Świat nagle został opanowany przez dziwną chorobę która zaczęła przemieniać ludzi w zombie. Czy uda się przetrwać i zapewnić sobie bezpieczeństwo? Odeprzeć atak zarówno zombiaków jak i lokalnych rzezimieszków? Zadbać o żywność i materiały niezbędne do codziennej egzystencji?
► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/dead_age
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/363930/Dead_Age/
=== WSTĘP ===
Gra ta pojawiła się na Steam 14 lipca 2016 roku i od tej pory zebrała dosyć pozytywne oceny ze strony graczy. Przez 1760 osób została oceniona jako “Bardzo pozytywne”. Jest to produkt niemieckiego studia Silent Dreams i została wydana przez Headup Games.
Gra to turówka z elementami RPG. Naszym zadaniem jest zapewnić przetrwanie sobie oraz swoim towarzyszom w nieprzyjaznym środowisku – ludzkość została zaatakowana. Zdobywanie doświadczenia oraz nabywanie umiejętności daje nam większą szansę na pokonanie apokalipsy która spadła na ludzkość – jej mieszkańcy zmieniają się w bezduszne zombie z którymi przyjdzie nam niejednokrotnie walczyć. Jakby nie dość lokalne grupy rzezimieszków próbują zagarnąć dla siebie wszystko z tym mogą się zetknąć – zaatakują także i nas…
Grę rozpoczynamy prologiem który jest jednocześnie takim samouczkiem (tutorialem) wprowadzającym nas opowieścią głównego bohatera w klimaty gry. Budzimy się po wypadku który miał miejsce na autostradzie, uciekając tak jak i cała reszta ocalałych przed zagrożeniem ze strony zombiaków. Jak się okazuje w samochodzie wraz z naszym bohaterem podróżowała także jego siostra – której obecnie nie widać nigdzie w okolicy. Już wkrótce pojawiają się pierwsi wrogowie i zaczyna się nasza potyczka…
=== GRAFIKA I MUZYKA ===
Grafika to połączenie zarówno walk, rozgrywanych w systemie turowym w rzucie izometrycznym trójwymiarowego środowiska jak i standardowego przeklikiwania się przez system menu i to właśnie tutaj toczy się większość rozgrywki. Jest także nieco tekstu do czytania ponieważ całość toczy się niczym opowieść z fabułą.
Co do trójwymiarowego środowiska to powiem, że nie za bardzo przypadło mi do gustu. Ma swój mroczny i posępny klimat ale jednocześnie wygląd postaci nieco razi poprzez ich niedopracowanie. Są nieco kanciaste a ich ruch jest z lekka nienaturalny. Tekstury są niekiedy wykonane bez dbałości o szczegóły a całość wg mnie jest zbyt ciemna i czasami wszystko się ze sobą zlewa. Tu mały minus za wygląd całości.
Większość rozgrywki toczy się jednak przez system menu i zarządzania gdzie do czynienia mamy z dwuwymiarową grafiką z ładnie wyglądającą oprawą i klimatycznymi rysunkami. Całość przypomina nieco zapiski w notatniku i ma swój przyjemny klimat. Tu akurat mi podpasowało – zostało to wykonane estetycznie i dobrze się komponuje ze sobą.
Muzyka trzyma klimat. Nie przynudza po dłuższej sesji. Nieco mroczne brzmienie niekiedy zbliżone kawałkami do gatunku ambient/minimal. W trakcie rozgrywki mamy także dźwięki odpowiadające zdarzeniom sytuacyjnym (strzelanie, klikanie itp.) – dosyć skąpe ale spełniają swoją rolę. Ogółem zarówno oprawa dźwiękowa jak i muzyczna ujdą choć nie porywają.
=== ROZGRYWKA ===
Gra łączy kilka elementów – mamy tu etap planowania jak i doposażania postaci i tu za zadanie mamy rozwiązać różnorakie problemy i zaplanować nasze dalsze działania. Chwilę po rozpoczęciu poradnika jesteśmy krok po kroku wprowadzani w świat gry i trafiamy do obozu w którym stacjonuje dopiero co poznany przez nas szeryf.
Musimy uważać na swoją postać (i rzecz jasna także te, którymi kierujemy) ponieważ śmierć jest tu permamentna. Postaci nie da się odzyskać. Trzeba więc z głową podchodzić do obrony i umiejętnie wykorzystywać umiejętności członków drużyny by jak najszybciej wyeliminować atakujących nas wrogów.
Postać może atakować przeciwnika wręcz używając różnorodnej broni białej (pałka itp.) czy też ostrzelać wroga za pomocą broni krótkiej bądź karabinu, strzelby. Umiejętny inżynier potrafi także podpalić wroga. Dodatkowo w czasie eksploracji / walki wykonując kolejne misje czy też pokonując kolejne hordy wrogów zdobywamy doświadczenie dzięki czemu rośnie nasz poziom – nasze ataki stają się silniejsze a dzięki pozyskanym punktom umiejętności możemy rozbudować posiadane przez nas umiejętności i wyspecjalizować postać w konkretnym kierunku (strzelec, medyk itp.) co pozwoli nam zwiększyć szanse na przetrwanie.
Postać posiada także umiejętności specjalne które także możemy odblokować wraz ze wzrostem doświadczenia i wykorzystując nabyte punkty umiejętności. To pozwoli nam wykonywać specjalne ataki które nierzadko mogą pomóc w przetrwaniu kolejnego natarcia wrogów.
Walczyć możemy samemu bądź też w grupie liczącej do trzech osób gdzie naprzemiennie wykonujemy czynności. Rozgrywka w trybie turowym.
Do naszej dyspozycji oddano także system tworzenia rzeczy (crafting) dzięki czemu możemy stworzyć niektóre przedmioty (amunicja itp.) gdyż inaczej by je pozyskać pozostaje nam liczyć na przychylność losu czy też liczyć na to, iż pojawią się u handlarza który co kilka dni pojawia się z nową ofertą przedmiotów do handlu.
Walutą gry są materiały które także służą do tworzenia przedmiotów. Prócz tego musimy się martwić o żywność i narzędzia. Możemy je głównie znaleźć po zakończeniu starcia z kolejną bandą przeciwników. Możemy także pozyskać dodatkowe rzeczy które możemy wykorzystać w naszym ekwipunku (ubiór itp.).
Grę prowadzimy za pomocą myszki i klawiatury ale możliwe jest także korzystanie z kontrolera (nie sprawdzałem – wyłączyłem gdy tylko pojawił się taki monit).
Gra zapisuje się po upływie jednego dnia więc jeśli przerwiemy ją nim nastanie kolejny = utracimy poczyniony postęp.
Gra jest losowa. Oznacza to, iż za każdym razem rozgrywka będzie nieco inna ponieważ zmieniają się warunki. Tak więc kolejne podejście może przynieść ze sobą nieco odmienną przygodę…
=== OCENA = POZYTYWA ===
Pomimo kilku niedopracowań gra zasługuje na uwagę. Miło jest widzieć tytuł przy którym trzeba nieco ruszyć szarymi komórkami a ten wyjątkowo się do tego nadaje. Gra wymaga od nas nieco planowania “na wyrost” ponieważ wybrane umiejętności przydadzą się w przyszłości. Walki z przeciwnikami także nie należą do łatwych – zadają oni duże obrażenia i trzeba stale kontrolować zdrowie naszych postaci. Nie można tu także być nazbyt zachłannym – misje mają kilka etapów i trzeba szacować ryzyko ponieważ nie zawsze warto pchać się do kolejnej z nich gdyż więcej stracimy niż zyskamy. Słowem – gra dla taktyków..
+++ PLUSY +++
- ciekawy pomysł
- fabuła i rozwój zdarzeń wciągają
- klimatyczna, ładna dla oka grafika
- gra jest po polsku – wyjątkowo wysoki poziom tłumaczenia
- survival RPG – tu trzeba pomyśleć! Błędy mogą nas nieco kosztować…
- dobrze stworzony samouczek wprowadzający nas w świat gry
— MINUSY —
- postaci w trybie 3D rozczarowują (nieco niedopracowane?) gdzie jednocześnie widać, że autorzy włożyli nieco pracy w tło na którym toczy się walka. Skąd ta różnica?
- brak wyraźnego oznaczenia w którym konkretnie miejscu następuje zapis gry
- w trybie walki (3d) użyta kolorystyka jest nieco zbyt ciemna co czyni część planszy nieco nieczytelną.
- z czasem metodyka walki będzie powtarzalna
GALERIA
YOUTUBE