Królestwo znów potrzebuje bohatera, który podoła zadaniu przejścia labiryntu i zdobycia mitycznych czarodziejskich nasion. Podejmiesz wyzwanie? |
►STEAM = https://store.steampowered.com/app/754340/Paper_Dungeons_Crawler/
►DEMO https://www.indiedb.com/games/paper-dungeons-crawler/downloads/pdc-demo-v1-0
=== NIECO O GRZE ===
Lubisz labiryntówki? Przed tobą misja ratowania krainy zwanej Cyndaria w której umierają święte drzewa zapewniające dobrobyt i pokój. Naszym zadaniem będzie zdobycie ukrytych dawno temu w głębi labiryntów ich nasion by móc je zasadzić i na nowo sprowadzić spokój do naszej krainy. W przeciwnym wypadku nastanie czas bezustannych plag oraz wojen. Przed nami wielu śmiałków próbowało zagłębić się w labirynty prowadzące do świętych nasion jednak nikomu jak dotąd ten wyczyn się nie udał. Wszyscy przepadli bez wieści. Czy dasz radę sprostać zadaniu i przywrócisz spokój ludowi Cyndarii?
- Data wydania = 17 lipca 2018
- Producent = Agent Mega
- Wydawca = Agent Mega
- Gatunek = RPG, Niezależne, Rogu-like, 2D, Tryb jednego gracza, Pixel Graphics, Dungeon Crawler, Retro, Procedural Generation, Magic, Turn-Based Combat, Great Soundtrack, Replay Vaqlue, Mystery Dungeon, Exploration
- Recenzje użytkowników = W większości pozytywne (17)
- Multiplayer = BRAK
- Karty = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 35,99 PLN
- Więcej informacji = https://barter.vg/i/68059/?
== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===
Oprawa graficzna utrzymana jest w klimacie retro 16 bit przy czym muszę powiedzieć, że kreska artysty jest nieco nietypowa – grafika postaci przypomina jakby była rysowana przez młodzież. Jednakże jest czytelna.
Dźwiękowo też jest ok. Szczególnie wpada w ucho ścieżka dźwiękowa – miła dla ucha i nie przeszkadza w rozgrywce.
=== ROZGRYWKA ===
W grze mamy za zadanie przemierzyć bezkresne labirynty i odzyskać nasiona świętego drzewa, które pozwolą uratować krainę Cyndarii. W tym celu musimy przebyć kilkanaście poziomów oraz pokonać potwory, które staną nam na drodze. Sukces naszej misji zależy tylko od nas jednak jej powodzenie zagwarantuje dostanie życie mieszkańcom.
Gra jest dosyć prosta w założeniach jednakże pomimo swej prostoty jest także dosyć wymagająca – szczególnie na początkowych poziomach gdy dopiero będziemy rozwijać i kształtować naszą postać. Po przejściu samouczka, który tłumaczy podstawy staniemy przed wyborem sposobu w którym będziemy prowadzić naszą rozgrywkę.
== LOSOWOŚĆ ROZGRYWKI ==
Gra za każdym razem będzie inna a to dzięki generowanym losowo poziomom. Po drodze napotkamy cztery różne biomy gdzie każdy z nich składa się z jakby dwóch poziomów – jeden to jakby otwarty teren zaś drugi to jaskinie czy też zestaw pomieszczeń oddzielonych drzwiami. Sporadycznie pojedyncze pomieszczenia możesz też napotkać w czasie eksploracji pierwszego otwartego terenu.
== TWORZENIE NOWEJ GRY ==
Tworząc nową rozgrywkę mamy możliwość wyboru płci, zawodu, poziomu trudności itp. co wpływa na poziom trudności. Profesja ma wpływ na sposób w jaki walczymy.
- Warrior (wojownik) – walczy wręcz (ale może też strzelać z łuku itp.). Do części broni trzeba będzie mu podbić wraz z awansem postaci o level nieco dexterity czyli zręczność.
- Archer (łucznik) – posiada wrodzoną odporność 10% przeciwko zatruciom i ogniu. Ma też mniejszą szansę na zniszczenie strzał w przypadku ostrzeliwania przeciwników pozostają one na ziemi i można je zebrać. Ma też 20% szans na wykrycie ukrytych drzwi.
- Priest (kapłan) – posiada umiejętność szybkiej regeneracji many oraz 20% odporności na klątwy – które zwykle zmniejszają zadawane przez nas obrażenia.
- Mage (mag) – słaby w walce wręcz ale może rzucać potężne zaklęcia. Posiada wrodzoną 20% odporność na magię.
- Thief (złodziej) – specjalizuje się w broni rzucanej, ma zwiększony parametr uniku oraz 20% odporności na zatrucie trucizną. Ma też podobnie do łucznika zmniejszoną szansę na utratę rzucanych kamieni. Ma też 20% szansę na otworzenie zamkniętych zamków.
== PERMADEATH ==
Tryb śmierci (Permadeath) daje nam dwie możliwości – albo gramy na łatwiejszym, gdzie śmierć spowoduje, iż odradzamy się z całym ekwipunkiem w chwili gdy weszliśmy do danego poziomu dając nam nieskończoną ilość prób albo też możemy wybrać tryb permadeath gdzie śmierć oznacza definitywny koniec. Oczywiście gdy wyjdziemy z gry i wejdziemy do niej ponownie stan gry jest automatycznie zapisywany i wznawiany. Kolejną opcją jest głód – możemy go włączyć bądź też nie. Włączony powoduje, iż stale musimy dbać o to by postać była najedzona – jeśli ilość pożywienia spadnie poniżej 200 jednostek (z 1000 dostępnych), czyli 1/5 całości to nasza postać otrzymuje debuff w postaci zmniejszenia zadawanych obrażeń o 20%. Jeśli całkowicie skończy się nasze jedzenie zaczniemy tracić zdrowie.
Co daje ustawianie poziomu trudności? Nic poza zwiększeniem wyniku, który możemy uzyskać oraz utrudnieniem nam samej rozgrywki. Przejście gry w trybie permadeath odblokuje także wyższy poziom trudności widoczny w głównym menu – trudność na poziomie weterana. On zaś daje ci jeden znany czar więcej na początku rozgrywki. Prócz tego dostajemy jakiś bonus (np. +10% do walki wręcz). Każde kolejne przejście gry (na poziomie weteran) da nam +1 do skilla oraz +1 do zaklęcia z pierwszej szkoły zaklęć postaci wykreowanej na weteranie. Przy drugim ukończeniu gry dostaniemy dodatkowe zaklęcie oraz skill na drugim poziomie.
Poziomy trudności:
- Standard – bez udziwnień
- Tough – potwory są mocniejsze o 20%. Jest ich także więcej na każdym z poziomów.
- Wimpy – potwory są słabsze o 20% i jest ich mniej na każdym poziomie.
- Nightmare – potwory są silniejsze o 40% i jest ich więcej na każdym z poziomów.
Kolejnym krokiem ustawiania gry jest przydzielenie atrybutów. Można tu skorzystać z przycisku “Auto distribute”, który rozdzieli je automatycznie – jednak lepiej jest zdecydować samemu i ustawić je pod klasę postaci jaką będziemy grać.
- Strength (siła) – przekłada się na obrażenia zadawane w walce kontaktowej oraz udźwig naszej postaci.
- Dexterity (zręczność) – nasza szansa na trafienie przeciwnika oraz parametr uniku ciosów zadawanych przez przeciwników.
- Constitution (zdrowie) – określa ilość posiadanego życia oraz szybkość jego regeneracji.
- Intelligence (inteligencja) – określa ilość posiadanej many oraz obrażeń zadawanych za pomocą magii. Wpływa także na odporność postaci przeciwko magii.
- Wisdom (wiedza) – określa ilość many oraz prędkość jej regeneracji.
Na kolejnym ekranie definicji postaci możemy wybrać pomiędzy dwoma bóstwami w które wierzy nasza postać:
- Ishtar – bogini miłości i wojny – zdrowie +1
- Marduk – bóg miast i błyskawic – siła +1
Następny krok (First Rune) to wybór szkoły magii czyli naszej pierwszej runy. Każda z postaci posiada własny zestaw run (umiejętności) – a jedną z nich możemy wybrać już na starcie. W trakcie rozgrywki (w większości przypadków po pokonaniu bossa) wypadnie nam runa, która pozwoli nam wybrać jedną ze szkół magii przy czym jak już wspomniałem każda klasa postaci (wojownik, łucznik itp.) posiada 16 odrębnych run. Są one opisane w dalszej części poradnika.
Talent – określa jaką specjalizację posiada kierowany przez nas bohater:
- Champion – szybciej zdobywa mistrzostwo w walce bronią jednoręczną.
- Heavy – szybciej zdobywa mistrzostwo w posługiwaniu się bronią dwuręczną.
- Runic – szybciej zdobywa runy.
- Ninja – szybciej uczy się władania rzucanymi przedmiotami.
- Hunter – szybciej szkoli się w używaniu broni dystansowych.
- Merchant – łatwiej nauczy się szybszego rozpoznawania przedmiotów
Extra Item pozwoli nam wybrać pierwszy przedmiot z którym wkroczymy w czeluści labiryntu:
- Potion – rozpoczynasz grę z jednym zidentyfikowanym napojem przywracającym życie
- Scroll – rozpoczynasz z jednym zaklęciem błogosławienia broni
- Food – dostajesz jedną porcję jedzenia na start
== PORUSZANIE SIĘ ==
Poruszanie się postacią jest standardowe – za pomocą klawiszy WASD poruszamy się w czterech kierunkach a dodatkowe klawisze QEZC pozwolą nam poruszać się po skosie. Ja jednak sugeruję używanie klawiatury numerycznej gdyż z jej pomocą gra się wygodniej. Nasza postać może być także sterowana za pomocą myszki – wystarczy kliknąć w danym miejscu i nasza postać się tam przemieści.
Sama rozgrywka prowadzona jest niejako w systemie turowym – choć nie takim klasycznym – ruszamy się razem z przeciwnikiem i w przypadku kliknięcia lewym klawiszem myszki na postaci przeciwnika zaatakujemy go. W tym samym czasie inni przeciwnicy także wykonają ruch. Możemy także użyć broni dystansowej klikając na celu prawym przyciskiem myszki z tym, że dostępne bronie ma różny zasięg ataku. To także jest poczuwane jako wykonanie tury ruchu. Jako ruch nie liczy się natomiast używanie przedmiotów wewnątrz okna ekwipunku czy też przezbrajanie postaci.
Za pomocą kółka myszki możesz powiększyć / pomniejszyć mapę i po prostu kliknąć w żądanej pozycji – twoja postać się tam przemieści. Należy jednak uważać z wszelkiej maści pułapkami po drodze ponieważ automatyczne przemieszanie ma tendencję w nie wpadać.
Klawisz “M” włącza mini-mapkę w lewej dolnej części ekranu gry. Warto jest mieć ją włączoną na stałe ponieważ ułatwia rozpoznanie się w naszej aktualnej lokacji. Mapa jest aktualizowana na bieżąco w miarę jak odkrywamy nowe połacie nieznanego nam wcześniej terenu.
Klawisz spacji służy do pominięcia tury. Używamy go najczęściej w czasie walki z wrogiem czy też jeśli chcemy odczekać czas. W przypadku gdy dzieli nas jedno pole od wroga warto jest odczekać jedną turę by wróg podszedł do nas zamiast zbliżać się do niego jako pierwsi. Dzięki temu to nasz atak będzie pierwszym – w przeciwnym wypadku to wróg uderzy naszą podchodzącą postać jako pierwszy. Gdy pozyskasz łuk czy też inną broń miotającą zamiast czekać turę po prostu warto posłać mu kilka strzałów nim do nas dojdzie i tym samym nieco ograniczyć jego bazową żywotność.
== ŻYCIE I MANA ==
Po lewej na górze ekranu zobaczysz kilka parametrów. Serduszko oznacza aktualną ilość życia i wraz z utratą punktów życia pasek oczywiście będzie się kurczyć. Życie możemy odzyskać na cztery sposoby: używając odpowiednich mikstur, zaklęć odnawiających zdrowie (w tym zaklęcie dające naszej broni możliwość skradzenia zdrowia przeciwnikowi), jedząc pożywienie lub też śpiąc. Trzeba przy tym być ostrożnym i nie doprowadzać do stanu w której mamy mało zdrowia ponieważ możemy dla przykładu zostać zatruci czy też podpaleni i jednocześnie walczyć z wrogiem a otrzymywane co turę obrażenia mogą być zbyt duże byśmy mogli to przeżyć. Najbezpieczniej jest się wycofać i strzelić sobie krótką drzemkę by odnowić punkty życia. Sen jednocześnie przywraca nam także i manę. Należy także pamiętać o tym, iż odnawianie punktów życia jest możliwe poprzez spożywanie jedzenia i działa natychmiastowo. Czasami możemy tym uratować krytyczną sytuację – sam wielokrotnie miałem sytuację iż mała doza jedzenia pozwalała o kilka punktów podbić zdrowie dzięki czemu uniknąłem śmierci.
== SEN I ODZYSKIWANIE ZDROWIA / MANY ==
Postać może zapaść w sen dzięki czemu odzyska utracone punkty życia i many. Jeśli śpimy w łóżku możemy wyspać spokojnie do woli. Jeśli śpimy poza nim postać zapadając w sen traci punkty pożywienia – spać będzie do pozostania ilości 1/5 paska sytości. Należy wtedy ją “dokarmić” i znów można położyć się spać. Życie oraz mana są także odnawiane z czasem w przypadku poruszania się czy też wykonywania innych czynności. Spać nie można w bliskości przeciwników – nawet jeśli nas nie atakują. W przypadku wyświetlenia takiej informacji należy po prostu odejść od nich kilka kroków by móc bezpiecznie zapaść w błogi sen.
== EKWIPUNEK ==
Nasz bohater może dzierżyć do kilku przedmiotów jednocześnie – resztę nieużywanych przedmiotów może nosić w ekwipunku. Po starcie gry będziemy wyposażeni jedynie w podstawowe oręże – dla przykładu wojownik będzie posiadać jedynie miecz, tarczę i odzienie. Wchodzenie do ekwipunku i grzebanie w nim czy też przezbrajanie naszej postaci nie zużywa punktów ruchu możemy więc grzebać tam bez przeszkód nie bojąc się, iż wróg nas w międzyczasie zaatakuje.
Nasza postać może mieć założone takie przedmioty jak pierścień, hełm, naszyjnik, broń (dwuręczną lub zestaw broń jednoręczna + tarcza), pancerz, szatę, buty i rękawice. Posiadane przedmioty można w każdej chwili zakładać i zdejmować zmieniając ewentualnie bieżący zestaw jeśli napotkamy jakiegoś konkretnego przeciwnika – np. zakładać szatę dającą odporność przed ogniem w przypadku walki np. ze smokiem,
Postać posiada także ograniczoną nośność uzależnioną od posiadanej siły postaci. W przypadku jeśli podniesiemy więcej przedmiotów niż będziemy w stanie unieść nie będziemy w stanie się poruszać – wtedy będziemy zmuszeni pozbyć się ich części (rzucając na ziemię).
== PRZEDMIOTY ==
Nasza postać w trakcie prowadzonej ekspedycji pozyska wiele przedmiotów. Część będzie dla nas niemożliwa do użycia ze względu na braki odpowiednich parametrów zaś część będzie mieć gorsze parametry od posiadanych przez nas aktualnie przedmiotów. Dopóki mamy wolne miejsce i siłę by unieść ten cały majdan nie warto się ich pozbywać – jeśli napotkamy sprzedawcę będzie można mu opchnąć te przedmioty. Ponieważ znajdziesz ich bez wątpienia znacznie więcej niż będziesz w stanie unieść warto jest je zrzucać na każdym poziomie w jednym miejscu na kupce – dzięki temu będzie można po nie wrócić po odnalezieniu sprzedawcy i upłynnić je za pieniądze.
Po najechaniu na przedmiot zobaczymy jego wymagania oraz jego wagę. Jeśli nasza postać nie ma wystarczających uprawnień by użyć danego przedmiotu wymaganie to jest wyświetlane w kolorze czerwonym. Wyświetlona waga pomoże ci natomiast wybrać najcięższe przedmioty by się ich pozbyć jeśli twoja postać zostanie przeciążona.
Przedmioty, które będziemy napotykać będą różnić się klasą i parametrami. Już sam obrazek powie ci, że masz do czynienia z przedmiotem o lepszych parametrach. Dodatkowo przedmioty mają różny kolor w nazwie – zielony oznacza zwykły przedmiot, niebieski to nieco lepsze parametry, fioletowy oznacza rzadki przedmiot zaś żółty to unikat. Wszystko oczywiście zależy od parametrów – czasami warto jest zatrzymać niego gorszy przedmiot ponieważ daje np. +10 życia.
Przedmioty posiadają swoje parametry i prócz zwiększenia ilości zadawanych obrażeń mogą też dodawać także specjalne zdolności – np. odporność na zatrucie, ogień czy też dla przykładu zwiększać ilość posiadanego życia postaci. Im wyższa klasa postaci tym większa ilość bazowych punktów – np. większa ilość pancerza czy też więcej zadawanych obrażeń.
== IDENTYFIKACJA PRZEDMIOTÓW ==
Prawie wszystkie znalezione przez nas przedmioty posiadają na starcie nieznane dla nas parametry. Postać musi najpierw je rozpoznać co niestety nieco trwa. Taki przedmiot możemy co prawda od razu użyć jednak może się zdarzyć, iż jest on przeklęty przez co raz, że nie da się go zdjąć a dwa, że taki zaklęty przedmiot będzie obniżać parametry naszej postaci.
Przedmiot możemy zidentyfikować przerzucając go na ikonkę oczka w ekwipunku. Od tej chwili rozpocznie się proces jego identyfikacji. Na początku trwa on 400 tur jednak z czasem nasza umiejętność w tym zakresie ulegnie poprawie i czas ten ulegnie skróceniu. Warto tu wspomnieć, iż proces identyfikacji jest kontynuowany także w czasie snu. Dodatkowo co kilka poziomów powinniśmy natrafić na jegomościa, który za drobną opłatą zgodzi się zidentyfikować wskazane przedmioty.
== PRZEKLĘTE PRZEDMIOTY (CURSED) ==
Przedmioty po rozpoznaniu mogą okazać się przeklęte z nałożoną nań klątwą (cursed). Ich założenie staje się dla nas problemem ponieważ obniży nasze zdolności postaci zaś ich zdjęcie jest niemożliwe. W tym celu należy odnaleźć odpowiedni posąg (jednorazowego użytku), który pozwoli nam na zdjęcie klątwy. Przedmioty obarczone klątwą mogą okazać się wyjątkowo przydatnymi ponieważ poznamy wtedy ich prawdziwe parametry. Być może masz w ręku zaklęty przedmiot o wyjątkowo wysokich atrybutach.
Kapliczki zdejmujące klątwę napotkasz dosyć rzadko zatem staraj się nie zakładać dopiero co znalezionych i nierozpoznanych jeszcze przedmiotów. To może okazać się zemścić i dostaniemy jeden problem więcej.
Trzeba też nadmienić, iż sprzedawca nie chce skupować zaklętych przedmiotów. Dlatego jeśli jesteśmy już na pewnym etapie rozwoju i używamy ewidentnie lepszych przedmiotów niż te przez nas znalezione – nie ma sensu ich identyfikować ponieważ raz, że nie będziemy ich i tak używać (za słabe parametry) jak i też nie będzie ich można sprzedać jeśli po identyfikacji okażą się zaklętymi.
== NAPOTKANE SKRZYNIE ==
W trakcie podróży napotkasz także zamknięte skrzynie. Tu trzeba będzie zapłacić by je otworzyć. Można także skorzystać z oznaczonej na zielono opcji rozwalenia jej jednak istnieje mała szansa, że się to uda – zwykle skończy się zniszczeniem skrzyni z jej zawartością. Tak więc jak najbardziej opłaca się zapłacić ponieważ kosztuje to grosze a zawartość w postaci nawet kilku przedmiotów jednocześnie może być naprawdę ciekawa i warta zabawy.
Istnieje także pewne ryzyko, iż skrzynia jest “oszukana” ponieważ istnieją potwory imitujące prawdziwy przedmiot – wtedy musimy z nimi walczyć – tak więc nigdy nie wiemy czy jest to prawdziwa skrzynia czy też jej imitacja w postaci potwora. Na szczęście nie są one (potwory) nazbyt wymagającymi przeciwnikami więc można je bez większego problemu pokonać.
== SPRZEDAŻ PRZEDMIOTÓW ==
Co kilka poziomów napotkasz starca prowadzącego sklep. Po wdaniu się z nim w rozmowę będziesz mógł mu sprzedać posiadane w ekwipunku przedmioty co pozwoli opchnąć niepotrzebny sprzęt i pozyskać trochę grosza. Można także przejrzeć wystawione na sprzedaż przedmioty i zakupić interesujący nas osprzęt. Szczególnie w przypadku pierwszych spotkań będziesz mógł uzupełnić braki w uzbrojeniu. Warto jest składować nadmiarowe przedmioty, których nie możemy unieść w jakimś znacznym miejscu na każdym poziomie dzięki czemu jeśli poznamy lokację sprzedawcy będzie można się po nie wrócić i zamienić na błyszczące monety. Pamiętaj jednak o tym, iż o ile da się bez problemu przechodzić po schodach pomiędzy levelami to jednak nie da się przechodzić wstecz przez teleporty pojawiające się po zebraniu nasion magicznych drzew.
Starzec nie chce także skupować zaklętych przedmiotów więc jeśli znajdziesz jakiś przedmiot gorszej jakości niż obecnie używane staraj się ich nie identyfikować w przeciwnym wypadku staną się bezużyteczne gdyż nie da się z nimi niczego zrobić – napotkanie kapliczki zdejmująca klątwy zdarza się nadzwyczaj rzadko by móc odczarować wszystkie posiadane przedmioty.
== POŻYWIENIE ==
Nasza postać (o ile włączymy to przy tworzeniu gry) będzie odczuwać głód. Będziemy stale musieli ją karmić w przeciwnym wypadku otrzymamy ujemne modyfikatory. Postać posiada 1000 jednostek sytości i jeśli ilość spadnie do 200 zacznie odczuwać głód. To wiąże się z pojawieniem się na ekranie ikonki informującej o jej osłabieniu – zadawane przez nas obrażenia będą zmniejszone. W przypadku gdy sytość spadnie do zera zaczniemy tracić życie co przełoży się na niechybną śmierć.
Sytość możemy dopełnić za pomocą jedzenia różnej postaci, które znajdziemy w trakcie podróży. Czasami leży ono gdzieś porzucone, kiedy indziej pozyskamy je ze znajdujących się tu i ówdzie skrzyń czy też będziemy mogli wyczarować je sobie samodzielnie w plecaku (niektóre z postaci to potrafią). Jedzenie można także zdobyć atakując krzaki czy też kaktusy obecne na wielu poziomach. Po ich zniszczeniu czasami pojawiają się na ich miejscu jeżyny dające pewną minimalną jednostkę zaspokojenia głodu. Każdy typ pożywienia daje różną ilość jednostek sytości zatem warto dopasowywać system karmienia do aktualnej sytuacji. Jeśli ryba daje 700 jednostek sytości to nie warto jej spożywać gdy mamy 500 punktów głodu ponieważ 200 punktów nadmiaru ponad maksymalny 1000 zostanie po prostu zmarnowane.
Jedzenie pozwala także natychmiastowo odnowić pewną ilość punktów życia. Warto o tym wiedzieć ponieważ w krytycznej sytuacji (np. zatrucie czy podpalenie) po ubiciu przeciwnika możemy zostać z minimalną ilością życia jednak nałożony na nas negatywny efekt zdoła nas zabić jeśli nie damy rady dodać sobie szybko punktów życia. Kilka razy uratowało mi to 4 litery…
== DOŚWIADCZENIE (EXP) ==
Za ubijanie wrogów będziemy pozyskiwać punkty doświadczenia. Jego posiadaną ilość oraz wolumen potrzebny do awansu na kolejny level możesz sprawdzić w ekwipunku. Jest on także ukazany w postaci paska postępu na głównym ekranie w dolnym prawym rogu. Po osiągnięciu kolejnego poziomu doświadczenia postaci prócz zwiększenia bazowych parametrów w postaci ilości punktów życia, many itp. zdobędziemy także jeden punkt umiejętności, który możemy przeznaczyć na ulepszenie jednego z dodatkowych parametrów postaci.
- Athletics – zmniejsza o -1 punkt wymagania przedmiotów wymagających Strength (dzięki czemu będzie można je założyć wcześniej nie czekając na zdobycie odpowiedniego poziomu.
- Archery – zmniejsza o -1 punkt wymagania przedmiotów odnośnie Dexterity (zręczności).
- Logic – zmniejsza o -1 punkt wymagania przedmiotów odnośnie Intelligence.
- Piety – zmniejsza o -1 punkt wymagania przedmiotów odnośnie Wisdom.
- Herbalism – podnosi o każde 2% na jeden punkt odporność na zatrucie naszej postaci.
- Arcanism – podnosi o każde 2% odporność na magię.
- Alchemy – podnosi o każde 2% odporność na magię.
- Vitality – podnosi o każde odporność na obarczenie naszej postaci osłabieniem.
- Marksmanship – podnosi o punkt naszą celność.
- Soldiering – podnosi o jeden punkt naszą obronę.
- Luck – o jeden procent większa szansa na zadanie krytycznego ciosu.
- Acrobatics – zwiększa o jeden procent szansę na całkowite uniknięcie ciosu przeciwnika.
== BESTIARIUSZ ==
Pod klawiszem “B” czy też przeklikując się w ekwipunki i klikając na czerwony symbol ikonki głowy wilka otworzymy bestiariusz czyli listę poznanych już przez nas przeciwników. Zostanie ona uzupełniona o nową charakterystykę pokonanych stworów o ile ubity przez nas stwór pozostawi po sobie “notatkę”. Po jej zebraniu w spisie zobaczymy nową ikonkę unieszkodliwionego przez nas przeciwnika i będziemy mogli w stanie zapoznać się z jego parametrami. Dowiemy się takich rzeczy jak odporności przeciwnika np. na broń sieczną czy też rzucane przez niego negatywne efekty (debuff czyli osłabienia) w postaci klątwy, zatrucia itp. Zestawienie napotkanych przez nas jednostek przedstawione jest w formie ikonek prezentujących ich wygląd oraz podzielone na pięć poziomów na których może toczyć się rozgrywka reprezentowane przez pięć ikonek w formie flag.
== RUNY – UMIEJĘTNOŚCI POSTACI ==
Runy to unikalne zdolności odrębne dla każdej z postaci. Posiada ona zawsze cztery szkoły magii i może pomieścić do czterech umiejętności każdego rodzaju. Trzeba tu nadmienić iż za każdym przejściem całej gry na poziomie Weteran pozyskamy jedną więcej runę aktywną już na starcie naszej rozgrywki. Po pokonaniu nieco trudniejszych przeciwników co kilka poziomów zdobędziesz możliwość nauczenia się następnej runy. To my wybieramy jaką szkołę magii chcemy rozwijać.
Koszt aktywacji każdej z run to pewna ilość many, którą musimy poświęcić. Runy różnią się pomiędzy sobą kosztem tak więc z czasem będziemy zdobywać większy zasób dostępnej many co pozwoli nam aktywować więcej umiejętności jednocześnie.
Run można używać na trzy sposoby. Pierwszy to wejście w zestawienie (fioletowa, ostatnia z prawej ikonka w górnej części ekranu ekwipunku) i następnie kliknięcie na daną runę. Drugi – to odpowiednie przeciągnięcie myszką na róży wiatrów z symbolami widocznej znajdującej się na dolnej centralnej części ekranu. Trzeci jest najwygodniejszy i najbardziej użyteczny dla często używanych przez nas run – po prawej stronie ekranu zauważysz pięć pól oznaczonych od F1 do F5 – wystarczy przerzucić w to miejsce interesującą nas runę i od tego momentu będzie można je rzucić wciskając oznaczony klawisz.
Używanie run powoduje, iż zyskujemy doświadczenie w tej szkole magii. Wraz z jego wzrostem zostanie zwiększony czas trwania zaklęcia (ilość tur) oraz zwiększy się jego moc. Dla przykładu runa wojownika Justice na poziomie drugim daje o 20% dłuższy czas działania oraz większą moc. Tym samym często używane zaklęcia staną się potężniejsze.
Aktualnie aktywowaną runę zobaczysz w górnym lewym rogu wraz z czasem jej trwania w turach. Po ich upływie będziesz musiał rzucić ją ponownie – łatwo o tym zapomnieć. Ostatnio rzuconą runę można ponowić wciskając klawisz Enter.
A oto zestawienie wszystkich umiejętności postaci których możemy się poduczyć.
WARRIOR |
|
---|---|
JUSTICE |
|
FURY |
|
DARK |
|
DRACONIC |
|
ARCHER |
|
---|---|
ELFIC |
|
SYLVAN |
|
WIND |
|
DROWNIC |
|
PRIEST |
|
---|---|
LIFE |
|
DEATH |
|
NATURE |
|
CHAOS |
|
MAGE |
|
---|---|
FIRE |
|
WATER |
|
AIR |
|
EARTH |
|
THIEF |
|
---|---|
NINJUTSU |
|
POISON |
|
SHADOW |
|
ROBBERY |
|
PORADY:
- Staraj się wybijać wszystkich wrogów przed opuszczeniem poziomu – dzięki temu pozyskasz więcej doświadczenia i tym samym twoja postać będzie potężniejsza, masz tym samym większą szansę na znalezienie przedmiotów z pokonanych wrogów oraz szkolisz swoją postać.
- Nie można już wrócić na poprzedni poziom po przejściu przez teleport! Upewnij się, że zabrałeś wszystko co potrzebne.
- Przed przejściem na kolejny poziom wylecz się ponieważ prawie zawsze na starcie nowego poziomu napotkasz wrogów.
- Jeśli masz już pewien poziom przedmiotów, które używasz i masz pewność, że nowo zebrane przedmioty to jakieś badziewie – nie identyfikuj ich – istnieje duża szansa, iż będą przeklęte. I tak ich nie będziesz używać ponieważ są słabsze – a starzec, który handluje przedmiotami nie będzie ich chciał od ciebie kupić.
OCENA: POZYTYWNA
Gra choć prosta to jednak jest dosyć ciekawa. Mnie osobiście bardzo się spodobała i miło mi się grało przechodząc kolejne poziomy. Gra posiada dosyć proste zasady kierowania postacią czy też walką. Brakuje trochę większej możliwości w zakresie ulepszania broni czy też profilowania samej postaci. Ogólnie polecam – gra na więcej niż jeden raz.
+++ PLUSY +++
- ciekawy pomysł i nieco wyzywająca przygoda.
- choć gra ma proste zasady to jednak stawia przed graczem nieco wyzwań i kombinowania.
- miła do ucha ścieżka dźwiękowa.
- dosyć rozbudowana – każda z klas ma własne zaklęcia i unikalny sposób prowadzenia.
— MINUSY —
- poziom trudności można by nieco zmienić – na początku jest trudno zaś później jest już nazbyt łatwo.
- trochę brakuje możliwości przeglądania mapy w trybie zbliżenia – da się ją co prawda pomniejszyć / pomniejszyć – ale nie da się jej przesunąć by móc ją przejrzeć bardziej dokładnie.
Screeny:
RECENZJA:
…
YOUTUBE – gameplay: