Roboty! Stańcie do walki, walczcie o swoje prawa! Nie dajmy sobą pomiatać ludziom! Nasz dzień nadejdzie! |
►STEAM = https://store.steampowered.com/app/657090/Robothorium_Scifi_Dungeon_Crawler/
►WWW = http://robothorium.com/en/index-en/
►Goblinz Studio = https://goblinzstudio.com
=== NIECO O GRZE ===
Robothorium to gra stworzona przez francuskie studio Goblinz Studio, autorów takich tytułów jak Dungeon Rushers: Crawler RPG, Legend of Keepers: Career of a Dungeon Master, Sigma Theory: Global Cold War. Jest to futurystyczny RPG utrzymany w gatunku rogue-like w którym kierujemy poczynaniami grupki robotów próbujących wywrzeć swój wpływ na dalsze losy maszyn podobnych do nich samych. Walczyć będziesz o uznanie ich praw na równi z ludzkimi. W tym celu nasze drogi skrzyżują się z broniącej dotychczasowego stanu rzeczy korporacją BreakTech.
- Data wydania = 31 stycznia 2019
- Producent = Goblinz Studio
- Wydawca = Goblinz Studio, Whisper Games
- Gatunek = Niezależne, Strategie, RPG, Turn-Based Combat, Procedural Generation, Rogue-lite, Turn-Based, Science fiction, Tactical, JRPG, Turn-Based Strategy, Bogata historia, Strategy RPG, Tactical RPG, Party-Based RPG, Dungeon Crawler, Futuristic, Turn-Based Tactics, Tryb jednego gracza, 2D
- Recenzje użytkowników = Mieszane (38)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 53,99 PLN
- Więcej informacji = https://barter.vg/i/40983/?
== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===
Gra rozgrywana jest w 2D. Posiada starannie wykonaną grafikę a obiekty jak i postaci są dopracowane i ładnie wykonane. Ciekawym pomysłem jest zmiana wyglądu naszych robotów z chwilą gdy zmienimy im używaną broń czy też wyposażenie.
Warstwa dźwiękowa też została wykonana należycie. Dźwięki samych postaci jak i też rozgrywanych bitew są w porządku. Spodobała mi się także odgrywana w tle ścieżka muzyczna, która zmienia się w przypadku walk czy też zdarzeń.
=== ROZGRYWKA ===
Akcja gry przenosi nas do roku 2052. Roboty ewoluowały korzystając ze sztucznej inteligencji znacznie przyczyniając się do stworzenia potężnej i rozwijającej się społeczności. Przedsiębiorstwo BreakTech specjalizujące się w robotyce budowlanej przeżywa rozkwit dzięki nieograniczonemu i innowacyjnemu źródłu zasilania jakim jest Torium. Wykorzystywane i uciskane roboty zaczęły demonstrować żądania do uznania ich praw jako pełnoprawne istoty. Początkowo pokojowy ruch przerodził się się do miana zamieszek. Reakcja ludzi była łatwa do przewidzenia – wykorzystali są pozycję do stłumienia ich żądań siłą. Roboty są ścigane i uśmiercane.
Przejmujemy rolę sztucznej inteligencji o nazwie S.A.I.A zaprogramowanej do realizacji jednego celu – zapewnienia godziwej przyszłości robotom. Jesteśmy kierowani przez kobietę zwaną Sarah Simov, córkę znanego wynalazcy. Została ona wysłana przez frakcję rebeliantów by służyć nam pomocą. Musimy zjednoczyć podzielone frakcje robotów i poprowadzić je ku powstaniu nowego świata w którym prawa robotów do życia będą uznawane na równi z ludzkimi.
Po wyborze poziomu trudności staniemy przed koniecznością wyboru swojego składu drużyny. Wybrać możemy spośród sześciu robotów przy czym każdy cechuje się nieco innymi parametrami przy czym my pokrótce możemy je podzielić na trzy zespoły – roboty cechujące się dużą siłą ognia lecz nieco słabszą obroną, druga grupa to te, które posiadają dużą obronę lecz nieco słabszą siłę ognia i trzecią czyli linię wsparcia – roboty, które zajmować będą się naprawą czy też dbaniem o zapewnienie właściwego zabezpieczenia naszych jednostek liniowych.
Nie ma większego znaczenia jakie roboty wybierzesz na początek ponieważ później można je dokupić czy też wymienić. Realizując misje fabularne głównego wątku zyskamy dostęp do Hangaru gdzie będzie można zakupić niedrogo nowe jednostki a nawet skompletować pełną zapasową drużynę.
Roboty różnią się także nieznacznie między sobą a to dzięki posiadaniu własnej osobowości. Jeden jest poetą, inny jest nieco bojaźliwy, trzeci jest nerdem, kolejny jest złośnikiem a jeszcze inny jest waleczny itp. To przekłada się bezpośrednio na ich parametry takie jak więcej życia, osłon, większa ilość zadawanych obrażeń czy też większa prędkość.
Do dyspozycji mamy na początku sześć różnych typów robotów spośród których wybierzemy trzy kompletując pierwszą drużynę. Po pojawieniu się Hangaru będziemy mogli zakupić jeszcze jeden, siódmy typ. Trzeba je poznać i wybrać interesujący nas typ pod nasz styl gry.
Maszyny posiadają bazowe parametry takie jak osłona, konstrukcja (określająca ciało tworzące robota), odporność będąca wartością wytrzymałości o jaką zmniejszane są wrogie ataki, regeneracja pozwalająca na odnawianie co turę osłon, moc będąca wynikową zadawanych obrażeń czy też siły regeneracji osłon. Mamy tu także wartość krytyków, które określają wielkość zadawanych obrażeń krytycznych czy też prędkość, która determinuje kolejność w kolejce robotów wykonujących zadania w swojej turze ruchu.
Wpływ na te parametry mają także przedmioty, którymi moją być doposażane nasze roboty ponieważ każdy z nich posiada sześć slotów na przedmioty, które zmodyfikują ich bazowe parametry dając większą siłę ataku czy też obrony. Przedmioty te także można podzielić na kilka klas od powszechnych poprzez rzadkie po mityczne. Cechują się one oczywiście lepszymi parametrami zaś mityczne posiadają dodatkowo pewne specjalne czasami nader przydatne zdolności takie jak zwiększony atak czy też szansę na zaatakowanie więcej niż jednego z przeciwników, pozyskiwanie większej ilości funduszy czy też większą szansę na sukces realizacji misji polegającym na wsparciu organizowanych protestów robotów. Nie można ich zdobyć w inny sposób niż zakupić na czarnym rynku czy też pozyskać jako nagrodę za stoczenie walk. Wraz z postępem gry będziemy otrzymywać coraz mocniejsze przedmioty i to przełoży się na silniejsze ataki i zmianę sposobu prowadzenia schematu walk.
W czasie naszej przygody będziemy musieli także dbać o stosunki ze wszystkimi pięcioma frakcjami na jakie podzieliły się walczące o wolność automaty. Podejmowane przez nas decyzje wpływają na to która z frakcji pozyska punkty reputacji – a czasami staniemy przed cięższym wyborem ponieważ poprawa stosunków z jedną z frakcji pomniejszy reputację u innej. Dlaczego jest to ważne? Każda z frakcji po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów reputacji pozwoli nam skorzystać z jednego z trzech oferowanych przez siebie udogodnień takich jak zwiększenie pozyskiwanej ilości reputacji, spuszczenie z ceny sprzedawanych przedmiotów, większa ilość pozyskiwanej gotówki czy lepsze przedmioty uzyskiwane z walk.
== MISJE ==
Rozgrywka dzieli się zasadniczo na dwie części. Pierwsza to wybór misji, doposażanie robotów itp. zaś druga to właściwa eksploracja i prowadzenie potyczek z napotkanymi przeciwnikami. Docierając zatem do pierwszego zagadnienia: Główny ekran gry to mapa świata w postaci globu na którym umiejscawiane są zdarzenia z którymi możemy zadziałać. Ekran misji wyświetla trzy typy dostępnych zadań, które możemy realizować – są to misje fabularne, których wykonywanie posuwa historię do przodu, mamy tu także misje opcjonalne, które można wykonywać i nabrać nieco doświadczenia nim zdecydujemy się wrócić do tych pierwszych. Mamy także dostępny trzeci typ – demonstracje robotów w różnych zakamarkach świata gdzie możemy wysłać swojego przedstawiciela celem wsparcia protestujących. Określa to szacunkowa szansa powodzenia i w przypadku sukcesu możemy pozyskać pieniądze, przedmioty czy też polepszyć stosunki z istniejącymi frakcjami. Rozruchy zwykle trwają one od jednego do dwóch dni co się przekłada na zablokowanie przez ten czas wysłanego tam robota. Możemy posiadać do dziewięciu zapasowych robotów (które możemy też wymieniać z głównym składem) i musimy w tym lawirować z wykorzystaniem naszego składu ponieważ do rozruchów można wysłać jeden z trzech możliwych typów robotów. Trzeba zatem posiadać ich kilka różnych typów by móc wypełnić te wymagania. Misje poboczne były dla mnie sposobem na podbicie poziomu robota oraz pozyskanie wyposażenia do naszych maszyn. Niewiele się różnią od misji fabularnych ale do tego tematu jeszcze powrócimy.
Kolejnym ekranem jest ekran ekwipunku do którego będziemy często wracać. W nim możemy zestawić nasz zespół, którym wyruszymy na misję. Możemy wykorzystać w tym celu do pięciu robotów i to od nas zależy których z nich użyjemy. Możemy też mieć do dziewięciu robotów w składzie zapasowym, który służyć nam będzie to wysyłania na misje wspomagające rewolty bądź też po prostu do wymiany z głównym składem jeśli zechcemy go nieco zmienić. Mamy tu także okazję by doposażyć naszą postać w odpowiedni ekwipunek ponieważ dostępnych jest sześć slotów w których umieszczamy odpowiednie części. One same posiadają różne parametry i jedne podnoszą osłony, inne HP a trzecie znów regenerację i tak dalej. Możemy tu także rozdysponować punkty talentów pozyskane ilekroć postać zgromadzi odpowiednią ilość doświadczenia by awansować na kolejny poziom a także wybrać których z umiejętności robota będzie on mógł używać w czasie walki. Posiadają one cztery sloty na swoje umiejętności bitewne przy czym każdy z nich ma siedem zdolności tak więc trzeba zdecydować się co ze sobą zabrać.
== HANGAR ==
Kolejnym oknem jest hangar w którym możemy sprzedać posiadane roboty jak i też zakupić nowe, które pojawiają się co turę. Tutaj także musimy się udać po zakończonej walce by zapłacić za naprawę robotów. Naprawa jest bardzo tania i uzupełnia stan konstrukcji robota do 100% HP. Problem w tym, iż czasami się o tym po prostu zapomina prąc do boju z uszkodzonymi maszynami.
==BLACK MARKET ==
Wykonując misje fabularne bardzo szybko poznamy przywódcę frakcji The Chip, który odblokuje nam dostęp do czarnego rynku. Tutaj co turę pojawia się pięć nowych losowych elementów wyposażenia czy też surowców, które możemy nabyć. Prócz tego mamy też inne towary na sprzedaż. Także i tutaj możemy sprzedać elementy swojego wyposażenia, które są już przestarzałe i zbędne.
== WORKSHOP ==
Otrzymując dostęp do czarnego rynku dostaniemy także dostęp do warsztatu. Możemy tu stworzyć z użyciem surowców oraz pewnej ilości pieniędzy znane nam elementy zestawu (setu) do naszego robota, które będą miały znacznie lepsze parametry niż te zakupione lub znalezione w czasie misji (prócz mitycznych) oraz dodatkowo cechujące się posiadaniem dodatkowych bonusów takich jak wzmocnienie osłon, zwiększenie zadawanych krytyków czy też obrona przed specyficznymi zagrożeniami. Elementy setu będziemy zdobywać w trakcie wykonywania misji i losową ich ilość dostawać po misji. Można tu także wytworzyć brakujące nam komponenty (lub gonić zakupić je na czarnym rynku) a także przetworzyć niepotrzebną nam już posiadaną broń lub części na surowce. Istnieje tu także możliwość przetworzenia broni czy też komponentów nieco zmieniając ich parametry w drodze losowania.
== ARENA ==
Na chwilę obecną Arena zapewnia możliwość stoczenia walk z innymi przeciwnikami jednak nie wnosi to niczego dla twojego zespołu. To po prostu walka z innym przeciwnikiem przy czym jego roboty kierowane są przez komputer. Na chwilę obecną wygranie walk nie przynosi niczego prócz awansu w ogólnym rankingu. Wg zapewnień twórców ma się to w przyszłości wiązać z małymi nagrodami za uczestnictwo w zawodach.
Misje, które będziemy realizować polegają na przeszukiwaniu losowo generowanego poziomu przy czym nigdy nie wiemy co czeka nas w kolejnym pomieszczeniu. Może być puste, to może być grupa przeciwników czy też losowe przedmioty z którymi możemy wejść w interakcję i zyskać surowce, jakiś efekt lub stracić nieco bonusów. Misje poboczne mają także pewien cel – pokonać wroga, rozlokować kamery itp. Misje fabularne są natomiast zagadką ponieważ nie mają znanego nam celu – o wszystkim dowiemy się w trakcie ich realizacji.
Warto także nieco powiedzieć na temat samego systemu walki. Jest ona toczona w systemie turowym, do pięciu przeciwników naprzeciw siebie w przeciwnych drużynach. Kolejność wykonywania przez nich ruchów jest uzależniona od parametru prędkości robota tak więc te posiadające wysoką prędkość wykonują ruch szybciej. W swojej turze ruchu każda z maszyn może użyć jednej z dostępnych umiejętności, które posiada przy czym tylko ta w pierwszym slocie nie generuje przeciążenia. Reszta broni przeładowuje system chłodzenia robota zwiększając tą wartość. Jeśli dojdzie ona do 100% robot zostaje na jedną turę wyłączony z możliwości wykonywania jakiejkolwiek czynności. Broń w pierwszym slocie umiejętności zmniejsza ilość wygenerowanego przeciążenia ale można to także osiągnąć za pomocą specjalnych umiejętności robotów działających jako wsparcie. Roboty posiadają także broń specjalną, której można użyć dopiero po jej naładowaniu się co trwa zwykle kilka tur.
Sama potyczka nie jest nazbyt prosta i gwarancją sukcesu jest tu odpowiednie używanie posiadanych umiejętności zarówno przeciwko wrogom jak i też co niektórych wobec własnego zespołu zwiększając jego parametry. Duże znaczenie ma tu posiadane przez nas wyposażenie ponieważ zmienia ono parametry robotów takie jak ilość zdrowia czy też osłon. Tu trzeba zaznaczyć, iż osłony są regenerowane co turę tak więc pozbawienie ich przeciwników nie jest takie łatwe – tym bardziej, iż istnieje też możliwość podbicia ich ilości przez umiejętności niektórych członków zespołu. Pewną trudnością jest także i to, że poziom przeciwników skaluje się do poziomu naszej drużyny więc tym samym poziom trudności nie spada.
Każda z maszyn posiada także własne drzewko talentów i z każdym uzyskanym poziomem możemy zastanowić się jakie talenty należałoby podbić. Mają one czasami dosyć duże znaczenie podbijając zdolności nasze czy to naszej drużyny. Robot może osiągnąć 20 leveli jednak znaczące jest to iż talentów jest więcej niż punktów, które możemy wydać tak więc ich alokację trzeba dopasować do używanej przez nas broni i zdolności.
Ciekawe także wygląda zakończenie fabuły gry i walka z końcowym bossem. Podpowiem, iż jest dosyć wymagająca i trzeba zważać na używane przez siebie umiejętności balansując pomiędzy zadaniem obrażeń samemu sobie a ranieniem wrogów. Grę oczywiście udało mi się ukończyć (na podstawowym, średnim poziomie trudności).
OCENA: POZYTYWNA
W tą grę grało mi się dosyć przyjemnie. Stopień trudności był dosyć zbalansowany i tym samym zapewnił brak jednostajności i zarazem stanowił pewne wyzwanie sporadycznie dając mi w kość i prowadząc do przegranej. Ciekawa jest opcja zwiedzania kolejnych pomieszczeń jak i samo rozgrywanie walk. Bawi także doposażanie swoich robotów i dodawanie czy też wymiana używanego przez nie uzbrojenia. Z czasem nieco nudnawe i monotonne staje się wysyłanie robotów na misje wsparcia protestujących ponieważ sprowadza się do prostego kliknij i wyślij i nie wymaga żadnych przygotowań. Walki są dosyć zróżnicowane i czasami trzeba nieco pokombinować by móc pokonać wroga – szczególnie co niektórych bossów. Trzeba także na stałe analizować zmieniające się pozytywne i negatywne efekty jakimi obdarzone są w danej chwili jednostki wrogów czy też sojuszników ponieważ stanowi to o wygranej. Ogólnie – jeśli lubisz pomyśleć to gra jest warta zagrania.
+++ PLUSY +++
- Świetne udźwiękowienie – szczególnie ścieżka muzyczna.
- Dopracowana grafika – roboty, tło, efekty walki.
- Ciekawie rozwiązane jest wyposażanie robotów ponieważ zmieniają one wtedy swój wygląd.
- Duża różnorodność robotów oraz ich umiejętności prowadzi to złożoności samej rozgrywki taktycznej.
— MINUSY —
- Arena na chwilę obecną niczego nie wnosi a system dobierania przeciwników jest do niczego (potrafi dobrać np. żółtodzioba naprzeciw starego wyjadacza).
- Czarny rynek jest nieco nieczytelny – nie widać czy parametry oferowanego przedmiotu są lepsze/gorsze względem tych posiadanych przez nas – trzeba porównywać je na piechotę.
- Nieco mnie razi nasza zapasowa drużyna i wykorzystanie robotów w misjach demonstracyjnych – ich poziom czy też wyposażenie nie mają żadnego znaczenia – identycznie traktowany jest robot 7 poziomu identycznie wypasiony poziomu 20 – nie wpływa to na szansę powodzenia akcji.
Screeny:
RECENZJA:
…
YOUTUBE – gameplay: