Czy zdołasz przetrwać tytułowe 50 lat i rozbudować swą osadę dostatecznie by móc przeciwstawić się atakowi wroga?
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/502740/50_years/
=== WSTĘP ===
50 Years to gra która jest miksem strategii oraz planowania. Od powziętych przez nas decyzji zależy czy uda nam się przetrwać kolejne starcie i ukończyć rozgrywkę. Głównym trybem rozgrywki jest takie zarządzanie osadą by w przeciągu 50 lat rozbudować siły broniące naszej osady by przetrwać wrogie ataki a także odeprzeć liczne wojska atakujące nas w ostatniej finałowej walce.
- Data wydania: 26 maja 2017
- Producent: Aleksandr Golovkin
- Wydawca: Aleksandr Golovkin
- Gatunek: Strategie , Niezależne, Strategia turowa
- Recenzje użytkowników: Bardzo pozytywne (175)
- Multiplayer: BRAK
- Polska wersja językowa: BRAK 😥
- Cena: 17,99 PLN
=== GRAFIKA I MUZYKA ===
Grafika to stonowane obrazy. Dokonałem małego poszukiwania ponieważ wydawało mi się, że są ręcznie malowane. Jak się okazało autorką (chyba większości) obrazków widocznych w tle jest niejaka Nieris. Przyklady jej twórczości na DeviantArt: https://nieris.deviantart.com/gallery/?catpath=%2F&edit=0&q=50
Całość rozgrywki to tak naprawdę kilka statycznych obrazów rozrysowanych w tym samym stylu graficznym. W trakcie walki mamy jedynie do czynienia z przesuwającymi się ikonkami postaci jednak nie są one animowane. Słowem – oprawa graficzna dosyć skromna choć utrzymana w klimacie. Pasowałoby ją nieco rozbudować co trochę by ożywiło atmosferę.
Oprawa dźwiękowa prawie nie istnieje. W tle przygrywa melodia, która choć wpada w ucho – to jednak po dłuższej rozgrywce zacznie nas nieco przynudzać. Reszta to sporadyczne dźwięki kliknięcia w przyciski interface czy też dźwięki ścierającej się stali czy też strzelania jednostek bądź ich śmierci.
=== ROZGRYWKA ===
Naszym zadaniem jest przewodzenie wiosce czy też osadzie nad którą przejęliśmy pieczę. Musimy tak nią zarządzać – lecz w ten sposób by zapewnić zbilansowanie stale rosnącej armii czy też źródła zarobkowania. Trzeba pogodzić te dwa aspekty ponieważ powiększanie liczby walczących jednostek niestety kosztuje . Co prawda za raz zakupione jednostki już nie ponosimy już dodatkowych kosztów – jednak ich zakup nie jest tani – a atakujące nas zastępy wrogów robią się coraz liczniejsze.
== Gospodarka ==
Podstawową walutą jest złoto które możemy pozyskiwać zatrudniając parobków (peasants). Każdy z nich wymaga 1 sztuki pożywienia na turę i generuje nam +100 sztuk złota. Późniejsze ulepszenia mogą zmodyfikować tą ilość. Nieco później będziemy mogli zbudować chaty leśnika i rozpocząć pozyskiwanie drewna które z kolei wymagane jest do tworzenia niektórych budynków oraz pozyskiwania co niektórych jednostek. Niestety z chwilą rozpoczęcia pozyskiwania drewna ilość generowanego złota drastycznie spada więc trzeba to zrobić w odpowiednim momencie – inaczej zbyt szybko odetniemy się od przychodów pieniędzy. Istnieją jeszcze punkty wiary – ale o tym później. Do naszych zadań będzie zatem należeć bilansowanie zapotrzebowania i dochodów.
== Pożywienie ==
Każda z jednostek zużywa jedną sztukę pożywienia więc musimy zapewnić odpowiednią jego ilość – w przeciwnym wypadku nie będziemy mieć możliwość ich rekrutacji. Żywność możemy pozyskać budując niektóre z budynków. Niewykorzystane punkty żywności są tracone, nie przechodzą na kolejną turę.
== Wiara ==
Niektóre z budynków umożliwiają nam pozyskiwanie punktów wiary (faith) która jest tak naprawdę niejako punktami nauki. Po uzyskaniu odpowiedniej ich ilości na zakończenie tury uzyskamy możliwość wyboru jednego z ulepszeń (wynalazków?). Po tym ilość punktów wymaganych do kolejnego awansu zwiększy się. Prócz budynków wiara może być generowana także przez niektóre jednostki. Pozyskujemy ją także po pokonaniu atakujących nasz wrogów. Punkty wiary są także wymagane do rekrutacji niektórych jednostek.
== Walka ==
Zarówno nasze jednostki jak i przeciwników dysponują pewną siłą ataku, obrony jak i też punktów życia. Bez żadnych “ulepszeń” parametry naszych jednostek są identyczne z parametrami atakujących wrogów. W czasie walki dochodzi tu do kuriozalnej sytuacji gdy dojdzie do ich zwarcia ponieważ wygrywa ten, kto pierwszy zada cios. Sytuacja nieco zmienia się gdy mamy dwie jednostki ponieważ wtedy dwie są w stanie bez problemów pokonać jedną. Lepsze jednostki posiadają większą ilość życia jak i też zadają więcej obrażeń warto zatem w nie inwestować. Niestety ich strata także nieco boli ponieważ będziemy musieli uzupełnić ich brak w przypadku utraty by nie uszczuplać naszych sił.
Sama walka jest nieco kuriozalna ponieważ nie mamy praktycznie nad niczym kontroli. Jednostki są ustawiane samoczynnie, nie możemy ich przemieszczać, nie możemy nimi w żaden sposób kierować – jesteśmy jedynie biernymi obserwatorami. Jedyne na co mamy wpływ to możliwość wezwania przed bitwą naszych parobków (peasants), którzy tym samym nie będą pozyskiwać tego roku surowców (brak generowanego dochodu z wezwanego pracownika). Prócz tego będziemy mogli rzucić zaklęcie (jednorazowe, możliwe do pozyskania w trybie zwiadu (eksploracji) – o tym później. Tak więc sama potyczka jest nadzwyczaj surowa. Trzeba także mieć na uwadze, iż jeśli jesteśmy atakowani – to przegrana kończy rozgrywkę.
== Budynki ==
Za odpowiednią opłatą w postaci złota/drewna/punktów wiary możemy skonstruować kolejny budynek. Każdy z nich ma określoną funkcję – niektóre pozwalają rekrutować do kilku kolejnych jednostek, inne zaś dają odpowiednią ilość surowców. Niestety każdy kolejny budynek tego samego typu jest coraz droższy dlatego trzeba przeliczać co nam się bardziej opłaci. Tak więc jeśli chcesz mieć 2x więcej jednostek danego typu (np. budynek utrzyma 3 jednostki a chciałbyś 6 szt.) to niestety okupisz to większymi kosztami.
== Ulepszenia (punkty wiary) ==
Po przekroczeniu granicy odpowiedniej ilości punktów wiary pokaże nam się okno wyboru ulepszenia. Są one podzielone na 5 typów (żywność, pieniądze, surowce, walka, różne) i po wybraniu jednej z gałęzi będziemy mogli w następnym podejściu wybrać kolejną pozycję danego typu bądź też skierować się ku innej gałęzi rozwoju. Oczywiście najlepsze pozycje czekają na końcu każdej kategorii lecz to wymaga nieco czasu i zachodu z naszej strony by pozyskać odpowiednią ilość wiary by móc dokopać się do ostatniej pozycji.
== Jednostki ==
Do naszej dyspozycji oddano szereg jednostek
- Peasants (chłop / wieśniak / parobek) – niska siła ataku – ale co turę generuje +100 złota.
- Archers (łucznicy) – jednostka która posiada bodaj trzy strzały, atakując wroga z dystansu. Po tym zmuszona jest walczyć wręcz (w czym jest kiepska).
- Militias (strażnicy) – to zrekrutowani chłopi którzy pojawiają się po naszej oraz wrogiej stronie po zrekrutowaniu chłopów (peasants). Jeśli będziemy posiadać odpowiednie ulepszenie, wrodzy parobkowie (oddziały milicji) dołączą do nas, pozostając w naszej armii.
- Swordsmen – dostępna już na samym początku rozgrywki podstawowa jednostka bojowa.
- Paladins – jedostka kupowana za punkty wiary – potrafi leczyć siebie jak i sąsiadujące jednostki.
- Knights – lepsza wersja swordsmenów
- Exorcists (tworzony z Knights za pomocą punktów wiary) – atakuje jednocześnie wszystkich przeciwników wokół
- Mintaurs – wyjątkowo silna i wytrzymała jednostka
- Hydras – hydry
- Druids – druidzi potrafią strzelać z dystansu na dalekie odległości (i to mocno) dzięki czemu są w stanie wyeliminować wroga nim ten do nas dojdzie
- Unicorns – potrafi odrzucić jednostkę / ogłuszyć na jedną sekundę
- Angels – anioły po śmierci mają 50% szans na wskrzeszenie się
=== OCENA: POZYTYWNA ===
Gra na kilka wieczorów. Szybka rozgrywka (maksymalnie około pół godziny grania) i proste zasady to jej atut. Przydałoby się jednak ją nieco urozmaicić ponieważ nie ma tu nazbyt wiele rzeczy do wykonania. Dosyć wciągająca choć czułem lekki niedosyt gdyż ataki są nieco mało zbalansowane i nie mamy zbyt wielkiego wpływu na to, co się dzieje w trakcie walk. Co do ceny = radzę poczekać. Jeśli złapiesz ją taniej gdzieś na wyprzedażach możesz śmiało brać. Pełna cena to jednak nieco zbyt dużo za tak prostą (choć zarazem trudną) grę.
+++ PLUSY +++
- proste i jasne zasady
- ciekawa oprawa graficzna
- grywalna, choć czasami trudna – ciężko jest zapewnić balans pomiędzy przychodami a ilością jednostek do obrony.
— MINUSY —
- praktycznie brak jest udźwiękowienia (nie licząc przygrywającej w tle ścieżki muzycznej)
- brak możliwości definiowania armii i jakiejkolwiek kontroli nad jednostkami w czasie walki przez co jesteśmy skazani na łaskę i niełaskę zarządzającego nią komputera
- niezbyt zbalansowane ataki wroga (duża dysproporcja – czasami atakuje nas zaledwie kilka jednostek a kolejny atak to przeważające liczebnie wrogie wojska)
- małe urozmaicenie rozgrywki – tytuł szybko się znudzi
GALERIA:
GAMEPLAY: