R52 = SCALAK = Polska łamigłówka – Gra o scalaniu!

Lubisz łamigłówki? Jeśli gry umysłowe są tym co daje ci spełnienie – spróbuj SCALAK-a. Gra autorstwa Polaka. Zarówno prosta jak i trudna – część poziomów przejdziesz niczym błyskawica – a na niektórych utkniesz nieco dłużej… Ciekawy pomysł i wykonanie!

 

Scalak logo medium

Scalak

 

► STEAM = https://store.steampowered.com/app/858760/Scalak/


=== WSTĘP ===

Scalak jest grą… o scalaniu. Łamigłówka w której za zdanie mamy dopasować elementy tak by pasowały do podstawionej bryły. Zaczyna się niewinnie gdzie dostępną bryłę musimy przekręcić by odnaleźć kształt elementu, który posiadamy. Później dochodzi jeszcze konieczność obrócenia jej w zdefiniowanym kierunku. Następnie dostajemy do ułożenia pofałdowane bryły. Stopień trudności rośnie… Wyjątkowo tania gra o dużym potencjale gdzie dostaniemy wyjątkowo dużo rozrywki w cenie kilku złociszy. Gra dostępna jest także dla systemów Android i iOS.

 

  • Data wydania: 22 maja 2018
  • Producent: Hamster On Coke Games
  • Gatunek: Proste gry, Niezależne, Logiczne, Minimalist
  • Recenzje użytkowników: Pozytywne (42)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: Jest!
  • Regularna cena: 6,49 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/70796/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Grafika wykonana jest porządnie. Mamy tu do czynienia z trójwymiarowym środowiskiem i tak też musimy do niego podchodzić. Co prawda są to jedynie bryły jednak wykonane są wyjątkowo estetycznie i przyjemnie dla oka. Są czytelne i sposób ich ułożenia w docelowym miejscu nie budzi zastanowienia. Jest to istotne ponieważ elementy, które będzie nam dane wpasować niekoniecznie trzeba umieścić w miejscu akurat widocznym na ekranie – mogą się skrywać na jednej ze ścianek. Przedstawione są w postaci rzutu izometrycznego tak więc widzimy trzy ścianki bryły.

Udźwiękowienie? Wyjątkowo minimalistyczne. Prócz samych dźwięków kompletujących ułożenie danego elementu w tle przygrywa nam nastrojowa i nader spokojna ścieżka dźwiękowa.


 

 

=== ROZGRYWKA ===

Gra wciąga. Jest bardzo prosta lecz zarazem stawia przed nami zagadki nad którymi niekiedy trzeba pomyśleć. Mam wrażenie, że autor specjalnie nie podnosił poziomu poprzeczki by gra była w miarę prosta dla większości grających. Rozgrywka składa się z 90 poziomów i większość nie powinna nastręczać ci problemów. Nieco trudniej jest pod koniec (poziomy 70-80) ale też nie jest to wielkim zadaniem by móc je przejść – wystarczy logiczne myślenie.

 

=== ZASADY ===

A o co w niej chodzi? Każda plansza to odrębna zagadka choć są one zgrupowane po 12 poziomów o podobnych układach. Od dopasowania prostych elementów w ścianki trójwymiarowej bryły poprzez obiekty, które są połamane na kilka płaszczyzn po układanki gdzie na każdej ściance są zapalające się diody czy też plansze gdzie możemy przesuwać obiekty jedynie po wyznaczonych uprzednio ścieżkach. Każda z grup kieruje się nieco innymi zasadami choć wzajemnie do siebie nawiązują i mogą mieszać napotykane wcześniej elementy.

Poziom rozpoczynamy zawsze w ten sam sposób – w centrum planszy znajdują się już ułożone elementy a naszym zadaniem jest dopasować resztę, porozrzucaną na jej brzegach. Zwykle wystarczy obrócić odpowiednio dostępne na planszy bryły (dopasowywanych elementów nie możemy obracać) tak by nasz element pasował na wszystkich dostępnych powierzchniach. Klocki do dopasowania są obrócone w pewien sposób i jedynie przekręcenie bryły do odpowiedniego ustawienia i kierunku pozwoli umieścić nasz komponent na właściwym miejscu. Łatwo to poznać po kształcie i umiejscowieniu. Jeśli chcemy go przemieścić ponieważ jednak mamy inny pomysł – trzeba nań kliknąć a następnie na “X” który się pojawi – to umożliwi wyjęcie tego elementu.

W jaki sposób możemy obracać bryły? Wystarczy na niej kliknąć i przytrzymać lewy klawisz myszki jednocześnie ją przesuwając i to spowoduje przekręcenie trzymanej przez nas części. Należy pamiętać, że sześcian (graniastosłup) ma 6 ścianek więc należy też złapać za inną by móc przekręcić i sprawdzić co się kryje na pozostałych dwóch. Pewnym problem są bryły które mają nietypowe kształty – nie można ich przekręcić w niektórych wypadkach ponieważ ich ruch może być blokowany przez inne obiekty, które należy przesunąć by móc dokonać obrotu.

 

=== POZIOM TRUDNOŚCI ===

Gra nie jest specjalnie trudna. W większości przypadków kolejne levele przechodzi się jak burza czasami lekko przystając nad jakimś problemem. Do rozwiązania jest 90 poziomów więc nieco czasu to jednak zajmie. Wymagana jest przede wszystkim umiejętność logicznego myślenia ponieważ puzzle stworzone są w ten sposób, że analizując rozłożenie planszy oraz wzajemne powiązania pomiędzy klockami jest się w stanie praktycznie każdą z dostępnych zagadek rozwiązać. Powiem więcej – mój dzieciak przeszedł (prawie) samodzielnie ponad połowę gry – i to tą trudniejszą część. Tak więc wystarczy nieco kombinowania i myślenia by zaliczyć dany poziom. A jeśli nie możesz dojść co też należałoby zrobić… to na YT znajdziesz filmiki z rozwiązaniem. 😆


 

PORADY:

  • Większość plansz jest stworzona w ten sposób, iż należy zastanowić się gdzie pasuje unikalny klocek. Jego umiejscowienie podpowie resztę układu.
  • Przy klockach przesuwnych gdzie musimy także dopełnić ich treść innymi elementami – należy najpierw je uzupełnić a dopiero później brać się za ich łączenie (np. świecących diód).
  • Jeśli masz trudność z ustaleniem gdzie pasuje dany element – złap go i poprzesuwaj ponad bryłą, którą układasz – powinno to pomóc ci się zorientować gdzie go umieścić i podpowiedzieć w jaki sposób należy poprzesuwać obecne już komponenty.
  • Układanie staraj się rozpoczynać od najbardziej powyginanych figur. Dzięki temu unikniesz późniejszych pomyłek jeśli jeden klocek pasuje w więcej niż jedno miejsce.

 


OCENA: POZYTYWNA

Ciekawa gra z rzekłbym dosyć estetycznym wykonaniem. Można się przy niej zrelaksować i na spokojnie rozwiązywać kolejne levele. Większość ich nie sprawi ci kłopotu aczkolwiek możesz też trafić na trudniejsze poziomy na których możesz utknąć. Dałem do pogrania mojemu 11-letniemu dzieciakowi i też sobie radził. Przeszedł większość drugiej połowy poziomów (a są to trudniejsze zadania) – gdzie sporadycznie udzielałem mu pomocy. Szczerze mogę polecić tą grę – jak i inne produkty tego autora – trzymają poziom. Największym problemem była walka z dzieciakiem o to, kto ma kontrolować myszkę i rozwiązywać zadania 😯 . Już szykujemy się z synem do spróbowania jego poprzednich tytułów…

 

+++ PLUSY +++

  • Elegancka oprawa graficzna – całość jest wyjątkowo czytelna
  • Ciekawy pomysł i niezłe wykonanie
  • Nie za wysoki poziom trudności – w ram raz by gra była relaksem (nooo – chyba, że ktoś utknie na danym poziomie)
  • Poland Stronk!

 

— MINUSY —

  • Przydałaby się możliwość obrotu ostatnio dotkniętej figury za pomocą kursorów.
  • Brak numeracji poziomów na ekranie ich wyboru
  • Przydałby się także przycisk restartu levelu na ekranie (co prawda można wyjść i wejść z powrotem).

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay: