STABLE ORBIT – Symulator orbitalnej stacji kosmicznej

Czy zastanawiało cię kiedyś jak wygląda zarządzanie stacją kosmiczną orbitującą wokół Ziemi? Już teraz możesz się o tym przekonać a to dzięki tworzonej właśnie produkcji o nazwie STABLE ORBIT…

Stable Orbit station

Stable Orbit station

►STEAM =: http://store.steampowered.com/app/481190/Stable_Orbit/
►GMG = https://www.greenmangaming.com/games/stable-orbit/
►KUP TANIEJ (G2A) = https://www.g2a.com/r/stable_orbit

 


Stable Orbit_004

=== WPROWADZENIE ===

Gra Stable Orbit jest dziełem jednoosobowego studia Codalyn. Gracz ma w niej za zadanie objęcie pieczy nad stacją kosmiczną i zarządzanie nią – w tym dbanie o zapewnienia właściwej ilości środków do życia jak i pozyskiwanie funduszy na dalszy jej rozwój.

 

  • Data wydania: 27 września 2017
  • Producent: Codalyn
  • Wydawca: Green Man Gaming
  • Gatunek: Symulacje, Kosmos
  • Recenzje użytkowników: W większości pozytywne (99)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: BRAK  😥
  • Cena: 53,99 PLN

 


Stable Orbit_002

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

Co do grafiki – gra przedstawia się ciekawie – widok to trójwymiarowe środowisko w którym przyjdzie nam budować bazę kosmiczną. Nad nami znajduje się kosmiczna pustka pełna gwiazd, pod nami nasza rodzima planeta. Stacja kosmiczna przesuwa się na orbicie okołoziemskiej tak więc pod nami znajduje się Ziemia a na niej kontynenty oraz oceany. Wraz z cyklem dobowym i zapadnięciem zmroku znać dają o osobie zgrupowania ludzkie rozjaśniając mrok świecącymi się miastami. Z nadejściem poranka wszystko gaśnie, Wygląda to ciekawie. Na początku bardzo mi czegoś brakowało tylko nie wiedziałem czego – brak jest chmur. Stacja kosmiczna jest dopracowana i jej widok cieszy oczy aczkolwiek przydałaby się większa różnorodność kolejnych z właśnie dodawanych modułów.

Muzyka i udźwiękowienie – W ostatnich update gry dodano komunikaty dźwiękowe które informują nas o mających miejsce zdarzeniach

 


Stable Orbit_001

=== ROZGRYWKA ===

Cel gry.  Naszym zadaniem jest zarządzanie stacją kosmiczną. Musimy dbać o spełnianie potrzeb przebywających na niej kosmonautów a także zapewnić im spełnienie ich podstawowych potrzeb życiowych – powietrza, wody i pożywienia. Prócz tego możemy przyjmować zlecenia od różnych firm przeprowadzenie badań w kosmosie nad różnymi technologiami za co otrzymamy wynagrodzenie – a te z kolei możemy przeznaczyć na rozbudowę naszej podniebnej placówki.

 

Początki; Grę rozpoczynamy z głównym modułem który został wyniesiony na orbitę okołoziemską oraz dysponując pewną kwotą pieniędzy które możemy przeznaczyć na rozwój naszej stacji i zakupienie kolejnych modułów. Wraz z postępem gry ich ilość będzie coraz większa i otworzą się przed nami nowe możliwości

 

Rozbudowa stacji:  Naszą stację możemy rozbudowywać za pomocą przyłączania kolejnych modułów do już istniejących. Każdy z nodów (łączników) posiada kilka włazów które służą nam za miejsce przyłączenia kolejnych.
Wygląda to w ten sposób, iż wybieramy lokalizację (wolny właz) a następnie z listy dostępnych modułów wybieramy ten który nas interesuje. Po jakimś czasie zostanie on stworzony (jak dla mnie brakuje tu animacji gdy rakieta z Ziemi dostarcza nam kolejny komponent) – po prostu się pojawia. Przy budowie wybranej części ma ona kolor niebieski i pozostaje nam zatwierdzić naszą decyzję. Niektóre z nich mają nieco większe rozmiary i wymagają wokół siebie nieco więcej miejsca więc trzeba je zbudować w odosobnieniu (w szczególności duże panele słoneczne). Możemy także skorzystać z rusztowania które jest dosyć tanie i pozwala przesunąć punkt mocowania nieco w przestrzeń kosmiczną.
Po przyłączeniu doń modułu możemy w późniejszym etapie się go pozbyć odłączając go od stacji (nie odzyskujemy przy tym żadnych pieniędzy) by spadł ku Ziemi i spalił się w atmosferze. I tu uwaga, znalazłem buga który powoduje, iż jeśli odłączymy moduł w ciągu (linii) innych… reszta stacji odleci w nieznane!

 

Lista dostępnych modułów:

  • CORE – głównym moduł z którym rozpoczynamy rozgrywkę. Dostarcza pewną ilość prądu oraz pozwala na przechowywanie nieco wody, powietrza oraz żywności. Zapewnia także schronienie dla jednego kosmonauty. Posiada kilka włazów do których możemy podczepić kolejne moduły. Startowa stacja nie posiada na pokładzie żadnego kosmonauty.
  • SPACE DOCK – moduł dokowania który jest potrzebny na każdej stacji. Do niego co tydzień przybija statek z zaopatrzeniem (nic więcej nas to nie kosztuje) i czasami jeśli mamy wolne miejsca na stacji dostarcza także nowego astronautę.
  • SMALL LAB – małe laboratorium – dzięki niemu będziemy mogli przyjmować zlecenia na przeprowadzenie badań co pozwoli nam zarobić nieco pieniędzy. Moduł pobiera prąd oraz generuje pewne zanieczyszczenie. Jednocześnie może w nim pracować jedna osoba. Można go także ulepszyć w jednej z sześciu dziedzin co pozwoli pobierać bardziej złożone i pracochłonne – ale też i lepiej płatne zlecenia.
  • LARGE LAB – duże laboratorium- dostępne w późniejszym etapie gry ulepszone laboratorium. Pozwala zajmować się projektami o wyższym poziomie trudności.
  • SMALL HABITAT – kapsuła mieszkalna – zapewnia miejsce do spania dla dwóch osób.
  • LARGE HABITAT – podobnie jak poprzednia z tym, że pozwala na utrzymanie trzech osób/
  • SMALL SOLAR ARRAY – małe ogniwa słoneczne – zapewniają niską ilość energii elektrycznej generowaną gdy słońce znajduje się na nieboskłonie (czyli od jego wschodu do zachodu). Nadmiar energii przechowywany jest w bateriach.
  • MEDIUM SOLAR ARRAY – większa wersja, rzecz jasna dostarcza większej ilości energii/
  • LARGE SOLAR ARRAY – duże panele ogniw słonecznych. Wymagają dosyć dużo wolnego miejsca by móc je wybudować więc najłatwiej jest to osiągnąć budować tanie moduły stelażu (Truss)
  • RADIATOR – odprowadza ciepło. Do działania wymaga pewnej ilości energii elektrycznej tak więc jej brak może skutkować licznymi problemami. Moduły będą się przegrzewać a następnie uszkadzać co może doprowadzić do ich całkowitego zniszczenia. Na początku jest on w stanie złożonym (zwinięty) i rozwija się w razie zaistnienia takiej potrzeby (wymagane będzie chłodzenie stacji). Nie ma znaczenia w którym miejscu stacji się znajduje – ważna jest jedynie jego obecność (oraz nieco prądu do działania).
  • FOOD STORAGE MODULE – moduł przechowywania żywności – pozwala przechowywać pewną ilość żywności dzięki czemu mamy jej zapas na dłuższy czas.
  • WASTE RECYCLER – pozwala utylizować śmieci które są produkowane w związku z bytnością astronautów. Im większa ich ilość – tym więcej śmieci. Brak odprowadzania śmieci prowadzi do zanieczyszczenia pomieszczenia i dla przykładu przestój w działaniu labolatorium.
  • NODE – łącznik który niczym kostka posiada właz do którego możemy przyłączyć następny element.
  • TRUSS – stelaż (kratownica). Dosyć tani w budowie pozwala w łatwy sposób stworzyć oddaloną od kadłuba konstrukcję która posłuży nam na rozudowę stacji np. o panele słoneczne czy radiatory.
  • OXYGEN GENERATOR – wykorzystuje wodę do produkcji tlenu. Jest dosyć efektywny – jeden powinien poradzić sobie z 10-15 mieszkańcami.
  • OXYGEN TANKS – pozwala magazynować powietrze na później. Może być ulepszany zwiększając łączną ilość przechowywanego powietrza.
  • BATTERIES – baterie. Służą do przechowywania energii elektrycznej w nocy gdy nie mamy zasilania z naszej gwiazdy. Oddają zgromadzoną energię. Można je ulepszyć dobudowując więcej jednostek co zwiększy ich pojemność. Staraj się pilnować by nie doszło do sytuacji gdy energii zabraknie. To może skutkować groźnymi problemami (np. brak działania chłodzenia co z kolei spowoduje dalsze uszkadzanie się kolejnych modułów).
  • WATER TANKS – pojemniki na wodę. Pozwalają przechowywać tak ważny dla naszego istnienia płyn. Jest uzupełniana wraz z każdą wizytą kapsuły transportowej. Dosyć dużej pojemności po ulepszeniu (dobudowaniu kolejnych zbiorników).
  • AIRLOCK – śluza powietrzna – ma umożliwić przejście pomiędzy dwoma odrębnymi częściami stacji (np. rozdzielonych za pomocą rusztowań).
  • THRUSTERS – zużywając powietrze stacji musimy stale dbać o jej wysokość i podnosić ją powyżej zaplanowanej orbity ponieważ ciągle opada w kierunku Ziemi.

 

Wydatki/Utrzymanie: Trzeba szczególnie uważać na brak gotówki – jeśli skończą nam się pieniądze – może mieć to naprawdę opłakane skutki – brak bieżących opłat na utrzymanie stacji spowoduje postęp jej degradacji a tym samym podobnie jak w przypadku uszkodzenia spowodowanego przegrzaniem jej elementów będzie nas naprawdę słowo kosztować jeśli chodzi o jej naprawę. Trzeba także pilnować kosztów jeśli wyznaczymy naprawę jakichś elementów ponieważ w przypadku wyznaczenia jednocześnie zbyt dużej jej ilości możemy dojść do sytuacji gdy utracimy całość zgromadzonych pieniędzy – a to z kolei…

 

Nauka. Naszym źródłem dofinansowania będzie prowadzenie badań nad różnymi zagadnieniami, które są znam zlecane przez różne firmy. Różnią się one (badania) czasem trwania (złożonością = levelem), typem zaawansowania (co przekłada się także na czas potrzebny do realizacji danego projektu) a także ilością gotówki którą pozyskamy po jej zakończeniu. Możemy pobrać jeden z projektów z naszej skrzynki odbiorczej i wrzucić do kolejki do realizacji. Niestety na chwilę obecną nie mamy żadnego wpływu na to by móc przesunąć dane badanie “do przodu” by zostało zrealizowane jako pierwsze. Na szczęście nie ma kar za nieterminową ich realizację czy też nieukończenie w terminie.

 

Orbita. Stacja podróżuje na wysokości około 400 km nad powierzchnią Ziemi – a to oznacza, iż ma kontakt z atmosferą, przez co zwalnia i powoli opada – update w ostatniej wersji wniósł konieczność stałego podnoszenia orbity – za pomocą zasobów tlenu będącego na wyposażeniu stacji.

Polecam ciekawy materiał do poczytania – “Dlaczego satelity nie spadają?”
http://astronomia.szczecin.pl/prelekcje/2014_06_26_Lukasz_Plotkowski_Dlaczego_satelity_nie_spadaja.pdf

 


Stable Orbit_003

OCENA: POZYTYWNA

Zastanawiałem się jaką ocenę powinienem wystawić. Z jednej strony – negatywną, ponieważ gra wyszła do ludzi nieco za wcześnie (jest w pełni grywalną lecz brakuje w niej treści), z drugiej – pozytywną ponieważ wygląda ciekawie i zapowiada się na fajny tytuł. Jest nadal aktywnie rozwijana (brak aktualizacji od końca 2017 roku) i trzeba mieć świadomość, że nie jest gotowym produktem. Na chwilę obecną zasługuje na pozytywną. W międzyczasie autor poprawił zgłaszane mu błędy – choć brakuje jeszcze kilku rzeczy by można było mówić o różnorodności i pełni zabawy. W pewnym momencie wszystko już obadamy i zacznie wiać nudą…

Wg mnie gra wyszła nieco za wcześnie z Early Access (nadal jest w fazie aktywnego rozwoju a autor przykłada się do roboty). Stadium gry wczesnego dostępu (early access) sprawia, iż nie mamy jeszcze do czynienia z gotowym produktem a zatem pozostaje uzbroić się w cierpliwość i zgłaszać autorowi napotkane problemy. Większość rzeczy już działa jednak na chwilę obecną brakuje jeszcze nieco elementów by gra była na tyle spójna by stanowić wyzwanie. Niektóre rzeczy są jeszcze niezbalansowane ale z czasem zapewne zostanie to dopieszczone. Jestem fanem wszelakich symulatorów tego typu tu jednak czuję lekki niedosyt – gra wymaga jeszcze zbalansowania.
Najbardziej jednak cieszy, iż autor jest otwarty na pomysły społeczności i stara się je realizować. Trzymam kciuki by mu się to udało – to może być w przyszłości ciekawa pozycja. Na chwilę obecną odradzam zakup – poczekaj aż gra zostanie jeszcze dopracowana i poszerzona o nowe możliwości.

 

+++ PLUSY +++

  • ładne widoki za oknem
  • ciekawie stworzony cykl dobowy (światła miast)
  • poziom trudności stanowi wyzwanie – ale przez to może także zniechęcić co niektórych
  • aktywny rozwój gry – autor ciągle dodaje coś nowego
  • nastrojowa ścieżka dźwiękowa
  • dopracowany wygląd stacji

 

— MINUSY —

  • gra nazbyt wcześnie wyszła jako wersja rozwojowa (early access) gdyż część rzeczy znajduje się w fazie opracowywania. Znajduje się w fazie rozwoju lecz z uwagi na braki w mechanice będzie zbierać negatywne recenzje. Autor mógł z wydaniem jeszcze chwilę poczekać…
  • interface użytkownika (GUI) nie jest jeszcze do końca przejrzysty
  • brak możliwości ustalania kolejki badań (zatrzymania / odrzucenia projektu)
  • niejasne działanie wskaźnika temperatury i wykorzystania radiatorów (sumaryczne zamiast bieżących potrzeb/możliwości)
  • mała niska ilość modułów do zbudowania
  • trudna – drobna pomyłka w kosztach/surowcach (brak prądu/pieniędzy po prostu zdewastuje naszą rozgrywkę). Nie można budować modułów ot tak sobie – ponieważ niewłaściwa decyzja może doprowadzić nas do porażki.
  • stała orbita stacji – ciągle krąży po jednej trasie a przydałoby się mieć możliwość jej modyfikacji – latać nad Polską 😀
  • klawisz ESC został “niewłaściwie” wykorzystany. Z przyzwyczajenia staramy się wyjść klawiszem ESC z wszelkich menu które pojawiają się w grze – tu przenosi nas to do głównego menu a gdy następnie wracamy do gry, zmienia się podkład muzyczny na kolejny…
  • nazbyt wysoka cena gry jak na początki rozwoju gdy nie zapewnia jeszcze całości rozgrywki

 


 

GALERIA:

 


RECENZJA:

 


YOUTUBE: