R98 = TYPOMAN == Recenzja nieco trudniejszych słownych zagadek

Ciekawa i klimatyczna zarazem gra logiczna (wymagająca jednak znajomości podstawowych angielskich słów)

 

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/336240/Typoman/


=== NIECO O GRZE ===

Gra jest dziełem niemieckiego studia Brainseed Factory i na Steam jest obecna od ponad 3 lat. Opowiada historię dziwnego ludzika będącego zlepkiem literek poruszającego się w literkowym świecie. Naszym zadaniem będzie rozwiązanie kilkunastu zagadek logicznych polegających na złożeniu angielskich słów z dostępnych liter. Czasami jakąś musimy wyrzucić, inną donieść, przesunąć gdzieś całość czy też użyć określonych przedmiotów.

 

  • Data wydania = 15 sierpnia 2016
  • Producent = Brainseed Factory
  • Wydawca = Brainseed Factory
  • Gatunek = 2D, Word Game, Niezależne, Side Scroller, Great Soundtrack, Puzzle-Platformer, Surreal, Logiczne, Platformowe, Przygodowe
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (309)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = SĄ!
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 36 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/typoman-revised/

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Gra posiada oprawę 2D i ma bardzo wyrazistą i ciekawą oprawę graficzną. Pastelowe kolory i gra cieni powoduje, że czujemy zagrożenie płynące ze strony literowych potworów.

Podobnie jak z grafiką oprawa dźwiękowa także oddaje nastrój niepewności i wzmaga poczucie grożącego nam niebezpieczeństwa.


 

=== ROZGRYWKA ===

Typoman to nieco nietypowa gra logiczna. Sterujemy w niej postacią ludzika zbudowanego z fragmentów liter tworzących ciąg HERO. Zaczynamy jako samodzielna tocząca głowa w jednak z czasem znajdziemy nogi i ręce do kompletu dzięki czemu nasz stworek będzie mógł się normalnie poruszać. Nasza postać może biegać, skakać jak i też przesuwać lub przenosić przedmioty. Naszym zadaniem jest rozwiązywanie różnorodnych zagadek logicznych, które będą przed nami postawione.

Gra jest podzielona na trzy rozdziały i jej przejście według How Long To Beat zajmie około 4-5h zaś zebranie całości osiągnięć niespełna 10 godzin.

Sama gra posiada bardzo wyrazistą oprawę graficzną. Nieco przygaszone i ciemne kolory tworzą atmosferę zagrożenia i nie wiemy co się tak naprawdę za chwilę wydarzy. Grafika oraz układ pastelowych teł powodują, że czujemy element zagrożenia i niepewności.  Mamy tu masę poukrywanych pułapek aczkolwiek co jakiś czas robiony jest save by gracz się nie zniechęcił przechodzeniem całości od początku.

 

Przedstawione nam zagadki są dosyć ciekawe. Niektóre łatwe zaś inne trudne do rozwikłania. Łącząc czy też przestawiając napotkane litery tworzymy pewne słowa – dla przykładu “ON” co spowoduje włączenie jakiegoś układu, “OFF” co go wyłączy, “SWITCH” powodujące przełączenie jakiegoś elementu. Dzięki temu nasza postać zacznie interakcję z obiektem co niekiedy jest potrzebny by móc przejść gdzieś dalej. Czasami napotkamy też potwory – stanowiące zagrożenie dla naszego bohatera i przed nimi będziemy musieli uciekać.

Gracz ma zadanie zgadywać słowa możliwe do ułożenia z dostępnych aktualnie zestawów liter. Nie są to trudne słowa lecz jakoś nie mogłem trafić “ESCAPE” czy też “DOWN”, które to słowa znam i mógłbym ułożyć. Mamy tu także pewną niekonsekwencję ze strony autorów ponieważ każda dziura w którą wpadniemy, powoduje naszą śmierć. Aż tu nagle jeden z poziomów jest taki, że musimy wpadać do dziur ponieważ są one teleportem przenoszącym nas do innego miejsca. Nauczony tym, że wpadnięcie do dziury oznacza śmierć, około 10 minut zastanawiałem się co konkretnie mogę zrobić na tym poziomie ponieważ wpadnięcie do dziury oznacza śmierć. I nie mogłem znaleźć rozwiązania.

 

Problemem może być także to, że nie wszystkie używane elementy są widoczne jako działające i wymagane. Przykładem niech będzie układanie słowa “GASP” czyli oddech w czasie przebiegania przez chmurę trującego gazu – postać dzięki temu wdychała nieco tlenu pozwalając jej przebiec nieco dalej. Z tym, że zachowywało się to identycznie jak sytuacja gdy biegłem bez tego. Próbowałem zatem kolejne razy przebiec ten odcinek zastanawiając się co jest nie tak? Przestawianie i aktywacja tych literek nie pokazywały jednoznacznie, że łapanie tego oddechu jest do czegoś potrzebne.

Tak więc mamy tu kilka rzeczy, które mi się nie spodobały aczkolwiek sama gra wygląda bardzo fajnie choć niektóre elementy zagadek są dosyć trudne i chyba ze 3 razy musiałem skorzystać z podpowiedzi ponieważ utknąłem. Jeśli chodzi o samą rozgrywkę jest ona dosyć ciekawa choć niektóre zagadki są troszeczkę trudniejsze i wymagana jest pewna szybkość w ich realizacji – mamy tu pewien element zręcznościowy – choć większość z nich można spokojnie wykonać i przejść tym samym dalej. Choć sam tytuł nieco mi się nie spodobał z powodu pewnych różnic i wewnętrznych sprzeczności poczynionych przez autorów, to jednak mogę go polecić aczkolwiek przypominam, że trzeba znać nieco podstawowych angielskich słów aczkolwiek jeśli sobie nie radzisz to na YT jest masę poradników z nagranym przejściem gry. Problemem może być to, iż możemy trafić na takie mini-zagadki na których można utknąć i nie będziemy wiedzieć co dalej zrobić. Jak się okazuje rozwiązanie może być bardzo proste i prozaiczne.


 

OCENA: POZYTYWNA

Gra jest dosyć ciekawa i warta polecenia. Pewnym problemem może być natomiast konieczność znajomości znaczenia podstawowych angielskich słów ponieważ są one kwintesencją samej gry. To może być pewną przeszkodą by móc w pełni bawić się tym tytułem gdyż ciągłe zaglądanie do jakiegoś poradnika ponieważ nie dajemy sobie rady i nie przychodzi nam pomysł jak rozwikłać daną zagadkę szybko zniechęci nas do gry. Ta pozycja jest także dosyć krótka ponieważ  grę można przejść w 4-5h. To co najbardziej mi się podobało to oprawa graficzna. Lokacje są wykonane naprawdę ciekawie i przykuwają oko zaś pojawienie się przeciwników wraz z dosyć posępną muzyką i dźwiękami powoduje, że czujemy zagrożenie biegnące z ich strony.

Choć sam tytuł mi się podobał to jednak utknąłem w niektórych miejscach i musiałem się wesprzeć jakimś gameplayem. Nie lubię tego robić w przypadku gier logicznych to jednak tu musiałem to zrobić – i to więcej niż raz. Powód był naprawdę prosty – nie zauważyłem, iż dane litery dają jakieś słowo choć było mi ono doskonale znane. Na szczęście jeśli gdzieś padniesz to nie trzeba gonić od początku levelu a zapisy gry są dokonywane dosyć często.

 

+++ PLUSY +++

  • Bardzo przyjemna dla oka oprawa graficzna.
  • Ciekawy pomysł na grę.
  • Interesujące i zmuszające do myślenia zagadki.

 

— MINUSY —

  • Potrafi zirytować gdy nie będziesz w stanie dojść jakie to słowo powinieneś ułożyć z dostępnych literek.
  • Brak konsekwencji ze strony autorów – wpadnięcie do dziury oznacza śmierć – ale nie w jednym z poziomów – szkoda, że nie zostały one jednak specjalnie oznaczone jako “inne”.
  • Nieco dziwny sposób kontroli nad przenoszonym przedmiotem – literkę nie zawsze daje się upuścić we właściwym miejscu przy czym wymagany jest od ciebie pośpiech – w przeciwnym wypadku zginiesz.

 


Screeny: