Na świętego ziemniaka! Jesteśmy warzywami które podróżują w kosmosie swoim statkiem kosmicznym a przed nami szereg decyzji do podjęcia.
►KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/holy_potatoes
►STEAM: http://store.steampowered.com/app/505730/Holy_Potatoes_Were_in_Space/
=== WPROWADZENIE ===
Gra została wprowadzona na platformę Steam 14 lutego 2017 roku więc jest dosyć nowa. Producentem jest studio “Daylight Studios” (https://www.facebook.com/DaylightStudios/) zaś wydawcą Daedalic Entertainment. Jest to gra będąca przemieszaniem kilku gatunków a głównie przygodówki ze strategią. Kierujemy tu statkiem kosmicznym pod dowództwem dwóch sympatycznych sióstr kartofli (tak, ziemniaków!) które poszukują swego dziadka porwanego przez frakcję sił “Zaćmienia”. Ogólnie rzecz biorąc prawie wszystkie postaci które spotkamy w grze to takie środowisko roślinne (kartofle, pory, ser itp.).
=== GRAFIKA + MUZYKA ===
Grafika 2D z utrzymanym w komiksowym stylu otoczeniu jak i też wykonanymi w tym samym kanonie postaciami. Ładnie wykonana, pełnia kolorów przyciąga wzrok. Oprawa muzyczno-dźwiękowa także wykonana ze starannością. Postacie wzorowane są na warzywach i są starannie wykonane. Widać dbałość o szczegóły.
=== ROZGRYWKA ===
Jak już wspomniałem w grze dowodzimy załogą statku kosmicznego dowodzonego przez dwie ziemniaczane siostry i naszym głównym zadaniem jest odnalezienie ich dziadka porwanego przez grupę zwaną “Zaćmieniem”.
Do nas należy planowanie dalszych posunięć i walka z kolejnymi wrogami a także wypełnianie wszelakich misji i eksploracja napotkanych planet w poszukiwaniu zasobów oraz gotówki a tu jakże inaczej w świecie ziemniaków pełni ją $krobia. Za jej pomocą możemy w kolejnych odwiedzanych przez nas układach gwiezdnych nabyć wszelakie ulepszenia czy to statku w postaci komponentów takich jak broń czy też jego składowe to jest ulepszenie posiadanych systemów (laboratorium, warsztat itp.).
W zależności od tego jaki tryb rozgrywki na początku wybierzemy mamy dwie opcje:
– gra bez limitu czasowego na eksplorację danego układu planetarnego
– gra z limitem czasowym gdzie mamy do dyspozycji pewną ilość tur w czasie których musimy podołać narzuconemu nam zadaniu. Jeśli nie opuścimy układu w ostatniej turze (tura zerowa), dognają nas siły Zaćmienia i będziemy musieli walczyć z potężnym przeciwnikiem. Polecam wybór pierwszej z opcji – szczególnie jeśli jest to twoja pierwsza rozgrywka.
Ogólnie w grze będziemy się dobrze bawić ponieważ jest w naszym języku a tłumaczenie zostało zrealizowane nader pieczołowicie. Dialogi są pisane z jajem i powoli jesteśmy prowadzeni przez całą historię przy okazji realizując zadania poboczne. To kolejna z gier przy których można się nabawić “syndromu jeszcze jednej tury” ponieważ z czasem – wciąga i plan zakończenia na czas może nie wypalić gdyż będziemy chcieli zobaczyć co zdarzy się za chwilę 🙂
Po przeskoczeniu do każdego kolejnego systemu zostaniemy uraczeni wprowadzeniem do zadania jakie nas czeka (jego wykonanie nie jest konieczne – ale zwykle jest nagradzane). Tak więc my latając od planety do planety będziemy je wykonywać.
=== STATEK ===
Pojazd którym podróżujemy posiada pewną wytrzymałość kadłuba oraz osłon. Możemy je zwiększyć wraz z trwającą rozgrywką używając lepszych komponentów które to możemy zakupić na odwiedzanych stacjach kosmicznych (co rzecz jasna kosztuje) czy też opracowując nowe technologie (wzmocnienie osłon o moc +10%). Posiada także pewne parametry układów które go zasilają (moc generatora = więcej generowanych punktów mocy dla broni na turę), ilość zużywanego paliwa (można zmniejszyć używając pojemniejszych zbiorników czy też opracować technologię pozwalającą zredukować zużycie). Generalnie musimy pilnować by nie zniszczono naszej broni oraz kadłuba samego statku co kończy rozgrywkę. W tym celu w każdej chwili możemy wrócić do centralnej planety w której za darmo nasz pojazd zostanie naprawiony oraz zatankowany do pełna. Kosztuje to jednak nieco czasu by wrócić do centrum a następnie udać się z powrotem na miejsce z którego zmuszeni byliśmy wyruszyć.
=== UKŁAD STATKU ===
Statek którym podróżujemy składa się z kilku pomieszczeń:
- mostek – gdzie zarządzamy przydzieloną bronią oraz składem obsługującej go załogi (członkowie posiadają różne umiejętności co czasami daje różnorodne bonusy np. zwiększenie siły broni, leczenie co turę walki itp.)
- warsztat – gdzie z użyciem planu broni oraz surowców (zbieranych w czasie eksploracji planet) możemy stworzyć nową broń (np. cechującą się zwiększoną ilością zadawanych obrażeń czy też dodatkowymi cechami jak np. oślepienie itp.). Wytwarzanie broni zajmuje turę lub więcej (w zależności od planu).
- labolatorium – tu możemy opracowywać nowe badania które mogą dać nam nowe możliwości (np. zwiększenie ilości pozyskiwanych pieniędzy, zwiększona wytrzymałość tarcz czy też ilość pozyskiwanych surowców). Tworzenie wynalazków wymaga przydzielenia do tego procesu badacza i niestety słono kosztuje. Opracowanie technologii zajmuje kilka tur.
- izolatka – osoba która w czasie walki straci broń wpada w depresję i należy ją wyleczyć (w przeciwnym wypadku istnieje szansa, iż w czasie walki załamie się i nie będziemy mogli korzystać z jej możliwości)
- centrum szkoleniowe – tu możemy przeszkolić nasz personel (za pieniądze + tura/dwie oczekiwania na wynik) co spowoduje odkrycie ich specjalnych możliwości (postać posiada zwykle dwie odkryte + dwie nieznane) – jak np.
=== ŁADOWNIA ===
Statek posiada ładownię która ma ograniczoną pojemność. Musimy pilnować by się nie zapchała i sprzedawać nadmiar towaru w centrum układu.
=== UMIEJĘTNOŚCI SPECJALNE ZAŁOGI ===
W zależności od tego jakie kabiny mieszkalne mamy zainstalowane na statku możemy zatrudnić odpowiednią ilość załogi (mogą się oni samodzielnie do nas dołączyć bądź wykładając jednorazową opłatę możemy ich zrekrutować w centrum rekrutacji na startowej planecie. Nasi członkowie załogi na starcie posiadają dwie znane umiejętności a kolejne możemy odkryć korzystając z centrum szkoleniowego (co kosztuje jakąś małą kwotę). Wskazane jest dokonać tego jak najszybciej ponieważ dodatkowa umiejętność może mieć duże znaczenie ułatwiając nam dalszą rozgrywkę. Dla przykładu takie +15% szans na odzyskanie 50% zasobów wydanych na skonstruowanie broni to już jest coś co realnie przekłada się na zysk ponieważ surowce też kosztują. Przykłady umiejętności (można je następnie ulepszać):
- zwiększenie ilości zadawanych obrażeń broni laserowej
- “Sprawność bojowa – Poziom 1” = +5% do ataku broni wszystkich typów
- “Ograniczanie strat – Poziom 1” = W każdej turze przywraca 4$ maksymalnej liczby PŻ (Punktów Życia czyli “HP”)
- “Rękodzielnik” = +30% szans na stworzenie lepszej broni
- “Pracownik fizyczny – Poziom 1” = 15% szans na odzyskanie 50% zasobów wydanych na stworzenie broni
- “Wytrzymałość broni laserowej – Poziom 1” = +15% do maksymalnej liczby PŻ
- i inne
LISTA MISJI (będę uzupełniać w trakcie rozgrywki)
- odnalezienie kosmicznego kota
- uratowanie śpiącej księżniczki uśpionej za pomocą dziwnej maszyny
- pomoc staruszkowie “Hero” – jego sklep został obrabowany a znajdujące się w nim towary skradzione
- “upiór w operze” – dwójka agentów pod przykryciem występuje w operze. W pewnym momencie upiór daje o sobie znać i przejmuje ciało jednego z nich.
OCENA: POZYTYWNA
Fabuła jest dosyć ciekawa i mamy tu czasami do czynienia z “syndromem ostatniej tury” gdzie chcemy zagrać jeszcze chwilę. Co prawda z czasem będziemy obserwować powtarzające się sytuacje – ale nie psuje to jednak przyjemności płynącej z rozgrywki. Gra raczej przeznaczona jest dla młodszej części graczy (nooo… ja grałem tylko by zrecenzować!), starsi więcej rozrywki znajdą w planowaniu starć. Swoją drogą nie jestem taki pewien czy młodsi gracze podołają wszystkim trudniejszym starciom.
+++ PLUSY +++
- ładna, dopieszczona (choć niekiedy prosta) i wykonana ze smakiem grafika
- grywalna
- ciekawa fabuła
- zmusza do kombinowania ponieważ niekiedy trafiamy na wymagających przeciwników
- świetne polskie spolszczenie
- dużo śmiesznych gagów
— MINUSY —
- powtarzalność sytuacji (co jakiś czas trafiamy na zdarzenie które już było)
- brak zestawienia opisu tego do czego służy dany efekt (wobec czego ich działanie tak naprawdę poznajemy dopiero w walce)
GALERIA
YOUTUBE