który przegrała i zmuszona była wycofać się ze swej kolebki ludzkości opuszczając Ziemię. W kosmos wyruszyły statki kolonizacyjne z nadzieją na znalezienie kolejnego miejsca do zamieszkania z dala od ścigających nas wrogów. Przejmujemy rolę pilota jednego z takich statków namierzonego właśnie  przez siły przeciwnika. Sztuczna inteligencja wybudziła cię ze snu, gdyż twoim zadaniem będzie teraz wytyczyć swej arce przetrwania ścieżki przez różne niebezpieczne miejsca by uciec swoim prześladowcom.

 

Naszym zadaniem w grze jest tak sterować statkiem oraz operować ciągiem by przeprowadzić statek bezpiecznie do punktu wyjścia z danego poziomu przy czym w większości przypadków musimy przebyć jeden za drugim punkty kontrolne pokazane jako takie niebieskie okręgi, nim dolecimy do miejsca przeznaczenia. Brzmi prosto? Nie tak szybko! Gra wymagać będzie od ciebie nie lada zręczności i wyczucia chwili, gdyż wszystko zależy od twoich zdolności manualnych. By sprostać zadaniu trzeba wyczuć moment kiedy musimy przyśpieszyć, kiedy skręcić czy też skontrować wektor ciągu. Dodatkowo musimy zmieścić się w zadanym czasie więc nie ma tu miejsca na zbytnie pomyłki.

Każdy level możemy powtarzać dowolną ilość razy a jeśli zginiemy – jednym przyciskiem restartujemy level. Większość leveli jest dosyć krótka i można też przywołać projekcję ruchu dzięki czemu sprawdzimy jak dany level należy przejść.

Naszym statkiem sterujemy za pomocą tandemu mysz + klawiatura lub używając pada. W przypadku użycia klawiatury oraz myszy kierunek statku obierany jest za pomocą obrotu jego dzioba myszką. Klawisz “W” włącza ciąg silnika i tym samym nadaje pęd naszemu pojazdowi. Dociśnięcie do tego klawisza Shift włącza dopalacz i daje nam dodatkowe przyśpieszenie, które jest niekiedy przydatne do wykonywania szybkich zmian kierunku. Ja akurat korzystałem z pada i tu kierunkiem statku sterujemy za mocą lewej analogowej gałki a klawiszem X włączamy silnik. Prawy bumper służy nam za dopalacz.

W grze dostępne są obecnie dwie lokacje dając łącznie 25 plansz do przejścia. Autor pracuje nad trzecią, dorzucającą kolejne 9 plansz – czyli łącznie będzie to 34 poziomy do pokonania.

Jak widzisz grafika w grze prezentuje się nadzwyczaj ciekawie choć nasz statek mógłby być może odrobinkę większy. Ładnie wykonano tło czy też wszelakie obiekty i prezentuje się to dosyć atrakcyjnie. Warstwa dźwiękowa jest nieco uboga ponieważ dostępne są jedynie dźwięki środowiskowe, kolizji, uruchamiania silników. Ale nie przeszkadza to w rozgrywce. Z tego co ustaliłem autor jeszcze tego po prostu nie dodał do gry.


OCENA: POZYTYWNA = 6/10

Gra przypadła mi do gustu. Przede wszystkim trzeba wspomnieć o tym, iż graficznie wygląda naprawdę ładnie. Bardzo starannie wykonano wszelkie lokacje jak też wszelkie efekty towarzyszące przejściu naszego statku. Szczególnie ciekawie wygląda gra świateł.

Tytuł jest silnie ukierunkowany na aspekt zręcznościowy i polega głównie na wykonaniu zadania tak jak ustanowił je autor. Dopuszczalne są małe odstępstwa i drobne błędy przy czym limit czasu w każdej misji jest zwykle z góry wyliczony i ściśle określony i twórca zostawił nam tylko mały zapas na lekką korektę manewrów. Jednak nie odstraszyło mnie to na tyle bym sobie odpuścił i po kilkunastu próbach zwykle udaje się dany level przejść.

A co mi się nie spodobało? Przede wszystkim to, że można utknąć na jakim poziomie. Nie wszystkie poziomy posiadają nawigację pokazującą w jaki sposób można dany poziom przebyć więc może być to pewien problem. Oczywiście mniej-więcej wiadomo o do chodzi jednak dojście do tego w jaki sposób należy przebyć każdy z odcinków jest już małym wyzwaniem i wymaga podjęcia co najmniej kilkunastu prób. Ale gra nadal znajduje się w fazie rozwoju więc liczę na to, że autor uzupełni pozostałe poziomy o pokazówkę tego jak dany level można przejść. Oczywiście w ostateczności tak jak w innych grach pozostaje poszukać jakiegoś filmiku na YouTube pokazującego jak go przejść.

Gra jest tania więc jeśli trafisz na wyprzedaży to śmiało bierz.

 

+++ PLUSY +++

  • Dosyć przyjemna rozgrywka.
  • Ładnie wykonana oprawa graficzna.

 

— MINUSY —

  • Niektóre poziomy są trudne do przejścia i naprawdę potrafią człowieka wkurzyć ponieważ wymagają dużej precyzji.

 


Screeny: