PHANTOM SIGNAL == Strategia Sci-fi oraz kosmiczna logistyka w jednym

Tym razem podejście do kosmicznej strategii w której niezmiernie ważnym aspektem jest planowanie. Za zadanie mamy planować obronę, wydobywać surowce oraz rzecz jasna stawić czoło hordom wrogów. Czy sprostasz zadaniu?

Phantom Signal logo

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/764510/Phantom_Signal__SciFi_Strategy_Game/
► KUP TANIEJ:  …
► WWW twórcy: http://veslo.ooo/
https://veslogames.itch.io/phantom-signal-demo – wersja demo gry (non-steam)


Phantom Signal_000

=== WPROWADZENIE ===

Phantom Signal jest grą w której za zadanie mamy przetrwanie kolejnych stawianych przed nami misji linii fabularnej. Statek ze sztuczną inteligencją lewitujący w przestrzeni kosmicznej wybudza się z letargu po otrzymaniu tajemniczego sygnału. Systemy budzą się do życia a on sam wyrusza w podróż celem ustalenia źródła jego pochodzenia. W trakcie rozgrywki będziemy stawiani przed coraz trudniejszymi zadaniami na które składają się odrębne misje polegające głównie na pozyskaniu surowców i odparciu ataku wroga. Kierowana jest do miłośników strategii oraz osób lubiących planowanie i logiczne potyczki.

 

  • Data wydania: 16 stycznia 2018
  • Producent: Veslo Games
  • Gatunek: Strategie, Niezależne, Kosmos, Sci-fi, RTS, Tower Defense, Proste gry, Symulacje, Space Sim
  • Recenzje użytkowników: W większości pozytywne (12)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: BRAK
  • Regularna cena: 21,99 PLN
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD

Starałem się ustalić jakiego pochodzenia (narodowość) jest autor jednak nie do końca się to udało. Jak na razie wydaje się, że nie posiada on własnej strony WWW jak i też sama gra nie posiada strony na Facebook. Widziałem, iż wcześniej wydawał próbne wersje gry na itch.io – ale demko można także pobrać na steam i spróbować sił samemu.


Phantom Signal_001

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

Grafika to rzut z góry na pole walki. Obiekty statków czy też asteroid są wykonane dosyć starannie. Tworzone przez nas struktury są reprezentowane jako piktogramy (ikonki). Całość jest miła dla oka w szczególności tło przestrzeni na której toczy się cała akcja. Wszystko jest zarazem czytelne.

Oprawa dźwiękowa także została należycie przygotowana choć jest nieco uboga (jedynie odgłosy walk). W ucho wpada nastrojowa muzyka.


Phantom Signal_002

=== ROZGRYWKA ===

Grę możemy prowadzić na dwóch poziomach trudności – łatwym oraz trudnym. Wraz z postępem gry poziom łatwy zmienia się na normalny. Trudność rozgrywki możliwa jest do wyboru przed rozpoczęciem każdej z misji. Z tego co zauważyłem przy wyborze wysokiego mamy do dyspozycji zarówno mniej surowców jak i czasu na podjęcie decyzji – wrogie ataki nadlecą wcześniej i w tym wypadku trzeba szybciej decydować i starać się planować z wyprzedzeniem. Wraz z wykonywaniem kolejnych misji przedstawiane są nam kolejne aspekty linii fabularnej.

 

Rozgrywkę rozpoczynamy od samouczka, który wprowadza nas w środowisko gry. Pierwsze misje są dosyć proste – rozbudować bazę czy też wydobyć określoną ilość surowców. Wraz z postępem poziom trudności nieco rośnie a wiąże się to przede wszystkim z pojawianiem się coraz mocniejszych przeciwników oraz większej ich liczebności. Problemem jest także to, że są oni uzbrojeni i każdy ich atak może poczynić mam nieco szkód. Dlatego też musimy tak planować obronę by móc ich szybko i skutecznie wyeliminować. Nie bez znaczenia jest tu także fakt, iż liczą się ulepszenia (upgrade) naszych systemów bojowych. Uszkodzony statek wroga nadal prowadzi ostrzał a zatem ważne jest byśmy zniszczyli go jak najszybciej by nie mógł oddać kolejnej salwy. I właśnie tu z pomocą przychodzą wspomniane udoskonalenia systemów uzbrojenia – niejednokrotnie znacznie zwiększają one zadawane obrażenia co pozwala znacznie szybciej zniszczyć wroga. Do tego dochodzi także większy zasięg rażenia dzięki czemu będziemy mogli rozpocząć ostrzał nim przeciwnik zbliży się na tyle blisko by mógł oddać pierwszą salwę.

 

Nie ma jednak nic za darmo. Wznoszenie przez nas konstrukcji kosztuje odpowiednią ilość surowców a te możemy wydobyć z asteroid za pomocą budynku kopalni. Ponadto wszystko wymaga do funkcjonowania zasilania energią tak więc i o jej dostawy musimy się martwić. Jeśli jej zbraknie budynek nie będzie przez chwilę zasilany i będzie musiał poczekać w kolejce na swoją turę aż znów nasze generatory wytworzą niezbędną ilość energii. A skąd możemy pozyskać zasilanie? Służą do tego generatory, które bezustannie produkują energię. Jeśli posiadany jej więcej niż potrzebujemy na obecną chwilę to jej nadmiar zostanie przechowany w akumulatorach naszych elektrowni (upgrade czy też budowa nowych zwiększa limit pojemności). Z jednym generatorem startujesz zawsze na początku danego levelu. Warto zatem pilnować stanu posiadania ponieważ niezasilone systemy uzbrojenia po prostu nie strzelają (lub strzelają rzadko)…


Phantom Signal_004

=== ASPEKTY ROZGRYWKI ===

Obrona – czyli esencja gry. Każda misja to nieco inny scenariusz obronny. Musisz zaplanować swoją obronę by ta była skuteczna i jeśli to możliwe jak najszybciej eliminowała wrogów. Ważne jest tu to w jaki sposób rozdysponujesz środki – pamiętaj, że większość wrogów strzela i tym samym będzie uszkadzać twoje budowle a zatem musisz przemyśleć czy warto zainwestować w nieco mniej ale za to silnych wieżyczek czy też pójść na ilość i zasypać wroga gradem strzałów. Wraz z postępem linii fabularnej będziesz mieć dostęp do większej różnorodności jeśli chodzi o dostępne uzbrojenie a zatem będziesz mieć większe możliwości w zakresie planowania obrony.

 

Nauka. Za przejście kolejnych poziomów otrzymasz punkty badań, które następnie możesz przeznaczyć na zbadanie jednej z dostępnych technologii i tym samym zmianę nieco samej rozgrywki. Raz wydanych nie da się już odzyskać zatem przejrzyj najpierw drzewo technologii i obierz ścieżkę byś później nie żałował podjętej decyzji…

 

Energia. Budynki do swego działania potrzebują dostaw energii. Przesyłana jest za pomocą przekaźników (relay) czy też samych elektrowni. Żadne inne budynki nie mogą posłużyć za przedłużenie linii energetycznej. Zwykle rozgrywkę rozpoczynasz z jednym generatorem, który możesz ulepszyć czy też zbudować kolejny by zwiększyć ilość produkowanych przez ciebie ładunków. Jeśli kiedykolwiek wróg zniszczy jakiś przekaźnik energii po drodze czy też zrobisz to niechcący to niezasilone budynki nie będą funkcjonować do czasu ponownego wpięcia ich do sieci.

 

Budowa. By móc stworzyć jakimkolwiek budynek musisz posiadać odpowiednią ilość kryształów. W tym celu przeciągasz odpowiednią pozycję z dolnego menu i trzymając LMB przesuwasz ją na wybrane miejsce. Patrz przy tym czy nadal zachowane będzie połączenie z siecią energetyczną gdyż w przeciwnym wypadku budynek nie będzie tworzony.

 

Asteroidy – źródło z którego możemy pozyskać surowce w postaci kryształów. Ilość złoża jest ograniczona i po ich wyczerpaniu pozostaje nam co najwyżej rozbiórka kopalni. Po kliknięciu na asteroidę zobaczysz okienko i tym samym uzyskasz informację ile jeszcze kryształów pozostało do wydobycia.

 

Kopalnie (miner) – pozwalają wydobywać surowce z asteroid. Charakteryzują się tym, że pozwalają wykopać określoną ilość surowców w danej jednostce czasu. Co prawda da się je ulepszyć by robiły to znacznie efektywnej lecz to niestety kosztuje i kosztów tych w przypadku rozbiórki nie odzyskamy (a zatem opłacać się to będzie jedynie gdy pilnie potrzebujemy surowców bądź też kopalnia ma w zasięgu więcej niż jedno złoże). Stawiany przez nas budynek ma wokół siebie fioletową otoczkę, która mogłaby sugerować, iż całe dostępne złoże surowców musimy w niej zmieścić. Wcale tak nie jest – przy zbliżeniu się budynkiem do złóż zauważysz, że pojawia się fioletowa linia – jest to w zupełności wystarczające. Staraj się zawsze (o ile to wykonalne) by jedna kopalnia sięgała do więcej niż jednego złoża.

 


Phantom Signal_005

=== KILKA PORAD ===

  • staraj się budować obiekty militarne obok siebie na linii potencjalnego ataku tak by wróg wlatujący w zasięg rażenia był atakowany jednocześnie i by nie było sytuacji, że jedna wieżyczka wystaje daleko do przodu i stale obrywa.
  • ulepszanie (upgrade) budynku kosztuje tyle samo niezależnie od stopnia jego uszkodzenia a skutkuje jego całkowitą naprawą.
  • nie warto spieszyć się z rozbiórką wyeksplatowanej kopalni czy też jakiegokolwiek innego budynku jeśli nie potrzebujesz akurat w tej chwili szybkiego zwrotu gotówki. Taki wysunięty punkt może ci jeszcze posłużyć przyjmując na siebie wrogi atak – jeśli za nim stoją wieżyczki które zaatakują zbliżającego się przeciwnika czemu z tego nie skorzystać? Tylko zwracaj uwagę na pozostałą ilość punktów wytrzymałości obiektu by go nie stracić przez nieuwagę…
  • podłączonych budynków nie da się wyłączyć by nie pobierały energii. Jeśli pilnie potrzebujesz energii to zastanów się by czy gdzieś nie skasować przekaźnika (relay) by odciąć jakąś odnogę na chwilę. Odbudujesz go za chwilę natomiast jeśli wróg coś ci zniszczy będzie to droższe niż chwilowa kasacja jakiegoś przekaźnika.
  • po wynalezieniu 100% zwrotu inwestycji z budynków pierwszego poziomu staraj się kasować i stawiać na nowo uszkodzone budynki (kosztuje to jedynie nieco energii i czasu) i gwarantuje, że chwilowa zwłoka w obronie nie zakończy się utratą budynku
  • jeśli widzisz, że wróg atakuje zastanów się nad wycofaniem linii obrony. Można zacząć budować wieżyczki o krok dalej przed linią zaatakowanych jako pierwsze budynki – po czym gdy skupi się na nich ogień i to one oberwą – skasować je (i jeśli możliwe – postawić na nowo by wróg koncentrował się właśnie na nich) dzięki czemu właściwe instalacje obronne nie zostaną uszkodzone
  • w przypadku zniszczenia przekaźnika energii (relay) zasilane przez niego struktury nie otrzymają zasilania nawet jeśli znajdują się w rejonie działania innego przekaźnika – trzeba postawić przekaźnik na nowo by zostały podłączone do sieci
  • czasami warto prowadzić 2 linie przekaźników połączone jeden z drugim – są bardzo podatne na zniszczenie (mało HP) i w takim przypadku podłączone dalej instalacje pozostaną bezbronne
  • wyrzutnie rakiet są przesadnie drogie ale czasami są wręcz niezbędne – stacje laserów także potrafią zestrzelić nadlatujące rakiety lecz w przypadku pojawienia się większej ilości przeciwników oraz konieczności walki kontaktowej nie nadążą tego robić – efekt możliwy do przewidzenia. Ponadto nie sięgają nazbyt daleko i wrogie kutry rakietowe będą mogły nas ostrzeliwywać klucząc z dala od naszych pozycji poza zasięgiem naszych baterii
  • działo jonowe (ion cannon) doskonale nadaje się do zestrzeliwywania nadlatujących rakiet. Nie buduj go jednak wysuniętego przed szereg ponieważ jeśli coś podleci zbyt blisko – zacznie ono ostrzeliwywać wroga zamiast zestrzeliwywać rakiety. Dlatego też warto budować dwa działka nieco w oddaleniu od siebie tak by częściowo pokrywały ten sam obszar i uniknąć wspomnianej sytuacji
  • jak się okazuje jeśli tylko starczy nam energii buduj tak wiele kopalni jak się tylko da podłączonych do jednej asteroidy. Pozwala to szybko wydobyć z niej surowce i przenieść się z cały majątkiem gdzie indziej (co ma znaczenie czy planowaniu obrony – lepiej budować duże skupiska obronne niż rozsiewać wszystko po kawałku po całej planszy
  • ulepszenia (research – nauka) spowolnienia po wynalezieniu można aktywować co określoną ilość czasu i znajdują się po prawej stronie ekranu. Po aktywacji (wykorzystaniu) musisz odczekać kilkadziesiąt sekund aż staną się ponownie dostępne.
  • strefę spowolnienia możesz wykorzystać gdy atakuje cię jednocześnie kilka wrogich grup – spowolnij jedną z nich by nie zaatakowały cię jednocześnie
  • strefę przyspieszenia można wykorzystać rzucając na swoje generatory (dlatego warto budować je w skupisku) – da ci to zastrzyk energii. Jeśli dodatkowo znajdą się w niej działka – efekt murowany.
  • strefa przyśpieszenia rzucona na wieżyczki laserowe + wyrzutnie rakiet spowoduje, że te będą szybciej strzelać – ale będą także potrzebowały większej ilości energii do działania. Jedno nie zadziała bez drugiego (dlatego warto wybudować przynajmniej jedną baterię gdy nas na to stać by zgromadzić energię)
  • strefa przyśpieszenia rzucona na kopalnie przyśpieszy tempo wydobycia lecz zwiększy także ilość potrzebnej do działania energii
  • patrz na koszta ulepszeń (upgrade). Nowy generator energii to koszt +150 surowców i daje ci +1 energii a także +1 pojemności baterii gdzie przy koszcie +135 surowców dokonasz jego upgrade dzięki czemu zyskasz +2 energii oraz +2 pojemności baterii – a idąc dalej kolejny upgrade da ci +4 energii względem +1 przy budowie kolejnego generatora. Tak więc jeśli nie planujesz całkowitej rozbiórki obiektów w obecnym miejscu – ulepszaj generatory zamiast budować kolejne
  • w przypadku przekaźników energii pierwotnie myślałem, że potrafią przesyłać jedynie jeden impuls na dany okres czasu. Tak nie jest. Przesyłają tyle energii ile jest potrzebne w miejscu docelowym (jednak pamiętaj, że jedną nitkę łatwo przerwać)

 


Phantom Signal_006=== OCENA: POZYTYWNA ===

Grę otrzymałem do testów, za darmo. Ocena jest moją własną opinią. Mnie osobiście się spodobała – lecz ja lubię w grach pokombinować i pomyśleć. Próbowałem do rozgrywki podejść na trudnym poziomie trudności lecz przeszedłem tylko kilka poziomów (nie przegrałem bynajmniej). Przy wyższym – trzeba wiedzieć jak grać ponieważ mamy szybciej przeciwników pod swoją bazą i jest zdecydowanie trudniej. Co do samej gry – ciekawy pomysł, ciekawe wykonanie. Można zagrać  😀

 

+++ PLUSY +++

  • ciekawa i wymagająca myślenia rozgrywka
  • ciekawy pomysł
  • ładna oprawa graficzna (choć nieco surowa)
  • miła dla ucha ścieżka muzyczna
  • trudna! Niektóre misje są dosyć proste lecz niektóre z nich wymagają już zastanowienia się i ciągłej pracy przy obronie stacji

 

— MINUSY —

  • brak możliwości redefinicji skrótów klawiszowych
  • nieco nieprzemyślany sposób aktywacji obiektów (pierwsze kliknięcie wyświetla info o obiekcie zamiast go aktywować, co utrudnia np. poznanie zasięgu instalacji militarnych)
  • przydałoby się by można było zablokować kamerę na nadlatującym przeciwniku i obserwować go
  • nieco skąpe drzewo technologii

=== SCREENY Z GRY ===


RECENZJA:

 


=== YOUTUBE ===