SimAirport jest symulatorem w którym zarządzamy lotniskiem. Naszym zadaniem jest planowanie jego rozkładu, zatrudnianie personelu a także zawieranie kontraktów z dostępnymi liniami lotniczymi oraz planowanie kalendarza przylotów i dbanie o sprawną odprawę pasażerów i terminową realizację odlotów.
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/598330/SimAirport/
► WWW twórcy: http://www.simairport.com/
=== WSTĘP ===
SimAirport jest symulatorem w którym zarządzamy lotniskiem. Naszym zadaniem jest planowanie jego rozkładu, zatrudnianie personelu a także zawieranie kontraktów z dostępnymi liniami lotniczymi oraz planowanie kalendarza przylotów i dbanie o sprawną odprawę pasażerów i terminową realizację odlotów.
Gra jest dziełem studia LVGameDev LLC. Obecnie gra znajduje się na etapie tytułu Early Access (gra z wczesnym dostępem) i jest stale rozwijana przez autora. Zarządzamy w niej lotniskiem i naszym zadaniem jest stałe dbanie o poziom finansowy firmy. Lotnisko możemy doposażać w kioski sprzedające różnorakie rzeczy, automaty sprzedające żywność czy też napoje. Wszystko po to by zwiększyć nasze zyski dzięki czemu dysponując większymi funduszami będziemy mogli jeszcze bardziej powiększyć nasze lotnisko. A skoro mowa o lotnisku to czym byłoby bez samolotów i korzystających z nich ludzi? Podpisujemy tu kontrakty z firmami lotniczymi i zarabiamy na korzystaniu przez nie z naszej infrastruktury.
- Data wydania: 7 marca 2017
- Producent: LVGameDev LLC
- Gatunek: Early Access, Management, Symulacje, Strategie, Building, Niezależne, Otwarty świat, Tryb jednego gracza, 2D, Proste gry, Economy, Flight, Base Building
- Recenzje użytkowników: W większości pozytywne (1252)
- Multiplayer: BRAK
- Polska wersja językowa: Brak (planowane jest wydanie lokalizacji)
- Regularna cena: 71,99 PLN
- Najniższa odnotowana cena: ITAD
== GRAFIKA I MUZYKA ===
Grafika to standardowy widok 2D z góry z wyjątkiem postaci, widocznych z boku. Jeśli ktoś kojarzy tytuł jakim jest “Prison Architect” to skojarzenie jest jak najbardziej na miejscu. Zarówno otoczenie jak i same postaci mają bardzo zbliżony wygląd.
Udźwiękowienie jak najbardziej na miejscu. Dobrze dobrane dźwięki oddają realizację czynności które mamy okazję obserwować.
=== ROZGRYWKA ===
=== SAMOUCZEK (TUTORIAL) ===
Niestety na chwilę obecną gra nie posiada jeszcze samouczka więc do wszystkiego przyjdzie nam dochodzić samodzielnie. Ja niestety zaliczyłem dwie nieudane próby podczas których poniosłem klęskę ponieważ było to dosyć trudne tak więc musiałem domyśleć się jak to wszystko funkcjonuje. Proponuję zatem obejrzeć mój czteroczęściowy poradnik, który wyjaśnia większość rzeczy i pozwoli ci samemu zrozumieć działanie poszczególnych budynków.
=== POZIOM TRUDNOŚCI ===
Trudność rozgrywki? Gra znajduje się w fazie ciągłego rozwoju więc jej obecny wygląd i relacje w grze mogą się nieco różnić od tego co odpisywałem. Grę możemy toczyć na dwa sposoby pierwszy to tak zwanych Sandbox w którym możemy eksperymentować do woli ponieważ nie ścigają nas finanse i nie przegramy jeśli zabraknie nam pieniędzy.
Drugi z trybów to normalna gra I tutaj jeżeli w ciągu dwóch dni będziemy mieć negatywne saldo konta niestety zakończy to rozrywkę naszym bankructwem. Początki rozwoju firmy są bardzo trudne gdyż zarabiamy naprawdę niewiele i tak de facto nie ma zbytnio na czym zarabiać. Szczególnie problematyczne było dla mnie to, iż pomiędzy północą a szóstą rano samoloty nie latają przez co nieużywane lotnisko niestety generuje koszty, które musimy ponieść.
Gra jest dosyć trudna na początkowym etapie gdy jeszcze nie do końca czujemy w jaki sposób zarządzać naszym przybytkiem. Z czasem się tego nauczysz i przy coraz większych dochodach zaczniesz planować rozwój.
=== ROZPOCZĘCIE ROZGRYWKI ===
Po rozpoczęciu gry musimy mieć się na baczności by nie wydawać więcej pieniędzy niż jesteśmy w stanie pozyskać z bieżących przychodów Miej także na uwadze, że ludziom trzeba płacić cały czas i to północ jest okresem w którym poznamy pełnię wydatków za miniony dzień. Na początku (szczególnie jeśli grasz pierwszy raz) ciężko jest oszacować w jaki sposób zarządzać naszym przybytkiem. Nie zarabiamy tu bezpośrednio na samolotach – jak już wspominałem pieniądze pozyskujemy udostępniając naszą infrastrukturę firmom lotniczym. Dodatkowo zarabiamy na samych pasażerach korzystających z naszych usług (bary, sklepy, automaty itp.)
=== KONSTRUKCJE ===
Menu konstrukcji zawiera w sobie wszystkie możliwe do zbudowania konstrukcje – zarówno te zewnętrzne (pasy startowe, drogi) jak i wewnętrzne – wykończenie podłóg itp.
Menu obiektów pozwala zbudować wszelkie konstrukcje mieszczące się wewnątrz budynku (+nieco zewnętrznych) takich jak automaty do sprzedaży jedzenia, biletów, wszelkie biurka oraz wyposażenie dla ochrony oraz samych pasażerów. Wszystko dokładnie opisałem w poradniku na YT (cztery filmy).
=== BUDYNKI GOSPODARCZE ===
Budynki gospodarcze to przede wszystkim rozbudowa infrastruktury. Możemy tu zaplanować sieć podróży bagaży by móc je efektywniej transportować do/z samolotów, postawić hangar a w nim cysternę do tankowania samolotów czy też pojazdy do transportu bagaży.
=== PAS STARTOWY ===
Długość pasa startowego ma bezpośrednie znaczenie jeśli chodzi o wielkość samolotów, które możemy przyjmować na naszym lotnisku. Możemy je podzielić na pasy o długości 90, 150, 240. Im dłuższy pas rozbiegu (i tym samym lądowania) tym potężniejsza flota może u nas lądować. Największe samoloty wymagają wydłużenia rozbiegu do 24 pól (owe 240).
Do jego funkcjonowania wymagane jest także podpięcie drugi na początku oraz końcu pasa oraz połączenie jej z terminalem. Dobrze jest także stworzyć więcej niż jedną drogę po której może kursować samolot by mogły się one wymijać. Oczekujące na start utworzą kolejkę. Czasami zdarza się także sytuacja, iż samoloty “zgłupieją” nie mogąc dojechać do/z pasa kręcąc się w kółko. Należy wtedy zakupić ludzika (Ramp Agent), który za jednorazową opłatą 1000$ doprowadzi je do porządku. Po wykonaniu usługi pracownik znika – dlatego warto jest zaplanować więcej niż jedną drogę dojazdu by samoloty nie blokowały się i lądujący samolot mógł wrócić inną trasą i zwolnić dojazd dla tego, który chce wystartować. Dzięki temu nie będą musiały czekać w kolejce i tym samym wydłużać czasu wyznaczonego na załadunek/rozładunek.
Przydałoby się mieć pasy ułożone w innych kierunkach dzięki czemu samoloty będą mogły skorzystać z drugiego z nich w przypadku silnego wiatru bocznego wiejącego z danego kierunku – aczkolwiek można to zniwelować instalując ulepszenia pasa startowego.
Pasy startowe można także ulepszać i proponuję to zrobić jak najszybciej. Pomoże to walczyć z niekorzystną pogodą i zwiększy widełki tolerowanej siły wiatru dzięki czemu rzadziej będziesz napotykać sytuację, iż lądowanie / start zostanie przełożone z uwagi na niekorzystne warunki atmosferyczne. Dostępne upgrade:
- oświetlenie pasa startowego – niezbędne byśmy mogli przyjmować samoloty w porze wieczorowo-nocnej.
- rękaw lotniczy – taka “dziurawa skarpeta”, która pokazuje kierunek oraz siłę wiatru.
- ILS- zapewnia możliwość lądowania samolotu w warunkach ograniczonej widoczności
=== TERMINAL (GATE) ===
Wielkość terminala ma bezpośredni związek z rozmiarem samolotów mogących u nas zagościć. Im większy terminal tym pojemniejsze maszyny mogą do niego dokować. Mamy trzy rodzaje terminali oznaczonych wielkością “S” (small),”L” (large), “XL” (x-tra large). Gdy przejrzysz oferty linii transportowych zauważysz, że każdy z pojazdów pozwala wziąć na pokład inną ilość pasażerów. Staraj się zatem wybierać samoloty o jak największej pojemności dzięki czemu większa ilość ludzi – tych przylatujących jak i odlatujących – przewinie się przez nasz przybytek.
Wyjście z terminala z jednej strony musi przylegać do twoich budynków by móc tędy przekierować pasażerów – a z drugiej trzeba poprowadzić drogę po której dotrą do niego samoloty. Terminale mają różną wielkość oraz cenę. Jeśli rozbierzesz jeden terminal, odzyskasz część surowców poświęconych na jego budowę tak więc finalna cena tworzonej konstrukcji będzie nieco niższa ponieważ koszta nieco spadną.
=== ROZKŁAD LOTÓW ===
Ważne jest byś prawidłowo rozplanował swoją tablicę przylotów i odlotów. Jak widzisz powyżej samoloty mogą mieć skracany bądź zwiększany czas załadunku. Małe samoloty (o niskiej ładowności) można odprawiać szybciej dzięki czemu po maksymalnym skróceniu czasów wejdą po cztery na każdą zmianę. Duże i pojemne maszyny potrzebują tego czasu więcej. Do wszystkiego dojdziesz z czasem analizując czasy obsługi każdej z maszyn. Warto dążyć do jak największego obłożenia lotniska jednak rób to tak, by odlatywały planowo ponieważ przy jednym pasie startowym na terminal (Gate) zwłoka jednego lawinowo pociągnie za sobą opóźnienia reszty. Pamiętaj też o tym, że zerwanie kontraktu obarczone jest karą finansową. Dodatkowo – wszystkie wprowadzone zmiany zaczną obowiązywać dopiero po północy.
=== ZAROBKI ===
Na początku szacowanie zarobków jest dosyć trudne. Widoczny powyżej ekran wyświetlający podsumowanie naszych transakcji zostanie odblokowany dopiero po wynalezieniu odpowiedniego ulepszenia. Musisz poruszać się “na czuja” i po omacku szacować co jest opłacalne a czego warto unikać. Jeśli chcesz sprawdzić ile danego dnia dana maszyna zarobiła gotówki niestety musisz to zrobić ręcznie przed nastaniem kolejnego dnia w przeciwnym wypadku licznik ten wyzeruje się z nastaniem północy i zobaczysz jedynie informacje o bieżących przychodach. Staraj się nie szastać pieniędzmi i wybierać takie samoloty które mają dużą ładowność – dzięki temu przez lotnisko przetoczy się większa ilość pasażerów zwiększając twój przychód.
=== ROZWÓJ TECHNOLOGII ===
By móc używać niektórych funkcjonalności niezbędne jest przeprowadzenie badań naukowych. W tym celu trzeba zapłacić odpowiednią kwotę oraz odczekać daną ilość czasu. Prawie każde z drzewek nauki wymaga do działania (poza pierwszą linią badań) posiadania odpowiedniego pracownika. Trzeba zbudować mu biuro oraz zapłacić wysoką pensję. Dodatkowo tyleż samo będziemy musieli zapłacić mu przy odejściu. To naprawdę kosztowne tak więc jeśli już chcesz się za to zabierać, najpierw zgromadź trochę grosza ponieważ nie za bardzo opłaca się go zatrudniać i po chwili zwalniać (a utrzymanie kosztuje).
=== PRACOWNICY ===
Jak każda firma tak i my potrzebujemy personelu. Będziemy musieli zatrudniać pracowników ochrony (security), robotników (workman), obsługę (staff), sprzątaczy (janitor) oraz innych. Plus jeszcze kilku innych. Wszystkim trzeba płacić i jeśli zacznie się coraz większy ruch pasażerski to niestety trzeba będzie zatrudniać ich coraz większe ilości. Trzeba zatem dbać o fundusze i szacować ilu konkretnie osób o danej profesji nam potrzeba…
PORADY:
- staraj się na początku nie przesadzać z wydawanymi środkami ponieważ można przez to zbankrutować.
- zbuduj minimum 2 pasy startowe – pozwoli to uniknąć blokowania się samolotów oraz poślizgów w czasie koniecznych na start/lądowanie kolejnych maszyn
- handel paliwem to prawdziwe kokosy. W zależności od ustawień jedynie kilka samolotów może chcieć dotankować paliwo – ale jest to wystarczające i można zbić na tym prawdziwy majątek. Trzeba jednak najpierw poświęcić nieco pieniędzy na odblokowanie tej technologii.
- na początku staraj się rozbudować pasy startowe o niezbędne systemy (rękaw, ILS, oświetlenie) dzięki czemu samoloty nie będą podatne na wahania pogody oraz będą mogły latać także i późnym wieczorem. To zapobiegnie opóźnieniom.
- staraj się by istniała więcej niż jedna droga dojazdowa do każdego z krańców pasów startowych – zapobiegnie blokowaniu się samolotów
- automaty pozwalające na samodzielną obsługę pasażerów skracają czas obsługi pasażerów odlatujących bez bagażu – zbuduj ich tyle by nie musieli się oni odprawiać w miejscach gdzie podążają osoby z bagażem.
- duże i pojemne samoloty wymagają dłuższego czasu by załadować na pokład cały skład. Zbudowanie większej ilości biurek dla obsługi (ja miałem bodaj 6-8 dla największych samolotów) pozwoli zwiększyć tempo obsługi i załadunku.
- stacje ładowania do telefonów nie dają zysku (a jedynie na nich tracimy ponieważ trzeba je reperować) ale poprawiają samopoczucie pasażerów. Warto nieopodal postawić automaty z jedzeniem.
- obserwuj co jakiś czas pasażerów oczekujących na wejście do samolotu (podświetleni na zielono). Jeśli przy stanowisku ochrony tworzy się kolejka to oznacza, że jest ich (stanowisk) zbyt mało.
OCENA: POZYTYWNA
Grało mi się dosyć przyjemnie aczkolwiek z braku samouczka musiałem najpierw wszystko rozpracować samemu co skutkowało dwoma przegranymi rozgrywkami. Po opanowaniu podstaw gra zaczyna wciągać ponieważ nie jest nazbyt prosta i stale musimy walczyć o pozyskanie większej ilości gotówki.
+++ PLUSY +++
- Poziom trudności (choć jest to zarówno plus jak i minus). Gra nie jest nazbyt łatwa ale też nie do końca trudna.
- Fajny pomysł i ciekawa realizacja
- Dobre udźwiękowienie
- Nieco nazbyt prosta ekonomia ale zmusza do ostrożności by nie zakończyć jako bankrut
- Użytkownicy chwalą dewelopera za szybką odpowiedź i naprawianie problemów
- Gra stale się rozwija i wprowadzane są nowe rzeczy.
— MINUSY —
- Na początku czasami dochody są tak niskie, że trzeba odpalić grę na dłuuuuższy czas by uzbierać niezbędne fundusze.
- Brak samouczka (tutoriala).
- Przydałby się jeszcze jeden przycisk przyśpieszający tempo gry – lub pozwalający skoczyć na zakończenie doby.
- Fajnie by było gdyby niektóre z przedmiotów wyświetlały podsumowanie działalności (np. wydatek/zarobek – by można było sprawdzić ile zarobił poprzedniego dnia.
- Niektóre z kiosków (np. sprzedaż gazet czy elektroniki) nie do końca działają chyba tak jak powinny.
- Brak możliwości przypisania samolotu do więcej niż jednego terminala (Gate) co pozwoliłoby go przekierować do wolnego w przypadku przedłużania się procesu ładowania poprzedniego samolotu.
- Wydaje się, że gra nie wyświetla polskiego “ł” i zamiast “zł” mamy jedynie “z” jako walutę.
Screeny:
RECENZJA:
YOUTUBE – poradnik: